Ylityö -ja vuoronvaihtokielto
Saapa nähdä miten menee. Mitä veikkaatte?
Onko nyt niin, että jos olen iltavuorossa ja klo 20 soittaa työntekijä että on kipeänä eikä voi tulla aamuvuoroon ja sijaista ei mistään saa, niin en voi tulla itse aamuvuoroon sijaistamaan vaan aamuvuoron on sitten mentävä katastrofaalisesti vajaamiehityksellä??
Ja jos olen tekemässä toimenpidettä klo 15 ja vuoro loppuu, heitän vaan tavarat siihen ja lähden?
Miten KÄYTÄNNÖSSÄ TÄMÄ TOIMII!! Liitolta tuli ohjeet kyllä mutta olisin kaivannut ohjeita ihan KÄYTÄNNÖN TASOLLA eikä vaan "vuoroja ei saa vaihdella ja töihin tullaan ja mennään tasan työvuorojen mukaan).
Kommentit (457)
Veikkaukseni: seuraavan päivän aamuvuoro tehdään vajaalla ja karsitaan kaikki mahdollinen työ pois, mikäli se ei ole suoraan henkeä uhkaavaa. Toimenpide tehdään loppuun, mutta yli mennyt aika otetaan pois toisaalta, jotta ylityötä ei muodostu.
Tai, niinkuin aina silloin tällöin käy, yöhoitaja soittaa "en pääse" ja silloin on jonkun jäätävä
iltavuorosta jatkamaan.
Jätetäänkö tästä eteenpäin potilaat yksin, koska ylitöitä ei saa tehdä eikä vuoroja vaihdella.
Pomo tuskin vastaa lauantai-iltana klo 19 puhelimeen ja hankkii sijaisen yövuoroon.
Samoin itse kaipaisin konkreettisempia ohjeita, mtä voisi sitten noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaukseni: seuraavan päivän aamuvuoro tehdään vajaalla ja karsitaan kaikki mahdollinen työ pois, mikäli se ei ole suoraan henkeä uhkaavaa. Toimenpide tehdään loppuun, mutta yli mennyt aika otetaan pois toisaalta, jotta ylityötä ei muodostu.
Mitäs jos kyseessä on pieni yksikkö, jossa aamuvuorossa on aina vain se yksi työntekijä, joka nyt siis sairaana?
Saat tehdä juuri niin kuin itse haluat. Ammattiliiton käskyjen ja kieltojen noudattaminen on täysin vapaaehtoista. Jos haluat tehdä kuten liitto haluaa, niin se on ihan käytännössäkin ihan kirjaimellista, eli vaihdeta vuoroja, ei tuurata muita ja kun 40h/vko (tai jossain aloilla 37,5h/vko) on tehty töitä, ei tehdä enempää.
Tai vielä pahempi, yökkö soittaa sairastuneensa, kuka sen tekee?
Pomon kuuluu vastata puhelimeen ja tulla itse hoitamaan joku töihin.
Vierailija kirjoitti:
Saat tehdä juuri niin kuin itse haluat. Ammattiliiton käskyjen ja kieltojen noudattaminen on täysin vapaaehtoista. Jos haluat tehdä kuten liitto haluaa, niin se on ihan käytännössäkin ihan kirjaimellista, eli vaihdeta vuoroja, ei tuurata muita ja kun 40h/vko (tai jossain aloilla 37,5h/vko) on tehty töitä, ei tehdä enempää.
Kyllä saamassani kirjeessa kehoitettiin toimimaan liiton antamien ohjeiden mukaan ja puhuttiin rikkuruudesta jos tieten tahtoen rikkoo annettuja ohjeita.
Toki haluan olla lakossa. Siitä ei ole kysymys, lakon oli jo aikakin tulla! Toivottavasti sopimus syntyy pian ..
mutta ei tuollaisilla pelkistetyillä ohjeilla pitkälle pötkitä!
Vierailija kirjoitti:
Onko esimiehillä velvollisuus vastata vapaa-ajalla työpuhelimeen?
En ole tiennytkään.
Nämähän ovat johtajien ongelmia ei työntekijän. Me tehdään niinkuin työvuorolistassa sanotaan ei muuta.
Tämä on pomoilla tiedossa, joten on niiden asia etsiä sijaiset tai tulla itse.
Eihän se voi olla näin, että jos toimitaan lain mukaan niin jää työt tekemättä, eihän?
Ehkä noiden ohjeiden tarkoitus on juurikin tuoda näkyväksi kaikki se jousto, jonka jäsenistö päivittäin tekee. Ilman niitä ei tää systeemi vaan pyöri ja siitä on saatava korvaus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esimiehillä velvollisuus vastata vapaa-ajalla työpuhelimeen?
En ole tiennytkään.
Työntekijälläkö sitten on velvollisuus uhrata vapaa aikansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saamassani kirjeessa kehoitettiin toimimaan liiton antamien ohjeiden mukaan ja puhuttiin rikkuruudesta jos tieten tahtoen rikkoo annettuja ohjeita.
Toki haluan olla lakossa. Siitä ei ole kysymys, lakon oli jo aikakin tulla! Toivottavasti sopimus syntyy pian ..
No "rikkuruuttahan" se niitä ohjeita kohtaan onkin.. toinen asia sitten on, kaatuuko siihen joku perustavanlaatuinen asia maailmassa, jos niitä ei noudata. Työttömyyskassojahan on muitakin kuin vain noi ammattiliittojen...
Sitten jos työntekijä on työsopimuksessaan lupautunut varallaoloon, ei hän voi kieltäytyä työstä ( näin lukee liiton sivulla).
Eli tarkastakaa työsopimuksenne, jos ette muista mitä siellä on.
Sen pomon täytyy hoitaa sijainen seuraavaan vuoroon.
Jos työpaikalta poistuminen aiheuttaa vaaraa potilaalle niin ihan niin kuin aina silloin ei saa poistua, jos yökkö ei tule niin pomon täytyy sitten itse tulla tekemään vuoro jos ei saa sijaista ja iltavuoron täytyy sen verran vissiin odotella, että joku muu tulee paikalle.
Koittakaa nyt ymmärtää että hoitoala pyörii 24/7 eikä ole esimiehiä hankkimassa sijaisia kellon ympäri aina kun tilanne eteen tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No "rikkuruuttahan" se niitä ohjeita kohtaan onkin.. toinen asia sitten on, kaatuuko siihen joku perustavanlaatuinen asia maailmassa, jos niitä ei noudata. Työttömyyskassojahan on muitakin kuin vain noi ammattiliittojen...
No sitähän ne pomot juuri haluaisikin, että lähdettäs liitoista jotka ajaa meidän parasta.
Minen ainakaa
Lähde
Meillä kyllä pomotkin on tehyläisiä, eli ei ne mitään paikkaile.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten esim se, kun itse teen 50% työaikaa, minäkö saan tehdä yli 50 tuntia ylimäätäisiä töita ennenkuin menee ylitöiksi, vai miten?
Kyllä, ylityöt alkaa vasta kun työaikalain mukainen säännöllinen työaika on tullut täytee, Eli normi toimistohommissa kun 40 tuntia on tullut viikossa täyteen, alkaa ylityöt vasta juosta.
Pitää palkata lisää henkilökuntaa eikä vetää vuodesta toiseen minimimiehityksellä ja vaatia joustoa!
Ja miten esim se, kun itse teen 50% työaikaa, minäkö saan tehdä yli 50 tuntia ylimäätäisiä töita ennenkuin menee ylitöiksi, vai miten?