Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset ja alkoholikasvatus

Vierailija
04.02.2018 |

Saako lapselle opettaa tervettä alkoholikulttuuria ja maltillista juomista, jotta tästä ei tule sellainen humalan hakuinen juoppo kuten niistä lapsista joilta alkoholi kuelletään kokonaan? Olen nimittäin ymmärtänyt että jos alkoholi kielletään eikä siitä puhta, niin alkoholista tehdään houkutteleva kielletty omena ja lapsi alkaa juomaan viimeistään murrosiässä etsiessään rajoja. Meille on ainakin tärkeää opettaa lapsille miksi alkoholia juodaan, mihin sitä juodaan, kuinka paljon sitä kannattaa juoda ja mitä seuraa jos alkoholia juo liikaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisteilla on usein ollut varsin kostea lapsuus. Alaikäiselle ei alkoholia tarjota, ilo ilman viinaa ei ole teeskentelyä.

Raskaat työt vaatii raskaat huvit, miksi sitten työttömät juovat niin paljon?

Vierailija
2/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisteilla on usein ollut varsin kostea lapsuus. Alaikäiselle ei alkoholia tarjota, ilo ilman viinaa ei ole teeskentelyä.

Raskaat työt vaatii raskaat huvit, miksi sitten työttömät juovat niin paljon?

Työttömät ovat jatkuvasti henkisesti kovilla, työttömyys tiedettävidtä kuirmittaa aivoja mikä pitkittyessään voi johtaa masennukseen tai jopa työkyvyttömyyteen. Työttömän aivoja kuirmittavia tekijöitä on esimerkiksi ymparistön paine, esenneilma, yksinäisyys ja mielekkään tekemisen puute.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismia ennustaa vahvasti varhain aloitettu juominen.

Vierailija
4/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nimenomaan pitää esimerkillä näyttää lapsille miten alkoholia käytetään. Meillä esim juhlahetkissä aikuisilla kuohuvaa, lapsilla hienoissa laseissa limua. Hienommalla päivällisellä aikuisilla viiniä. Saunassa isällä olut ja pojalla pillimehu. Lapset näkee miten juodaan kohtuudella ja oikeissa tilanteissa, ilman että se johtaa humalaan tai mihinkään pahaan. Lapset vasta alakoulussa mutta aion kyllä antaa heidän maistaa alkoholia vanhempien kanssa sitten kun ovat isompia. En siis tarkoita juomista vaan pientä viinitilkkaa 16-17 vuotiaalle.

Vierailija
5/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla opetamme lapsille miten tulee syödä oikein ja tervellisesti, miksi ei siis myös alkoholin käytöstä. Usein alkoholisoituneille ihmisille ei ole opetettu oikeaoppista juomakulttuuria vaan ovat ryhtyneet juomaan nuorina salaa onin päin vain koska se on ankarasti kiellettyä.

Vierailija
6/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla opetamme lapsille miten tulee syödä oikein ja tervellisesti, miksi ei siis myös alkoholin käytöstä. Usein alkoholisoituneille ihmisille ei ole opetettu oikeaoppista juomakulttuuria vaan ovat ryhtyneet juomaan nuorina salaa onin päin vain koska se on ankarasti kiellettyä.

Tiedäthän että ne vanhempien ostamat juomat ovat vain pohjat, lisää hankitaan muualta. Nuorten aivojen kehitys on vielä kesken, alkoholi on liuotin, joka ei tee hyvää aivoille.

Vierailija
7/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä pysty opettamaan. Joillekin maittaa, toisille ei. Toiset joutuu jatkuvasti pitelemään itseään, ettei joisi, toisia ei voisi vähempää kiinnostaa.

Ollaan miehen kanssa molemmat nähty alkoholismin haitat. Toisen porukassa alkkis lopetti, toisen porukassa siihen kuoltiin. Toinen meistä ottaisi mielellään ja toinen ei välitä vähäänkään koko aineesta.

Vierailija
8/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se nimenomaan pitää mennä, ihan samalla tavalla kuin kasvatetaan käyttäytymään, sosialisoimaan, syömään terveellisesti jne. Normaalia kasvatusta

Vierailija
9/12 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsena, siis yli 13- v, maistaa alkoholia. Meillä oli vapaa suhtautuminen, vaikkei vanhemmat juuri juoneet, mutta minulla oli paljon vanhempia isoja sisaruksia. Minusta viini ja viina varsinkin oli pahaa. Olin hyvin vastaan juomista lukioaikaan. Opiskeluaikaan opin pitämään oluesta ja viinistä, mutta en edelleen pidä väkevistä.

Sama suhtautuminen alkoholiin on ollut mun sisarusten perheissä, eilä kellään lapsella, nyt kaikki aikuisia, ole alkoholiongelmia, juovatkin hyvin vähän. Mun oma lapsi on 17, ja hän olisi halutessaan saanut maistaa kotonakin, ei kiinnosta. On kertonut kavereidensa kanssa maistaneensa ja sekkunsa kanssa juonut vähän ( olin paikalla) Mutta alkoholi ei häntä kiinnosta, eikä kyllä juo kahvia tai teetäkään.

Vierailija
10/12 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/12 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi yrittää.

Kyllä se päihtyminen tulee sitten enemmän kavereiden kautta kuvioon, jos on tullakseen.

Vierailija
12/12 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on tun hyvää. Olen aina kännissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi