Nyt se selvisi, mistä HIV+laiset hakevat lääkkeensä --- vaiettu asia
Sairaaloiden yhteydessä on apteekit, josta HIV+laiset hakevat lääkkeensä ILMAISEKSI. Yhteiskunnalle ei ole ilmaista, 1500 €/kk maksavat lääkkeet. Maksajana on kotikunta.
Mitä asialle pitäisi tehdä?
Kommentit (91)
Luulitko sä ap tosissaan, että jengi maksaa ne itse? Hehe
Lääkekattokin on vaivaiset 605e vuodessa, että ei se niistä sen enempää ainakaan maksaisi, koska olisivat kuitenkin korvattavia. Mutta tosiaan tartuntatautien lääkkeet ovat ilmaisia, klamydian hoitokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko joku kadehtia HIV:tä sairastavia?
No siinä mielessä, että joku saa hoidon ilmaiseksi ja joku ei, sairauksia on paljon ja epätasa-arvoa niiden hoidon kustannuksissa.
Jos saisin oman sairauteni vaihtaa hiv:iin, niin vaihtaisin kyllä mielelläni muutenkin kuin hintojen vuoksi.
Lääkitys määräytyy tartuntautilain mukaan. Esim. Tuberkuloosiin kuuluu pakkohoitoon. Tartuntatautilakia muuttamalla voidaan muuttaa hiv-lääkitystäkin. Luultavasti monelle se kävisi. Pääsisi sen lain ikeen alta pois.
Vierailija kirjoitti:
On säädetty laissa, minkä tautien lääkkeet saa ilmaiseksi. Thl:n sivuilta se löytyy: https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/seuranta-ja-epidemiat/tartunta…
Esim. hepatiitti B:n ja hepatiitti C:n lääkkeet, jotka maksavat todella paljon, helposti monta kymmentä tonnia kuukaudessa, saa ilmaiseksi. Samaten kupan, tippurin ja klamydian lääkkeet saa ilmaiseksi. Olisiko parempi sitten, että köyhät eivät voisi ostaa lääkkeitä ja taudit leviäisivät?
No jos köyhät tartuttaisi vaik toisiaan ja kuolisi siihen, saataisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Se olisi kustannustehokkainta.
Vierailija kirjoitti:
Luulitko sä ap tosissaan, että jengi maksaa ne itse? Hehe
Mutta ne maksavat itse kaikki muut lääkkeet. Esim.lääkeeiden sivuvaikutuksiin tarvittavat lääkkeet. He joutuvat psyykkeen puolella maksamaan ihmisten ennakkoluulot ja syrjinnän. Voitte olla huoleti. Kyllä he maksavat tartunnastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kaikki tartunnan saaneet koko maailmassa saisivat lääkkeet ilmaiseksi ja myös ottaisivat ne, HIV häviäisi maan päältä alle sadassa vuodessa. Eli todella hyvä alku, että Suomessa homma toimii.
Ei se ihan noin mene. Ne on tommosia erinäisiä virukseja suprressoivia aineita. Kyl hivi voi edelleen levitä aivan kuten voi kärsiä oireita noista muista viruksista joille onkin sitten eritysherkkä kun ei ole kunnon immuunipuolustusta.
Jos löytyisi jostain hiviä jne PARANTAVAA lääkettä voitanemme palata keskusteluun mutta semmo9ista ei ny vaan ole vielä. (eikä hirveästi kannata kehittääkkään kun saa hyviä rahoja jokaisesta hoidettavasta...)
Että joku eläisi satoja vuosia kantaen hiviä? Kyllä se virus häviäisi käytännössä kokonaan, jos sen leviäminen pystyttäisiin estämään. Kantajat kuolisivat pois aikanaan ja uusia tartuntoja ei tulisi. Käytännössä tämä olisi erittäin vaikeaa ennen kuin saataisiin kattavat rokoteohjelmat koko maailmaan. HI-virukselle taas rokotteen kehittäminen on ollut erittäin työläs ja toistaiseksi päättymätön projekti.
HIV+laiset XDDD On tosi hienon oloista käyttää termiä HIV+, mutta se ei ole mikään v*tun HIVplus vaan HIV-positiivinen :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä onko tuo niin kallis menoerä, kun ei minulla ole (ja harvalla muullakaan varmaan on) käsitystä miten paljon joku muu hoito maksaa. Olen käsittänyt että eräiden lymfoomien hoito esimerkiksi on erittäin kallista. Se nyt kuitenkin on aika välttämätöntä. Se mikä ei olisi niin tarpeellista - kehtaan näin anonyymina sanoa - on vanhojen ihmisten tehohoito ja väkisin hengissä pitäminen pitkään.
Vanhusten erikoissairaanhoito maksaa yli 1300 €/vrk, joten näiden kustannusten rinnalla tarttuvan HIV:n hoitaminen ei ole mitään. Vanhuksellehan tuo ökykallis sairaanhoito ei tuo yhtään ainutta tuottavaa työpäivää lisää, mutta HIV-potilaan hoito pitää hänet kyvykkäänä veronmaksajana jopa vuosikymmenten ajan ja ehkäisee taudin leviämistä. Jos jostain on merkittäviä säästöjä leikattavissa, niin se on alati kasvavan ja taloudellisesti tuottamattoman vanhusväestön loisiminen. En halua kuulostaa Hitleriltä, mutta tämä on karu totuus.
Olet uskomattoman sydämetön ja ikärasisti. Kyllä vanhuksilleboitää antaa kaikki heidän tarvitsemansa hoito siinä missä muillekin.
Oletko myös sitä mieltä, että kaikki nuorena jo tuottamattomiksi jääneet vammaiset yksilöt pitää jättää hoitamatta jne.
Olen itse HIV+, otan yhden tabletin päivässä (Atripla), jonka ohv. on 1150e/kk. Harva enää nykyään joutuu useaa pilleriä päivässä syömään. Yhteen tablettiin saa ympättyä useamman lääkkeen, niinkuin omaani on saatu 3.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä asialle pitäisi tehdä?" Tuli mieleen että voisi estää kansalaisten matkustamisen ulkomaille. Aika moni hiv-tartunta saadaan esim Thaimaan matkoilta. Nyt kansalaisaloite pystyyn Thaimaan matkojen kieltämiseksi!
Mitähän tuo "aika moni" tarkoittanee numeerisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä onko tuo niin kallis menoerä, kun ei minulla ole (ja harvalla muullakaan varmaan on) käsitystä miten paljon joku muu hoito maksaa. Olen käsittänyt että eräiden lymfoomien hoito esimerkiksi on erittäin kallista. Se nyt kuitenkin on aika välttämätöntä. Se mikä ei olisi niin tarpeellista - kehtaan näin anonyymina sanoa - on vanhojen ihmisten tehohoito ja väkisin hengissä pitäminen pitkään.
Vanhusten erikoissairaanhoito maksaa yli 1300 €/vrk, joten näiden kustannusten rinnalla tarttuvan HIV:n hoitaminen ei ole mitään. Vanhuksellehan tuo ökykallis sairaanhoito ei tuo yhtään ainutta tuottavaa työpäivää lisää, mutta HIV-potilaan hoito pitää hänet kyvykkäänä veronmaksajana jopa vuosikymmenten ajan ja ehkäisee taudin leviämistä. Jos jostain on merkittäviä säästöjä leikattavissa, niin se on alati kasvavan ja taloudellisesti tuottamattoman vanhusväestön loisiminen. En halua kuulostaa Hitleriltä, mutta tämä on karu totuus.
Olet uskomattoman sydämetön ja ikärasisti. Kyllä vanhuksilleboitää antaa kaikki heidän tarvitsemansa hoito siinä missä muillekin.
Oletko myös sitä mieltä, että kaikki nuorena jo tuottamattomiksi jääneet vammaiset yksilöt pitää jättää hoitamatta jne.
Rasismi tarkoittaa rotusyrjintää, joten "ikärasisti" ei tarkoita mitään. Enkä sanonut, että vanhuksia ei pitäisi hoitaa, vaan että sieltä ne kaikkein suurimmat säästöt on karsittavissa, jos jostain karsia täytyy. Ja ei todellakaan pidä hoitaa "siinä missä muitakin", vaan potilaan odotettavissa oleva elinikä vaikuttaa olennaisesti siihen millaista hoitoa hänelle kannattaa tarjota. Resurssit ovat rajalliset, joten kasvavan vanhusväestön takia jatkossa on pian pakko priorisoida.
On olemassa myös todella kalliita mielenterveydenhoitoon annettavia lääkkeitä kuten risperdal consta injektio. Ja yleensä tätä lääkettä käyttävä ei maksa sitä itse, vaan yhteiskunta kustantaa (veronmaksajat).
HIVisti kirjoitti:
Olen itse HIV+, otan yhden tabletin päivässä (Atripla), jonka ohv. on 1150e/kk. Harva enää nykyään joutuu useaa pilleriä päivässä syömään. Yhteen tablettiin saa ympättyä useamman lääkkeen, niinkuin omaani on saatu 3.
Miten koet tämän ketjun? Onko sinusta ihan hyväksyttävää, että veronmaksajat maksavat sinun lääkkeesi? Olet kuitenkin itse aiheuttanut oman sairautesi.
Jokainen saisi maksaa omat lääkkeensä,jos ei ole rahaa niin se sitten voivoi.
Vierailija kirjoitti:
HIVisti kirjoitti:
Miten koet tämän ketjun? Onko sinusta ihan hyväksyttävää, että veronmaksajat maksavat sinun lääkkeesi? Olet kuitenkin itse aiheuttanut oman sairautesi.
Kun harrastat suojaamatonta seksiä, niin olet vaarassa itse saada tartunnan, ei siihen sen kummempaa itse aiheuttamista tarvita. Ja nykyisin taitaa olla yleisempää saada tartuna ihan mies-nais -yhdynnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloiden yhteydessä on apteekit, josta HIV+laiset hakevat lääkkeensä ILMAISEKSI. Yhteiskunnalle ei ole ilmaista, 1500 €/kk maksavat lääkkeet. Maksajana on kotikunta.
Mitä asialle pitäisi tehdä?
Ei ne noin halpoja ole, eikä sairaaloissa ole mitään apteekkeja. Ihan vaan ne ne oman olikliniikan sairaanhoitajan kaappi josta saa lisää noita 2500e/kk lääkkeitä. Ja noita eri pillereitä vedetään usein 3-4 eri ... eli 7500e-10.000e/kk ihan vain pillereistä. Toinen mokoma sairaalakäynneistä päälle.
Terveisin immuunosupressiivisia vetävä joka on saman järjestelmän piirissä.
Kyllä sairaaloissa on apteekit. Niissä ei sen valtavan lääkearsenaalin takia lue apteekki. Sairaalaan apteekki toimittaa pääasiassa vain osastoille lääkkeitä.
Vain maallikko ei tätä tiedä 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HIVisti kirjoitti:
Kun harrastat suojaamatonta seksiä, niin olet vaarassa itse saada tartunnan, ei siihen sen kummempaa itse aiheuttamista tarvita. Ja nykyisin taitaa olla yleisempää saada tartuna ihan mies-nais -yhdynnässä.
Kiersit kysymyksen. Ja on, tilanne on täysin itseaiheutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HIVisti kirjoitti:
Kiersit kysymyksen. Ja on, tilanne on täysin itseaiheutettu.
Mikä sulla viitaa päässä, läskipää? Mitä sä tänne tulet muita syyttelemään? Mene kotiisi, homo.