Pystytäänkö täällä selvittämään viestin lähettäjä?
Onko se käytännössä mahdollista?
Juu juu , tiedän tyhmä kysymys, haluan vain varmistaa asioita.
Kommentit (86)
Omassa tapauksessa olin täysin viaton, mitä tuli tuohon ihmiseen. Seksikumppaneita minulla on ollut vähän, nykytasoon verrattuna ja tuokaan asia kun ei millään tavalla kyseiselle "herrasmiehelle" kuulunut. Yhtä vähän, kun tälle eräälle uutisissakin olleelle pyllynpuristelijalle omien alaistensa muodot tai asiat ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kertaluontoisia viestejä selvittele! :D
Eri asia jos solkenaan.
Nimimerkkikään, kun ei voi loukata nimerkkiä.
Nimimerkillä ei lähtökohtaisesti ole kunniaa jota loukata.
Mutta jos loukataan nimimerkillä kirjoittavaa henkilöä, joka nimimerkin takaa on tunnistettavissa, niin silloin voi saada syytteen kunnianloukkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kertaluontoisia viestejä selvittele! :D
Eri asia jos solkenaan.
Nimimerkkikään, kun ei voi loukata nimerkkiä.Nimimerkillä ei lähtökohtaisesti ole kunniaa jota loukata.
Mutta jos loukataan nimimerkillä kirjoittavaa henkilöä, joka nimimerkin takaa on tunnistettavissa, niin silloin voi saada syytteen kunnianloukkauksesta.
Niin kai?
Olisi ihan KAUHEAA jos mun viestit pystyisi ”selvittämään” eli stalkkaamaan!! Olen avautunut tänne kaikista henk. Koht. asioista, mm seksistä ym. Olen luottanut anonyymiyteeni. Toisaalta ei voi olla tilannetta että joku voisi stalkata minua jollakin AV-palstalla!!! :D kuulostaisi ihan liikaa joltain huonolta käsikseltä Salatuissa elämissä (joita en edes katso kun ovat niin kuraa)
Ja. Sinulla. (hänellä?) Ei ole. Elämääni TÄYSIN ulkopuolisena ihmisenä mitään oikeutta kritisoida minun tekemisiäni omassa YKSITYIS elämässäni. Jos joku ystäväksi olettamani on vuotanut minusta asioita, se EI ole sama asia, eikä se ole sama asia kirjoitella niitä internetiin. Jokainen syyntakeellinen tämän ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Siis voiko ton IB-osoitteen avulla löytää toisen kotiovelle. Hui. Toivottavasti kukaan hullu ahdistelija ei ala vainota. Ihan sairaaks on menny maailma! Miks netissä pitää olla joku tollanen osoite, joka kertoo et missä asut?
https://www.whatismyip.com/ip-whois-lookup/
Tuolta näet oman ip-osoitteesi, klikkaa sitten osoitteen oikealta puolelta sinisestä kohdasta Lookup
Ei tuolta kenekään kotiovelle löydä.
Operaattori tuosta selviää sekä operaattorin yhteyshenkilö.
Nämä tiedot minulle tuli.
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf
% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.
% Information related to '109.240.0.0 - 109.240.127.255'
% Abuse contact for '109.240.0.0 - 109.240.127.255' is 'abuse@sonera.net'
inetnum: 109.240.0.0 - 109.240.127.255
netname: TELIASONERA-FI-PP-MS-NET
descr: TeliaSonera Finland Oyj
descr: Product & Production Finland
descr: Mobility Services
country: FI
admin-c: HH16792-RIPE
tech-c: HH16792-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: DATANET-NOC
created: 2009-10-27T13:14:54Z
last-modified: 2009-10-27T13:14:54Z
source: RIPE Filtered
person: Harri Hiltunen
address: Elim�enkatu 15 7 krs
address: 00051 SONERA
address: FINLAND
phone: +358 2040 1
remarks: ----------------
remarks: ----------------
nic-hdl: HH16792-RIPE
created: 1970-01-01T00:00:00Z
last-modified: 2017-10-30T21:45:23Z
source: RIPE
% Information related to '109.240.0.0/16AS1759'
route: 109.240.0.0/16
descr: DN-109240-BLOCK
origin: AS1759
remarks: --------------------------------------------------------
remarks: In case of spam & abuse, please try to contact:
remarks: 1. abuse/contact address mentioned in the inetnum object
remarks: or
remarks: 2. abuse@sonera.net
remarks: --------------------------------------------------------
created: 2009-10-27T07:42:55Z
last-modified: 2009-10-27T07:42:55Z
source: RIPE Filtered
% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.90 (HEREFORD)
Ja mitä sitten, vaikka pystyisikin selvittämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tiedot minulle tuli.
Eli nyt on jonkun ukon kotiosoite kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä lähes mahdotonta. Sivuston kaikki tietoliikenne on salattua.
Koskas ne salaukset on mitään estänyt? VPN tai sipuli auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en voi (osaa?) selvittää kuka tietyn viestin kirjoittaa, mutta poliisi voi. Ylläpidolta IP-osoite ja operaattorilta sen omistaja.
Voihan poliisi selvittää ip.osoitteen, josta viesti on tänne palstalle lähetetty, mutta se onkin sitten eri juttu, että kuka viestin on kirjoittanut, jos ja vaikka koneen osoite ja koneen hallitsija saadaankin tietoon poliisivoimin, sillä kyseistä konetta voi käyttää moni muukin kuin koneen ip.osoitteen omistaja esim. muut perheenjäsenet tai ihan kuka tahansa, vaikkapa kodin ulkopuolinen viikkosiivoojatar.
Siinähän sitä selvittämistä sitten riittääkin, kuka on ollut oikea viestin lähettäjä!
SiivoojaTAR!? :'D
Mut oikeesti.. Mites selvität, jos se on jo vaikka poistettu..
Ei sitä voi poistaa. Kaikki tänne kirjoitetut viestit jää Sanomien palvelimelle vaikka niitä ei täällä näkyisikään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en voi (osaa?) selvittää kuka tietyn viestin kirjoittaa, mutta poliisi voi. Ylläpidolta IP-osoite ja operaattorilta sen omistaja.
Voihan poliisi selvittää ip.osoitteen, josta viesti on tänne palstalle lähetetty, mutta se onkin sitten eri juttu, että kuka viestin on kirjoittanut, jos ja vaikka koneen osoite ja koneen hallitsija saadaankin tietoon poliisivoimin, sillä kyseistä konetta voi käyttää moni muukin kuin koneen ip.osoitteen omistaja esim. muut perheenjäsenet tai ihan kuka tahansa, vaikkapa kodin ulkopuolinen viikkosiivoojatar.
Siinähän sitä selvittämistä sitten riittääkin, kuka on ollut oikea viestin lähettäjä!
Ei sitä voi poistaa. Kaikki tänne kirjoitetut viestit jää Sanomien palvelimelle vaikka niitä ei täällä näkyisikään
Ei kai niitä ikuisesti ole pakko säilyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei yhtä yksittäistä kommenttia toiselle anonyymille kommentoijalle lähdetä selvittämään! :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai jokainen käyttää vpn nykyää ni ei saa kukaa selville. Jos ei vielä ole niin freedome esim. Käyttöö, halpa hinta siitä, että olet suojassa.
Jaa luulet, että F-Secure ei suomalaisena firmana talleta liikennetietoja ja laula niitä kytille ihan vapaaehtoisesti? LOL! Keep dreaming, bitch.
Kerro tapaus missä on laulanu. Jos näin on tapahtunu niin kyllä se firmalle on huonoa mainosta, lähtisi täältä useampi tilaus pois.
He ITSE sanovat niin.
F-Secure on täysin avoimesti myöntänyt että ne luovuttaa KAIKKI tiedot mitä poliisi haluaa ja avustaa sitä juuri niin paljon kuin poliisi haluaa.
Siksi F-Secure on myös kieltänyt torrentit kun niissä liikutetaan laitonta materiaalia.
Maailmassa on miljoona kertaa parempia ja halvempia VPN palveluita kuin Freedome.
Saisiko tähän linki missä f securelta näin sanotaan? Olisi ihan kiva. Itse kanssa tiedän et moni ulkomainen on antanu tietoa eteepäin siksi olen tähän freedomeen edes vähän luottanut.
Heidän kotisivuillaan niin lukee. Lue kysymys ja vastauspalsta sekä Freedomen sopimusehdot.
Heelposti pystyy selvittämään. Lehdokintiellä asuu esim. tuo yksi kirjoittaja.
Jokainen älyllinen tietää, että kaikki aloitukset spämmitään tietyin vuosivälein uudelleen tai silloin kun lukijoita on liian vähän, eikä ketään kiinnosta mitä täällä lukee! :D
Vierailija kirjoitti:
Heelposti pystyy selvittämään. Lehdokintiellä asuu esim. tuo yksi kirjoittaja.
Hei, mistä tiesit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, että mitä tällä tiedolla tekee, kun viesti tulee Tor-verkon läpi?
Viranomaiset pyörittää niin montaa hunajapurkkia ja operaattorien first- ja last-mile tietoja yhdistämällä pystyy helposti selvittämään käyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
IP-osoite voidaan selvittää ja sitten operaattorilta tarkemmin kenelle se kuuluu tai on kuulunut. Tosin tuokaan ei vielä takaa, että se olisit juuri sinä sen viestin kirjottanut koska samalla IP:llä voi olla muitakin käyttäjiä esim. se perheen 14 vuotias Veeti.
Niinpä, tämä juurikin, kun ei se koneen omistaja ja yhteyden hallitsija ole aina se henkilö, joka nettiin kirjoittelee, että siinähän sitä pollareilla selvittämistä riittäisikin, että kuka on ollut oikea kirjoittaja, ja eikä se aina välttämättä ole edes se edellisen esimerkin "14-vuotias Veeti"; sehän voisi olla vaikkapa Veetin serkkupoika Ruuti";heh, tai perheen pään uusi rakastajatar Rauni"
P.S. Sitä paitsi pollareilla on nykypäivänä paljon asioita setvittävänään, ettei riitä resurssit jonkin kämäsen nettipalstan kirjoitukset, jos ei ole kunnian loukkausta osoittaa aivan oikeilla henkilöiden virallisilla nimillään tms.
Oikeus on ottanut sen kannan että internetliittymän omistaja on vastuussa kaikesta mitä liittymässä liikkuu jos omistaja on yksityisomistaja.
Liikaa resursseja menisi selvittää..halvempaa poistaa vaan asiaton viesti.Kyllä tietty yksityis-suoja on näissä nettifoorumeissa..ja kyllä perustelut pitää olla vahvat,jos selvitetään kirjoittajan henkilöllisyyttä=tietokone.Näiden kysymysten esittäjän kannattaa kysyä toimintatapoja poliisilta.
Jokainen mustamaalauksen uhri on viaton, eli nauttii yksityisyydensuojaa!
Joissain tapauksissa taas mustamaalaria ei saataisi lain mukaan tilille, koska nauttii syyntakeettomuutta.