Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhät eivät tanssi vanhoja lukiossa

Vierailija
02.02.2018 |

Tytöltä jää tanssit tanssimatta. Ei ole varaa mekkoon ja ulkonäön laittoon. Eikä tyttö kehtaa mennä missään lumppuvaatteissa tanssimaan, kun kaikilla muilla on hienot vaatteet. Saapa eliitti pyörähdellä aivan rauhassa, pysyy köyhät piiloissaan rikkaiden rellestäessä. Harmi, että jää tytöltä kiva kokemus väliin. Tai ainakin ennen oli kiva tilaisuus. Tätä on Suomi vuonna 2018. Ja nuorista ovat poliitikot muka huolissaan...

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tuli monta vuotta tiedossa ollut rahanmeno köyhälle yllättäen. Miksi minua ei yllätä?

Vierailija
42/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöltä jää tanssit tanssimatta. Ei ole varaa mekkoon ja ulkonäön laittoon. Eikä tyttö kehtaa mennä missään lumppuvaatteissa tanssimaan, kun kaikilla muilla on hienot vaatteet. Saapa eliitti pyörähdellä aivan rauhassa, pysyy köyhät piiloissaan rikkaiden rellestäessä. Harmi, että jää tytöltä kiva kokemus väliin. Tai ainakin ennen oli kiva tilaisuus. Tätä on Suomi vuonna 2018. Ja nuorista ovat poliitikot muka huolissaan...

Öh, anteeksi nyt vaan. Minä olin köyhän perheen lapsi ja tanssin vanhat 2013. Ei mennyt paljoa rahaa, minimalistinen mekko ja sisko laittoi hiukset. Ihan on mielikuvituksesta kiinni, ei rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi ollut mahdollisuus tanssia rahan puolesta, mutta en siksi tanssinut, kun ei kiinnostanut. Useampikin tyttö kyllä parikseen pyytämään tuli, mutta jouduin kieltäytymään, koska ei kiinnostanut osallistua tansseihin.

T: Entinen lukiopoika, nykyään aikuinen mies

Sama muuten, paitsi että olin lukiotyttö. Muutama poika kysyi, rahaa kamppeisiin olisi ollut, olin tanssitaitoinenkin, mutta ei vaan kiinnostanut. Äiti tietysti pettyi, mutta sellaista se on.

Vierailija
44/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisi nuorten vain vapaasti juhlia jotenkin muutoin, kuin leikitään tällasta keksiaikasiat soopaa ja prinsessaleikkejä.

Tuskinpa niitä tansseja pidettäisiin, elleivät nuoret niitä haluaisi.

Joopa joo. Tuskin on edes kysytty, saati tarjottu jotain hauskempaa ja rennompaa tilalle.

Eihän sinne ketään pakoteta. Jos ei sinne kukaan tule, niin eihän niitä tansseja tule. 

Ok, se on sentään hyvä ettei ne ole pakolliset. Olen aiemmin jotenkin kuvitellut että ovat.

EIvät ole olleet varmaan ikinä pakolliset, tai ehkä joskus 50-luvulla. Mutta itse olin lukiossa 80-luvun alussa ja silloinkin osa ei halunnut tanssia, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Onhan se eri asia, jos tahtoisi tanssia, muttei syystä tai toisesta voi, mutta ketään ei kyllä pakoteta. No, ehkä jotkut tytöt pakottavat poikaystävänsä, mutta se on eri asia. Ei se ole koulun vika. 

Vierailija
45/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhön lapsella pitäisi olla uusi mekko, muuten joku voi huomata, että hän on köyhä. Keskituloisen ja rikkaan lapsi voi vallan mainiosti mennä käytetyssä mekossa, koska kaikki tietävät jo muutenkin, ettei hän ole köyhä.

Vierailija
46/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No multa jäi aikoinaan väliin yläasteen konvat ja sitten jäi väliin myös lukio. Faija halusi että kaikki pennut vaan äkkiä töihin tienaamaan, raksalle tiiliä kantamaan ja mainoksia jakamaan ja siivoamaan. Suurimman osan palkastakin se otti.

Ja kas, sitten oma ydinperheeni hajosi, jäin useamman lapsen pienipalkkaiseksi yksinhuoltajaksi. Koskaan ei ollut mihinkään varaa eikä mitään ylimääräistä. Mutten halunnut omalle jälkikasvulle sitä samaa katkeruutta kannettavaksi mitä itse tunsin. Joka ikinen kuukausi laitoin vähintään sen kympin joka lapselle salaa säästöön.

Vanhojen tansseihin pääsi jokainen osallistumaan, vaikkei taksirahoja ollutkaan antaa matkaan. Samoin autokoulurahat sai jokainen. Omalla tililläni ei ole koskaan ollut niin isoa summaa, kuin mitä lasten pankkitileillä oli kun täyttivät 18.

Vierailija
47/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sun tölkit kauppaan ja anna nyt herranjestas tytölle ne rahana!!

Voit myydä myös salakuljetetut venäjätupakkas naapurille, 90-tuumaisen smart telkkarin velipuolelles kun osarit valuu jo ulosottoon ja osta tatuointikoneeseen uudet musteet niin voit tienata artistina isäsi vankilakavereille. Niil on massii...

Vierailija
48/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie sun tölkit kauppaan ja anna nyt herranjestas tytölle ne rahana!!

Voit myydä myös salakuljetetut venäjätupakkas naapurille, 90-tuumaisen smart telkkarin velipuolelles kun osarit valuu jo ulosottoon ja osta tatuointikoneeseen uudet musteet niin voit tienata artistina isäsi vankilakavereille. Niil on massii...

Ei hitto... 🤣

Vierailija
49/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan vanhat pukeutuivat ennen oikeasti vanhoiksi. Mistä lie tää prinsessaleikki tullut kuvioihin? Tääkin menee nykyisin aivan överiksi, kun tytöt kilpailevat puvuillaan ja kampauksillaan.

Tanssin vanhojentanssit vuonna 1979 ja silloin ei pukeuduttu vanhuksiksi (jos siis tarkoitat vanhoilla iältään vanhoja) vaan iltapukuihin, frakkeihin, smokkeihin jne juhlaviin vaatteisiin. Voi olla, että Suomessa on eri paikkakunnilla ja eri lukioissa ollut erilaiset tavat, mutta tämä tapa oli ainakin omassa lukiossani pääkaupunkiseudulla ja samoin 1973, kun siskoni tanssi vanhojentanssejaan. 

Vierailija
50/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan vanhat pukeutuivat ennen oikeasti vanhoiksi. Mistä lie tää prinsessaleikki tullut kuvioihin? Tääkin menee nykyisin aivan överiksi, kun tytöt kilpailevat puvuillaan ja kampauksillaan.

Tanssin vanhojentanssit vuonna 1979 ja silloin ei pukeuduttu vanhuksiksi (jos siis tarkoitat vanhoilla iältään vanhoja) vaan iltapukuihin, frakkeihin, smokkeihin jne juhlaviin vaatteisiin. Voi olla, että Suomessa on eri paikkakunnilla ja eri lukioissa ollut erilaiset tavat, mutta tämä tapa oli ainakin omassa lukiossani pääkaupunkiseudulla ja samoin 1973, kun siskoni tanssi vanhojentanssejaan. 

Ja lisään vielä, että syy nykypäivän "prinsessaleikkeihin" voi on se, ettei näiden nuorten vanhemmilla eikä ehkä isovanhemmillakaan ole enää iltapukuja, joita voisivat lainata lapsilleen ja lapsenlapsilleen, joten he joutuvat hankkimaan pukunsa uutena.

Vierailija
51/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osallistunut koko vanhojen tansseihin 80-luvun lopulla. Kai vanhemmat olisivat ostaneet mekon mutta pidin koko juhlia rahan tuhlauksena enkä tykännyt esiintymisestä. En muista olisinko edes kertonut koko tansseista vanhemmille.  Pelkän kansakoulun käyneinä tuskin olivat perillä lukio tavoista. Eikä kyllä kaduta yhtään.

Vierailija
52/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me löydettiin puku 90e, kampauksen ja meikit nuori tekee itse. Ja tanssii vanhoissa kengissänsä.

Eiköhän tuo nut ole saamattomuutta jollei löydä halpaa tai lainattavaa pukua. Facessa on ryhmäkin, jossa lahjoitetaan köyhille pukuja. 

Nyt vois äiti kyllä katsoa peiliin. Sulla on ollut 1,5v aikaa hankkia rahat sitä pukua varten... Vähän nöyryyttä kehiin ja kerjuulle.

Vierailija
54/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tori.fi/uusimaa/Vanhojentanssimekko_43097568.htm?ca=18&w=3

Hei ei se nyt ihan oikeesti ole rahasta kiinni....

Vierailija
55/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Hyviä mekkoja saa halvalla käytettynä. Itse yritin hyvännäköistä iltapukua kaupata torissa ja facebookissa, mutta ei kelvannut kenellekään. Lopulta kippasin sen sitten Uffin laatikkoon.

Vierailija
56/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tyttöjä, mutta suvussa yksi ompeli tytölleen ja sama puku kiersi serkuilla, välillä joutui vähän muokkaamaan. Kyllä jonkinlaisen saa heikoillakin käden taidoilla tehtyä, kun valitsee helpon mallin ja kankaan.

Vierailija
57/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
58/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulullani oli enemmistö tyttöjä, eikä ainakaan silloin vielä ollut tapana että voisi tuoda parin jostain kodin ulkopuolelta. No eipä sellaista varmaan olisi löytynytkään. Sain siis hyvän tekosyyn jäädä pois, kun olin pienessä kuumeessa. Myöhemmin sain kuulla että toisen koulun tyttö oli 40 asteen kuumeessa mennyt tanssimaan, kun oli niin tärkeä päivä hänelle. Vituttaa vaan olla se hiljainen tyttö, joka jäisi ilman paria. Mitä sellaiseen edes satsaamaan (pukua ja kampausta). En tiedä onko nyt harmittamaankaan jäänyt. 

N42

Vierailija
59/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta meni vanhojentansseihin markka. Kirpputorille. Mekko tuli äidin kaapista, hiukset ja meikki itse. On idioottimaista maksaa vanhojentansseista ja vielä idioottimaisempaa uhriutua, että ei voi muka mennä sinne. Mekon saa äidin kaapista tai kirpputorilta, jos äidillä ei sen vertaa ole kerääntynyt elämänsä aikana pukua, että yksi vanhojentanssipuku löytyy. Inhottaa tuollainen valitus, kun mitään todellista ongelmaa ei ole.

Vierailija
60/108 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekko käytettynä ja jos tytöllä on olemassa tai saa lainattua suoristusraudan se helpottaa nutturan tekoa. Sileät hiukset näyttävät nutturassa juhlavalta. Hyvä meikkipohja, ruskeaa luomiväriä, ripsarit ja sopivaa huulipunaa. Kynsiin läpinäkyvää lakkaa. Siinä se.