Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö muuttaa pois Espoosta, kun länsimetro on pilannut julkisen liikenteen?

Vierailija
01.02.2018 |

Nyt kun on alkanut yhä enemmän näyttää siltä, että länsimetron myötä heikentynyt julkinen liikenne Helsingin ja Espoon välillä on pysyvä tila, eikä se enää palaudu yhtä hyväksi kuin suorien bussiyhteyksien aikaan, niin olen tosissani alkanut harkitsemaan muuttoa pois Espoosta.

Olen jo ihan lopen kyllästynyt pidentyneisiin työmatkoihin ja joka arkipäivä täpötäydessä metrovaunussa ruuhka-aikana seisoskeluun. Miten on mahdollista, että metron kapasiteetti mitoitettiin niin paljon alakanttiin, että ihmiset joutuvat olemaan vaunuissa kuin sillit suolassa?? Ja miksi ylipäätään lähdettiin koko metroprojektiin, kun ihan hyvin oli jo alunperin tiedossa, että se tulee vain pidentämään matka-aikoja?

Ja vaikka metro kulkisikin useammin ja kaikille riittäisi istumapaikkoja, niin ei se paljon lohduta kun vaunujen ikkunoista näkyy pelkkää tunnelin pimeyttä. Sitä katsellessa alkaa vain suututtaa, kun muistaa päivänvalon ja ne merimaisemat, joista jää nyt paitsi.

Onko palstalla ketään muuta espoolaista, joka on alkanut miettiä samaa: olisiko viisaampaa muuttaa kokonaan pois Espoosta, kun julkisilla kulkemisesta on tullut tällainen rasite?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutitte pellolle metsän taakse, jos ette siellä viihdy? Miksi tilasitte tynkämetron minilaitureilla? Saitte juuri sen mistä maksoitte.

Helsinki helsinkiläisille!

No minun sukuni on asunut täällä jo 150 vuotta sitten. 

Vierailija
22/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette hae töitä Espoosta? Jaksa enää kuunnella espoolaisten vikinää siitä, että työmatkat pitenee. Ehkä se on Helsingin strategia saada espoolaiset pois Helsingistä et riittäis meille enemmän töitä. Tai sit voi muuttaa Helsinkiin ja maksaa tänne ne verot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minusta kaikki on parantunut, kun linja-autot, nuo liikenteen siat, ovat poissa.

Köröttelen aamuisin autollani entistä bussikaistaa ja nautin tilasta.

Vierailija
24/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun on alkanut yhä enemmän näyttää siltä, että länsimetron myötä heikentynyt julkinen liikenne Helsingin ja Espoon välillä on pysyvä tila, eikä se enää palaudu yhtä hyväksi kuin suorien bussiyhteyksien aikaan, niin olen tosissani alkanut harkitsemaan muuttoa pois Espoosta.

Olen jo ihan lopen kyllästynyt pidentyneisiin työmatkoihin ja joka arkipäivä täpötäydessä metrovaunussa ruuhka-aikana seisoskeluun. Miten on mahdollista, että metron kapasiteetti mitoitettiin niin paljon alakanttiin, että ihmiset joutuvat olemaan vaunuissa kuin sillit suolassa?? Ja miksi ylipäätään lähdettiin koko metroprojektiin, kun ihan hyvin oli jo alunperin tiedossa, että se tulee vain pidentämään matka-aikoja?

Ja vaikka metro kulkisikin useammin ja kaikille riittäisi istumapaikkoja, niin ei se paljon lohduta kun vaunujen ikkunoista näkyy pelkkää tunnelin pimeyttä. Sitä katsellessa alkaa vain suututtaa, kun muistaa päivänvalon ja ne merimaisemat, joista jää nyt paitsi.

Onko palstalla ketään muuta espoolaista, joka on alkanut miettiä samaa: olisiko viisaampaa muuttaa kokonaan pois Espoosta, kun julkisilla kulkemisesta on tullut tällainen rasite?

Kyllä, samat mietteet. Inhoan metroa, sen ääntä, ulkonäköä, ettei nää maisemia. Yök!

Mutta sitä en sentään arvannut, että se tekee liikkumisesta hitaampaakin.

Samaan aikaan poistettiin käytöstä vanha hyvä reittiopas.

Olen kanssa aatellut, että mihinhän pitäis muuttaa.

Tapiola, Espoon helmi, on sekin täysin pilattu.

Yksi tuttu asuu siinä keskustassa. Sanoi että on luopunut toivosta. Näkymät on yksinkertaisesti hirveän rumat.

Ei voi mitään.

Vierailija
25/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutitte pellolle metsän taakse, jos ette siellä viihdy? Miksi tilasitte tynkämetron minilaitureilla? Saitte juuri sen mistä maksoitte.

No minun sukuni on asunut täällä jo 150 vuotta sitten. 

Muuttivatko vapaaehtoisesti vai pakotettuina?

Vierailija
26/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan ole mitään metroa tilannut. Espoolaisena nimenomaan olen vastustanut metroa alusta asti, kuten moni muukin espoolainen.

Silloin kun päätös länsimetron rakentamisesta tehtiin, niin meille vastustajille naurettiin ja argumenttimme mitätöitiin pelkkänä muutosvastarintana. Länsimetron kannattajat olivat silloin sitä mieltä, että kun metro valmistuu, niin me "vastarannan kiisketkin" lopulta käännymme metron kannattajiksi ja käytämme sitä tyytyväisinä, kun tajuamme miten "kätevä" ja "hyvin toimiva" kulkupeli se on.

No, mitenkäs siinä sitten kävikään...

Vierailija
27/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa metroa puolustava tuttavapiiristäni on Espooseen kymmenen vuotta sitten Suonenjoelta muuttanut. Muut, etenkin kokoelämän tai muuten pitkän linjan espoolaiset, vastustivat ja vastustavat metroa. 

Vierailija
28/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

monet istuu päivät pitkät bersillään niin tekee hyvää seistä. Metro on hieno kulkupeli, nopea ja suht halpa. 

Halpa? Kenelle? Käyttäjälle vai maksajalle?

Jos täällä ei ole avoimia työpaikkoja, on todella perseestä rakentaa maisema täyteen rumia taloja. Espoolainen on maalainen kaupunkilainen, joka arvostaa luontoa ja väljyyttä ja omaa autoa. 

Ei se metro ole halpa kummallekaan, maksajalle saati käyttäjälle. Varkaille ja pummeille voi olla.

Vierailija
29/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoohan halusi, muistaakseni kustannussyistä, lyhyemmät metroasemat, jonka takia metrojunia lyhennettiin. Eli siksi on vähän tilaa. Yksinkertaista.

Vierailija
30/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se ainakin oli viimeinen niitti muuttopäätökselle. Ei tuu muutenkaan ikävä pääkaupunkiseutua, liian arvaamatonta ja ahdistelun uhka on liian painava koulu- ja työmatkoilla (Hki).

Vierailija
31/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomessa ole metroa, täällä on vain mato.  EI yksi linja metroa tee.

Vierailija
32/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo muuta Lappiin, siellä se julkinen liikenne toimii

Vierailija
33/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten metro voi jo nyt olla kapasiteettinsa äärirajoilla. Pk-seutu kasvaa koko ajan, joten ihan maalaisjärjellä ajateltuna olisi kannattanut tehdä alkuun vähän liian isolta vaikuttavaa systeemiä, laitureineen ja bussiterminaaleineen. Eihän tuollaisella tee 10 vuoden päästä enää mitään.

Poliitikkoja ei pitäisi päästää tekemään mitään infrastruktuuriin liittyviä päätöksiä, vaan antaa asiantuntijoiden suunnitella ja tehdä sen mukaan, mikä oikeasti on järkevää. Ja jos ei ole tarpeeksi rahaa käytettävissä, niin sitten siirretään hankkeita myöhemmäksi eikä tehdä jotain ihan sekundaa vähän sinne päin.

Vierailija
34/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, toivon että mulla on mahdollisuus muuttaa täältä jossain vaiheessa. Hsl:ssä ärsyttää kolmekin asiaa: länsimetro, surkea aikataulujen käyttöliittymä ja jatkuva lippujenkatsomishäiriköinti. Sitten vielä pahin nimittäin se että Espoo pilataan tukkoon rakentamalla. Häivyn todellakin heti kun pystyn.

Minne?

Vierailija
35/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen matka-aika töihin oli 36min, nyt 1h 2min.

T. Kirkkonummelainen. Ei Espoolaiset ole ainoita jotka kärsii.

Vierailija
36/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta auto. Problem solved.

Sillä autolla ei tee mitään, jos ei ole pysäköintipaikkaa. Kaatuu monen yksityisautoilusuunitelmat ihan vaan siihen, ettei työpaikalla ole riittävästi (jos ollenkaan) parkkipaikkoja. Se on maalla ja pikkupaikoissa vähän erilaista, isommissa kaupungeissa ei voi omalta pihalta tuosta noin vaan körötellä työpaikan pihalle.

Vierailija
37/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä autolla ei tee mitään, jos ei ole pysäköintipaikkaa. Kaatuu monen yksityisautoilusuunitelmat ihan vaan siihen, ettei työpaikalla ole riittävästi (jos ollenkaan) parkkipaikkoja. Se on maalla ja pikkupaikoissa vähän erilaista, isommissa kaupungeissa ei voi omalta pihalta tuosta noin vaan körötellä työpaikan pihalle.

Myös ruuhkat ovat iso ongelma.

Vierailija
38/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin voin ajaa lämpimästä tallista lämpimään talliin Espoosta Helsinkiin.

Vierailija
39/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

106-bussi takaisin!!!!

Vierailija
40/48 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se metro ole halpa kummallekaan, maksajalle saati käyttäjälle. Varkaille ja pummeille voi olla.

Juu ei tosiaan oo halpa, kokonaiskustannusarvio on 1.2 miljardia euroa!!! 

Siinähän sitten jälkipolvet kustantaa. Koko metro ja muu julkinen liikenne Espoossa on suunniteltu pieleen.