Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Vierailija kirjoitti:
Kuubalainen tuttu ihmettelee vakavalla naamalla sanottuja vitsailuja ja sarkasmia. Esim kun pomonsa toi järjettömän pinkan jotain papereita jotka piti käydä läpi ja sanoi:"Sullahan on tänään lyhyt päivä kun ei ole kuin tämä pino tehtävänä", niin rassukka luuli ettei saa lähteä kotiin ennen kuin kaikki on tehty ja että pomosta se on ihan mitätön homma...
No niin minäkin ihan suomalaisena luulisin jos jokin esimies antaisi tuollaisen tehtävän, että kyllähän se tehdä täytyy kun töissä ollaan. Onnekseni en joudu työssäni käsittelemään papereita enkä kyhjöttämään jossain toimistossa.
No niitä tyypillisiä: kenkien riisuminen sisään tullessa, jatkuva kahvin ja pullan tuputtaminen, saunominen alasti, humalahakuinen juominen ja örveltäminen jne.
Jo vähän kauemman aikaa sitten saksalaisia tuttuja oli käymässä Suomessa. He hämmästelivät suureen ääneen, miten hyvin ja lujasti rakennettuja suomalaiset talot olivat keskuslämmityksineen ja kolminkertaisine ikkunoineen. Yritimme perustella moneen kertaan, että meillä ilmasto-olosuhteet vaativaa hyvin rakennettuja taloja. Olin itse ollut nuorena Saksassa niin kesällä kuin talvellakin ja olin ihmetellyt, miten päällisin puolin lujan näköiset talot olivatkin niin hataria. Ikkunat olivat korkeintaan kaksinkertaiset huonoin tiivistein tai ilman niitä, joten sateella vesi lillui ikkunalaidalla ja lattialla, talvella lumi. Meillä ovet esim. oli molemmin puolin maalattuja, toisin oli Saksassa, jossa näkyvät osat olivat siistit, mutta takapuolet eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saksalaiset vaihtavat yleensä sisäkengät jalkaan tai ovat sukkasillaan (nuorempi ikäluokka). Ei siellä sisällä ulkokengillä kävellä.
Höpsis, asun ja olen asunut eri puolilla Saksaa ja kengät pysyy jalassa ellei erikseen käskettäisi.
Onko ne kengät jalassa sisällä silloinkin, jos ne kengät on kauttaaltaan ravassa ja vaikkapa koiranulosteessa? Mutaisia kengänjälkiä näkyy pitkin asuntoa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilainen poikaystäväni ihmetteli, kuinka kauniisti Tampereen vanhat tehdasrakennukset on valaistu ulkoa päin. Hänen mukaansa Pohjois-Englannin vastaavalta aikakaudelta olevat tehdasrakennukset ovat rumia ja tylyjä, eikä niitä ole samalla tavalla osattu arvostaa.
Tuo voi johtua myös erilaisesta arkkitehtuurin historiasta meillä ja (esim.) Englannissa. Meillä täällä savupirttien jälkipolvien maassa 200-vuotiasta rakennusta usein pidetään arvokkaana ja mahdollisesti myös kulttuurillisesti merkittävänä museokohteena, kun taas briteissä 200-vuotias talo tms. on vielä suhteellisen uusi säilyneeseen (ja yhä aktiivisessa käytössä olevaan) rakennuskantaan verrattuna.
No Suomessahan on perinteisesti hävitetty vanhat ja tyylikkäät rakennukset, joskus 60-70-luvuillahan tuo villitys on alkanut ja jatkuu yhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvipöytäkursailu. Emäntä kehottaa moneen kertaan ottamaan kakkua, mutta kukaan vain ei halua aloittaa, vuoroa pallotellaan vieraalta toiselle. Ihan omituista, siis kuin emännän tarjoomukset eivät kelpaisi.
Oikeasti siinä kai on kyse siitä, että vieraat ovat kohteliaita toisilleen, ei emännälle: halutaan ikään kuin sanoa, että sinä olet minua arvokkaampi, joten ota kakkua ennen minua (niin saat kunnon palan).
Eräs(muistaakseni jenkki) tutkija kiinnostui kursailusta ja perehtyi tähän. Hän päätyi sellaiseen teoriaan, että Suomessa on aikanaan kahville menty arvojärjestyksessä. Pienessä kylässä esimerkiksi lapsen ristiäisiin on osallistunut koko kylän väki, ja kahvia ovat ensiksi menneet ottamaan pappi, opettajat, jne. Nykyisin ei väellä enää niin selkeää arvokkuusajattelua ammatin tai muun aseman vuoksi ole, mutta tuo tapa on jäänyt tavallaan "lihasmuistiin", ja siksi perus kyläilytilanteessa kukaan ei osaa nousta ensimmäisenä kahville ja jopa vaivaantuu jos ensimmäisenä pitää mennä (useinhan joku sitten "uhrautuu" menemään ekana. En osaa nyt selittää tätä ihan selkeästi ja tämähän on vain yhden tutkijan johtopäätös, mutta mielenkiintoinen :D
Tämähän kuulostaa varsin järkevältä selitykseltä. Ja eihän kahvi ole aina ollut täälläpäin maailmaa arkipäiväinen juoma, vaan erikoistilanteisiin varattu arvokas ylellisyystuote ja ennenhän on ollut ihan virallisestikin ns. parempi väki ja rahvas ja niistä vielä surkeampia olentoja.
Meillä israelilainen tuttu järkyttyi kun 2 vuotias lapsemme oli päiväunilla ulkona rattaissa. Pakkasta oli noin -4 C. Siellä päin kuulemma ei tulisi mieleenkään että lapsia vietäisiin ulos jos esim sataa vettä.
Oli tästä siis todella vaikuttunut ja sanoi että hienoa että lapsi saa raitista ilmaa :)
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. Asun itse Saksassa ja täällä on huomattavasti korkeampi verotus kuin Suomessa ja aivan surkeat sosiaaliturvat.
Saksassa voi olla korkeampi verotus ja "huonompi" sosiaaliturva... MUTTA, siellä ns. ostovoima on kuitenkin vähintään 100x korkeampi kuin meillä täällä... duunari siis saa siellä tunnissa ansaitsemallaan rahalla 3-5x sen mitä vastaava täällä. Tuosta löytyy tutkimustuloksia, ei ole mikään salaisuus. Suomi on ihan EU-maiden häntäpäässä ostovoimassa, vaikka meitä kuinka yritetään täällä aivopestä (jotkut vielä valitettavasti tuon uskovat, tosin ovat töissä jossakin Arkadianmäellä)
Ranskalainen kaveri nauroi tutkiessaan mun suomi-ranska-sanakirjaa että miten paljon meillä on K-alkuisia sanoja. Heille sama kuin meille vaikka X tai W.
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien "How are you?"-fraasiin kuuluu vastata "Fine, thanks, How are you?" Se on Small Talkia eli ystävällistä, pinnallista kohteliaisuusrupattelua, eikä mitään syvällistä keskustelua.
Siis yritätkö väittää, että kyseistä henkilöä ihan oikeasti kiinnostaa se, mitä sinä vastaat... yleensä kun astun kauppaan/ravintolaan sisään joku "huutaa" tuon tervehdyksen, mutta ei sitten välttämättä enää ole näkösälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 2 australialaista kylässä talvella. Vietiin Napapiirille, nähtiin Joulupukki, nähtiin poroja ja rakovalkea, syötettiin poroa jne.
Suurin ihmetyksen ja päivittelyn aihe oli kuitenkin jäärapa. He eivät voineet käsittää että meillä on jokapäiväinen riesa (tai heistä ihanan eksoottinen ilmiö) jäätyneet autonikkunat, ja että sitä varten on oikein olemassa vasittu työkalu. Annettin niiden sitten raaputtaa sielunsa kyllyydestä ikkunoita.
Herttainen mielikuva :D
Kyllä mä otan lääkkeen enkä syö sitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi päättelet noin? Itse olen kuullut, että nimenomaan Yhdysvalloissa suuri osa ihmisistä on työnarkomaaneja ja työpäivät älyttömän pitkiä. Tämän siis kertoi vuosia sitten eräs yliopiston opettaja (joka itse on britti), jolla on paljon tietoa amerikkalaisesta yhteiskunnasta.
Yhdysvalloissa ei myöskään odotella eläkeikää kuumeisena vaan töitä tehdään vielä seitsemän- kahdeksankymppisenäkin. Oma appiukkoni opettaa vielä 70+ -vuotiaana säännöllisesti.
Juu, mutta siellä on jo olemassa esimerkiksi työikäisten huumeongelmia, jotka johtuvat vain siitä että mitenkään muuten ei pitkää ja kovaa työpäivätahtia jakseta kuin lääkkeillä... siellä ei ole juurikaan ammattiliittojen turvaa joten työntekijöitä saatetaan kohdella ihan miten vaan, täysin työnantajasta kiinni kiinnostaako alaisten hyvinvointi ja toimeentulo. Minimipalkat on ihan naurettavat.
Sitä, että en laittanut talvitakkia päälle kun oli 10-15 astetta lämmintä. Minä olen vielä Suomessa niitä, jotka laittavat ensimmäisten joukossa talvitakin syksyllä, mutta en sentään tuollaisella kelillä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, jos vieraalle annostellaan ruoka. En ole koskaan törmännyt siihen Suomessa tai muuallakaan.
Ainakin Saksassa emäntä annostelee aina ruoan kaikille syöjille, sekä oman perheen kesken että vieraiden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystäväni luuli ensin että ihmiset vihaavat häntä kamalasti kun hän on erinäköinen. Kun kysyin miten se ilmenee, hän kertoi että monet sylkevät hänen eteensä ja hän tulkitsi sen halveksunnan eleeksi. Sen jälkeen olen itsekin huomannut että suomalaiset sylkevät järjettömän paljon. En ollut ikinä huomannut sitä ennen. Vakuutin ystävälleni ettei sulkeminen kohdistu häneen koska minäkin näen sitä nykyään kaikkialla..
Miehet ja ennen kaikkea suomalaiset nuoret miehet. Eivät naiset.
Italialainen ihmetteli, että pyöräteitä on joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilaiset kaverit ihmettelee että miten jalkapallo ei ole suosittua Suomessa. Jääkiekko on heille aika outo laji. Suurimmassa suosiossa se taitaakin olla Pohjoismaissa ja kanadassa.
Se että kaupassa punnitaan kaikki vihannekset. Se että valoissa seisotaan vaikka autoja ei tulisi kunnes vaihtuu vihreäksi. Se että pussilakanoissa on päädyssä reiät. Kuivauskaappi ja se että astiat huuhdellaan saippuasta eikä vaan kuivata saippuaista astiaa. Se että lääkkeet syödään eikä oteta.
Mitä toi viimeinen lause tarkoittaa?
Sitä, ettei englannissa ole ilmausta "to eat medicines". Se on "to take medicines".
Vähän arveluttaa kyllä englannin osaamisesi jos et tiedä, että medicine on yleensä ns. uncountable noun, eli sen perässä ei käytetä monikko s-kirjainta kuin harvoissa tapauksissa.
Asia erikseen on vielä sekin että kyllä meillä ainakin lääkkeet on puheessa aina otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisia joululauluja on ihmetelty. Kuin hautajaisissa, sanoi Sylvian joululaulusta korean professori yliopistossa.
Tämä muuten. Oma britti mies kysyi ekana jouluna Suomessa onko toi hautajaismusiikkia vai joululauluja
Joululaulut ovat kansaninvälisiä ja samat soivat kaikkialla. Suomalaiset joululaulutkin ovat liki 100 prosenttisesti käännöstavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, jos vieraalle annostellaan ruoka. En ole koskaan törmännyt siihen Suomessa tai muuallakaan.
Onpa outoa! Minä taas en muista että olisin kylässä joutunut ikinä itse kurottelemaan ruokaa kattiloista. Hyvin läheisten ihmisten luona on joskus sovittu että jokainen annostelee keittiössä omille lapsilleen ja itselleen ja lapset saavat kantaa omat lautasensa pöytään.
Itse teen ihan aina lautasannokset keittiössä koska se on helpompaa ja saa kauniimmin tarjoiltua. Ovatkohan vieraamme salaa ahdistuneet kun en ole tajunnut että niin moni haluaisi annostella itse.
Mistä päin Suomea olet?
En ole tuo jolta kysyit mutta vastaan silti. Olen itse Helsingistä, isäni suku Itä-Suomesta, äidin suku Länsi-Suomesta. En ole koskaan kuullut siitä että ruoka laitettaisiin valmiiksi lautasille. Äitini on kyllä kertonut, että hänen lapsuudessaan Pohjanmaalla oli "niin pihi emäntä ettei antanut vieraiden itse ottaa ruokaa".
Minusta tuollainen tapa siis yhdistyy pihiyteen.
Ja ainakin Intiassa
Myös Itä-Euroopassa, kuten Puola, Viro, Balkan