Mitä asioita/tapoja tms. ulkomaalaiset ystäväsi/tuttusi ovat ihmetelleet Suomessa?
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kommentit (2072)
Saksalaiset järkyttyivät liikenteestämme, koska autoilijat eivät piittaa suojatiestä ja jalankulkijat seisovat arkana odottamassa.
Ihmettelivät myös pieniä asuntojamme, matalia talojamme sekä pieniä tontteja ja sitä että kaupungin omakotialue oli heidän mielestään sotkuista ryteikköä. Siellähän pihat ovat hyvin hoidettuja, missään ei ole luonnonvaraista kasvillisuutta ja asfaltoitu katu jatkuu päällystettynä sekä laatoitettuna talojen seiniin saakka. Missään ei ole ruohoisia avo-ojia, tms.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, jos vieraalle annostellaan ruoka. En ole koskaan törmännyt siihen Suomessa tai muuallakaan.
Minulle annosteltiin ruoka kun olin teininä käymässä kaverillani ja minut kutsuttiin päivälliselle mukaan. Olin ihan äimän käkenä että mittääää tapahtuuuuu, perheen äiti annosteli kaikille ruoat kuin joku palvelija. Ja siis täysin supisuomalainen perhe ja minäkin suomalainen. Se oli uutta ja outoa.
Klassikko kirjoitti:
Vauvat jätetään talvella yksin ulos pakkaseen nukkumaan
Onhan tämä ihan tavallista, mutta miettikääpä. Jos olisi aikuisten kokoinen kaukalo niin houkuttelisiko nukkua siellä vaikka 15 asteen pakkasessa? Vaikka olisi paljon päällä eikä palelisi? Minä ainakin nukkuisin mieluummin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanilainen ystäväni oli luonani ja vanhus kaatui yrittäessään ylittää katukiveyksen reunaa pyörätuolillaan. Suoraan vilkasliikenteiselle autotielle.
Ihmisiä lapsi ohitse tupakka huulessa siitä ainakin 5-6, eikä kukaan edes kysynyt tarvitseeko vanhus apua. Ystäväni meni auttamaan niin pian kuin pääsi bussista ulos. Kysyi minulta sen jälkeen että ollaanko täällä aina noin välinpitämättömiä toisen hätää kohtaan. Olisi tehnyt mieli vastata että eihän me, mutta kyllähän "me" tietyssä määrin olemme. Oletetaan aina, että se kuuluisa "joku muu" on hälyttänyt apua, itse voi keskittyä omiin asioihinsa.
Kyllä minäkin olen kaatuillut pyörätuolin kanssa, kadullakin, rotvallia ylittäessäessä) heti on jostain autosta syöksytty apuun.
Minä myös ihmettelen näitä kokemuksia siitä että Suomessa ei muka auteta ihmisiä. Yleensä auttajia on liikaakin. Ystäväni liikkuu sähkömopolla. Mopo jäi pari päivää sitten jumiin Helsingin rautatieaseman edessä, ja hänellä ollut heti monta auttajaa, jotka olivat jo siinä toistensa tiellä. Oma äitini kaatui pari viikkoa sitten metroaseman edessä Mellunmäessä, ja lähellä kulkenut nuori pariskunta juoksi kiireellä apuun. Poika myöhästyi viimeisestä bussista eräässä pikkukaupungissa talvella, ja pysäkin ohi ajanut keski-ikäinen pariskunta tarjosi hänelle kyydin junalle 4 kilometrin päähän, eivät huolineet edes maksua Näitä esimerkkejä on lähipiiristä paljon. En ole koskaan nähnyt, ettei esim. kaatunutta olisi Suomessa autettu heti.
Auttamatta jätetään kyllä valitettavasti sammuneita alkoholistin näköisiä miehiä, erityisesti kesällä. Heilläkin voi olla joku hätä, minusta heitäkin pitäisi pysähtyä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Klassikko kirjoitti:
Vauvat jätetään talvella yksin ulos pakkaseen nukkumaan
Onhan tämä ihan tavallista, mutta miettikääpä. Jos olisi aikuisten kokoinen kaukalo niin houkuttelisiko nukkua siellä vaikka 15 asteen pakkasessa? Vaikka olisi paljon päällä eikä palelisi? Minä ainakin nukkuisin mieluummin sisällä.
Ulkona teltassa nukutti kyllä erittäin hyvin talvellakin. Saan kyllä raitista ilmaa ulkona liikkuessani, mutta tuo napero ei oikein vielä osaa ulos mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet ovat ihmetelleet sitä, että opettajia kutsutaan joko opettajaksi tai sitten etunimellä. Ei esim “rouva järvinen” tms. Se on kuulemma outoa mutta mukavaa, tuo opettajan lähemmäs oppilasta ja lisää luottamusta siihen että jos on huolia niin opettajalle voi mennä puhumaan.
Kyllä suurimmassa osassa yläasteita ja lukioita puhutaan opettajista sukunimellä, kuten Mäkinen tai Sjöberg.
En ole kertaakaan kuullut yläasteella tai lukiossa sanottavan opettajalle mitään muuta kuin "Opettaja, ...." (tai "Hei, opettaja..." tms.), kun yritetään saada opettajan huomio luokassa tai käytävälläkään. Ei koskaan sukunimeltä.
Olen lukiossa Helsingissä ja yleensä se menee jostain syystä niin, että miesopettajia kutsutaan sukunimellä ja naisopettajia etunimellä. Ei tässä ole mitään syrjimistarkoitusta, se vain on vakiintunut niin.
Vierailija kirjoitti:
Olin ulkomailla opiskelijavaihdossa. Erityisesti amerikkalaiset ihmettelivät sitä, että minulle maksettiin n. 700€ kuussa opiskelusta, kun samaan aikaan he itse maksoivat siitä vuodesta yli 10000€. Heistä se oli käsittämätöntä.
Venäläiset ovat ihmetelleet sitä, että tänne otetaan niin paljon ulkomaalaisia. Suomessa itse asuvat venäläiset eivät jostain syystä miellä itseään maahanmuuttajiksi. Moni on myös aika rasistisia.
Alkoholin korkeaa hintaa on myös ihmetelty. Siis sitä, että miten kenelläkään nuorella on varaa käydä baareissa, kun drinkit maksaa kympin tai enemmänkin.
Kana ei ole lintu, eikä Suomi ulkomaa.
Vanha venäläinen sanonta.
Miesten kadulle syljeskelemistä.
tapansa kullakin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, jos vieraalle annostellaan ruoka. En ole koskaan törmännyt siihen Suomessa tai muuallakaan.
Minulle annosteltiin ruoka kun olin teininä käymässä kaverillani ja minut kutsuttiin päivälliselle mukaan. Olin ihan äimän käkenä että mittääää tapahtuuuuu, perheen äiti annosteli kaikille ruoat kuin joku palvelija. Ja siis täysin supisuomalainen perhe ja minäkin suomalainen. Se oli uutta ja outoa.
Tulee sellainen olo, että ruokaa ei ole tarpeeksi/se voi loppua kun tuolla tavalla säännöstellään.
Venäläiset ja italialaiset ovat ihmetelleet lähes suolatonta ruokaa.
Venäläiset ovat ihmetelleet sitä,
että Suomessa on paljon keskiluokkaisia perheitä, joissa nainen on perheen pääasiallinen elättäjä. Venäjällä nainen "joutuu" keskiluokkaisessa perheessä elättäjäksi vain jos mies on sairas, juoppo tai hullu.
Italialaiset ja puolalaiset ihmettelevät nopeaa ja kohteliasta palvelua myös edullisemmissa kahviloissa ja ravintoloissa. Tarjoilija ei juorua työkaverin kanssa tai keskity kynsien lakkaamisen vaan palvelee asiakasta. Monessa maassa hyvää palvelua saa vain kalliissa paikoissa.
Rakennuslupia ja säännöksiä on ihmetelty. Ja sitä, että naapureilta pitää kysyä kirjallinen lupa joihinkin rakennus- ja remointointiasioihin. Että ei voikaan vain itse päättää että rakennan huvimajan pihalleni tms.
Jenkkiystävä vierailullaan ihmetteli, miten me talvella pystymme hiihtämään ja tekemään normaaleja arkirutiineja. Hänen vierailunsa aikana täällä oli -15 - -25 pakkasta ja oli kyllä kauhuissaan kun kävin aamuhiihdolla ja miehen kanssa teimme metsähommia :D oli myös todella positiivisesti yllättynyt paljuilusta. Asuu siis itse Lake Tahoen vieressä ja laskettelemassakin voi käydä huppari päällä kun lämpötila on reilusti plussan puolella.
Brittikaveri taas ihmetteli kovasti suomalaisten jäyhyyttä. Henkilökohtainen tila on huomattavasti suurempi kuin briteillä, vaikka briteissäkin ollaan suhteellisen jäyhiä.
**Ihmisten rehellisyyttä (esim. huoltomiehet käyvät korjaamassa kun asukas ei kotona ja tavaraa ei katoa. Jos luvataan tehdä jotain niin tehdään ihan oikeasti jne). Venäläinen
*S-Market (ass market), Mega Pussi (mega pussy), Minna Canth (cunt). Jenkkituttu
*"Miksi naisilla on kaikilla matalat sesikkäät äänet" Jenkki
*Verot ja niiden suuruus(jenkkituttu itse maksaa kuitenkin esim. vakuutuksista 500$/kk kun on friikku)
*Sisällä on lämmintä talvellakin. Pohjois-Espanjalainen
*Poron ja hevosen syöminen Jenkit & Britit
*Suomalainen "R". Jenkki
*Romanit. Pohjoismaiden ulkopuolelta tulevat huomaavat yleensä jossain vaiheessa ja ihmettelevät "vanhanaikaisesti" pukeutuvia.
Aasialainen pomoni taas pitää Suomea niin paskana paikkana etten viitsi hänen ihmettelyjään tähän laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ja Japanissa otetaan kengät pois.
Ja ainakin Intiassa
Myös Thaimaassa, Ruotsissa ja Tanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa outoa! Minä taas en muista että olisin kylässä joutunut ikinä itse kurottelemaan ruokaa kattiloista. Hyvin läheisten ihmisten luona on joskus sovittu että jokainen annostelee keittiössä omille lapsilleen ja itselleen ja lapset saavat kantaa omat lautasensa pöytään.
Itse teen ihan aina lautasannokset keittiössä koska se on helpompaa ja saa kauniimmin tarjoiltua. Ovatkohan vieraamme salaa ahdistuneet kun en ole tajunnut että niin moni haluaisi annostella itse.
Mistä päin Suomea olet?
En ole tuo jolta kysyit mutta vastaan silti. Olen itse Helsingistä, isäni suku Itä-Suomesta, äidin suku Länsi-Suomesta. En ole koskaan kuullut siitä että ruoka laitettaisiin valmiiksi lautasille. Äitini on kyllä kertonut, että hänen lapsuudessaan Pohjanmaalla oli "niin pihi emäntä ettei antanut vieraiden itse ottaa ruokaa".
Minusta tuollainen tapa siis yhdistyy pihiyteen.
Pohojanmaalla vierahille tarjotahan varista ja oma väki ottaa parasta.
Juustohöylää. Espanjalainen ystäväni oli aivan ihmeissään ja innoissaan juustohöylästä, ei ollut ikinä nähnyt sellaista. Osti sitten kotiinsakin sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Saksassa emäntä annostelee aina ruoan kaikille syöjille, sekä oman perheen kesken että vieraiden aikana.
Olen useasti ollut vieraana saksalaisessa perheessä, eikä kertaakaan ole ruokaa annosteltu valmiiksi lautaselle.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalainen tuttu ihasteli lasten leikkipaikkojen korkeaa tasoa.
Ei missään muualla (ehkä Skandinaviassa, en tiedä) ole upeita, hyvin hoidettuja leikkipuistoja lukuisine virikkeineen ja jopa kaikkien käytössä olevine leluineen.
Oltiin Helsingissä, jossa on siis näitä ohjattuja leikkipuistoja -- kävimme sisätiloissakin ja ihastelu sai jo miltei naurettavat mittassuhteet :D Aivan käsittämätöntä, että lapsille oli tällaiset olohuoneet kaupungin toimesta, hän huudahteli.
Myös oli yllätys, että lähes jokaisen taloyhtiön pihassa on laajat leikkipaikat keinuineen jne. Ei tietenkään ihan keskusta-alueella, mutta heti jo useissa paikoissa esim. Töölössä ja Meikussa.
Sanoi, että meidän täytyy olla erityisen lapsiystävällinen kansakunta... mitäs siihen sanotte?
Ei missään muualla? Nyt yhtäkkiä sanottuna kaikissa Itä-Euroopan maissa, joissa olen käynyt, on ollut paljon laadukkaita leikkipuistoja lapsille. Etenkin Venäjällä.
Keskieurooppalainen tuttavamme ihmetteli suomalaista nimipäiväkäytäntöä, että sitä juhlitaan ja pitää onnitella, muuten päivänsankari loukkaantuu. Meidän perheessä saatetaan jättää syntymäpäivä huomiotta, mutta nimipäivää ei koskaan.
Kun asuin opiskelijana kämppiksen kanssa ja hän piti perjantai-iltana bileitä joissa oli paljon ranskalaisia vaihtareita mukana, itsellä oli rankka opiskelu- ja työviikko takana ja halusin vihdoinkin vain hengähtää sängyllä katsellen läppäriltä jotain leffaa. Huoneeni ovi oli kiinni enkä ollut edes ihan varma, tietävätkö kämppikseni vieraat että olen kotona. Jossain kohtaa iltaa kuitenkin koputeltiin oveen ja muutama vieras tuli kysymään, olenko kunnossa, liittyisinkö heidän seuraansa, haluanko nyt varmasti vain olla täällä yksikseni jne eivätkä oikein tuntuneet ymmärtävän, kun koitin selittää etten jaksa. Vielä kun lähtivät baariin jatkoille yksi miehistä koitti pyytää mua mukaan, sanoi että siitä saa energiaa kun pitää hauskaa kavereiden kanssa. Minulle introvertille viikon eka oma aika oli aivan ihanaa siinä kohtaa. Sama tyyppi kyllä sai kämppikseltäni puhelinnumeronikin bileissä ja lähetteli jonkin aikaa viestejä, ihan mukava hän kyllä oli ei vaan sytyttänyt.
Se, että bussissa istutaan hipihiljaa eikä vahingossakaan katsota muita matkustajia.
Salmiakkia on moni ihmetellyt, toki ollaan heidät laitettu slamiakkia ihan tietoisesti maistamaankin. Vaihtarit eivät ole juuri juomiskulttuuria ihmetelleet, ovat yleensä menneet menoon hyvin mukaan.