Seta paheksuu Putouksen muunsukupuolisuus-sketsiä
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005548252.html
Onhan se aika ironista, että panda suuttuu siitä, kun sketsissä puhutaan apinasta. :)
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Exit only and god does not excist kirjoitti:
Ihmisellä on kaksi sukupuolta. Mies ja nainen. Kaikki muu on aivovammaa.
Mitä se sua kiinnostaa, millaisena joku kokee itsensä? Sillä ei ole mitään merkitystä sun elämällesi, miten joku toinen kokee itsensä?
No voi saata*a kun kysymys oli sukupuolista, eikä "jonkun" pään sisäisistä tuntemuksista.
Sukupuolia on kaksi. Ei ole mitään kolmatta sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exit only and god does not excist kirjoitti:
Ihmisellä on kaksi sukupuolta. Mies ja nainen. Kaikki muu on aivovammaa.
Mitä se sua kiinnostaa, millaisena joku kokee itsensä? Sillä ei ole mitään merkitystä sun elämällesi, miten joku toinen kokee itsensä?
No voi saata*a kun kysymys oli sukupuolista, eikä "jonkun" pään sisäisistä tuntemuksista.
Sukupuolia on kaksi. Ei ole mitään kolmatta sukupuolta.
Yrität sanoa, että sinä haluat, että sukupuolia on vain kaksi. Ne, joiden sukupuolet tällä ratkaisulla katoavat, pitää alistaa pysymään kaapissa tai määritellä mielisairaiksi. Sen sijaan, että saisivat olla sellaisia kuin ovat, eikä heitä painostettaisi ja pakotettaisi muuksi tai syrjittäisi tai vainottaisi. Niinhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi olla vaikka lapuissa kohtaa biologinen sukupuoli ja sitten se miksi itsensä kokee.
Minä haluaisin olla kotka, enkä ihminen. Voinko nyt sitten laittaa sukupuolekseni kotka johonkin lappuun.
Menen kohta katolle ja hyppään puhurin kyytiin.Miksi trivialisoit toisten elämää ja identiteettiä määrittäviä kokemuksia rinnastamalla juuri keksimiisi aivan absurdeihin vitseihin?
Sinun puolustamasi näkemys on se "absurdi"
Kotkavertaus on täysin validi. Naisella voi olla aivan yhtä luonnollisesti niin siivet kuin peniskin.
Asia ei muutu siitä mihinkään, vaikka kuinka kajahtanut tukijakunta eritavalla julistaa, tai kuinka suuri joukko idiootteja säestää heidän antamaansa trendiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuulkaa Suomeenkin syntyy joka vuosi muutamia vauvoja, joitten sukupuolesta ei lääkäritkään pysty sanoo mitään. Ei oo helppo tulevaisuus edessä muutenkaan, niin siihen vielä päälle nää mielisairaaksi haukkujat tai yliseksualisoivat tyypit, joita tässäkin ketjussa on pari: "shemalet on hottiksii". Vähän myötätuntoa hei. Sinäkin olisit voinut syntyä kroppaan, joka ei ole mies eikä nainen vaan jotain siltä väliltä. Kannattaa avartaa maailmankuvaa.
Nyt sulla menee asiat sekaisin. Vauva syntyessään on jompaa kumpaa sukupuolta, tyttö tai poika. Poikkeuksena he, joilla on jostain syystä molempien sukupuolten ulkoisia tai sisäisiä tunnusmerkkejä. Esim. munat ja munasarjat. Variaatioita löytyy. Tai sitten vauvalla ei ole kummankaan sukupuolen tunnusmerkkejä selvästi havaittavissa. Vanhemmat joutuvat tekemään päätöksen, joka kantaa kauas.
Aikuiset, tyttönä tai poikana syntyneet, sen sijaan kokevat olevansa väärää sukupuolta tai eivät ehkä mitään.
Puhutaan aivan eri asioista.
Kyllä se olet sinä, joka ei halua tunnustaa tosiasioita. Ärsyttää ihmiset, jotka alkaa jaella mielipiteitään, vaikka eivät edes tiedä eroa transsukupuolisen ja muunsukupuolisen välillä. t. eri
Tietääkä ne ihmiset itsekään miksi haluavat itseään kutsua, tuntuu muuttuvan nimien kirjo ja "sukupuolet" lisääntyä sitä mukaa mitä joku keksii.
Jos biologian fatoissa pysytään, sukupuolia on kaksi, uros ja naaras. Näin on kaikissa nisäkäslajeissa, myös ihmisellä. Se että tykkää meikata ja pukeutua mekkoon, vaikka on pippeli, ei muuta ihmisen sukupuolta, vaatteilla ei sukupuolta ole, kukin pukeutukoon kuinka haluaa, ei se silti sukupuolta muuta.
Minusta se sateenkaariajattelu on melko vanhakantaista, keksitään ihmisille uusia sukupuolia vain sen mukaan, että ihminen ei tykkää stereotuuppisistä asioista.
Mitä jos palaisitte maan pinnalle, olkaa mitä haluatte, mutta älkää väittäkö että sukupuolenne olisi muu kuin mies tai nainen.
Tuo uusien sukupuolten keksiminen viittaa vaan siihen, että ihmisellä on psyykkisiä ongelmia, ja sitten kun vielä liikkuu sateenkaaripiireissä, se ihminen ajattelee tulleensa omisensa joukkoon ja alkaa uskoa vaikka mihin juttuihin sukupuolista ja identiteeteistä.. Kun voisi vain olla mikä on. Jotenkin surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi olla vaikka lapuissa kohtaa biologinen sukupuoli ja sitten se miksi itsensä kokee.
Minä haluaisin olla kotka, enkä ihminen. Voinko nyt sitten laittaa sukupuolekseni kotka johonkin lappuun.
Menen kohta katolle ja hyppään puhurin kyytiin.Miksi trivialisoit toisten elämää ja identiteettiä määrittäviä kokemuksia rinnastamalla juuri keksimiisi aivan absurdeihin vitseihin?
Kotkavertaus on täysin validi. Naisella voi olla aivan yhtä luonnollisesti niin siivet kuin peniskin.
Asia ei muutu siitä mihinkään, vaikka kuinka kajahtanut tukijakunta eritavalla julistaa, tai kuinka suuri joukko idiootteja säestää heidän antamaansa trendiä.
Se on aivan ymmärrettävää, että ihmiselle jolta puuttuu myötätuntoa ja halua ymmärtää toista, toisen kuvailema kokemus kuulostaa absurdilta.
Eläimenä itseään pitävät eivät sotke tätä asiaa sukupuoli-identiteettiin, koska se ei siihen liity, vaan se on heille uskonnonomainen elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuulkaa Suomeenkin syntyy joka vuosi muutamia vauvoja, joitten sukupuolesta ei lääkäritkään pysty sanoo mitään. Ei oo helppo tulevaisuus edessä muutenkaan, niin siihen vielä päälle nää mielisairaaksi haukkujat tai yliseksualisoivat tyypit, joita tässäkin ketjussa on pari: "shemalet on hottiksii". Vähän myötätuntoa hei. Sinäkin olisit voinut syntyä kroppaan, joka ei ole mies eikä nainen vaan jotain siltä väliltä. Kannattaa avartaa maailmankuvaa.
Nyt sulla menee asiat sekaisin. Vauva syntyessään on jompaa kumpaa sukupuolta, tyttö tai poika. Poikkeuksena he, joilla on jostain syystä molempien sukupuolten ulkoisia tai sisäisiä tunnusmerkkejä. Esim. munat ja munasarjat. Variaatioita löytyy. Tai sitten vauvalla ei ole kummankaan sukupuolen tunnusmerkkejä selvästi havaittavissa. Vanhemmat joutuvat tekemään päätöksen, joka kantaa kauas.
Aikuiset, tyttönä tai poikana syntyneet, sen sijaan kokevat olevansa väärää sukupuolta tai eivät ehkä mitään.
Kyllä se olet sinä, joka ei halua tunnustaa tosiasioita. Ärsyttää ihmiset, jotka alkaa jaella mielipiteitään, vaikka eivät edes tiedä eroa transsukupuolisen ja muunsukupuolisen välillä. t. eri
Tietääkä ne ihmiset itsekään miksi haluavat itseään kutsua, tuntuu muuttuvan nimien kirjo ja "sukupuolet" lisääntyä sitä mukaa mitä joku keksii.
Jos biologian fatoissa pysytään, sukupuolia on kaksi, uros ja naaras. Näin on kaikissa nisäkäslajeissa, myös ihmisellä. Se että tykkää meikata ja pukeutua mekkoon, vaikka on pippeli, ei muuta ihmisen sukupuolta, vaatteilla ei sukupuolta ole, kukin pukeutukoon kuinka haluaa, ei se silti sukupuolta muuta.
Minusta se sateenkaariajattelu on melko vanhakantaista, keksitään ihmisille uusia sukupuolia vain sen mukaan, että ihminen ei tykkää stereotuuppisistä asioista.Mitä jos palaisitte maan pinnalle, olkaa mitä haluatte, mutta älkää väittäkö että sukupuolenne olisi muu kuin mies tai nainen.
Tuo uusien sukupuolten keksiminen viittaa vaan siihen, että ihmisellä on psyykkisiä ongelmia, ja sitten kun vielä liikkuu sateenkaaripiireissä, se ihminen ajattelee tulleensa omisensa joukkoon ja alkaa uskoa vaikka mihin juttuihin sukupuolista ja identiteeteistä.. Kun voisi vain olla mikä on. Jotenkin surullista.
Akateeminen biologia, ja vielä enemmän psykologia, antropologia ja sosiologia, eli ne tieteet joiden piiriin sukupuoli kuuluu, eivät ole pitkään aikaan tukeneet sinun väitteitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina oikeasti ajatellut, että haluaisin olla lintu, ja erityisesti kotka. En vitsaillut.
Se on vain aika vaarallista ajatella, että minä sitten ajautuisin näihin sateenkaaripiireihin, vaikka masennuksen seurauksena, ja siellä alettaisiin oikeasti ruokkia tätä minun halua ja muuttaa sitä fantasiaksi, ja lopulta ne jo hokisivat minulle että minulla on oikeus määrittää se mikä olen, ja jos haluan olla kotka, minä olen kotka. Kyllähän niissä piireissä on selvästi jo nuoria aivopesty aika pahastikin, ihmisiä joilla on muita ongelmia, heistä leivotaan sitten uusia muun se ja se sukupuolia sateenkaarigurujen maun mukaan. Minusta leivottaisiin kai siellä kotkasukupuolinen muunainen, jos olisin haavottuvainen nuori.
Eihän siinä touhussa enää ole mitään järkeä, toivottavasti se kupla jossain vaiheessa puhkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se sateenkaariajattelu on melko vanhakantaista, keksitään ihmisille uusia sukupuolia vain sen mukaan, että ihminen ei tykkää stereotuuppisistä asioista.Mitä jos palaisitte maan pinnalle, olkaa mitä haluatte, mutta älkää väittäkö että sukupuolenne olisi muu kuin mies tai nainen.
Akateeminen biologia, ja vielä enemmän psykologia, antropologia ja sosiologia, eli ne tieteet joiden piiriin sukupuoli kuuluu, eivät ole pitkään aikaan tukeneet sinun väitteitäsi.
Kyllä ovat, ei ihmisen biologia ole miksikään muuttunut.
Elät vain siinä omassa kuplassa, jossa luetaan vain niitä "tutkimuksia" jotka palvelevat tätä kulttia, oikea tiede ja faktat siivotaan pois ja otetaan se vaihtoehtoinen todellisuus köyttöön, koska se palvelee sateenkaariguruja, tiede ja faktat eivät palvele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina oikeasti ajatellut, että haluaisin olla lintu, ja erityisesti kotka. En vitsaillut.
Se on vain aika vaarallista ajatella, että minä sitten ajautuisin näihin sateenkaaripiireihin, vaikka masennuksen seurauksena, ja siellä alettaisiin oikeasti ruokkia tätä minun halua ja muuttaa sitä fantasiaksi, ja lopulta ne jo hokisivat minulle että minulla on oikeus määrittää se mikä olen, ja jos haluan olla kotka, minä olen kotka. Kyllähän niissä piireissä on selvästi jo nuoria aivopesty aika pahastikin, ihmisiä joilla on muita ongelmia, heistä leivotaan sitten uusia muun se ja se sukupuolia sateenkaarigurujen maun mukaan. Minusta leivottaisiin kai siellä kotkasukupuolinen muunainen, jos olisin haavottuvainen nuori.Eihän siinä touhussa enää ole mitään järkeä, toivottavasti se kupla jossain vaiheessa puhkeaa.
Tämä.
Jopa oma tyttäreni (15v) intti kanssani pitkään, meille melkein tuli jo riita, kun sanoin vaan että sukupuolia on kaksi, hänen mukaansa sen voi itse päättää.. kimmastuin kunnolla kun intti ja intti ja minä intin takasin, minun tytär uskoo moista soopaa!!!!
Yritin selittää että sukupuolta ei voi päättää, se on biologinen fakta, mutta ihmisen persoona on sitten ihan eri asia eikä liity mitenkään sukupuoleen... aaargh.
Hyvin on aivopesu mennyt läpi nuorille somen kautta ja saatu puurot ja vellit ihan sekasin, seksuaalisuus, sukupuoli, persoona, kaikki vaan sekasin. Ihmettelen eikö tytär ole ollut kartalla biologian tunnilla vai joko ne siellä syöttää tätä samaa soopaa. Täytyy ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolia on kaksi, mies ja nainen. Kaikki ihmiset eivät ole tunnistettavissa kummaksikaan näistä, jollain voi olla piirteitä molemmista, joillain ei oikein kummastakaan. Ei ole mitään kolmatta sukupuolta, on vaan näitä kahta, sekoituksia näistä kahdesta ja niitä, joilla ei ole juuri kummankaan ominaisuuksia. Jos sukupuolia olisi kolme, olisi oltava olemassa jokin kolmas sukuelintyyppi, ei vain peniksiä, vaginoita ja näiden sekoituksia / luonnon yritelmiä näistä. Sama juttu kuin esim. raajojen lukumäärän kanssa: luonto on tarkoittanut ihmiselle kaksi jalkaa, mutta joskus epäonnistuu tässä. "Muunsukupuolisuus" on minusta omituinen, harhaanjohtava termi. Parempi jaottelu olisi minusta mies, nainen ja sukupuoleton. Mutta se on varmaan jonkun mielestä ilkeästi sanottu.
Eikä minulla ole mitään transseksuaaleja vastaan, tai niitä, jotka eivät identifoidu kumpaankaan sukupuoleen. Tämä "muunsukupuolisuus"-ajattelu vaan tuntuu minusta väkinäiseltä. Olen nähnyt haastatteluja, joissa nimenomaan tätä termiä on painotettu ja ajatusta siitä, että joku olisi sukupuoleton, pidetty loukkaavana. Itse en ymmärrä, miksi se on loukkaava asia. Ei se ole sen kummempi asia kuin se, että joku syntyy ilman jalkoja. Se on fakta. Eikä se tee tuosta ihmisestä huonompaa.
Tuntuu sinusta väkinäiseltä, mutta sinä et olekaan se, jota varten ko. termi ja käsite on keksitty. Ei sen tarvitsekaan tuntua sinusta intuitiivisesti oikealta, helposti ymmärrettävältä ja validilta.
Musu on kattotermi. Se pitää sisällään monia erilaisia sukupuolivähemmistöjä, eikä sen siksi tarvitse ollakaan kauhean kuvaava tai tyhjentävä. Osa sukupuolettomista ei koe sitä omakseen, minulle kelpaa ja sanon useammin olevani musu kuin sukupuoleton.
Tämä kommentti kertoo paljon, millasesta nuorisogenrestä utopioineen tässä sopassa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan ymmärrettävää, että ihmiselle jolta puuttuu myötätuntoa ja halua ymmärtää toista, toisen kuvailema kokemus kuulostaa absurdilta.
Eläimenä itseään pitävät eivät sotke tätä asiaa sukupuoli-identiteettiin, koska se ei siihen liity, vaan se on heille uskonnonomainen elämäntapa.
Kun kysymys ei ole "kokemuksesta" tai sen arvostelemisesta, vaan yksiselitteisestä faktasta.
Itse olen alkanut epäillä, että tämä koko sukupuolineutraali-hössötys on luotu vain tuottamaan kaaosta yhteiskuntiin? On arvioitu, että moni yksinkertainen laumasielu lähtee mukaan idioottimaiseen rummutukseen vaikka koiranpaskan syömisen puolesta. Sitten kun hyötyä on valloillaan, mieleltään valmiiksi häiriintyneet "muunsukupuoliset" menevät entistä enemmän sekaisin.
Motiivia en osaa arvioida, mutta ei tällainen joukkotyperyys itsestään nouse?
Näitä kommentteja on aika kamalaa lukea.
Mielestäni putouksen sketsi meni liian pitkälle kun trans- ja muunsukupuolisia lähdettiin vertaamaan eläimiin ja lipastoihin? ihmiset koittavat olla _mitä he ovat_, kyllähän näistä asioista on saattanut tulla ns. ”trendi”, mutta mielestäni sketsi toi joko tahallisesti tai tahattomasti täälläkin kommentoivien asennetta ”ei sukupuolta vai...mitähän ne vielä keksii plaplapla” (oli se homouskin joskus sairaus :D) ja sen sanomaa olisi voinut miettiä tarkemmin.
Asia on monelle kuitenkin aika arkaluontoinen.
itse koin itseni lesboksi, mutta nyt transsukupuolinen poika astui kuvioihin, enkä enää koe kuuluvani oikein mihinkään, hämmennys siitä ettei ole oikein mitään, eikä kuulu mihinkään, ei ole kovin mukavaa. Uskon että muunsukupuolisista tuntuu hiukan samalta (kyllä he varmaan ihan oikeasti haluisivat olla ”jotain”)
Mielestäni eläimiin meneminen oli jo loukkaavaa, ihan yhtä hyvin voitaisiin laskea leikkiä homoseksuaaleista jotenkin niin että: ”minä menen naimisiin koirani kanssa”, kyllä siitä oltaisiin osattu loukkaantua.
No sehän on hänen mielestään tietenkin vika, joka pitää korjata niillä leikkauksilla pikkuvauvalta. Ei täällä ole mitään nähtävää, etenkään ei ihmisoikeusloukkauksia.