Miten valitset ehdokkaasi?
Puolue jokaisella on varmasti tiedossa mutta miten valitset juurikin sen ehdokkaan kelle äänesi annat? Vaalikone, vaalimainos, mikä?
Kommentit (21)
Puolue tuli valittua vaalikoneesta. Ehdokkaan valitsin tienvarsimainoksesta sen mukaan kuka näytti rehellisemmältä plus sitten Googlasin sitten vielä hänen taustojaan.
Tällä kertaa äänestän ensisijaisesti puoluetta taktisesti. Vaalikoneiden tuloksista sitten valitsen itselleni sopivan tästä puolueesta.
Katson ensin millaisia tyyppejä puolueesta tulee vaalikoneista, ja alan sitten vertailla tarkemmin.
Vaalikoneen perusteella en missään nimessä.
Pitää olla tietenkin samoja arvoja, ihmisenä asiallinen, muita kunnioittava tyyppi, joka haluaa keskustella ja kykenee yhteistyöhön.
Plussaa, jos on samasta lähiöstä, mikä kyllä yleensä ei täyty 😉
Änestn vasenta laitaa eli parin puolueen väliä käyn.
Välillä menee entten tentten.
Jos asuisin Tampereen alueella, äänestäisin Sakari Puistoa.
Nyt en osaa valita, kun kaikki ehdokkaat omassa vaalipiirissä vaikuttavat tärähtäneiltä.
Nainen, jolla on nätein naamataulu. Toimii!
Oman kylän poikaa tutusta puolueesta.
Tutustuin ensin oman puolueeni ehdokkaisiin puolueen sivulla, jolla heidät esiteltiin. Pari heistä tunsin entuudestaan. Löytyi kaksi aika tasavahvaa ehdokasta. Kun he tulivat kotipaikkakunnalleni, menin tapaamaan heitä, jututin ja valitsin heistä sen, kenen tukiryhmään liityin.
Valitsen poistamalla eläkeläiset ja setämiehet, kasvatusalan ihmiset, sairaanhoitajat, lääkärit ja kulttuuri-ihmiset. Valitsen koulutetun "yleisihmisen". Ei siis mitään edellämainittuja vastaan, mutta en halua ketään, joka saattaisi olla omalle alalleen liian kallellaan päätöksenteossa.
En tiedä vielä. Tai siis varmaan pitää mennä puolue edellä, mutta kun vaalikoneiden ykkösenä on ihminen, jota olen äänestänyt ennenkin ja pidän häntä erityisen fiksuna ihmisenä - väärästä puolueesta. Olen siis ollut tuon puolueen kannattaja jo pitkään, mutta jo kunnallisvaaleissa hyppäsinkin toiseen puolueeseen, joka tuntuu paremmalta kun nuorempana.
Ekaa kertaa mulla on todella vaikeaa päättää ja tästä on melkein nousemassa ahdistava mörkö, vaikka olenkin vain yksi ääni satojen tuhansien joukossa.
Useampi vaalikone ja jos sattuu tulemaan yksikin sama noista, se on siinä. Koskaan en pääse yli 80% sopivuuteen.
Muutamankerran olen jättänyt ihan äänestyskoppiin valinnan. Silloin ummessilmin tökännyt ehdokaskarttaan.
Jos joku löytyisi jolla ei ole rikostuomioita pohjilla ja on pitänyt aiemmat vaalilupauksensa.
Vähiten huonoin puolue, siitä vähiten huonoin ehdokas.
Ekaksi valitsen puolueen, sitten käyn läpi sen ehdokkaat. Katson ehdokkaan koulutuksen ja tärkeimmät teemat. Nyt valitsin historioitsijan, joka osaa katsoa nykypäivän tilannetta vähän suuremmasta perspektiivistä, turvallisuustilannetta, ulkopolitiikkaa jne. On nyt tällä kertaa mies.
Puolue tietenkin ensin. Ykkösehdokkaani on varma läpimenijä, joten äänestän nyt sellaista ehdokasta, jolla on mahdollisuus päästä läpi.