Miten te, joilla ei ole omaa autoa, pääsettekö lomamatkoille
tai kauempana asuvien sukulaisten luo? Miten te sitten lähdette kotoa kaikkien pakaasienne kanssa lomalle tai kuljetatte kauppakasseja? Minä en pärjäisi yhtään ilman autoa.
Kommentit (91)
Bussilla pääsee helposti kaupungeista toiseen.
No sinä oletkin uusavuton. Mulla ei ole koskaan ollut autoa, mutta olen päässyt junalla, bussilla, lentokoneella, kävellen, polkupyörällä tai taksilla jokaiseen haluamaani paikkaan maapallolla.
Meillä on oma auto, mutta ulkomaille lähtiessä otetaan bussi juna-asemalle ja mennään junalla lentokentälle.
Lentäen, junalla tai bussilla. Sukulaiset asuvat 3000 km:n päässä. Ei jaksais autolla lähteä ajamaan.
Taksikyyti on niin kallista. Jos minä lähtisin ilman autoa lomalle, niin ensin pitää tilata taksi ja ajaa 2 km linja-autoasemalle. Aamuvarhaisella menee sieltä yksi linja-auto kaupunkiin, jossa on rautatieasema. Sieltä sitten junalla kai Helsinkiin, josta lähtee kone. Siitä voi oikaista pari mutkaa, kun on se oma auto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oma auto, mutta ulkomaille lähtiessä otetaan bussi juna-asemalle ja mennään junalla lentokentälle.
Kauhean hankalaa. Miksette mene bussilla suoraan lentokentälle?
Entäs kaupassakäynti. Jos kuljette julkisilla töissä, niin menettekö ensin kotiin ja sieltä kauppaan, vai miten se hoituu?
Vierailija kirjoitti:
Entäs kaupassakäynti. Jos kuljette julkisilla töissä, niin menettekö ensin kotiin ja sieltä kauppaan, vai miten se hoituu?
Suoraan töistä kauppaan. Viikonloppuna kävellään kauppaan, hyötyliikuntaa nääs. Autokin löytyy mutta saadaan kyllä kannettua kolmen ihmisen ruokatarpeet ym. Eikä muuten olla ylipainoisia.
Siis täh. Koskaan en ole autoa omistanut (ikää 29 v). Asun keskustassa ja ulkomaan matkoja teen vuodessa 2-4 kpl. Bussit ja taksit kulkee ja joskus saan kyydin esim perheen jäseneltä tai kaverilta.
Itse en omista autoa. Kaupassa käyn kotimatkalla, jos tarvetta. Lentokentälle menee julkiset.
Asuessani vielä äidin luona julkisia meni huonosti, joten otin taksin.
Mä olen se "kauempana asuva sukulainen" jonka luokse autottomat tulevat. Heidän on kuulemma niin kätevää tulla junalla (asema kodin lähellä) meille. Toki tuo vaatii sen, että me haemme heidät asemalta, mihin menee n. 1 t suuntaansa + pysäköintimaksu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se "kauempana asuva sukulainen" jonka luokse autottomat tulevat. Heidän on kuulemma niin kätevää tulla junalla (asema kodin lähellä) meille. Toki tuo vaatii sen, että me haemme heidät asemalta, mihin menee n. 1 t suuntaansa + pysäköintimaksu.
Eikö sieltä asemaltakin bussit ja taksit tuo ovellenne, kun on kerran lähtemäänkin päästy?
Asun Keski-Euroopassa. Täällä on kallista pitää autoa. Lentokentälle vie taksi alle 15 minuutissa ja sieltä pääseekin sitten jo pitkälle. Ruokakauppoja kotini lähellä on neljä 500 metrin säteellä, kuljen niihin kävellen tai pyörällä. Huonekalut yms isot ostokset tilaan kotiinkuljetettuina. Auto on täällä turhake.
Vierailija kirjoitti:
tai kauempana asuvien sukulaisten luo? Miten te sitten lähdette kotoa kaikkien pakaasienne kanssa lomalle tai kuljetatte kauppakasseja? Minä en pärjäisi yhtään ilman autoa.
Kyllähän se oma auto elämänlaatua lisää, sitä ei käy kiistäminen. Mutta suurin osa terveistä ihmisistä kyllä "pärjäisi" ilmankin, hankalampaa se toki on. Kauemmaksi pääsee julkisilla tai auton voi vuokrata esim. viikonlopuksi. Kaupassa voi käydä kävellen tai pyörällä. Itselläni oli pyöräperäkärry, jossa kuljetin joko kahta päiväkoti-ikäistä lasta tai sitten ostoksia. Kuljetin kerran pyörällä (peräkärryn kanssa) kierrätyskeskuksesta vanhan putkitelkkarin kaupungin läpi :-)
Nyt kun on oma auto, tulee käytyä treeneissäkin autolla, kun "on kiire" tai "sataa", vaikka matka ei olisi edes kahta kilometriä. Shame on me...
Me mennään lomalle aina lentokoneella. Ei reissata suomessa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Taksikyyti on niin kallista. Jos minä lähtisin ilman autoa lomalle, niin ensin pitää tilata taksi ja ajaa 2 km linja-autoasemalle. Aamuvarhaisella menee sieltä yksi linja-auto kaupunkiin, jossa on rautatieasema. Sieltä sitten junalla kai Helsinkiin, josta lähtee kone. Siitä voi oikaista pari mutkaa, kun on se oma auto.
Pistäpä taulukkoon kaikki oman auton kulut, niin huomaat että sillä rahalla sulla olis vara ajaa taksilla joka viikko tuota 2 km matkaa useampaan otteeseen. Mutta toki omalla autolla on helpompaa, ei sitä kukaan kiistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen se autoton, ja voisin omasta puolestani kyllä tulla taksilla, mutta kauempana asuvat sukulaiset aina ihmettelevät miten pääsen linja-autoasemalta eteenpäin, kauhistelevat kun sanon että taksia ajattelin, ja sitten tyrkyttäytyvät hakemaan. Etenkään 90-vuotiaan setäni kyydissä en kovin mielelläni enää kulkisi, mutta minkäs teet kun pappa haluaa ajaa.
Minä asun 5min kävelyn päässä lentokenttäjunasta. Töissä käyn samalla junalla, ovelta ovelle menee vartti. Ruokakauppa on kotitaloni naapurissa. Meillä ei juurikaan asu sukulaisia maalla. Jos on jotkut juhlat maalla niin vuokrataan auto. Ei niitä maalaishäitä joka viikko eteen tule.
Harva ajaa Thaimaaha omalla autolla. Taksilla kentälle ja siitä jatketaan lentokoneella.