~ ~ ~ ENSKAT viikot 29 + 30 ~ ~ ~
Tässä uusi ketju kahdelle seuraavalle viikolle. Varmaa vielä paljon reissuja joten siksi laitoin 2 viikkoa samaan.
Ja edelliset viikot:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (99)
MALAIKA Tsemppiä teille öihin!
HELTSY Mites Kiia pärjäsi mummon ja papan kanssa?
PACO Paljon onnea häihin! Muista yrittää nauttia myös kovasti! Oletkos muuten ajatellu osallistua pk-seudun treffeille?
ODOTTELIJA Harmi tosiaan ku ei päästy treffaan. Mut ilmottele tosiaan ku seuraavan kerran tuut etelä Suomeen ni järkkäillään jotain. :)
PIA_MARIA "Kiva" kuulla et en ole yksin tuon kääntymisrumban kanssa. Ny Saaga on parina yönä jopa nukahtanu mahalleen hetkeksi. Mut pelkään et nukahtaa naama patjaa vaste ja suosiolla yleensä käännän selälle. Lähinnä et saan ite nukutuksi enkä sit vaan vahdi toisen unta.
TIPU Paljon onnea kihlautumisen johdosta!!!
Hienoa että reissu meni kaikin puolin hyvin. Onnea Siennalle uusista taidoista!
BIANCO Meillä myös Saaga vähentäny päiväunia. Ny nukkuu keskimäärin reilun tunnin + tunnin. Yllättävän pirteä on vaikka nukkuu noin vähän. Oma aika kyllä on sit vähissä.
NORPANPOIKANEN Hyviä ristiäisiä teille! Hyvä et saitte rempan valmiiksi. Meillä maalattiin kanssa just pikkasen seiniä ja tiedän tilanteen ku kämppä on ku pommin jäljiltä. Mut sit on kiva ku kaikki on valmista! :)
SARA-MARIA Joku muukin taisi sulle jo sanoa, mut kyllä sä itse huomaat hyvän oman rytmin ja tavan kiinteiden antamisen suhteen. Mäki alkuun mietin hirveesti et mitä ja millo ja kuinka paljo mut sit pikku hiljaa äiti ja tyttö oppi tavoille. Saagaha vielä aika pitkää sulatteli kiinteiden syömistä. Eka takuttii 3 viikkoa sit viikko suju ja taas pari viikkoa huonommi ja ny näyttäs et ollaan päästy kunnolla asiaan. Eli kannattaa myös joustaa tilanteen mukaan.. :)
DESEJO Tervetuloa joukkoon mukavaan!
MAMA Tsemppiä flunssaa! Kesäflunssat on sitkeitä. Mäki juuri köhin pari viikkoa. Saaga ei onneksi tarttunut. Toivottavasti teilläki Justus säästyy taudilta!
PORE Tsemppiä levottomiin öihin!
Täällä on ny monta levottomista öistä kärsijöitä. Lieköhän valosilla öillä osuutta asiaan.
Teidän Nooralla on samanlainen kampaus ku meidän Saagalla. Tosin blondiversiona. :)
YKSIS Onnea Mialle yhden merkkipaalun täyttymisestä. Hyvä et silmä kunnossa.
Vilkutuksia BUUFFALLE ja Neealle!
Tissin pureskelusta piti sanoa et Saaga on "ilokseni" myös harrastanu sitä jonku kerran. Oon sit vaan lopettanu imettämisen. Eli yleensä on jo täynnä ja alkaa leikitellä tai sit alkaa ihan alkuun pureskella et ei oo vielä maitonälkä ja tarjoon sit hetken päästä uudestaan. En oo tehny mitään suurta numeroa asiasta (kiljunu tai muuta sellasta) mut sanonu toruvasti et ei saa, äitiä sattuu. Luulisin et jos tekee suuren numeron ni lapsi luulee et se on vaa kiva leikki.
Tänään asennettii sukulaisilta saatu hyppykiikku. Vitsi mikä meno neidillä oli siinä. Nautti täysin rinnoin ja heti hoksas miten se toimii. :)
Kiinteistä piti vielä sanoman et aamupuuron lisäksi otin tässä tiistaikohan se oli ni iltapuuron myös. Ny neiti vetelee isolla halulla myös ne napaansa. Eli ny on aamu ja iltapuurot ja lounas (liha-kasvis) ja päivällinen joka on hedelmää yleensä. Tuntuu et enempää ei tällä erää mene.
Mut viikonloppuja kaikille!!
Susanna ja Saaga 6,5kk
Pitää pikkasen vielä jatkaa ku unohdin mainita et meidän pyykin pesukone kärvähti tänään. Vein Saagaa kylppäriin pyllypesulle ja ihmettelin ihmeellistä hajua ja sit tajusin et semmonen palaneen käry tuli pesukoneesta. Ei muuta ku kone kiinni ja ettiin takuu kuittia ja sitä ettinki toista tuntia, huoh. Onneksi on vielä takuu voimassa. Maanantaina pitää soitella korjaajalle. Toivottavasti sais nopeesti kuntoo ettei pyykkivuori kasva mahdottomaksi.
Mut nyt meen opiskeleen espanjaa. Eli kattomaan Serranon perhettä DVDltä. Oon jääny ihan koukkuun ja ostanu 1 ja 2 tuotantokauden DVDt. =D
Miestä naurattaa ku kerron et ny opiskelen taas pikkasen espanjaa...
S
Susanna: Mikähän ihme siinä on että kaikki hajoo aina viikonloppuna? Tai muuten kun joutuu ootteleen että sais asialle tehtyä jotain... "Osanotto", toivottavasti ei kuitenkaan mikään iso ja kallis korjausprojekti. Meillä pötkö ei osaa nukkua ollenkaan mahallaan. Vaikka olis ihan unessa ja silmät kiinni, niin kekottaa silti päätä ylhäällä ja sit kun niskat väsyy, kopsahtaa nenälleen patjaan. Ja taas pää ylös...
Tossa Odottelija manaili aisemmin ruokailushowsta ja on nyt pakko avautua...
Mummolassa käytiin tänään tossa päivällä ja ruoka-aikahan siinä sitten Pötkölle pukkas. Pötkö syö kotona tosi nätisti sitterissä istuen, kattelee ympärilleen, kirkuu ja murisee (=juttelee) välillä ja touhuu siinä kaikkea, mutta syö siis koko ajan kunnolla. No mummolassa sitten raahattiin iso säkillinen leluja pöytään, poika syöttötuoliin ja sen seittemän eri-ikäistä ja -kokoista sukulaista siihen sitten naamat riviin irvisteleen, lirkutteleen ja huuteleen yhteen ääneen "suukki auki, auto tulee talliin, prrrr". Ja poikalapsi kun on kuitenkin kyseessä, niin eihän sitä pysty moneen asiaan yhtaikaa keskittymään. Siis syöminen jäi kun pötkö tuijotti vaan silmät pyöreenä sitä hässäkkää. Meikäläinen oli koko tämän toimituksen ajan toisessa huoneessa, kerkesin vaan toteamaan että taitaa pojalla olla nälkä kun raukkaa jo vietiinkin. Oli hippasen lähellä etten hiljasena tyttönä pyyhältäny sinne keittiöön karjumaan että "jumalauta joka iikka ulos täältä", mutta tyydyin kuitenkin hakemaan lapseni pois sieltä ja lähettiin suunnilleen samalla sekunnilla kotiin. Eikä muuten mitään, mutta ei todellakaan ollu ensimmäinen kerta ja luulin jo aikasemmin tehneeni selväksi että en tollasta sulata!
Sitten taannoin, mulla oli hierojalle varattu aika kauan sitten ja jouduin viemään Pötkön siksi aikaa mummolleen hoitoon. Poika oli juuri pitäny tissilakkoa melkein viikon ja oli just sinä aamuna suostunu vihdoin rinnalle. Hieroja-aika oli päikkäriaikaan ja poika nukahtikin autoon matkalla mummolaan ja nostin sitten vaunuihin uniaan jatkamaan. Olin jo aikasemmin valitellu tissilakosta ja sanoin lähtiessäni että söi mahansa täyteen sosetta kotona, ei tarvi ruokkia ennen kun tuun. Ja ehdottomasti kielsin antamasta maitoa pullosta tissilakon vuoksi, kun kerran voiton puolella jo oltiin. Olin koko reissulla korkeintaan kaksi tuntia, josta pötkö oli nukkunu 1,5 tuntia. Eli oli hetki sitten vasta heränny kun tulin paikalle ja kappas, joi pullosta maitoa!!!! Viimeiset tipat oli menossa, oli kuulemma niin reippaasti juonu koko korviketetrallisen. Kun kyllähän vauvat maitoo tarttee!!! No, tissilakkoa jatkettiinkin sitten taas parilla päivällä...
Sitten oon ihmetelly, mikä ihme vimma molemmilla mummoilla on ostaa kaikkee tarvikkeita ja ruokaa himaansa?!? Siis tuttipulloa, ruokalappua, vauvalusikkaa, soseita, vaippoja, ym... Hyväähän sillä tietty tarkoittavat, ettei tarttis raahata kaikkee mukana. Usein vaan ollaan tulossa jo jostain muualta reissusta kun mummolaan mennään, niin että ne kamat on mukana kuitenkin. Ja jos kaydään vaan pikana, niin ei niitä tarvita (asuvat molemmat 20 km säteellä meiltä). Enkä kuitenkaan oo viemässä poikaa hoitoon tyyliin viikoks... Outoo.
Joku muukin juttu oli vielä mielessä, mutta se unohtu jo tässä tohistessa... Kylläpä muuten helpotti! Ja pahoittelut avautumisesta! :)
Pia & Pötkö
Sitä piti vielä ihmetellä, että kun ollaan esim. juhlissa tai vaan kahvipöydässä, niin mikä siinäkin on että poika kiertää jokaisen sylissä, paitsi mun ja miehen. Ensin esim. mummo nappaa pojan mun sylistä (tai lattialta leikkimästä) ja kun sit joutuukin vaikka kaataan lisää kahvia, työntää jollekin muulle sukulaiselle (tai tutulle), jota pötkö ei välttämättä ees tunne. Onhan se välillä joo kiva juoda kahvinsa rauhassa, mutta varsinkin kun ollaan vieraassa paikassa, olis kiva saada nähdä välillä omaa lastaan onks kaikki hyvin vai vierastaako tai muuta.
Ja sit sekin vielä, että tämä "pahempi" mummo näistä sanoi ennen pojan syntymää ettei aio millään lailla puuttua pojan kasvatukseen. Vanhemmat saavat itse tehdä sen niinkun parhaaksi näkevät. Apua antaa pyydettäessä, muttei tyrkytä itteään. Mä kyllä lasken sen puuttumiseks kun ei kuunnella mitään mitä sanotaan lapsenhoito-ohjeiksi! Eikä ole edes tälle mummolle ensimmäinen lapsenlapsi kyseessä...
Huoh, jokohan riittäis tää mouhoominen... Lupaan olla hetkeen manaamatta täällä! :)
Pia vieläkin
Tänään onkin jo paljon parempi päivä kun eilen! Oltiin kaverin luona päivällä leikkimässä, siellä kun on samanikäinen poika kun pötkö. Hauska kattella kun yrittivät kommunikoida keskenään. Päästiin kokeileen myös hyppykiikkua ja pötkö tykkäs ihan hirveesti! Tarvii varmaan sellanen hommata. Onkos kokemuksia erilaisista hyppyhärveleistä, millaista kannatais kattella? Oon joo lueskellu niitä synnytystarinoita, kaveri kertoi odottavansa toista ja sit näin tänään 2 viikkoisen tyttövauvan, niin mitäpä tässä muutakaan kun vauvakuumetta pukkaa! Mies ei ollu jostain syystä samaa mieltä :) Tosin asiasta ollaan kyllä puhuttu aikasemminkin ja ollaan molemmat oltu vähän sitä mieltä, että jos nyt ensin kasvatettas tää ensimmäinen vähän omatoimisemmaks...
Nyt tarvii heittää hetkeks selälleen, kun oon menossa taas ens yöksi töihin...
Pia ja Pötkö vajaa 7kk
Nopea moi! Pikaiset kuulumiset Pätkiksen (ja isin ;) ) päikkäreiden aikaan... Kotiin palattiin mummolareissulta, joka meni kaikin puolin hyvin. Parit kommentit... TIPULLE ja miehelle onnea kihlauksesta Pariisin taivaan alla! DESEJOLLE tervetuloa ja onnea pienokaisesta! Ja POREELLE piti sanoa jo aiemminkin, että Noora on tosi paljo Pätkiksen näköinen, samanlainen tukkakin : ) Moikat kaikille muillekin! Katotaan ehdinkö paremmin vielä kommentoimaan. Dajm+Pätkis 7,5 kk
Taas on viikko vierähtänyt. Meillä oli mun vanhemmat kyläilemässä ja hoitivat poitsua viikonloppuna, että päästiin isännän kanssa iron maidenin keikalle ja viettämään samalla kahdenkeskistä aikaa.
Dese: Tervetuloa ja onnittelut pojasta :)
Mama: toivottavasti siellä ollaan parannuttu eikä justus sairastunut.
Pore: Hienot mitat oli siellä neuvolasta saatu. Oliko mukava iilta tuulettautumassa?
Tipu: Kuullostaa kätevältä laitteelta tuo babycook. Ja uusi reissukin tiedossa :)
Gaiole: Meidän reissukohde, bukarest oli ihan näkemisen arvoinen paikka vaikka vielä siellä on paljon tehtävää että tulee "parempi" turistikohde. Siellä ei esim. ollut ollenkaan turisti-infoa ja kaikissa museoissa ei ollut selityksiä englanniks. Lastenhoitojuttuja sai soveltaa, mistään ei löytynyt nimittäin hoitotasoja, ei näkynyt syöttötuoleja tai leikkipaikkoja. Kadut oli sentään sellasia että rattailla pääsi kulkemaan. Lämmintähän meillä siellä oli ja muutenkin ihan ok paikkana. Tuliko ikeassa piipahdettua viikonlopun aikana?
yksis: Mialle näin myöhässä 3 kk onnittelut. Hyvä, ettei silmästä löytynyt mitään.
Odottelija: mites teidän junamatka meni?
Pia: Onnittelut pötkölle uudesta taidosta. Toivottavasti siellä tietyöt saadaan pian valmiiks, jaksamista.
Susanna: Siellä oli nautittu hyppykiikusta :) Oon yrittänyt jonkinalaista rytmiä noissa kiinteiden syömisessä pitää, eiköhän se oma rytmi sitten siinä samalla löydy. Toivon mukaan saatte pyykkärin pian korjattua eikä oo tullut mitään suurempaa vikaa.
Perjantaina piipahdettiin neuvolassa ja tässäpä uudet mitat, pituutta 66,5 cm ja painoa 7425g. Hyvin oli poika kasvanut.Piikki saatiin ja onneks siitä ei mitään suurempaa tullut. Kiinteissä saadaankin ottaa taas uusia makuja ja puurojakin kuulemma voi alkaa jo antamaan. Niitä sitten tuossa reissun jälkeen maistelemaan. Kumpi kannattaa ottaa ensin ilta vai aamupuuro vai onko väliä?
Me lähdetään huomenna aamusta taas reissunpäälle ja viikon oonkin nettipimennossa. Tällä kertaa suunnataan riikaan ja vilnaan. Saapi nähdä miten reissu tällä kertaa menee.
Mutta nyt pakkaamaan loput kamat ja sitten paapimaan.
-Sara-Maria ja poitsu huomenna 5 kk-
Hei!
Mekin ollaan kotiuduttu reissuista neidin ja isän kanssa. Kierreltiin ympäri Suomea sukuloimassa... Olihan se ihan kivaa mutta on ihana olla kotona.
Neiti onneksi nukkui lähes kaikki automatkat ja vierastamistakin uusissa paikoissa oli yllättävän vähän. Hieman vierasti miehen vanhempia ja mun veljen perhettä....
Huomenna olisi 5 kk neuvola, hieman jännittää kun on uusi neuvolatäti, millainen hän on ja tuleeko hänestä meidän uusi täti.
Olen hieman kateellinen Sara-Marialle olit IronMaidenin keikalle päässyt, pitkään mietin kun liput tuli myyntiin että lähtisinkö miehen kanssa katsomaan mutta jäi sitten lippu ostamatta, mies oli katsomassa ja nautti.
Reissun aikana mekin saatiin miehen kanssa kahden keskistä laatuaikaa kun neiti oli eka mun vanhemmilla yökylässä ja sitten miehen vanhemmat katsoi neidin perään kun lähdettiin käymään Kuopiossa, oli tarkoitus päästä maistamaan H.Partasen lihapiirakoita, mies kun on niitä niin kehunut.
Huomenna lisää, neiti vaatii huomiota
äiti ja Edwina huomenna 5 kk
PIA_MARIA
Mua kanssa ärsyttää tommonen, miksi sitä ny sanos, sekaantuminen. Omat hyväksi havaitut rytmit ja rutiinit sekotetaan tolleensa.
Meillä anoppi joka h**n kerta ku ollaan kahvipöydässä ni kyselee et jokos sä (=Saaga) oot saanu pullaa/jätskii/tm? Mä en todellakaa oo antamassa herkkuja heti ku niitä vois antaa. Vaa pikku hiljaa. Eihän tommosella pienellä oo tietoo makeesta. Noh mies kyllä lupas puhua anopin kans et lopettaa tommoset puheet. Saaga kuitenki alkaa ymmärtämään pikku hiljaa puhetta..
Niin ja sylittelystä.. Varmasti vaan hyvää ajattelevat et äiti saa juoda kahvinsa rauhassa. Ajattelevat et kotona pitää kuitenki aina olla hälytystilassa..
DAJM ja pätkis kotiutuneet. Vilkutuksia!
SARA-MARIA ja mies saanu omaa aikaa. Tosi ihanalle kuullosti!
Mä alotin antamaan aamulla puuroa aluksi. Ihan vaan sillä et jos olis tullu jotain vatsaoireita ni yöt ei menis pilalle. Mut parin päivän päästä kokeilin maistuisko iltasinki puuro ja maistuhan se. Oon antanu vasta riisihiutalepuuroa ja kohta puolin aletaan maisteleen kaurapuuroa.
Jos teille yöt kovin rikkonaisia ni voit varmaa alottaa iltapuurolla, mut kokeile vaikka lounas aikaan antaa parina päivänä ni näet tuleeko oireita. Jos ei siis vielä jaksa kahta puuroateriaa päivässä syödä.
ÄITI ja Edwinakin palannut reissusta. Hyvä et kaikki sujui hyvin. Tulehan sitten kertomaan 5kk neuvola kuulumiset.
Mä odottelen tässä et pesukoneen korjaus firmasta soiteltaisiin. Hankalaa ku mun piti soittaa toiseen paikkaan josta lähetetään korjausfirmaan sähköposti jotta ne soittaisi mulle, huoh.
Mietinpä eilen et kylläpä Saagalle noi kiinteet maistuu mut ei ihmekää ku koko lattialla olo ajan menee eteenpäin. Eilen sai hakea useamman kerran pois eteisestä pois nuuhkimasta kenkiä ja yllätinpä Saagan syömästä mun sandaaliaki. Noh vastustuskyky kasvaa. =)
S&S
Ja tässä vielä kuva: Näin Saaga hymyilee vaa ku sanoon EI. =)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=f06b5a4e-56fb-11dd-b12d-…!
...Yksiksen patistelemana :)
Odotusaikana kirjoittelin aktiivisesti plussanneiden (lapsettomien) puolella, mutta viimeiset kaksi kuukautta onkin mennyt muissa puuhissa. Täältä löytyy siis pikkulikka tasan kaksi kuukautta (synt. 21.5.2008 3712g/52,5cm) sekä vanhempansa kolkyt ja risat. Pk-seudun tuntumassa Uudellamaalla asustellaan.
Kesä on mennyt vauva-arkea opetellessa ja vaikka opettelemistahan tämä nimenomaan on ollut, niin eipä kyllä valittamista ole. Tyttö on tyytyväinen ja rauhallinen vauva, tosin tempperamenttiakin kyllä tarvittaessa löytyy, mutta tyytymättömään oloon tuntuu aina olevan jokin syy (nälkä, väsy). Maito maistuu, samoin pitkät yöunet. Tyttö käy yleensä nukkumaan illalla ysin pintaan ja herää kerran syömään viiden maissa ja jatkaa sen jälkeen vielä unia muutaman tunnin. Muutamana yönä on jopa nukkunut ilman yösyöttöä yhdeksän tuntia putkeen -taisi tosin olla mukana vähän matkaväsymystä, kun mökiltä oltiin vasta kotiuduttu. Päivällä likkapötkylä ei välttämättä pitkiä unia nukukaan, vaan voi ottaa syöttöjen välillä useammat vajaan tunnin nokoset. Rattaissa -kunhan pysyvät liikkeessä- ja kantoliinassa nukkuu kuitenkin helposti useamman tunnin unet. Miehen mukaan totutin tytön jo odotusaikana jatkuvaan liikkeeseen, vauhtia siis olla pitää :)
Likkapötkylä on tässä mennä viikkoina keksinyt hymyilemisen ja jokeltelun taidon ja seurustelu kenen tahansa lepertelevän ja hymyilevän ihmisen kanssa onkin mitä mukavinta puuhaa. Viikko sitten löytyi omat nyrkit ja peukunkin onnistui vänkäämään suuhun -sekin oli aika huisia tytön mielestä. Esineet ei vielä kovasti kiinnosta, ennemmin tosiaan katselee ihmiskasvoja tai vaikka valon vaihteluita ikkunasta.
Mitäpä muuta meistä kertoisin? Me olemme osakestoilijoita eli päivisin kotona päälle sujahtaa kestovaippa. Öisin kertakäyttöinen, koska pitää paljon pissivän pidempään kuivan tuntuisena. Muutenkaan suhtautumiseni kestoiluun ei ole mitenkään puritaaninen: kertakäyttövaippoja käytetään aina kun siltä tuntuu. Mies ei ole kovin innostunut kestojen kanssa näpräilystä, joten jotten torpedoisi hänen innostustaan vauvanhoitoon, en saarnaa -kukin taaplaa tyylillään. Se sopisi kai yleisemminkin motokseni vauvanhoitoasioissa, sillä pidän itseäni aika tervejärkisenä ja joviaalina. Siperia kai opettaa -likkapötkylää odoteltiin kuitenkin ilmestyväksi useampi vuosi.
Huh, tulipas pitkä esittely! Aina en ole näin monisanainen, lupaan sen. Yritän pikkuhiljaa päästä mukaan keskusteluun. Meillä oli muistaakseni Yksiksen kanssa tuolla lapsettomien puolella aikoinaan Club Hitaasti Lämpiävät -se pätee tähän palstailuunkin eli meikäläiseltä ottaa kyllä oman aikansa ennenkuin muiden enskojen taustat iskeytyy päähän, mutta aloitetaan tutustuminen nyt. Muutamia tuttuja plussanneiden puolelta onneksi jo löytyykin: vilkutukset heille (Yksis ja dese erityisesti) sekä tietty kaikille muille enskamammoille.
t. helli & likkapötkylä 2 kk
Lihoista piti kysellä et miten ootte niitä itse tehny ja mistä? Jauhelihasta vai suikaileista? Ja kauankos esim jauhelihaa pitää keittää ja laitetaanko vettä kattilaan miten paljon?
Joo, oon vähä pihalla, yleensä ku tulee vaa paistettua lihat itselle...
HELLI tervetuloa ja onnea vauvasta! Kyllä saa olla pitkäsanainen. Mukava vaan kun on luettavaa. =)
Muistuttelen sit vielä PKseudun treffeistä. Käykäähän kertomassa mitkä päivät sopisi. Niin uudet kuin vanhatki mukaan vaan!!
Pitääpä vielä kertoa ku tuo neitinen on oppinu vaeltamaan meidän asunnossa (meillä siis pieni kolmio). Ku äsken tiskasin ni neiti löysi tien olkkarista keittiöön ja nyt ku oon työhuoneesa ni löysi tiensä tänne olkkarista. Ihanasti kurkistaa aluksi oven suusta et onkos se äiti täällä. =) <3
S taas...
Susanna:
Mä oon ihan paistanu jauhelihan, en keittäny. Paistijauhelihaa oon käyttäny, joka naudan tai kanan. Jos oon käyttäny kokolihaa oon ostanu aina sisä tai ulkofilettä,sen oon palotellu ja keittäny.En nyt osaa sanoo kuinkakauan. Mut maistamalla se silviää kun on mureeta.
Hellikikki: Tervetuloa joukkoon ja onnea nyytistä.
Täälä ei mitään kummempaa, sadetta pidetään. Viikonloppuna Neea maisteli lättyä, hyvää oli. Nyt ruuan laittoon.
Buuffa ja Neea 10,5kk
Palattiin mummilasta Tampereelta, oli ihan kiva reissu ja junamatkat menivät hyvin. Nyt on kyllä vähän rauhoituttava ja oltava kotona muutama päivä, Sienna alkaa kuitenkin olla stressaantunut jatkuvasta kyläilystä. Sai raukka vielä yskänkin ja köhi koko viime yön (ja nytkin kuuluu päikkäreillä yskivän), mutta onneksi ei itse herää siihen. Auttakaahan ja kertokaa, missä vaiheessa se pitäisi viedä lääkäriin jos yskä jatkuu? Sienna kun ei ole koskaan ollut kipeä, niin olen ihan noviisi näissä lääkärijutuissa.
Oli siitä Babycookista puhetta, voi olla että sitä ei saa Suomesta, tai en ole ainakaan täällä nähnyt. Ranskassa ostettiin se Toys R Usista, eikös sellainen ole Vantaallakin? Mutta valikoimahan voi tietysti olla erilainen. Nyt mummilareissu meni taas kaupan eväillä, mutta jos huomenna taas ryhdistäytyisin ja tekisin lapselle jotain omaa pöperöä...
Facebookiin on moni hurahtanut. Kyllä siellä kovasti tuttuja tapaa, vanhoja ja sitten näitä uudempiakin, mm. Gaiole bongasi mut ja tunnisti kertatapaamisen jälkeen. Vilkutukset vaan sinne! Ai niin, kyselit unipussista: meillä on sellainen ja on jäänyt täysin käyttämättä. Varmaan ainoa täysin turha vauvantarvikeostos meillä. Mutta en ollenkaan epäile sen kätevyyttä, jotenkin se ei vaan meille istunut.
Silmän rähmimistä oli Yksiksen ja Odottelijan lapsilla. Siennalla oli myös ahdas kyynelkanava pienenä ja se parani ihan itsestään sinä päivänä kun se täytti 6kk. Meidän terkka sanoi, ettei ole ikinä kuullut, että kenelläkään sitä olisi jouduttu operoimaan, eli aina ne väljenevät itsellään. Painelemalla silmän sisänurkkaa kevyesti voi tietenkin vähän auttaa.
Noista lapsien taidoista kun on ollut puhetta, niin Sienna myös osoittelee kaikkea ja "kysyy" mikä se on. Lisäksi se toistelee erilaisia pärinöitä ja naksutuksia sekä tutuimpia sanoja, tyyliin jos sille sanoo pallo ja näyttää palloa, se sanoo paa.
Olikos kukaan aloittanut vielä hapanmaitotuotteita? Meidän olis tarkoitus aloittaa vaikkapa huomenna, jääkaapissa on jo maustamatonta jugurttia ja raejuustoa. En viitsinyt reissussa vielä aloittaa.
Pia kyseli mun ja miehen välimatka-asiaa. Mies on vuoden ulkomaankomennuksella töistä, palaa kotiin pysyvästi marraskuun puolivälin tienoilla. On päässyt käymään lomalla viikon kerrallaan noin 4-5 viikon välein, seuraavaksi elokuun puolivälissä. Kun kysyit onko rankkaa, niin täytyy sanoa, että kaikkeen tottuu. Tämä on mun todellisuutta enkä muusta tiedä, joten ei voi kauheasti valittaa.
Hellikille tervetuloa palstailemaan! Meitähän siirtyy kohta melkoinen kööri jo taaperopuolellekin, snif!
Kertoilin kai täällä varanneeni meille syyskuuksi Thassoksen-matkan. No, nyt päätin sittenkin perua sen ja lähdetään ihan omatoimisesti, koska siten saadaan olla enemmän aikaa yhdessä miehen kanssa. Ton pakettimatkan lennot olisi nimittäin rajoittaneet meidän yhteisen ajan neljään päivään, eikä mua huvita lomailla siellä kaksistaan Siennan kanssa. Voi olla, ettei mennä Thassokselle vaan johonkin sinne Thessalonikin lähettyville. Saas nähdä mitä keksin.
Taisi tulla aika sekavaa tekstiä. Pelkään, että Sienna herää hetkenä minä hyvänsä, kun on mummilassa vedellyt vähän lyhyempiä unia, joten paranee lopettaa. Yritän palailla muutaman valokuvan kera ehkä vielä illalla, jos saan aikaiseksi siirtää kuvat kamerasta koneelle.
Tipu & Sienna 10kk+
Kiitokset kaikille paranemistoivotuksista! Minä alan olla parempaan päin, mutta mies sairastui eilen. Ihan kiva, kun se jäi tänään kotiin sairastamaan, mutta harmi, kun ei voi kuitenkaan mitään mukavaa tehdä yhdessä. Justus on onneksi *kop kop* vielä säästynyt tältä.
Tipu: Kerrotko vielä tarkemmin miten se Babycook toimii? Toys 'r' us -liikkeitä on ainakin Jyväskylässä ja Ideaparkissa, joten voisi reissatessa tsekata, myydäänkö niitä noissa Suomen liikkeissä.
Hellikille tervetuloa! Kiva saada lisää pienten enskojen äitejä mukaan, kun kohta taas osa porukasta siirtyy taaperopuolelle. Meilläkin osakestoillaan, aluksi vähemmän ja koko ajan enemmän. Nykyisin käytetään kertakäyttöisiä yöllä, pidemmillä kaupunkireissuilla, matkoilla yms. Mieskin on vähitellen oppinut kestojen käyttöjä, mutta käyttää kertakäyttövaippoja kuitenkin minua useammin. Samoin minäkään en halua olla liian ehdoton asiassa, vaan käytetään mikä milloinkin parhaalta tuntuu. Samaten meillä käytetään sekä rintareppua että kantoliinaa tilanteen mukaan jne.
Susanna: Mainio kuva Saagasta! : ) Toivottavasti saatte koneen pian korjattua.
Äiti ja Edwina: Eikös ne H. Partasen lihapiirakat olekin ihania? Mulle on tullut tavaksi syödä niitä vähän turhan usein, kun monesti lähdetään vaunuillen kaupunkiin ekoilla unilla eli pari tuntia heräämisestä, niin se on helppo lounas torilla : ) Niin, me siis asutaan täällä Kuopiossa. Missä sun vanhemmat asuu?
Pia_Maria: Vai vauvakuumetta pukkaa : ) Mullekin välillä tulee sellainen raskauden ja pikku vauvan kaipuu, mutta sitten taas ajattelen kaikkia asioita, joita olisi mukava tehdä kunhan poju vähän kasvaa (matkustella yms.). Minä kävin juuri avautumassa tuosta mummoaiheesta tuolla 'Ihmisten kommentit ärsyttää' (tms.) -pinossa.
Buuffa: Kiitti lainavapaavinkistä. Jos pitäisi lainavapaan kuukauden vaikka joka kolmaskin kuukausi, niin helpottaisi kovasti. Muistelen nyt, että virkailija taisi mainita siitä lainaa otettaessa eli varmaan onnistuu.
Gaiole: Meillä oli Justuksella pienenä sellainen unipussi, jossa oli myös käsien ympärille kiedottava osa, eli kapalotyyppinen. Reilun kuukauden iässä Justuksella alkoi mennä hermo, kun kädet oli siellä jumissa, joten jätettiin se pois. Nykyisin potkii peiton pois, joten olen miettinyt hihattoman unipussin ostoa.
Yksiksen Mialle myöhästyneet 3 kk onnittelut! Musta tuntui, että Justus muuttui ja kehittyi tosi paljon juuri 3-4 kk iässä.
Täällä on nukuttu huonosti yöllä ja hyvin päivällä. Harmi kun noilla tuntuu olevan tuollainen yhteys. Tai hyvä tietysti, että edes toiset nukutaan hyvin, mutta mieluummin ottaisin molemmat. Tänään tuli kaksi viikkoa pantattu megakakka (jota oli paitsi vaipassa, myös villavaippahousuissa, bodyssa, bodyn jatkopalassa, potkareissa, kahdessa pyyhkeessä ja hoitopehmusteessa), joten josko se olisi kaivellut ja ensi yönä nukuttaisiin paremmin.
Justus on pari päivää hihkunut innosta, kun on katsellut minun tekevän keittiöhommia. Aikaisemmin on viihtynyt jonkin aikaa sitterissä, kun olen puuhailun lomassa jutellut ja lauleskellut, mutta ei se koskaan ennen ole näin hauskaa ollut. Olen sitten laitellut ruokaa urakalla, mutta parasta on astianpesukoneen tyhjennys! Tänään aloin leipoa sellaista juustokakkua, johon tulee kermavaahtoa, ja sähkövatkaimesta tulikin itku. Hellyttävää oli seurata, kun Justus yritti kovasti hymyillä kun minä hymyilin hänelle ja selitin ettei tarvi pelätä, mutta väkisin alkoi alahuuli väpättää... Onneksi oli isi kotona, niin sain leivottua loppuun.
Aurinkoa taas toivottelen teille kaikille... täällä sitä on luvassa loppuviikoksi, mutta ehtiipähän nuo ennustukset taas muuttua monta kertaa sitä ennen.
M&J 4,5 kk
Mama: en saanut H.Partasen lihapiirakkaa oli siltä päivältä jo lopettanut myynnin =( no, viimestään ensi kesänä...
Mun vanhemmat asuu Tampeella ja miehen Pieksämäellä.
Meilläkin neiti pelkää sähkövatkaimen ääntä.
Gaiole: kyselit unipussista meillä ei neiti sellaisesta tykännyt mutta kummipoikani nukkuu sellaisessa yhä, on nyt 1v.
Täällä rytmi on pysynyt pitkään samanlaisena eli yönukkuminen aloitetaan 21-22 ja herätään 7-8, eka päikkärit 10-11, pitkät päikkärit 13-16 ja sitten illalla vielä lyhkäset 18-18.30...
Neiti oppi reissun aikana kääntymään selältä mahalleen, ja sitä taitoa sitten ollaan ahkerasti näytetty kaikille.
Huomasin että edelliseltä viikolta että esittelyjä olette kertoneet.
Täällä siis neiti syntyi 22.02.2008 rv37+4 49 cm ja 3145 g minä olen 28 ja mieheni 31, asustellaan Helsingissä.
Jonkin verran on uusi tullut tervetuloa mukaan, osan muistan tuolta odotuspuolelta =)
Äiti ja Edwina
Mama: Kävinkin eilen lukemassa sun purkauksen, mukava kuulla että muillakin menee hermot etten oo ainoo "tiukkapipo". Meillä sama homma veden juottamisesta, suu huuhdellaan mutta eihän se muka riitä. Meillä anoppi on jauhanut siitä saakka kun pötkölle tuli 2 kk täyteen että "anna nyt pojalle perunaa", "mummi kyllä antaa sulle kohta perunaa". Olin aikasemmin jo sanonu että annan kyllä sitten kun sen aika tulee, mutta jauhoi silti asiaa vähintään kolme kertaa päivässä!! Mun vauvakuumeilu on juurikin kaipuuta olla raskaana (oli todellakin elämäni parasta aikaa kaikin puolin!) ja pikkuruisen vauvan tuhinaa ja tuoksua, en varmaan oikeesti nyt alkaisi yrittämään seuraavaa. Toivottavasti Justuksella helpotti olo kun sai änkättyä jättikakan pihalle ja uni maittaisi paremmin.
Helli: Tervetuloa meidänkin puolesta ja paljon onnea uudesta pikku-ihmisestä! Kylläpä tyttö hyvin nukkuu ja on jo kovasti oppinut asioita. Susannaa peesaan tossa monisanaisuudessa, mitä enemmän sen parempi :)
Sara-Maria: Hyvät on pojan mitat ja rokotuskin meni hienosti. Kyselit puurosta, mä myös kokeilin ensin aamulla miten reagoi ja kun mitään ei ilmenny, annoin aamulla ja illalla. Sitten pötkö ilmeisesti kyllästy puuroon ja kieltäyty syömästä. Pidin kolmen päivän tauon ja aloin antaan vaan iltasin (siks illalla että nukkuis paremmin) ja nyt vetää mitä puuroo vaan niin että napa raikaa, yli 2 dl.
Susanna: Meillä samat pulla/jätski/karkki -hommelit ja kerran sanoin että ei lehmänmaitoo syötetä puolivuotiaalle, niin sit on aina vedottu siihen: voi sille antaa esim. rinkilää, ei siinä oo maitoo! Jösses! Mä kans ootan innolla että pötkö alkais kulkeen perässä, niin vois huudella kotitöitten ohella vaan että tuu tänne. Onpa ihana tukka Saagalla! :)
Tipu: Pötkö ei oo vielä ollu kipeenä niin ei oo kokemusta, mutta mä veisin lääkäriin varmaan jos yskä kestää tosi pitkään, tyyliin pari viikkoo. Tai sit jos alkaa kuulostaa jotenkin oudolta tai erilaiselta kun tavallinen yskä tai haittaa lapsen elämää oleellisesti (on tosi väsyny tms.)
Silmärähmistä sen verran, että mun sisko on optikko ja oon ymmärtäny sen puheista ettei kyynelkanaville yleensäkään tehdä mielellään juuri mitään.
Toivottavasti huomena ei satais, täälä on tullu tänään koko päivän vettä eikä oo päästy yhtään ulos. Mälsää... Saatiin muuten vihdoin tää meijän kämppä myyntiin! Toivottavasti löytyy ostajakin.
Hyvää yötä enskoille toivottelee Pia ja Pötkö vajaa 7 kk
Onpa ollut kurjan sateinen päivä. Sisällä oltiin lukuunottamatta pikaista kauppareissua illalla, ja sen kyllä huomasi. Ei meinannut tytö enää viihtyä lelujen kimpussa.
Äiti ja Edwina: Hyvä että reissut meni hyvin ja pääsitte laatuaikaakin viettämään miehen kanssa. Mukavalta kuulostaa myös tuo teidän tytön rytmi. Meillä Kiia ei enää nuku kuin yhdet päikkärit, nekin saattavat olla kestoltaan alle kaksi tuntia. Jos aamut alkaa kovin aikaisin, ennen seiskaa niin sitten yleensä nukkuu myös aamupäiväunet 30min. Nauti siis myös omasta ajasta nyt kun sitä vielä on enemmän päikkäreiden aikaan.
Mama ja Justus: voi pientä Justusta kun sähkövatkain oli pelottanut:( Onneksi apu oli lähellä. Kiiakin tykkää katsella kun teen keittiöhommia. Taikka nykyään pitäis päästä kaikkeen osallistumaan, astiapesukoneen tyhjäys on lempparihomma.
Tipu: kiva että teidän reissu tänne "meille" sujui hyvin. Kävittekö missään muualla, siis torilla, ostoksilla tms. vai olitteko mummolan lähettyvillä koko ajan?
Kiia on nyt kanssa viikon verran osoitellut tavaroita ja paikkoja kädellä ja pitää sitten kertoa mikä mikin on. Osaa myös kysyttäessä näyttää esim. missä on lamppu tai kello mutta kaikki on Kiian kielellä saman kuuloisia, mukavaa odotella koska eri esineet saa oman merkityksensä ja äänteensä.
Niin ja vielä piti sanoa noista hapanmaitotuotteista, että kerro tänne kaikki vinkit ja käytännöt niistä kun alottelet, mä oon kanssa ajatellut jo pian niitä alkaa maistattamaan. Toi raejuusto on varmaan yks hyvä alotusmaku.
Susanna: Kiitos kysymästä Kiia pärjäsi mummon ja papan kanssa oikein hyvin. Oi nukkunut kuin tukki koko 2,5h mitä oltiin poissa. Niin se yleensä meneekin, kun vaan saa nukahtaan niin eipä tuo juuri mistään häiriinny.
Lihoista kyselit. Mä oon kanssa paistanut jauhelihan, mutta muuten lihat kypsentänyt uunissa. Siis fileet ja pihvit. Ihan vaan uunivuokaan ja sinne. Oli muuten taas kerrassaan ihana kuva neidistäsi! Oikea söpöläinen tuossa tukassaan. Ja vielä piti kommentoida tuota makean tuputtamista, tuttua täälläkin. Vielä ollaan pidetty oma päämme ja herkut mennyt vaan omiin suihin.
Hellikki: onnea tyttösestä ja tervetuloa palstailemaan tänne puolelle! Täällä myöskin kestoillaan. Aloitimme pikkuhiljaa osakestoilulla ja n. 3kk iässä jätimme yökertiksetkin pois, niissä oltiin pysytty aika kauan mutta sitten uskalsin kokeilla myös kestoja sinne. Kukin vaippailkoon tavallaan ja tyylillään.
Sara-Marialle ja perheelle mukavaa reissua!
Dajm ja Pätkis on kotiutuneet. Kiva kuulla että teidänkin reissu meni hyvin.
Pia_Maria: Kiialla on hyppykiikku mutta ei oo erikoisemmin siinä viihtynyt, en sitten oo sitä enää hetkeen yrittänytkään. Meillä on sellanen ihan perusversio. Ja vauvakuumettakin siellä podetaan, hih;)
Omia kuulumisia tulikin jo tonne väleihin.Mutta lisätään nyt vielä että pääson tänään ihasteleen kun Kiia harjasi itse oman tukkansa. Mä harjasin ensin ja laitoin sitten harjan tytön käteen ja sanoin että kampaa vielä itse kanssa, niin eikös se alkanut kampaan. Ja nyt kun saa sen harjan käteensä niin se menee heti tukkaa kohti. Mukavaa kun ihan kaikki ei välttämättä enää mee suuhun.
heltsy ja kiia 9kk++
Täällähän on taas ollut kuhinaa... no katsotaan mihin asti päästään :)
Hellille tervetuloa, jee mitäs me hitaasti lämpiävät :) Ihanaa kun tänne tulee muitakin vanhoja tuttuja, hyvä jos mut hätyyttelyt auttoi! Mahtavalta kuulostaa teidän pikkuisen unenlahjat, vaikka kyllähän meilläkin yöt pääsääntöisesti aika vähällä vaivalla menee ja välillä on nukuttu ihan täys yökin.
Mama, ihan oikeassa olet että tuntuu kuin ne kehittyis pikavauhtia just tässä vaiheessa... perjantaina tartuttiin Rhino Oballiin ekaa kertaa ihan oikeesti ja vietiin se suuhun ja sen jälkeen onkin kaikki mennyt suuhun, eilen opittiin vaihtelemaan volaa jokellellessa ja saas nähdä jos tänäänkin vielä mukaan tarttuu jotain uutta :)
Pia vissiin tuuletti näitä mummolakäyntejä ja siihen voin vaan todeta, että kun asutaan näin hirmukaukana kaikista, ei meillä toistaiseksi ole näitä ongelmia ollut. Mun äiti nyt puhelimitse yrittää mua saada juottamaan Mialle vettä, kun sehän tarttee nestettä jne. Mut saa nähdä mitä tapahtuu jos syksyllä tullaan Suomeen käymään.
Onko kellään muuten vinkkejä, millä vauvan saa viihtymään paremmin vatsallaan? Meillä tämä vatsalla oleminen jää aina vaan enemmän tai vähemmän lyhkäseksi kun heti alkaa pännimään... ja selällään kyllä leikkis vaikka kuinka pitkään.
Jää tarina vähän lyhkäseks taas ja kommentit kommentoimatta, kun päivä jälleen kerran loppuu kesken...
T.Yksis ja Mia
Meillä oli tosi hyvä viime yö, vaikka vähän jännitin Siennan yskää. Joko se ei yskinyt ollenkaan tai sitten nukuin itse niin sikeästi, etten kuullut. Joka tapauksessa eka havainto tytöstä oli klo 7.15 aamulla.
Mama kyseli vielä siitä Babycookista: sen valmistaja on Beaba, voit kurkata niiden nettisivuilta lisätietoa (löytyy ranskaksi, englanniksi ja espanjaksi). En linkitä kun se on kai kiellettyä täällä. Se on siis pienen yleiskoneen näköinen vempain, joka höyryttää ruuan kypsäksi ja sen jälkeen soseuttaa sen nuppia kääntämällä. Tosi yksinkertainen jopa tällaiselle blondille ja huonolle kokille.
Heltsy: ai teillä ollaan jo yksissä päikkäreissä. Meillä ei ole vielä puhettakaan, Sienna oli taas klo 9.30 ihan sippi ja nukahti jo "unimaidolle", eli kannoin lähes nukkuvana sänkyyn. Silti oli nukkunut 11 tunnin yöunet. Kyselit Tampereen touhuista: mun äiti asuu ihan keskustassa, joten oltiin paljonkin liikkeellä. Käytiin katsomassa Tiibet-näyttely Vapriikissa (ihan mielenkiintoinen), Sienna oli mulla kantoliinassa. Käytiin myös El Torossa syömässä ja Keskustorilla katsomassa rantalentistä. Sitten sunnuntaina käytiin kävelemässä Pyynikillä siellä minigolfkenttien tienoilla ja Sienna pääsi vähäksi aikaa nurmikolle mönkimään.
Yksis kyseli vinkkejä vatsallaan viihtymiseen. Mä tuskailin myös saman asian kanssa kun Sienna oli ihan pieni. Lopputulos oli se, että tyttö alkoi viihtyä vatsallaan vasta sitten, kun osasi itse kääntyä sekä mahalleen että selälleen, eli kun sai itse valita asentonsa. Oli siis yli puolivuotias.
Mies laski joku aika sitten Siennan sängyn pohjaa alaspäin siitä ihan ylimmästä asennosta ja väitti laittaneensa sen niin alas kuin se vain menee. Joo joo, se on ehkä jossain puolivälissä nyt. Sienna tulee sieltä halutessaan yli niin että heilahtaa. Soitin eilen Siennan kummisedälle ja se lupasi tulla tänään laskemaan pohjan oikeasti alas. En nimittäin uskalla itse purkaa sänkyä kun en ole varma, saanko sitä enää kasaan...
Bongasin eilen Siennan suussa sen "puuttuvan" neljännen alahampaan. Sillä oli siis pitkään neljä ylhäällä ja kolme alhaalla, mutta nyt tilanne on tasoittumassa. Poskihampaita taitaa tehdä seuraavaksi.
Tässä vielä kuva isosta tytöstä Pariisissa, Luxembourgin puistossa.
Tipu & Sienna 10kk+
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=69592bff-57bd-11dd-b12d-…!
HELTSY, on tosiaan kiva itellekki et on seuraa junassa, varsinki ku on koiraki mukana niin en yksiskseni pääsis liikkeelle ollenkaan. esim. lämmittämään ruokaa tai vaippaa vaihtamaan.
PIA meidän Eemil on syntyny 5.1.08. laskettuaika oli 27.12 mut vähän meni yli.
Nyt näin mäki kuvia, ihania. Meillä on ihan yhtä hygieenistä ku PORELLA ja Nooralla. : )
Nyt pakkailemaan kamoja , lähetään huomenna jo aamulla varhain.
Odottelija ja mummin ja papan uutta telkkaria asentava Eemil. : )