~ ~ ~ ENSKAT viikot 29 + 30 ~ ~ ~
Tässä uusi ketju kahdelle seuraavalle viikolle. Varmaa vielä paljon reissuja joten siksi laitoin 2 viikkoa samaan.
Ja edelliset viikot:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (99)
gaiole, meillä poitsu on aina oksentanut ulos ne vähäiset korvikkeet mitkä ollaan joskus jouduttu syystä tai toisesta antamaan (pitää kädet ristissä toivoa ettei ois maitoallergiaa). poitsu ei myöskään osaa juoda pullosta, joten kauhulla odotan jos poitsu yhtäkkiä päättäiskin vieroittaa itsensä. voiskos teillä yrittää jo alkaa juottaan taikamukista? tuliskohan siitä mitään?
meillä kans on pikkusen yritetty tuota itsekseen nukahtamista opetella.. huonolla tuloksella. itkut alkaa melkein saman tien kun omaan sänkyyn laittaa. noh, onneksi ollaan siitä päästy että tissille ei enää nukahda. isi joutuu aina kantelemaan poitsua tunnin verran että nukahtais. itkut alkaa heti jos sänkyyn yrittää hereillä laittaa. en tiiä mikä tohon auttais.. kait se pitäs ottaa järeämmät aseet käyttöön..
hapö2, tervetuloa kirjoittelemaan!
susanna85, isänsä silmät poitsulla. ;)
malaika_vaavi1, ihana kuva. :)
butterfly, ihanat poitsut sulla. pojilla tuntuu olevan hauskaa. :)
nyt mentävä on.. poitsu heräs.. myöhemmin lisää..
Katotaan paljonko saan kirjotettua, veikkaan että pötkö herää päikkäreiltä ennen kun pääsen ees alkuun. Mulla on pää niin täynnä kaikkia asioita, etten ees tiiä mistä alottaisin!
Susanna, vai on Saaga ruvennu pelleileen ruuan kanssa. Meillä ihan sama menossa, pari lusikallista menee hyvin, sit alkaa pärinä. Taas pari lusikkaa, pärinää... Oon vaan sanonu tiukasti ei ja laittanu ruokakipon pöydälle. Pötkö tuijottaa mua aikansa ja rupee sit aukoon suuta ja öniseen lisää ruokaa. Sit on jatkettu vähän aikaa taas hyvin. Kai joku ohimenevä vaihe. Mitäs pesukoneen korjaaja sano? Tuleeko kallis lasku?
Tipun Siennan yskä oli jo parempaan päin, hyvä ettei lääkärireissua tarvittu. Ja onnee myös uudesta hampaasta!
Äiti, Edwina oli ollu reipas neuvolassa! Ja uusiin mittoihinkin päästy.
Mutsiko, Sebastian on aikalailla samassa kehitysvaiheessa meijän pötkön kanssa! Samaa rataa menee noi liikkumisyritykset. Ei oo kyllä paljoo ikäerookaan (pötkö synt. 25.12). Niin ja yhtä paljon (tai vähän) näyttää olevan tukkaakin kun pötköllä.
Gaiole kyseli korvikkeesta vellissä. Meille sano neuvolantäti aikanaan kun ihmettelin ettei velli nostanu painoo juurikaan, että vellit on hyvinkin paljolti pelkkää maitoo. Mitenkäs teillä pulloilut sujuu?
Hapölle ja Lassille tervetuloa! Lassille onnea uudesta nimestä!
Onpa muuten paljon päivänsankareita tässä viikon sisällä... Sen isommin luettelematta kaikille paljon onnea!!!!
Yksis, mä luulisin että vauvat menee siihen asentoon kun mukavalta tuntuu, eli Mia varmaan rupee viihtyyn mahallaan paremmin sit kun pääsee itse kääntyileen helpommin, eikä pää tunnu enää niin painavalta. Meillä pötkö oli myös paljon selällään, kunnes rupes kääntyileen ja on sen jälkeen ollu vaan mahallaan.
Malaika, et todella oo ainoo persaukinen!!! Meillä mies on kyllä töissä, mutta kaikki menee kiinteisiin kuluihin kuten yhtiövastike, lainojen lyhennykset, laskut, kauppareissut jne... Ei olla mekään päästy matkusteleen. Harmi toi juopottelu-juttu. Mulla jonkin verran kokemusta, tosin mua ei pidetty syntipukkina. Eikä tietty kuuluis suakaan pitää!!! Meillä mies joi aika reippaasti tossa nelisen vuotta sitten, onneksi ei sillon ollu vielä lapsia! Meikäläinen joutu sillon tekeen kolmee duunia että rahat riitti vuokraan... Onneks toi aika on ohi. Kannattaa varmaan tarkkaan harkita tulevaisuutta jo itseskin, mutta etenkin lapsen, kannalta, jos juominen on ongelmallisella tasolla. Toivottavasti näin ei kuitenkaan ole, vaan olis satunnainen nollausvaihe miehelläs menossa! Jaksamista!! Ja tuu ihmeessä tänne purkautuun kun potuttaa! Niin mäkin teen. Harmi, en nähny Isabellan kuvaa, täytyy yrittää myöhemmin uudestaan.
Butterflyn poikien seuranta oli menny hyvn. Mun kaverilla on keskosena syntyny vaavi (synty 3 kk etuajassa) ja sillä seuranta kestää melkein vuoden vanhaks asti. Sen jälkeen ilmeisesti seurataan normineuvolassa. Meille suositeltiin eilen myös tota öljyä, mitä oot antanu? Ja onks jotenkin vaikuttanu ruuansulatukseen? Hyvä kuva oli, pojat näyttää niin ilosilta vesseleiltä!
Nyt pötkö lauleskelee rattaissa heräämisen merkiksi. Palailen myöhemmin kertoon neuvola-kuulumisia ja vauvakuumeilemaan :)
Jospa mäkin kerrankin laittasin kuvan pötköstä...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=49454956-5961-11dd-8710-…!
poitsu leikkii yksikseen lattialla. menee konttausasentoon ja sitten taas lyssähdetään. välillä kuuluu riemun kiljahduksia. mukava seurata tommosta. :)
odottelija80, mukavaa että olette saaneet helpotusta pyykkirumbaan. välillä tuntuu, että auttais paljon jos ois kuivuri, kun vielä käytetään nuita kestovaippojakin. :)
malaika_vaaville vielä haleja, kun ollut kurjaa. :( parempi puhua ja purkaa, kun pitää sisällä asiat. tsempiä!
mamajajustus, juu meillä tosin aina jäädään tuijotteleen sitä kameran pientä valoa. hauska seurata nuita valokuvia kun joka kuvassa samanlainen ilme, mitä nyt pää tai vartalo vähän liikkunut suuntaan jos toiseen tai on erilaiset vaatteet päällä tms. :D
pia_maria, juu ei näytä olevan vaaveilla paljon ikäeroa sitten. sebastianilla oli melkein ihan musta tuuhea tukka syntyessään, minne lie hävinnyt. :D veikeän näköinen vesseli teillä. :)
täällä aika monet näytti kuumeilevan jo kakkosta. mulla kans kuumeiluttais. :) ihan hyvin voisin tehdä toisen tähän perään, toisaalta taas voisin oottaa että sebastian ois jotain pari vuotias. mies taas haluais oottaa jotain kymmenen vuotta, ei kiitos.. haluaisin nimittäin leikkikaverin sebastianilla ja periaatteessa hoitaa nää pikkuvaavit pois suunnilleen yhtä aikaa ettei sitten kymmenen vuoden päästä tarttis alkaa samaa rumbaa uudelleen. noh, kattoo nyt saako tuon miehen suostuteltua jossain vaiheessa niihin vauvantekohommiin. ;)
nyt taas pikkumies kätisee siihen malliin, että meen keittään luumusoppaa välipalaksi ja antamaan tissua.
//mutsiko & sebastian 2.1.08
Kuinka tämä vauva-arki meneekin vauhdilla.. En ole ehtinyt/saanut aikaiseksi kirjoitella mitään. Nyt hieman kuulumisia..
"Vili" on siis jo 1kk:n ikäinen, vaikka vastahan hän syntyi.. Kuukausi on sujunut ihan hyvin.. Parin viikon ajan on nyt ollu vatsan väänteitä ja tiistaina neuvolassa terkkari suositteli Rela-tippoja, joita hainkin sitten heti apteekista. Mutta apua en ole vielä ainakaan huomannut. Ilma kyllä ehkä tulee mahasta helpommin, mutta kakan tekeminen ottaa koville ja illalla pidetäänkin aina huutokonsertto ennen kuin kakka suostuu ulos tulemaan. Yöt on onneksi sujunu hyvin ja parilla-kolmella syömisellä usein pärjätään. Päivisin valvotaan jo parin-kolmen tunnin pätkiä muutaman kerran päivässä ja nukutaan noin kahden tunnin unia sisällä tai ulkona. Sen olen huomannut, että mitä enemmän on hälinää ja ääniä ympärillä sitä paremmin poika nukkuu.. Esim. shoppailemassa on ollu tosi helppoa, ku unet saattaa kestää kolme-neljä tuntia ja sitten ku syödään välillä, ni taas nukuttaa. :D
1kk:n neuvolassa painoa oli 5620g eli kaks kiloa tullu siihen mitä paino alimmillaan sairaalassa oli. Ja pituutta 55cm eli 6cm syntymäpituuteen lisää. Hyvin poika kasvaa, eikä tarvitse kuulema olla huolissaan etteikö maito riittäisi. Neuvolatäti ei antanu edes kasvukontrolliaikaa, vaan vasta 2kk:n neuvolaan seuraavan kerran mennään.
Näin siis meillä elellään ja ihmetellään edelleen vauva-arkea..
Aurinkoa ja lämpöä kaikille!!
-Saikku ja Vili 1kk&2pvä-
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=f643aca2-5987-11dd-8710-…!
Malaikalle voimia miehen kans. Varmasti ottaa päähän miehen käytös.
Odottelija oli saanu hyvänkokosen koneen ja kuivausrummun. Mäkin sain keväällä semmosen, mut en oo oikeen innostunu viä käyttään. Kesällä on helppo kuivata muutenki, mut kai sitä talven tultua oppii käyttään.
Tervetuloo uusille ja saikusta oli kiva kuulla, sua jo oottelinkin.
Meillä oli ristiäiset sunnuntaina ja poitsu oli kiltisti toimituksen ajan. Vähän ränisi, mut nukku sitten kummitätinsä syliin. Yöt on parantunu, yks syöttö on jääny pois. Nyt poitsu nukkuu 21-04. Syö ja nukkuu noin 7, syö ja nukkuu vielä tunnin pari. Ihanaa kun saa itekin nukkua. Mies lähti keskiviikkona töihin ja nyt ollaan poitsun kans sitten päivät kahestaan.
Mä oon kipeenä, eilisen oli kurkku kipee ja yskitti. Tänään on ollu kuumetta ja niin voimaton olo. En meinannu jaksaa poitsua nostaa, enkä uskaltanu tulla vintin rappuja alakertaan pojan kans, kun huimas kun nousi ylös. Oli pitkä aamu, kun miestä oottelin töistä kotiin. Kolmen aikaan oli kuumetta 39.3, otin Buranaa ja nyt oon ollu hiestä märkä siitä lähtien. Toivottavasti huomiseks jo helpottaa ja mikä tärkeempää tää täuti ei tarttus poikaan..
Eilen sai poitsu ekan rotarokotteen. Normaalit iltaitkut oli, eli ei kait aiheuttani mitään oireita.
Nyt palaan taas petiin, mies lähti poitsun kans mummilaan, et saan huilata rauhas, vaik vähän jo tympii tää makaaminen. Mutta ku ei jaksa muuta.
Norppis ja poitsu eilen 8 viikkoo
Kirjotin jo 2 tuntia sitten pitkän tarinan ja taas ilmotti että keskustelu hetkellisesti pois käytöstä. Eikä ees ollu, pääsin heti takas, mut tekstiä ei tietty missään... **ttu!
Mutta siis Odottelijalle piti jo päivällä sanoo että mulla ollu kuivausrumpu reilu kaks vuotta ja enää en siitä luopuis mistään hinnasta! Ja vauvakuumeesta saisin varmaan aikaan romaanin :) Mulla ja mun siskolla on 11 vuotta ikäeroo ja en kyllä halua omille lapsilleni läheskään niin pitkiä eroja. Että kyllä varmaan sais seuraava tulla tai olla ainakin alulla tossa parin vuoden sisällä. Sais vaan tän hetkisen vauvakuumeilun laannutettua toviks. Ukolle tossa kuumeilustani mainitsin, niin tuli taas niin miehinen kommentti: saisinpahan ainakin useemmin kun olis yritystä. Just. Tosin jatko kyllä heti vakavana että kyllähän hänkin lisää lapsia haluais, mutta nytköhetikö???? Eli ei innostunu.
Eilen oltiin siinä ylimääräsessä 7 kk neuvolassa. Syötin pötkölle masun täyteen ennen kun mentiin ja saatiinkin vihdoin 7 kg rikki. Mitat siis 7170g ja 71cm. Neuvolantäti suositteli antaan pari lusikallista öljyä päivässä. Aiemmin kyselin jo Butterflylta, mutta onko muilla kokemusta tai tietoa aiheesta? Mitä öljyä? Sit piti vähän vierastaa neuvolantätiä, on nyt päivä päivältä ruvennu itkustaan enemmän vieraita ihmisiä. Hammaslääkäri meidän kaupungissa onkin vasta 9 kk, monella tais olla puolivuotiaana.
Kirjottelin siihen kadonneeseen vaikka kuinka paljon, mutta en enää muista yhtään mitä siinä oli...
Sain Isabellan kuvan vihdoin auki ja Vilikin oli ilmaantunut, söpöjä kyllä ovat!
Norppikselle pikaiset paranemiset! Toivottavasti ei kuume tartu pikkuiseen, on aina tosi inhottavaa kun vauva on kipeenä.
Palailen taas jos muistan mitä olin kirjottamassa...
Pia ja Pötkö huomena 7 kk
Huh kun te ootte taas kirjotellu,kun on ollu pari päivää lukematta.
Norpanpoikanen:
Pikaista paranemista. Kesällä on ärsyttävä sairastaa.
Malaika:
Jaksuja mienhen kanssa. Meillä kans joskus kaljaa menee mun mielestä vähän liikaa. Sit tulee helposti riitojakin. Ite oon pienenä kärsiny isäni alkoholin käytöstä ja nyt reagoin aika voimakkaasti siihen jos mies juo mielestäni liikaa. Kannattaa tosiaan miettiä mihin ite sen rajan vetää. Aina ei oo helppoo tehdä ratkasuja.
Pia.maria:
öljystä...ihan rypsiöljyä suosittelevat.
Yksis:
Masullaan olo vinkkejä kyselit. Ei siihen visiin oikeen muu auta kun ite koittaa hauskuuttaa. Tosin sillon ei ite pysty hoiteleen paljon hommia samaan aikaan, mut toisaalta pääsee nopeemmin sen vaiheen yli kun lapsen niska vahvistuu ja sit alkaa kääntyily sujuun kunnolla. Ton kääntyilyn oppimisen jälkeen ainakin meillä viihdyttämisen tarve väheni huomattavasti.
Vilkutukset kaikille muillekkin.
Huomenna lähdetään taas mökkeileen. Toivottavasti kerkeis ottaa vähän väriä pintaan. Neeakin muuten tekee tota samaan ilmettä mitä Sienna ja Pätkis. Heh, vitsi se on hullun näkönen.
Nyt nukkumatti kutsuu.
Buuffa ja Neea 10,5kk
Eilen kirjoittelin kahteen kertaan pitkät pätkät mutta sitten kone jumitti ja mitkään temput ei auttanut pakko oli vaan sulkea kone. Pikkasen ärsytti. Nyt en sitten enää kolmatta kertaa kyllä jaksa kaikkee kirjoittaa ja kommentoida, sori. Tulee siis lähinnä omaa napaa.
Mutta Malaikavaaville pitää kyllä antaa jaksuhali inhottavaan tilanteeseen. Toivottavasti saatte miehen kanssa puhuttua asiat läpi ja kerrottua miltä susta tuntuu. Tänne vaan jatkossakin purkaan pahaa oloa, jos vaikka vähän edes auttaisi.
Gaiole ja odottelijako oli jutellut korvikkeen antamisesta ja siihen opettamisesta. Mähän yritin Kiiaa opettaa siihen kanssa, kaksi viikkoa taistelin ilman tuloksia ja sitten luovutin. Taka-ajatuksena oli vaan se että jos en oo iltatissin aikaan kotona niin tyttö jois maitonsa mukista. Mutta menkööt nyt näin tää pari kuukautta mitä on vielä todennnäköisesti imetystä jäljellä. Jos ei sitten joku ilta huoli nokkiksesta tarjottua maitoa niin eiköhän sen puuronkin voimalla nukuta hetken aikaa.
Häpölle tervetuloa ja onnea pikkuisesta!
Yksis: meilläkin oli tuon mahallaan olon kanssa alkuun haastetta. Alettiin vaan pitään useemmin neitiä ilman vaippaa mahallaan, pikkasen aikaa kerrallaan siis mutta monta kertaa päivässä. En tiedä onko tosta vaipattomuudesta niin mitään apua mutta meillä kestovaipat tuntui välillä niin isoilta paketeilta että oli kiva helpottaa tytön masullan oloa näin.
Ja lopuksi vielä omat kuulumiset. Oltiin eilen ja tänään Kiian kanssa lähes koko päivä ulkona puistossa ja rannalla. Kiia nukkui päikkärinsä varjossa ja äiti sai nauttia auringosta sen aikaa. Ihanaa kun vihdoin on lämmin! Seisomisharjoituksia jatketaan täällä ahkeraan ja tukia pitkin mennään vauhdilla.
Yksi kysymys muuten tuli vielä mieleen. Te joilla on jo menkat alkaneet niin palasiko teillä kierto heti normaaliksi? Mulla siis oli eka menkat tossa reilu kuukausi sitten ja tällä viikolla oon odotellut taas alkavaksi mutta eipä kuulu. Pillereiden lopettamisen jälkeen, ennen raskaaksi tuloa, ehti puolisen vuotta tuleen säännöllisesti 28 kiertopäivän mukaan joten luulo oli että sillä jatketaan nytkin.
Nyt nukkumaan. Mukavaa helleviikonloppua kaikille!
heltsy ja kiia
Tulin vielä käymään pikapikaa täällä, ja vihdoin pääsin kirjoittamaankin enskapalstalle. Eilisestä asti olen yrittänyt, mutta kone menee vaan jumiin, kun yritän kirjoitella. Aiemmin illalla pystyin kyllä joulukuisten pinoon kirjoittamaan, mutta tänne en.. outoa.
No anyway, taitaa tulla aika omaa napaa, kun kello on jo paljon ja takki tyhjänlainen.
Malaikalle tsemppiä miehen kanssa, toivottavasti tilanne on jo aikapäivää sitten ohi ja mies tajunnut pyytää anteeksi käytöstään. *hali*
Piiperön kanssa ollaan nautittu kesästä, makoiltu varjossa ja kuunneltu tuulen huminaa paljain varpain. Päiväunien kanssa on ollut pientä säätöä, mutta ei haittaa, sillä nyt parina iltana piiperö on käynyt nukkumaan paljon paremmin omaan sänkyynsä. Ja nukkunut putkeen 7-8 h! Vain parilla parahduksella ja tutinnostolla on selvitty. Toivottavasti sama tahti jatkuisi. Ja korviketta olen saanut menemään puuron seassa sekä aamulla että illalla. Määrät ei päätä huimaa, mutta kuitenkin.
Vettä olen yrittänyt antaa tuttipullosta, hörpyttämällä pienestä kupista sekä lusikalla. Kaksi viimeistä tapaa on yleensä onnistuneet ihan ok, joku tovi sitten piiperöstä oli hauskaa juoda vettä hörpyttämällä. Vaan eipä enää.. Kaikki kolme tyyliä saavat vaan suun tiukaksi viivaksi. Nokkamuki meiltä löytyy myös, mutta toistaiseksi piiperöllä ei ole ollut siihen kiinnostusta. Varsinkin näillä helteillä olisi hyvä saada nestettä alas, mutta minkäs teet kun tyttö sulkee suunsa ja alkaa vaan äristä ja päristä.
Pärisemisestä puheenollen, meilläkin piiperö saattaa kesken ruokailun ruveta päristelemään ja ruoka lentelee pitkin ja poikin. Yleensä tämä alkaa tapahtua siinä vaiheessa, kun massu alkaa olla jo suht täynnä. Ja toruminen ei meidän tyttöön tehoa. Ainakaan toistaiseksi ei ole tehonnut missään muodossa :)
Heltsyn menkkakyselyyn en osaa kommentoida, koska oma hormonitoiminta pitää yhä menkkoja poissa. Mutta kysynpä sitä, mitä joku jo joskus aiemmin, eli milloin teillä muilla on kuukautiset alkaneet synnytyksen jälkeen ja olitteko osa- tai kokoimetyksellä?
Nyt punkkaan kuuntelemaan piiperön mölinää, on ruvennut liikkumaan unissaan aika lailla. Ja pinnis natisee kamalasti, pitäisi varmaan kiristellä joitain ruuveja. Ollaan vietetty tämä ilta kaksissa naisin, kun isäntä on hippaamassa. Katsoin boxilta jonkun huonon leffan ja taas tuskastelen sitä, että miksi tulee valvottua liikaa...
Mutta nyt hyvää yötä! Mukavaa viikonloppua enskoille ja penskoille! ;)
G ja piip
Täällä sitä istutaan sisällä, päikkärivahtina. Olisi kyllä kivempaa ulkona... No, ehtiihän sinne vielä.
Eipä ole taas paljoa jäänyt mieleen kommentoitavaa, mutta jotain silti. Susannan ja Gaiolen lapsosilla oli ainakin iltahuutoja nukkumaanmenoaikaan. Tsemppiä ja pitkää pinnaa vanhemmille, eiköhän ne siitä pikkuhiljaa vähene. Meillä on välillä vieläkin tappelua nukkumisesta, mutta useimmiten vien vaan tytön sänkyyn ja lähden pois, sinne se nukahtaa omia aikojaan. Silloin tällöin vaatii vielä äidin paluuta huoneeseen, mutta harvemmin. Tytön täytyy tosin olla oikeasti väsynyt, että tämä toimii.
Malaikalle tsempitystä miehen kanssa, toivottavasti ei ole tuollaisia ryyppyiltoja kovin usein. En osaa edes kuvitella, miten itse tuollaiseen reagoisin, oma mies ei juo juuri koskaan ja silloin harvoinkin erittäin kohtuudella (toisin sanoen itsellenikin maistuu enemmän).
Saikkukin pääsi taas käväisemään, kiva kuulla, että teillä on lähtenyt kaikki hyvin käyntiin. Voi mikä ihana rääpäle Vili on!
Norpanpoikanen oli sairaana, toivottavasti voit jo paremmin! Ristiäiset oli menneet hyvin, onnittelut poitsulle nimestä (et ilmeisesti aio kertoa täällä mikä hänestä tuli?).
Heltsy kyseli menkoista. Mulla on nyt ollut kolmet ja suht normaaliksi kierto palautui, pari ekaa taisi olla vähän yli 30 päivää ja nyt viimeinen mun vakkari 28. Kivut jäi kokonaan pois ja muutenkin lyheni ja niukkeni, joten jee! Gaiolelle menkka-asiaan vastailen myös: menkat alkoi, kun Sienna oli n.7,5kk ja osaimetyksellä (alkoi syödä kiinteitä 5kk iässä).
Koskas muuten Hermione palaa nettipimennosta, muistaako kukaan? On jo ikävä.
Vauvakuumetta täällä oli ilmassa. En nyt ihan täpöillä ilmoittaudu joukkoon, mutta kyllä sekin ajatus on käynyt mielessä, että toinen voisi olla kiva.
Mulla on pari päivää ollut yläselkä ja hartiat todella kipeät ja vähän on jo huoli iskenyt, että miten tässä tytön kanssa pärjään, kun sitä pitää kuitenkin nostella 200 kertaa päivässä. Löysin onneksi puoli pakettia toissakesän selkäkipuun määrättyjä lihasrelaksantteja, joissa oli vielä käyttöaikaa jäljellä. Niitä ei saisi ottaa, jos imettää, mutta uskaltauduin silti ottamaan heti iltaimetyksen jälkeen, kun seuraava imetys on vasta 11 tunnin kuluttua aamulla. Niistä on selvästi apua, onneksi. Sitten olen tietysti yrittänyt jumppailla selkää, mutta kyllä hierojalle pitäisi päästä.
Kertokaahan vähän isompien lasten äidit (siis jo 8kk ruokaa syövien) että minkälaisia määriä teidän ipanaiset syö. Kun Sienna söi aiemmin ihan helposti sellaisen 8kk purkillisen kerrallaan, mutta nyt ei mene enää, pohjalle jää ihan poikkeuksetta monta lusikallista. Meillä on muutenkin kamalat tappelut syömisestä taas päällä, huuto alkaa jo kun laitan ruokalapun kaulaan. Itsetehdyt ruuat uppoaa vielä nihkeämmin kuin purkkiruoka, mutta aion kyllä sitkeästi niitä tarjota. Mietin tässä, että voihan se olla osaltaan tämä kuumuuskin mikä sotkee ruokahalua, mutta olisiko tässä ikävaiheessa myös jotain, joka laittaa syömään vähemmän. Kasvuhan on selvästi hidastunut jo tässä vaiheessa.
Ollaan tässä sitten viime kirjoittelun ehditty seuraavaa: oltu picnicillä kaverin ja sen pikkuisen koiran kanssa, käyty lounastreffeillä parin kaverin kanssa sekä oltu rannalla kahteenkin otteeseen (eilen illalla ja tänään päivällä). Meillä on uimaranta n. 10 minuutin kävelymatkan päässä, joten sinne viitsii lähteä lyhyemmäksikin aikaa. Se on mukavasti metsän reunassa, joten varjoisia paikkoja löytyy myös hyvin.
Olen mielestäni aika hyvin sopeutunut tähän yh-arkeen, mutta joskus on sellaisia hetkiä, että se harmittaa. Mm. tänään, kun katselin äitejä ja isiä lapsineen rannalla. Tuli vaan mieleen, että olisipa tämäkin hauskempaa, jos mies olisi mukana. No, ensi kesänä sitten.
Mukavia aurinkoisia päiviä kaikille!
Tipu & Sienna 10kk+
Oltiin Särkänniemen eläinpuistossa tänään ja Kiia hihkui ja osoitteli eläimiä innoissaan. Äitilläkin oli mukavaa, vaikkakin kuuma ja ihmisiä AIKA paljon liikenteessä. Lopuks mentiin viä kaupungissa ulos syömään, Kiia viihtyi hyvin syöttötuolissaan tavaroita katsellen ja äiti ja isi sai rauhassa syötyä. Yöunille nukahtikin samantien, taisi olla rankka päivä kaikessa kuumuudessaan ja paljossa ohjelmassaan.
Tipu:
Varmasti on rankkoja hetkiä olla yksin lapsen kanssa kun on koko ajan yksin vastuussa ja kaikki menot ja olot pitää suunnitella lapsen ehdoilla. Tosiaankin hattua nostan sulle kun tunnut kuitenkin olevan niin positiivinen ja reipas, etpä turhia valittele.
Kyselit tosta ruuan määrästä. Meillä Kiia syö tällähetkellä tosi hyvin ja reippaasti ison purkillisen tai samaa määrää omatekemää. Myös puuroannokset on kasvanut alkukesästä. Voi olla että tosiaan tuo Siennan ruokahaluttomuus johtuu kuumuudesta tai sitten vaikka hampaista. Se oli meillä ainoa merkki viimeksi puhjenneiden hampaiden kanssa.
Ja että vauvakuumeilu alkaa siellä nostaan päätään, vautsi! Siitä sitten vaan annat tunteelle periksi niin ei oo paluuta enää;) Täällä ei ole sitä kuumetta ilmassa, jos jotain niin asuntokuumetta.
Toivottavasti muuten saat hartiasi kuntoon. Inhottavaa kun ne on jumissa ja pakko kuitenkin elää normaalia arkea kaikkine nosteluineen.
Gaiole:
Samanlaisia päiviä on täälläkin vietetty. Ihanaa! Vielä kun pääsisi täältä kaupungista tuonne maalle ja vesien ääreen, ah!
Ja menkkakyselyyn vielä että Kiia oli täysimetyksellä 5,5kk ikään ja edelleen osittaisella, yhdet menkat takana.
Ja vielä Tipun tavoin huutelen Hermionea. Oon jo kanssa kaipaillut, koskas piti palata muistaako joku..?
Nyt iltapalalle ja nukkuunkin jo pian.
h&k
PIA_MARIA Pesukoneen korjaaja kävi. Joku osa pitää vaihtaa ja viikko ainakin menee et sen saa. Tänään käytiin mun tädin luona ja pestiin 2 koneellista ja sit anopin luona yks koneellinen. Nyt pitäs pärjätä taas hetki. Toivon et ens viikon lopulla saatais kone taas toimimaan. Tai korjaajan mukaan sitä olis ehkä voinu käyttää ku siis periaattees toimii mut tulee kova käry mut en kyl uskalla ettei leimahda koko kämppä. Kummallinen korjaaja ku tollasta sano ku toises lausees sano ettei sais pestä kahta koneellista peräkkäin...
Niin ja onneks laskua ei tuu vaa menee takuuseen. Kerranki takuusta jotain hyötyä. Yleensä ku laitteet pamahtelee vasta ku takuu on ummessa.
MUTSIKO Meillä Saaga juo taikamukista. Aluksi joi ilman venttiiliä ja nyt juo täyttä häkää myös niin et venttiili on paikallaan ja pitää itse imeä. Myös hörpyttämällä lasista juominen onnistuu. Kannattaa varmaan kokeilla alkaa treenaamaan vaikka vedellä. Ehkä en enää hirveästi pullolle opettaisi.
Etköhän sä konstit keksi millä saat miehen suostuteltua vauvan teko puuhiin. ;)
SAIKKU Hienoa et teillä on arki lähtenyt rullaamaan. Yritä nauttia kaikista hetkistä täysillä ja kirjoittele vauvakirjaan. Itseä harmittaa ku kuvitteli et muistaa juttuja mut nyt on jo jotain juttuja haalistunu mielestä. Miehelle just sanoin et haluaisin vauvan joka olis aina vaan sellanen pieni ja tuhisis vaan. Ei siis sellanen riiviö joka ehtii joka paikkaan niin ku Saaga on tällä hetkellä. Mies sit sano et meidän pitää muuttaa Mikä-Mikä-Maahan =)
NORPANPOIKASELLE Voimi sairasteluun. Yritä levätä aina ku voit. Ite ku olin kipeenä ni tuntu et tauti ei menny millään ohi ku piti kuitenki päivällä ku mies oli töissä ni häärätä jotain.
PIA_MARIA (jatkan tähän väliin) eiköhän ihan tavallista rypsiöljyä voi antaa.
Meillä on muutes eka hammastarkastus vasta 2 vuotiaana.
BUUFFA ja Neea taitaa olla mökillä. VIlkutuksia!
HELTSY ja osin GAIOLE Mulle tuli menkat ku Saaga oli n. 4kk ja täysimetyksellä. Siitä oli vk tauko ja tiputteli pari päivää mut sen jälkeen ei oo kuulunu menkkoja. Saaga oli 5kk asti täysimetyksellä. Taitaa ne hormonit vaan heitellä ku imettää ja varmaan vielä jonkuu aikaa sen jälkeenki. Mut eikai täällä niitä taida kaivatakaan muut kuin mahdolliset tonskailijat. ;)
GAIOLElle jatkan et jos oot huolissas piiperön nesteen saannista ni voithan jatkaa soseita vedellä ni saat menemään nestettä vähän enemmän.
Toivottavasti TIPUN selkä ja hartia kipu paranee kokonaan. Tosi mälsää ku et voi edes pyytää toista osapuolta kanniskelemaan. Kannattaa kokeilla josko panadolin tai buranan parin päivän kuuri auttas jos vielä kipu palaa.
Varovasti tässä vielä totean et meillä on yöt parantuneet. *koputan puuta* Saaga on oppinu nukkamaan mahallaan ja nukkuuki ny sit mahallaan oikeestaan koko yön. Eilen nukku puol kasista kasiin ilman et muistan et olisin joutunu ite herään välissä. Nyt en kyl tuuleta ettei käy köpelösti unien kanssa...
Täällä kanssa HERMIONE kaipaillaan. Muistelisin et olis sanonu et pari viikkoa on reissussa. Ei kyllä mitään varmaa tietoa.
Loppuun vielä kuva. Näin meillä istuskellaan jo itsekseen ja äippä on näemmä irvistelly tosin hyvin ku noin naurattaa :)
Susanna ja Saaga maanantaina 7kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a68253bc-5b46-11dd-b6d2-…!
Piti tulla "ilmoittautumaan" kun Tipu ja Heltsy olivat kaipailleet, ihanaiset =)
Eilen tultiin kotiin ja olen kyllä yrittänyt lukea (kahlata) teidän kuulumisia läpi. Paljon on tekstiä ja luettavaa.. Hyvä niin! mä en varmaan kyllä kykene kommentoimaan mitäään. Sen muistan että uusia oli tullut, tervetuloa kaikille!
Meidän loma meni oikein mukavasti. Yks hammas tuli Eetulle ja uusia taitoja paljon. Täällä kuulostaa moni enska-vauva kasvavan niin ettei perässä pysy =) Eetu kehittyy hitaasti mutta varmasti. Tukea vasten osaa nousta mutta konttaaminen on vieläkin sellaista että muutaman kerran konttaa ja sitten alkaa ryömimään, ilmeisesti niin pääsee nopeammin eteenpäin. Eetu oppi vilkuttamaan ja osaa ihanasti nostaa käsiään ylös kun kysytään että haluatko syliin? voi että se on niin suloista!!
Pakko lähteä nyt nukkumaan. Mies on lomalla vielä kaks viikkoa niin en välttämättä paljoa koneella jouda olemaan. Mutta maisemissa kuitenkin olen.
Ja se jäi mieleen että Bianco oli onnitellut Eetua 10kk-päivänä, kiitos vaan kovasti =)
Ja menkka-kyselyyn, mulla alko menkat pari viikkoa sen jälkeen kun olin lopettanut täysimetyksen, eka kierto oli 30vrk eli aika normaali ja tässä nyt kohta toisia menkkoja odotan.
Mielessä olette!!
hermione ja Eetu 10kk
eli muistu mieleen Tipun kihlautumis-uutiset, onnea tosi paljon!! ajattele että mä tosi väsyneenä jaksoin sängystä nousta ja laittaa vielä koneen päälle sen takia että halusin sulle laittaa onnittelut! tärkeitä olette ihanaiset enska-kamut!
Susannallekin vielä halit, kiva että mua on kaipailtu...
Nyt nukkumaan.
Kiitos ihana Hermione onnitteluista! Ei olisi mun takia tarvinnut vaivautua... Te olettekin Ranskan-kamujen lisäksi ainoat, jotka edes tietää kihlauksesta, aika hassu tilanne. Mun sormus on edelleen pienennettävänä enkä taida sitä pitääkään ennen kuin vasta sitten vihkimisen jälkeen. Kerrotaan sitten vasta sen jälkeen kaikille, myös perheille. Mies kyllä pitää omaa sormustaan, mutta sen työkaverit siellä kaukana ei tunne meidän täkäläisiä kavereita, joten ei ole paljastumisen vaaraa.
Kiitokset myös Heltsylle kauniista sanoista, en kyllä tunne itseäni kovinkaan reippaaksi... Kai se on niin, että sitä jaksaa ihan mitä vaan kun ei ole tietoa paremmastakaan, tai siis toisenlaisesta arjesta. Varmaan tää vuosi aukeaa mullekin sitten ihan eri lailla kun mies todella palaa kotiin ja alkaa erilainen arki.
Sienna kieltäytyi ap-päikkäreistä tänään kokonaan. Se oli kyllä tunnin sängyssä ja yritti nukkua, makasi mahallaan koko ajan mutta samalla kuului jatkuva kitinä ja marina. Sitten kun lähes tunnin jälkeen menin sitä hyssyttelemään se sai kauhean raivarin ja kun lopulta nostin sen syliin, niin sillä kesti tosi kauan rauhoittua. Toinen vaan piti mua kaulasta kiinni ja nyyhkytti, liikkis. Lähdettiin sitten lounaan jälkeen yhden kaverin kanssa rannalle ja ihmeen hyvin tyttö jaksoi ilman unia. Laitoin sen "toisille" päikkäreille vain 20 minuuttia normaalia aikaisemmin. Toivottavasti nyt nukkuu pitkään ettei ilta ole yhtä vinkunaa.
Siinä taas meidän kuulumiset. Kämppä on siivottu, järkytin jopa Siennaa pölynimurilla (en imuroi usein kun siitä tulee niin kamala huuto) ja nyt on hyvä mieli. Neidin ruokakin on napin painallusta vaille valmis, eli Babycookissa pilkottuna. Vähänkö mä olen kodin hengetär;)
Tipu & Sienna 10kk+
Väsyttää niin maan peevelisti että vois vaan nukkua ja nukkua. Ja luvassa vuodatusta, pahoitteluni. Nyt on vaan pakko päästellä höyryjä pihalle.
Meillä on nyt reilu viikon päivät menny yöt ihan hulinaks. eemil on heränny pahimmillaan 2h välein. Ei onneks kuitenkaan joka yö, yleensä 1-3 kertaa. Seisoo sängyssä ja tarraa kiinni kun menee lähelle, sylissä vaan pitäis olla. Me ollaan kuitenki yritetty nukuttaa se sänkyynsä, laitettu makuulle, sanottu nyt nukutaan ja kädet päälle ja tassuteltu ettei pääsis kääntymään. No helpolle se kuulostaa mutta viime yönäki huus vaikka kuinka pitkään ennen ku rauhottu. tais tulla huuto enkat. : / Monesti illalla kuitenki rupee ihan kivasti nukkumaan, mut yöllä on vaikeeta rauhottua uudelleen, menee aina huudoks ja vääntämiseks, samoin yleensä päiväunille meno on yhtä tappelua. Pikkusen alkaa olla tämä mamma puhki. Ajattelin jo viime yönä et vien pojan lääkäriin. Tai soitan edes neuvolaan tai jotain.
Sit me väsyneinä ja kiukkusina vaan tiuskitaan miehen kanssa ja väännetään joka asiasta. : ((
Niin yleensä Eemil syö vielä kerran yössä, joskus kaks. Tissille se kyllä aina rauhoittuis. Mutta ku pitäis siitä päästä kokonaan eroon niin ei viittis aina tissille rauhottaa. päin vastoin vois lopettaa yö syötöt kokonaan. Herra on pian 7kk eikä oo vielä ikinä nukkunu kokonaista yötä...
ja me hullut tehdään pikku kakkosta... Kaikkeen sitä ihminen rupeaaki. : )
MALAIKALLE tsempitykset täältäkin! Toivottavasti saat miehesi ruotuun. Meillä kanssa välillä turhan usein tuo mies viettää aikaansa kavereiden kanssa juopotellen. Helppohan se on kun mä kuitenki oon aina täällä. Sillä kun on kavereita täällä mut mulla ei, niin eipä ole oikein mitään mihin meniskään.
HERMIONELLE tervetuloa takasin!! : )) Onki ollu ihan outoa kun olet ollu täältä pois niin kauan.
Toivottavasti TIPUN kivut hellittää. Kurjaa. : ( Ja varmasti välillä tulee noita tunteita et voi ku mies olis täällä, tiedän ittestäni. Vaikka kyllä ainaki mä olen saanu täällä semmosen kuvan et tosi hyvin sä yleensä kuitenki jaksat. : ) Ja sanonpa vaan että vaatii se totuttelua tämäki et yht äkkiä ollaan taas kokoajan yhessä, ku tottu olemaan viikot erillään. Välillä jopa kaipaan sitä et saisin olla kaksin Eemilin kans, edes pari päivää. : )
SUSANNAN Saagalla on vaan niin mahtava toi tukka. : ) Ja täällä on kanssa yks pikku termiitti joka menee joka paikkaan ja kokoajan. kaukana siitä pienestä rinnan päällä tuhisevasta vauvasta. : )
Joo, mut nyt ruuan laittoon. Eemil nukkuu, vielä varmaan hetken. Jotain kivaa pitäis keksiä tälle päivälle, mutta ei oikein meinaa saada näitä ihmisiä liikkeelle... (mun veli 16v on meillä ollu viikon, ja on vielä ens viikon)lomailemassa
Mutta palailen taas, toivottavasti positiivisemmalla mielellä.
Vielä ennen ku menen niin piti kysymäni korvikkeiden käyttäjiltä, ja niiltä jotka on lopettanu/lopettamassa imetystä et jos imetätte/imetitte esim aamulla ja illalla niin paljonko annoitte korviketta päivällä? Vai annoitteko? Entäs sitte ku imetys loppu? Paljonko pitäis maitoa mennä muiden ruokien lisäks?
Mutta nyt heipat kaikille.
Odottelija Ja Eemil 6kk 3vko
Ilmoittaudun täältä remontin keskeltä. Tulin pikaisesti katsomaan kuulumiset ja ilmoittauduin treffeille mukaan. Meillä on puoli kämppää mullin mallin kun remontoidaan Kallelle omaa huonetta. Saatiin vähän yllättäen remppamiehet, ja nyt sitten ollaan siirrelty huonekaluja ja pakattu käsittämätön määrä tavaraa pois tieltä. Muistuu taas mieleen minkä takia muuttaminen EI ole kovin kivaa puuhaa, kun nyt me kuitenkaan ei pakata edes kuin murto-osa tavaroista.
Pikaisesti jotain kommentoin, mitä jäi mieleen:
ODOTTELIJAlle korvikkeen määrästä. Meille annettin neuvolasta ohjenuoraksi että noin 5dl maitoa pitäisi mennä päivässä. Mä annan niin paljon kuin menee, mikä on yleensä maksimissaan 3 dl päivän aikana. Mutta lisäksi aamu- ja iltapuurossa menee kummassakin desi, joten saadaan just ja just täyteen tuo suosituksen mukainen määrä. Mutta Kalle onkin tosi huono juomaan maitoa. Tsemppiä teille rikkonaisiin öihin!
HERMIONElle tervetuloa takaisin. Ihania taitoja Eetu on oppinut loman aikana. Kalle konttaa just samalla tavalla: ottaa pari konttausaskelta ja sit vaihtaa ryömimiseen. Ja yleensä lopettaa ainakin silloin kun huomaa jonkun katsovan.
Menkoista oli juttua. Mulla kesti kauan niiden alkaminen, 2 kk odottelin sen jälkeen kun lopetin imetyksen kokonaan. Eli ihan just vasta oli ensimmäiset. Nämä ekat oli selkeästi niukemmat kuin mulla aikaisemmin, ja ei yhtään kivuliaat. Toivottavasti tämä on pysyvä muutos.
TIPUko kyseli ruokamääristä? Kalle syö toisella lämminruoka-aterialla sellaisen koko 8 kk purkin, mutta toisella aterialla ei mene läheskään koko purkki. Yleensä lounas on tuo vähäruokaisempi.
Tonskailijoita ja vauvakuumeisia oli joukossa :) Kyselisinkin niin päin, että onko täällä joukossa muita kuin minä, kuka uskoo että tämä esikoinen jää ainokaiseksi?
No nyt mies haluaa koneelle, taidan päästää kun se on ollut niin ahkera remonttipuuhissakin tänään. Kaikille heilutuksia!
Bianco ja Kalle 9 kk
Pakko tulla vielä kirjoittelemaan vaikka uni painaa jo. Ollaan Kiian kanssa lähdössä huomenna Pohjanmaalle mun vanhalle luokkakaverille. Tullaan jo tiistaina johonkin aikaan, mutta aamulla en kuitenkaan ehdi koneelle. Pakkaamistakin jäi vielä aamun ohjelmaan.
Oltiin tänään piknikillä mummon, papan ja mun veljen perheen kanssa. Oli ihanaa istuskella nurtsilla, syödä ja pelata mölkkyä. Kiiakin viihtyi hyvin serkkujensa kanssa. Niin ja sitten kokeiltiin ekaa kertaa Kiiaa pyöränistuimeen. Voi että kun neiti nautti ja oli kuin vanha tekijä siellä kyydissä! Pakko meidän on oma istuin jo tänä kesänä ostaa, tuo oli siis veljen perheen pyörä ja istuin. Kypärä saatiinkin jo lainaksi.
Hermione oli palannut! Ja kivasti oli teidän reissut menneet. Eetulle myöhästyneet onnittelut tasakuukausista ja uusista taidoistakin.
Bianco siellä remppapuuhissa. Mahtaa tosiaan olla tekemistä kun joutuu siirtelemään tavaroita ja siivoilemaan. Jos vaan viitsit niin laita kuvaa tulemaan kun Kallen huone on valmis, olis kiva nähdä! Tai muuten kuvaile vähän. Lapsiluku asiaan vielä. Meillä haaveillaan ainakin yhdestä tytöstä tai pojasta vielä mutta ei ainakaan pariin vuoteen.
Tipu: toivottavasti Siennan ilta meni hyvin ja ilman känkkäränkkää vaikka ap-unet jäikin pois. Kiiakin jättää usein ne kokonaan väliin, jos on nukkunut aamulla vähän pidempään.
Odottelijan Eemilin yöt kuulostaa turhankin tutuilta. Meillähän oli samanlaista hetken aikaa. Ei auttanut tassuttelu, siitä ei saanut kun tassuttaja selkänsä kipeäksi. Me päätettiin huudattaa pari yötä ja rankasti tehtin niin, että jos Kiia yöllä nousi seisomaan ja huutamaan sängyssään niin kerran laitettiin maate, jos (ja kun) nousi uudelleen niin annettiin seistä ja huutaa. Itse maattiin siis vieressä omassa sängyssä niin että Kiia näki meidät koko ajan. Sitten esim. viiden minsan jälkeen uus yritys ja taas itse pois ja maate. Ekana yönä joutui monta kertaa toistaan tän mutta sitten alkoi kerrat väheneen ja unet jatkumaan nopeammin. Parissa yössä oppi jäämään vaakatasoon kerrasta eikä noussut enää toistamiseen. Edelleen siis lähes joka yö nousee ylös mutta nyt riittää kun laittaa takasin nukkuun ja silittää pari sekuntia. Tässä siis vaan meidän perheen ratkaisu melko vastaavaan tilanteeseen, jokainen tekee omalla tavallaan. Toivottavasti saatte yöt normaaleiksi tavalla tai toisella.
Susanna: Saaga tosiaan istuu jo hienosti, ihana kuva taas! Onko muuten vaikea pitää noin tuuheaa ja pitkää tukkaa puhtaana? Siis meillä Kiia esimerkiksi ehtii aina laittamaan puuroset sormensa tukkaansa ja muuta mukavaa.
Mukavaa viikkoa jo nyt kaikille jos en aamulla koneelle ehdi.
heltsy ja kiia kohta 10kk
Kylläpä on vilkasta täällä meidän ketjussa. Ensi viikolla pitänee palata yhden viikon ketjuun.
MALAIKA Kylläpä kurja ilta teillä. Muista et toinen ei voi missään nimessä käydä sua syyttään et viina maistuu. Toivottavasti miehes tajuaa tilanteen ja saisitte puhuttua asiat kuntoon. Ja tänne kyllä saa tulla purkamaan tuntojaan ihan niin paljon kun haluaa!
ODOTTELIJA Vai et tonskaa oltas yrittämässä, ihanaa! ;) Mulla kans välillä vauvakuumetta. Tai siis ikävä vauvamahaa ja sitä ihan alkuaikaa ku käärö on niiiin pieni ja tuhisee vaan. Toista tommosta termiittiä ei kyllä oo ikävä, hetkeekään ei Saaga oo nykysi aloillaan. =)
MAMA Toivottavasti sait rauhassa nauttia Serranosta!
DAJM Harmi ku teidän neuvolan täti vaihtuu. Meidän neuvolassa on kanssa jotkun muutoksen tuulet menossa. Kukaan ei vaan oikein tiedä miten kaikki vaihtuu, mut kaipa syksymmällä asia selkenee, mut joka tapauksessa meidän täti vaihtuu.
Kaipa ne lehdet on ainaki väliaikasesti nostettava korkeemmalle kunnes mielenkiinto laantuu. Mietin tässä et mitenkähä käy ku kaikki mielenkiintonen on ylempänä et aletaanko sit vaan kaahia ja kurotella entistä ylemmäs...
Tänne ei mitään kummempaa. Koko päivä ollaan kotosalla ku pyykin pesukoneen korjaaja tulee tänään. En tosin saanu selvää et mihin aikaan ni ollaan ny sit passissa koko päivä. Toivottavasti sais tänään kuntoon et pääsis purkaamaan tuota pyykkivuorta.
Niin joo, Saaga on alkanu ihan tosissaan leikkiä ruualla ku syödään. Muutama eka lusikallinen menee nätisti mut sit alkaa kauhee pöristely. En oikein tiedä mitä tehdä ku selkeesti on vielä nälkä ku välillä ihan hyvin nielasee lusikallisen mut sit taas väliin tulee hullu pöristys ja ruoka on ties missä. Onko hyviä vinkkejä? Suoraan vaan laittaa pois pöydästä vai meneekö tää vaihe ohi ittestään?
Susanna & Saaga kohta jo 7kk (apuva ku paljon)