~ ~ ~ ENSKAT viikot 29 + 30 ~ ~ ~
Tässä uusi ketju kahdelle seuraavalle viikolle. Varmaa vielä paljon reissuja joten siksi laitoin 2 viikkoa samaan.
Ja edelliset viikot:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (99)
Täällä taas ja kaksistaan Siennan kanssa seuraavat neljä viikkoa. Palattiin Ranskasta maanantai-iltana myöhään ja eilinen meni kaikenlaisten asioiden perässä juostessa, ja pyykit ovat vieläkin pesemättä. Teidän kuulumisista olen ihan pihalla, mutta lupaan tulla kommentoimaan kunhan saan pinon luettua. Tässä nyt kuitenkin meidän kuulumiset.
Reissu meni tosi hyvin, Pariisi oli yhtä ihana kuin ennenkin ja kohokohta oli tietysti kavereiden tapaaminen Bayonnessa, Ranskan puoleisella Baskimaalla. Sienna ei ollut lentämisestä millänsäkään, paitsi että paikallaan istuminen tietysti harmitti. Yritettiin pitää kiinni sen päikkäreistä ja muista rutiineista, mutta eihän se aina ollut mahdollista. Yhtenä päivänä käytiin Espanjan puolella San Sebastianissa, ja sillä reissulla tyttö nukkui tosi hyvin autossa.
Sienna oppi älyttömästi uusia juttuja parin viikon aikana. Nyt se osaa nousta itse istumaan ja polviseisontaan ja yrittää myös siitä seisomaan. Konttaaminen on ihan siinä ja siinä, mutta periaatteessa ryömimällä vielä etenee. Se alkoi myös puhua ruotsia, kutsuu mua nyt mammaksi ja isää pappaksi (kun aiemmin olin äiti). Nopeasti se isä ehti kielen opettaa. Äidin perään on kova hätä koko ajan, aika söpöä mutta myös lievästi ärsyttävää. Syöminen oli reissun haasteellisin asia, tyttö ei meinannut syödä edes kotoa tuotua puuroa (eli ruuissa ei ollut vikaa, ei vaan halunnut syödä vieraissa paikoissa). Nyt menee taas vähän paremmin kun ollaan kotona.
Hiukan on tyhjä olo kun oltiin miehen kanssa yhdessä 24/7 kahden viikon ajan ja nyt taas sitten yksin. Toisaalta elokuun lomalla on kivaa odotettavaa (uskallankohan kertoa täällä jos joku tuttu lukee...): päätettiin mennä naimisiin. Kihlauduttiin Pariisissa ja nyt on aika varattuna maistraatista elokuulle. Ei olla kerrottu kellekään eikä varmaan aiotakaan ennen kuin jälkeenpäin, paitsi pari todistajaa on jostain pakko hankkia. Mä en ole koskaan halunnut mitään hääjuhlia ja kun ei kuuluta kirkkoon niin se ratkaisee tietysti aika paljon. Niin että tämä on ihan meille sopiva tapa "virallistaa suhde".
Siinäpä meidän uusimmat kuulumiset, palailen lähiaikoina kommenttien kanssa.
Tipu & Sienna 10kk tasan
Taas pitkästä aikaa, olen kyllä tosi huono kirjoittamaan ja näin kesäaikaan ilmeisesti vielä huonompi. Asiaan kyllä vaikuttaa myös se, että Kalle on lyhentänyt päväuniaan ihan merkittävästi, nukkuu aamupäivällä ehkä tunnin, ja iltapäivällä toisen ja senkin vasta neljän aikaan. Nyt poikkeuksellisesti nukkuu, kun nukkui aamupäivällä hurjat 20 minuuttia... Mutta päikkäreiden aikaan ei siis ehdi kovin paljon koneella istua. Varsinkaan kun Kallesta on tullut mahdoton takiainen. Joka hetki se riippuu nilkassa ja lahkeessa kiinni ja kinuaa syliin. Kun syliin ottaa, se haluaa pois. Ja kohta taas uudelleen. Yksin leikkiminen on tylsää ja kun sen kanssa leikkii, on se kipuamassa taas syliin. Ja sama rumba uudelleen.
Eli kun puhuttiin tuosta puolivuosikkaiden eroahdistuksesta, niin meillä tuntuu se tulevan vähän myöhemmin... Kuitenkaan ihan eroahdistukseksikaan en tätä laske, koska ei vierasta ihmisiä ja jää ihan mielellään hoitoon esim. kuntosalin lapsiparkkiin tai kotiin isän kanssa. Vaan ainoastaan silloin kun äiti on näköpiirissä, on kitistävä ja kivuttava syliin. Onhan se ihanaa kun toisesta äiti on niin kiva, mutta joku raja kuitenkin saisi olla.
Jotain esittelyäkin siis tuli jo tuossa, mutta tässä vielä tiivistettynä: Bianco olen minä, ja 22.10. syntyneen 8,5 kk ikäisen pojan äiti. Ikää on päälle 30, ja miehellä pari vuotta enemmän. Asustellaan pk-seudulla. Kalle ryömii vauhdikkaasti, istuu tomerasti ja nousee itse istumaan. Heijaa itseään konttausasennossa, mutta ei konttaa. Nostaa itsensä polviseisontaan tukea vasten, mutta jaloille seisomaan ei vielä. Juttelee kauheasti, lähinnä erilaisia tavuja mutta äitä ja eeee (ei) tarkoittavatkin jotain. Nyt tässä juuri oppi taputtamaan käsiä yhteen, heiluttamaan ja sanomaan käsipäivää :)
Näiden omanapaisten juttujen jälkeen vähän muutakin.
Tipulle hirmuisesti onnea kihloista! Aika romanttisen paikan valitsitte kihloihin menolle. Kiva että teidän reissu meni hyvin.
Malaikalle heilutuksia, kiva kun aktivoiduit juttelemaan! Isabella on kyllä suloinen nappisilmä! Tsemppiä teille nukuttamistaisteluihin, varmasti Isabella oppii nukahtamaan omaan sänkyyn kun vain jaksat olla sinnikäs.
Pacolla on jännää, häihin ei ole enää pitkä aika. Ihanaa hääpäivää teille toivottelen jo nyt hyvissä ajoin, koska en tiedä koska taas kirjoittelen! Nauttikaa!!
Susannalle myös tsemppiä huonojen öiden kanssa. Toivottavasti tuo mahalleen kääntyminen on vaan vaihe joka menee ohi. Meillä Kalle osaa nykyään nukkua myös mahallaan, ja usein kääntyykin nukkumaan siihen asentoon.
Yksikselle heilutus! Tuohon lentämiseen kommentoisin: mulla on siellä toisella mantereella asuvia tuttavia, ja ovat kyllä lennelleet ihan pienten kanssa menestyksekkäästi tätä väliä. Tuollaiset pienethän on sikäli helppoja, että nukkuvat paljon ja ne saa vielä siihen baby basketiin koneessakin jos varaa ajoissa reissun. Tulkaahan käymään, niin pääsette treffeillekin! Onnea Mialle kääntymistaidosta.
Ja kiitos treffipinosta, kommentoinpa sinne minäkin. Mukavaa jos saadaan taas tapaaminen aikaan.
Mamajajustus oli pohtineet raha-asioita. Mullakin vähän kyllä kirpaisi kun tässä kuussa tuli viimeinen vanhempainraha tilille, ja jotenkin konkretisoitui se, että tästä lähtien ei enää tulekaan kuin se onneton kotihoidon tuki... Marraskuussa olisi sitten tulossa eka palkka jos töihin paluu toteutuu niinkuin suunniteltu, joten sitä odotellessa vaan kaiketi vedetään vyötä kireämmälle.
Luulisin, että Kalle tuolta kohta herää, joten ei tältä erää tämän enempää.
Bianco+Kalle 8,5 kk
Onnea Tipulle kihlautumisesta ja tulevasta vihkimisestä! Toivottavasti täällä ei ole sun tuttuja :)
Kuten myös onnea Pacolle tulevista häistä ja jaksamista jännittämiseen!
En juuri ehtiny lueskella. Ens viikolla rauhottuu ja sit koetan olla ahkerampi kirjoittelija. Meillä on viikko tehty remppaa ja ristiäiset on siis sunnuntaina. Eilen näytti epätoivoselta: kämppä vie pomminjälijiltä rempparoinaa täynnä, hiontapolyä jokapaikas.. Poika nukku kaks yötä huonosti. Ite olin jo niin väsyny, et itkuks meni. Mut nyt näyttää jo paljon valosammalta. Ehkä tää huusholli on kunnossa sunnuntaiks. Onneks mun äiti ja tuleva kummitäti on luvannu hoitaa melki kaikki leipomiset, et sitä ei suuremmin tarvi ressata. Kyllä on mieles käyny, et tuliko haukattua liian iso pala, kun remppa alotettiin, mut ny on jo hyvä mieli. Toinen aina viihdytti ja hoiti poikaa ja toinen remppas. Nyt on koti hieno :)
Poika siis nukku pari yötä huonosti, mahanpuruja ilmeisesti. Tai alkuyön nukku hyvin (21-3) mut sit aamuyö oli pelleilyä. Viimeyö jo oli vähän parempi. Muuten on tosi ihana pikkumies. Hymyt on vallottavia. Syömään on kova.
Anteeks nyt, oli vaan omaa napaa, mut ny ei jaksa eikä kerkee perehtyä muuhun. Tulin vaan ilmottautumaan.
Lämpimämpää heinäkuun loppua kaikille!!
-norppis ja poika, 2 tunnin päästä tasan 7 viikkoo. Sillon oli kova ponnistusvaihe alkamas..
Eilen oli tarkotus kirjotella ja sopivasti sainkin alotettua mutta keskenhän sitä jutut jäi. Meillä oli poitsulla joku ihmeen kiukkusampi päivä. Asiaan varmaan vaikutti huonommin nukutut päikkärit. Näitä päiviä meillä kyllä mahtuu joka viikkoon, eihän ne päivät aina niin helppoja voikkaan olla.
Yksis: Lennettiin vaan 2½ tunnin lento ja hyvin poitsu tuon mittasen lennon jakso. Onnittelut mialle uudesta taidosta, siitä sitten vaan kääntyilemään kunnolla.
Odottelija: Tsemppiä sinne muuton keskelle :)
Butterfly: mitäs kehitysseurannassa sanottiin? Mukavaa reissua teille
Susanna: Teillähän oli touhattu koko yökin, tsemppiä sinne öihin
Gaiole: Tuliko pelto tyhjennettyä mansikoista? Voi kun ite jaksais kanssa lähteä pellolle, tai sitten käyn vaan talven mittaan äitin pakkasella.
Tip: Onnittelut kihlautumisen johdosta, mukavan paikan valitsitte tapahtumalle. Hyvä, että teidän reissu siennan kanssa meni hyvin ja typy viihtyi reissunkin päällä.
Paco: Tsemppiä sinne viimisten häävalmistelujen keskelle.
Olikohan nyt vielä jotain..
Kiitokset kiinteä ruoka jutuista. Meille tuntuu noi soseet poitsulle maistuvan, päivällä menee kasvista melkein purkillinen ja sen jälkeen jäädään vielä odottamaan lisää, maitoa saa päälle joko rinnasta tai pullosta riippuen siitä oonko kotosalla. Iltapäivästä tähän asti menny n. puoli purkkia hedelmäsosetta ja lisää ilmiselvästi haluais. Mietenkin että uskaltaisko sitä antaa päivällä kasvista sen purkillisen ja iltapäivästä sen purkillisen hedelmäsosetta tai koittaa josko koko purkillinen menis kerralla.
Sitten jos laitan vielä omaa esittelyä eli 27-v salon seutulainen ja poitsu pian 5 kk (synt. 21.2.2008). Poitsu on alkanut soseita syömään, mutta imetystä vielä jatketaan eli maidon saa tissistä. Kääntymisen jalo taito on opittu, selältä mahalleen mennään ja joskus toistekin päin. Lelut on alkanut kiinnostaa kunnolla varsinkin kun niistä saadaan kiinni. Kaikki melkein mitä käteen saadaan pitänee suuhun laittaa.
Mutta nyt täytynee lopettaan ennenku läppärin akku loppuu, piuhaan en tänään jaksa enää kaivaa, joten painun samallla ite nukkumaan
-Sara-Maria ja poitsu pian 5 kk-
Hipsin tänne Yksiksen perässä tuolta plussanneiden puolelta. Monena päivänä on pitänyt esittäytyä ja viestiä kirjoitella, mutta rakas pienokainen vie kaiken ajan ja huomion. Taitaa olla tuttu tunne teille muillekin!
Pikkuperheeseemme kuuluu 23.5. syntynyt poika sekä kolmikymppiset vanhemmat ja asustelemme pääkaupunkiseudun kupeessa. Vauva-arki on alkanut ihan mukavasti eikä mitään suurempia ongelmia ole ollut -ja toivottavasti ei tulekaan.
Palailen langoille paremmalla ajalla. Taitaa poika heräillä yöunilta, kun huutelee sängystään. Parasta kai mennä katsomaan mikä herralla on hätänä ennen kuin huuto yltyy raivariksi.
~dese ja poika (päivää vaille 8 viikkoa)
tervetuloa ja hurjasti onnea pienestä pojasta!
Täällä on mamma flunssan kourissa, toivotaan ettei tartu pikku mieheen. Alkuviikostakin oltiin vaan kotosalla, kun olen pessyt pyykkiä ja siivoillut kotia reissun jälkeen, ja on ollut sateista, ja nyt sitten ollaan kotosalla tämän flunssan takia : ( Justus on sentään huvittanut äitiä uudella taidollaan, päristelyllä : ) Vihdoin sain myös aikaiseksi kehitellä muutamia epäleluja, kuten pari makaronia juotava jogurtti -purkkiin (kiitos vinkistä, en muista kenen se oli...), leluiksi pojulle, kovasti on tykännyt. On saanut äiti tehdä vähän muutakin kuin laulaa ja hyppyyttää.
Sara-Maria: Kiva että kiinteät maistuu! Mekin varmaan piakkoin aloitellaan. Samaten täällä keskimäärin kerran viikossa huonompi päivä, jolloin tekis melkein mieli soittaa miehelle, että mä en jaksa olla täällä yksin... Seuraavana päivänä poju on taas itse aurinko!
Yksis: Onnittelut kääntymisestä! Siitä se lähtee, ensin vähän avitettuna ja kohta jo lattiallakin. Voin kuvitella, kuinka vaikea niillä helteillä on pukea vauvaa, kun täälläkin on sitä muutamina aurinkoisempina päivinä miettinyt.
Odottelija: Hyvä että muuttourakka on jo voiton puolella!
Buttefly: Meilläkin on kova into tuohon istumishommaan, vaikea välillä tietää kuinka paljon sitä pitäisi rajoittaa. Justus vetää itsensä aina sylissä itsensä pystyyn istumaan, vaikka tarvitseekin apua asennon ylläpidossa. Jossain vaiheessa alkaa kallistua eteenpäin ja pää roikkua, kun ei oikein jaksa olla, mutta kun yrittää laittaa takanojaan, niin vetää vaan uudelleen pystyyn.
Susanna: Meillä ei ole kuntalisää. Harmi, että et voi saada sitä ja opintotukea yhtä aikaa.
Malaikalla, Gaiolella ja muillakin oli nukuttamisesta puhetta: Meillä on aika pienestä nukutettu suoraan sänkyyn ihan siitä syystä, että poju ei yleensä tissille nukahda. Rauhoitetaan sylissä ja rinnalla ja sitten rauhallisena sänkyyn, silitellään, soitetaan soittorasiaa ja pidetään kevyesti kiinni, ettei käänny. Jossain vaiheessa tätäkin ohjelmaa olisi varmaan hyvä vähentää.
Pacolle ihania häitä! Meilläkin varmaan osaltaan vaikutti isän osallistumiseen se, että mun liikkuminen oli tikkien takia vähän hankalaa pari viikkoa synnytyksestä, siitä tuli sitten luontevaa että isä hoitelee oman osansa (ja aluksi tosi paljonkin).
Pia: Meilläkin on peittopötköt käytössä, ettei poju kääntyilisi nukahtaessaan. Onneksi ei vielä oikein osaa liikutella niitä itse pois : ) Joskus yöllä Justus kyllä on kääntynyt mahalleen nukkumaan, mutta nukahtamisvaiheessa illalla ei osaa nukahtaa mahalleen, vaan väkisin pitää nostella päätä ja kurkistella ympärilleen.
Tipu: Ensiksikin paljon onnea kihlautumisesta! Mikäpä olisi sen romanttisempi paikka kuin Pariisi : ) Kiva että reissu meni muutenkin hyvin ja onpa Sienna kehittynyt paljon!
Vilkutukset Biancolle ja Kallelle!
Norppis: Kiva että ehdit pistäytyä, toivotaan parempia öitä!
Desejolle onnittelut pikkuisesta ja tervetuloa mukaan!
Justus vetelee nyt toista tuntia päikkäreitä ilman minkäänlaisia välihytkyttelyjä tai tutin laittoja, pakko mennä kohta katsomaan, että ei kai kukaan ole varastanut sitä parvekkeelta... hui kamala mikä ajatus! En vaan muista, milloin viimeksi olisi näin hyvin nukuttu päivällä. Kokeilin muuten laittaa Justuksen yhtenä päivänä vaippasillaan makuupussiin nukkumaan, kun talvella ja keväällä nukkui niin hyvin vällyissä, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Kyllä muuten ärsytti eilen, kun olin just saanut Justuksen parvekkeelle nukkumaan, niin eikö tullut huoltomiehet ruohonleikkurin ja jonkun raivaussahan kanssa pihalle jyrisemään, nukuttiin sitten kymmenen minuutin päikkärit. Noh, saahan sitä päiväsaikaan meluta ja pitäähän ne nurmikot leikata, mutta kyllä harmitti.
Aurinkoista heinäkuuta! On kyllä ollut huonoin heinäkuu pitkiin aikoihin, jospa ne aurinkoiset ilmat vielä elokuulla tulisi.
M & J 4, 5 kk
Laitanpa välillä tännekin kuulumisia...
Kaunis päivä alkanut ainakin täällä Keski-Suomessa. Toivottavasti pysyykin kauniina. Olen yrittänyt pihalla keräillä kiviä talteen ennen ensi kuussa tulevaa kaivinkonetta, että saisi pihan porrastuksen kivettyä omilla kivillä. Saa nähdä riittääkö voimat kerätä tarpeeksi.
Levottomis öitä on meilläkin ollut jonkun aikaa. Puoli unessa tyttö pöhertää milloin missäkin reunassa sänkyä eikä meinaa osata rauhoittua nukkumaan. Toivottavasti tää ei kovin kauaa kestä, haluais välillä nukkuakin. Olen jo jonkun aikaa miettinyt ja kerännyt voimia siirtää tyttö omaan huoneeseensa, mutta vieläkin syödään lähes joka yö kaksi kertaa ja odotan et kun yhteen syöttöön päästään, niin sitten... Itkettä toisaalta, mutta kiva ois nukkuakin rauhassa...
Kiinteitä on syöty jo 3kk eli kaikki menee jo jos vain on muuten intoa syödä eli ei aina.
Vettä juodaan tosi innokkaasti, eilen neuvolassa kysyin et saako sitä antaa miten paljon vaan, kun tyttö jois ihan hurjasti. Nyt Noora vasta innostuikin kun sisko toi sille ½v lahjaksi MAM-ensipullon (kuulostaapa pahalta) sellanen mitä Noora osaa itse pitää käsissä ja juoda.
Eilen siis oli 6kk lääkärineuvola ja kaikki oli OK. Kasvua oli tullut huimasti (viimeksi ei ollut tullut juuri mitään) eli uudet mitat; pituus 68cm ja paino 7820 ja pää 44. Keskikäyrillä mennään aika hyvin. Seuraava neukka onkin sit vasta 9kk eli pitkä väli jo.
On vielä tuuletettava, että mä pääsen huomenna rimpsalle! Saarijärvellä on PMMP ja Yö (ja jotain muitakin) ja mä lähden ihan tyttöporukalla viilettämään. Mies hoitaa yönyli Nooraa ja vie aamulla sen meidän äitille, kun meille pitäs valaa terassi lauantaina. Haen sit päivällä tyttären kotiin. Ihanaa lähteä!
Tuli tosi omanapaparasnapa viesti, mut yritän keretä paneutua teidän kuulumisiin vielä tällä viikolla. Nyt riennettävä ulos kivien pariin, kun Noora nukkuu. Kaunista päivää enska kamuille!
Pore ja Noora 6,5kk
P.S. Laitetaan vielä käsienpesukuva eli näin hygieenisesti meillä...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=3d9d3864-53e6-11dd-8c53-…!
Ensinnäkin kiitos kihlausonnitteluista kaikille. Mä olin sitä mieltä, etten tarvitse mitään sormusta tms, mutta mies väkisin halusi (siis sekä kihla- että vihkisormukset) joten ostettiin molemmat Bayonnesta. Kihlasormus on nyt pienennettävänä, joten en vielä joudu paljastamaan kenellekään, ollaan siis "salakihloissa", heh. Yhdessä ollaan oltu noin 8 vuotta, joten ei tämä nyt varmaan isoa muutosta tuo meidän elämään.
Luin viime viikkojen megapinon läpi, mutta tosi vähän jäi mieleen. Tervetuloa munkin puolesta uusille kirjoittelijoille, ainakin Yksis, Norpanpoikanen, Saikku ja Desejo oli ilmaantuneet poissaoloni aikana. Onko muuten kukaan kuullut parivaljakoista Dragondream & Paul sekä Sanle & Eljas? Niin ja vilkutukset Malaikalle, tervetuloa takaisin. Olenkin sua joskus huudellut täällä...
Juttua oli ainakin isän osallistumisesta vauvan hoitoon. No, meillä nyt on tilanne mikä on, eli olen aina 4-5 viikkoa yksinhuoltajana, mutta sitten kun mies on kotona niin hoitaa kyllä lasta senkin edestä, mulla on silloin "vaippaloma" ja syötötkin (imetystä lukuun ottamatta) isä hoitaa lähes kaikki.
Taisi olla myös galluppia vauvan nukkumapaikasta. Meillä Sienna on alusta asti nukkunut omassa huoneessaan, koska äiti on kovin herkkäuninen. Tämä järjestely on sopinut meille hyvin.
Bianco: meillä on kanssa pieni takiainen täällä. Heti kun kyllästyy omiin leikkeihinsä huutaa "mamma" ja nostaa kädet pystyyn (syliin haluamisen merkiksi) tai könyää lahkeessa kiinni ja yrittää kiivetä ylös.
Buuffan Neeasta oli ihana kuva! Vähänkö se on taitava. Ja Pore: voi ei, mikä käsienpesu Nooralla!
Esittelyitä pyydettiin. Meidän perheeseen kuuluu siis äiti Tipu, 32v ja isi 30v sekä Sienna-tyttö 10kk (synt. 16.9.2007), ja pian myös Pyhä Birma -kissa Yona. Asutaan Helsingissä. Pikkuneidin temppuvalikoimassa on istumaan nousu, polviseisonta ja ryömiminen, hampaita on 7 ja juttua tulee kovasti, oikeita sanoja vasta äiti (nyt kyllä hukassa), mamma ja pappa (eli siis samma på svenska).
Ostettiin Ranskasta sellainen Babycook-vempain, jolla voi höyryttää lapsen ruuan ja soseuttaa sen, onko kellekään tuttu? On ihan tosi kätevä, laitoin sillä eilen ekaa kertaa Siennalle ruokaa ja oli älyttömän helppoa. Yritän nyt jatkossa tehdä sille mahdollisimman paljon ruuat itse, jos ne vaan suinkaan maistuu.
Kävin äsken ostamassa junalipun Tampereelle (mennään huomenna mun äidin luo ja palataan varmaan maanantaina) ja samalla kävelin sisään Tjäreborgin myymälään ja varasin meille syyskuuksi matkan Thassokselle... Meillä oli tarkoitus tehdä omatoimireissu, mutta päätinkin sitten näin. Mies ei tiedä vielä mitään, mutta meillä on kyllä viikko aikaa peruuttaa varaus ilman sanktioita jos se onkin eri mieltä mun päätöksestä... Herää kysymys, millä rahalla tässä taas reissataan, huoh.
Voi olla, etten pääse kirjoittelemaan ennen ensi viikkoa, kun olen netittömän äitini luona koko viikonlopun. Toivottelen siis mukavaa ja toivottavasti aurinkoista viikonloppua kaikille jo tässä vaiheessa!
Tipu & Sienna 10kk
Onnea Tipulle kihlauksesta! Ja tietty miehelle kans :) Ihana juttu!
Pacolle tsemppiä hääjärkkäilyissä!
Desejolle tervetuloa juttelemaan enskoihin ja onnea pienokaisesta!
Kaikille muille kans moikkaukset, ollu säpinää pari päivää ja taas meno jatkuu..
Miehen lomaa odotellessa, vieraita on ravannu ja mansikat saatu pakkaseen. Jäi sinne pellolle vielä pari mansikkaa :D
Piiperö on alkanut käyttää ääntään oikein kunnolla, jolisee ja huutelee ja kirkuu välillä kovaa. Siis juttelee.. Volyymi ei aina ole ihan kohdallaan.
Jospa huomenna taikka jo illalla ehtisi istua tässä koneen ääressä yli 5 minuuttia.
G ja piiperö 6,5 kk
Ehdinkin kommentoida nyt, katotaan kuin kauan piiperö viihtyy tässä koneen äärellä.
Heltsy: Kiialle oli tullut uusia hampaita, onnea niistä! Ja vanhemmat saivat omaa aikaa kavereiden kanssa, mukava juttu.
Paco: Hyvä, ettei sulla ole ollut paniikkia kuitenkaan hääjärkkäilyjen kanssa. Yritä nauttia sekä niistä, että sitten siitä suuresta päivästä :) Toivottavasti ei jännitä liikaa. Kyllä se jännitys sulaa viimeistään Tahdon-sanan jälkeen :) Ei kyllä ole vielä omaa kokemusta, mutta edessä itse asiassa täälläkin :)
Odottelija: Ei meinaa piiperökään aina syödä maitoa päivällä. Varmaan ei ole tarpeeksi saanut päiväsaikaan maitoa, kun on öisin herännyt syömään 2 kertaa. Aiemmin vaan kerran. Yritän nyt tarjota tissiäkin vähän vaikka missä välissä. Nyt pari päivää on taas maistunut hyvin, vaikka sosetta menee normimäärät.
Pia: Hitsi, kun pötkö puree! Tekee varmasti kipeää. Piiperöllä ei ole vielä hampaita, eikä onneksi ikenilläkään jyrskytä. Ei kai puremiseen auta kuin imetyksen lopetus ja toruminen? (siis tissi piiloon ja imettää taas hetken päästä uudestaan - ei mikään totaalilopetus ;) ) Jospa pötkö sitten oppisi, ettei äitiä saa syödä konkreettisesti :)
Tipu: Onnea Siennan uusista taidoista! Hyvä, että matka oli mennyt hyvin. Toi babycook ei kuulosta tutulta, mimmonen vekotin se oikein on? Reissaaminen jatkuu teillä, ihanaa! Pitäähän se häämatka tehdä :)
Bianco: Vai on Kalle äidin puntissa takiaisena kiinni. Ja paljon oli Kalle oppinut uusia asioita, hienoa! Mukava kuulla teidän kuulumisia!
Norppikselle tsemppiä ja oikein hyviä ristiäisiä! Mukava juttu, että remppa on nyt ohi.
Sara-Marialta pitikin kysyä, että mimmonen se teidän lomakohde oli?
Mama: Pikaista paranemista! Toivottavasti ei tartu flunssa Justukseen. Samaa olen manannut välillä itsekin, kun joku kuorma-auto tms. tulee jyristämään partsin alle kesken piiperön päikkäreiden...
Pore oli laittanut ihanan kuvan :) Noora onkin hienon kokoinen neiti. Tsemppiä hulinaöihin ja mukavaa keikkailtaa!
Täällä könyää sylissä pieni puklun hajuinen mölyapina.. Koneen kuulokkeet on kohta jo syöty ja vaippa käryää - eli täytyy suunnistaa kohti kylppäriä.. Ja sitten välipalalle.
Gaijis ja piiperö
Mä olen jäänyt ihan koukkuun Facebookiin ja viime päivät onkin mennyt sitä "rakentaessa"... mies varmaan kohta hermostuu, kun kotityöt jää roikkumaan kun kaikki vapaahetket kuluu netissä... hih!
On muuten taas ollut vaikeeta päästä näille sivuille :(
Butterfly, toivottavasti oli ihana reissu! Mitenkäs se teidän kehitysseuranta meni? Toivottavasti kaikki on hyvin...
Susanna, hurjalta kuulostaa teidän yöllinen meno... no tietääpähän mitä meilläkin on kohta odotettavaissa ja nautitaan nyt täysin rinnoin näistä pitkistä yöuista kun voidaan...
Malaikan Isabellahan on varsinainen menijä, kun nyt jo seisoo... Parempia öitä sinnekin toivottelen... ja Gaiolea komppaan tässä nukuttamisasiassa eli yritä nukuttaa Isabella omaan sänkyyn sylin sijasta, jotta ei herää eri paikassa kuin mihin nukahti...
Paco, teillähän on aivan ihana eläintarha ;) Meillä on enää koira ja kissa, mutta aikanaan mulla on ollut kanarialintuja, aavikkohiiriä jne. Yritä olla stressaamatta häähumusta, vaan nauti... ja muistathan hääpäivänä jättää huolehtimisen muille ja keskittyä itse nauttimaan!
Pia, pureskeluun olen kuullut neuvoksi, että ensin tiukka "ei" ja sitten pois rinnalta vähäksi aikaa kokonaan (siis muutama minuutti) ja sitten uus yritys ja jos toistuu niin sama systeemi kunnes ymmärtää... en tiedä toimiiko, kun ei kuitenkaan ole omakohtaista kokemusta, mutta näin meillä neuvottiin äiti-lapsikerhossa.
Tipulla oli ollut ihana matka - onnittelut kihlautumisesta ja myös tulevista häistä :) Meillä joku just eilen kerhossa mainosti kovasti tuota babycookia ja kehui hyväksi...
Bianco, kiitos kannustuksesta... kyllä mä kovasti mietin, että loppusyksystä tultais siellä pyörähtämään... äiti lupas maksaa meidän matkan, kun ei kerta kaikkiaan oo tällä hetkellä ylimääräistä rahaa lennellä matereiden väliä... Siellä on teillä jo ihanasti taitoja!
Norppikselle jaksua rempan keskellä ja ihania ristiäisiä. Itse ainakin stressasin niitä ihan turhaan eli yritä rentoutua...
Sara-Maria, kiitos kannustuksesta, perästä tullaan taidoissa ja toistaiseksi se kääntyminen on kyllä jäänyt ainoaksi, mutta ehtiihän tuota kun tänään vasta tuli 3kk täyteen :)
Deselle TERVETULOA!
Mamalle pikaista paranemista - kesäflunssa on kyllä sieltä kurjimmasta päästä :(
Nukkumisjutuista vielä eli meillä Mia nukutetaan aina omaan sänkyyn tai päivisin kiikkuun... ei oo koskaan tosin kummemmin tissille nukahtanutkaan, mutta olen jotenkin kokenut paremmaksi, että laitetaan unisena sänkyyn ja siinä sitten rauhoitutaan uneen ja ainakin toistaiseksi on nukahtanut vaan vieressä olemalla - yleensä luen lehteä tai surffaan netissä tms.
Katselin kaikkien esittelyita ja taidan olla iän puolesta meidän jengin veteraani... no, lapsettomuus tekee tehtävänsä ja pääasia, että nyt vihdoinkin ollaan tässä :)
Mialla on tänään 3kk synttärit eli eka kvartaali takana... (näin duunitermein, mihinkäs sitä koira karvoistaan pääsee...). Me mennään tänään näyttämään Mian silmää lääkäriin... ei siinä mun mielestä ole tulehdusta vaan on edelleen sitä ahtaan kyynelkanavan rähmimistä, mutta koska silmää saa siistiä jatkuvasti ja enemmän kuin aikaisemmin ajattelin kuitenkin kysäistä... Samalla pääsee sitten kysymään muitakin mieltä askarruttavia asioita ;)
Ja koska tää viesti jäi aamulla vaiheeseen... niin käytiin siis jo lääkärissä ja kaikki kunnossa. Ei ollut silmä tulehtunut vaan tohtori veikkas, et saattaa olla vähän nuhaa ja se vaikuttaa kyynelkanavaan ja siks silmä rähmii tavallista enemmän...
T. Yksis ja Mia 3kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=9a66d5f6-5445-11dd-8389-…!
Yksis: Kiva kuva Miasta :) Ja onnea ensimmäisen kvartaalin täyttymisestä! Hyvä, että ei ollut silmätulehdusta. Ja te pääsette syksyllä Suomeen, mukavaa! Varmasti lennot menee ihan hyvin, kun vaan ottaa itse joustavan asenteen käyttöön. Useinhan matkanteko on sitä helpompaa, mitä pienempi lapsi on. Siis näin vauvavaiheessa ainakin, kun tulee usein eväät äidin mukana automaattisesti ja vauva nukkuu vielä aika paljon. Täälläkin on tullu roikuttua Facebookissa aika lailla. Tosin enempi raskausaikana, nyt on vähän naamakirjailu jäänyt vähemmälle. Mutta siellä kyllä saa ajan kulumaan :)
Piiperö pyörii parketilla ja paukuttelee urakalla. Nukkui jo ensimmäiset aamupäikkäritkin tänään, eli ollaan herätty suht aikaisin. Viime yö menikin hienosti! Mutta en hehkuta kyllä enempää, ettei taas käy vanhanaikaisesti ja seuraavat 7 yötä menee päin honkia..
Viikonlopuksi ei ole oikein mitään suunnitelmia, ja se on kyllä mahtavaa! On ollut aika haipakka viikko takana. Ikeassa voisi piipahtaa. Olisi tarvetta jonkinlaiselle säilytyskaapille ja piiperön leluille olisi hankittava lelulaatikko.
Oletteko muutes käyttäneet vauvoillanne unipussia? Kokemuksia?
Mukavaa viikonlopun alkua!
Gaiole ja piiperö
ja ihan ensiksi onnea Tipulle. : )) ja Pacolle ihania häitä! Koskakohan sitä itse pääsis sinne asti... kihloissa ollaan mutta vihille saakka ei olla vielä ehditty. Gaiolellako on myös häät tulossa? ja eikös Butterflykin ollu saanu sovittua hääpäivän? Meillä mies olis halunnu mennä viime kesänä, mut mä en halunnu olla raskaana omissa häissäni. Ja sit se on vaan jääny.
TIPUlla oli ollu muutenki hyvä loma, ja uutta on jo tulossa. Babycook ei kuulosta tutulta, mutta kovasti kätevältä kylläkin.
MAMA ja BUTTERFLY oli miettineet istuttamista. Meille neuvolassa aikanaan sanottiin että kun ite nousee sylissä istumaan niin saa istuttaa mutta niin että jalat roikkuu alas päin. Eli 90 asteen kulmassa istuttamista pitäis välttää.
YKSIS, mäki olen vasta löytäny ton facebookin. Ja se kyllä kummasti koukuttaa. Ihana ku sieltä oon löytäny vanhoja kavereita. : ) Meilläki Eemilillä on nyt pari viikkoa silmä rähminy. mut rähmii sillai että yhtenä päivänä rähmii niin että päätän huomenna viedä lääkäriin ja sitten voiki olla 2-3 päivää ettei rähmi ollenkaan ja sit taas. Nyt on taas 3 päivä menossa ettei ole rähminy yhtään. Sinne lääkäriin saakka ei olla vielä päästy. Mut nyt jos vielä alkaa niin sitten kyllä mennään ku ollaan kotiuduttu.
Niin ja ihana että saat nyt nauttia pikkusesta, lapsettomuuden jälkeen. Ja DESELLÄ tais olla sama homma?? Jos oikein muistan. Jotenki tuntuu että tänä päivänä lapsettomuutta on yllättävän paljon. Ja kyllä sitä saa olla onnellinen että on lapsi suotu. Niin ja tietenki tervetuloa mukaan Dese. : )
BIANCOn Kalle on lahjetakiainen ja TIPUN Sienna kans. Meillä on myös samaa ilmiötä. Varsinki nyt ku ollaan oltu taas reissun päällä niin on tottunu et kokoajan joku viihdyttää. Saa nähä mitä se sitte on ku kotiudutaan.
Me kotiudutaan huomenna, mennään junalla. Se onki meidän eka junamatka. Itekki oon joskus vuosia sitten viimeks matkustanu pitkää matkaa junalla. Voi olla ihan mielenkiintosta ku on vauva, vaunut, koira ja tavarat. Onneks mun 16v veli lähtee mukaan, tulee meille lomailemaan. On vähän kantoapua.
Mut on kyllä ihana päästä kotiin. Ollaan oltu taas niin paljon menossa et olen ollu siel meidä uudessa kodissa vaan muutamia
päiviä. Nyt alkaa matkalaukku elämä taas hetkeks riittää.
Ja kummasti alkanu ärsyttää ku kaikki vouhottaa. Eemilin ruokailutki on semmosta showta, heti ku vähä inahtaa joku ryntää siihen esiintymään. Vaikka olen sanonu etten halua. Oon yrittäny ettei ruokailuista tulis semmosia et on pakko olla aina kauhee show et suostuu syömään. Varsinki ku ne on sujunu ihan loistavasti tähän asti. Ärsyttävää.
mut on ollu taas ihana nähä ystäviä, ja toivottavasti seuraavalla kerralla ku tulen niin olis joku enska tapaaminen, olis niin kiva nähdä teitäkin. : ) Ja tietty pikkusia.
Niin ja meillä ei edelleenkään ole kotona netti toiminnassa... Toivottavasti pian saatais!
Mukavia kesäpäiviä teille kaikille. Palailen taas kunhan pääsen.
Odottelija ja Eemil, huomenna 6,5kk
Ai niin Eemilille muuten just puhkes toinen alahammas. : )
Moi taas täältäkin. Oltiin nyt viikolla Neean ja mun porukoitten kanssa mökkeilemässä, kun mies on töissä. Saa mummi ja pappakin olla vähän enemmän Neean kanssa kun ovat kesälomalla.
Tässä meidän esittelyt...Äiti kohta 28v. Neea syntyi 4.9.07 rv 40+2, pituus 51cm ja paino 2890g. Nyt mennään jo kovaa vauhtia kontaten, kävellään tuen kanssa, seisotaan ilman tukee. Jonkin asteista sanan muodostusta havaittavissa. Sormella osotellaan kaikkia tavaroita ja "kysytään" mikä se on. Hampaita löytyy 4. Alko nukkuun öitä kunnolla vasta 9 kk iässä. Kiinteiä vetelee ja hieman jo maistelee aikuistenkin ruokia. Imetys jatkuu vielä vähän aikaa, ainakin siihen saakka kunnes saadaan kunnolla lehmänmaitotuotteet kehiin.
Malaika:
Kiva kuulla teidänkin kuulumisia. Isabella oli aika nappisilmä.
Mama ja Justus:
Sä olit pähkiny noita rahajuttuja. Jos oikeesti haluut olla hoitovapaalla ja rahallisesti olis ihan älyttömän tiukkaa, niin mä suosittelen, että käykää neuvottelemassa pankissa siks aikaa lyhennysvapaata(varmasti myöntävät). Lapset on vaan hetken pieniä ja se jos teillä on vuosi lyhennysvapaata ei varmasti teidän lainan takasin maksua kaada. Se on sit ihan sama saako sen lainan maksettua loppuun 40 vai 45 vuotiaana. Ei tarvi myöhemmin harmitella kun ei voinu jäädä kotiin.
Susanna:
Eroahdistuksesta kyselit. Meillä ei oo ollu sitä ollenkaan, tai ainakaan en käyttäis siitä nimitystä eroahdistus. Vähän oli sellasta yhessä vaiheessa(n.8kk) että tuli joskus itku kun mä menin toiseen huoneeseen ja Neea jäi lattialle yksin. Mut sillonkaan jos joku muu oli paikalla niin ei sitä tapahtunu.
Tipu:
Kiva että reissu meni hienosti ja Sienna on oppinu hirmusesti uusia taitoja Wau. Ja naimisiinkin meinaatte päräyttää, onnea.
Desejo:
Tervetuloa joukkoon, mä muistan sut hämärästi vauvakuumepuolelta joskus ajat sitten. Onnea pojasta.
Oli niin pitkä pino taas etten enempää nyt kerkee. Kiva kun ootte aktiivisia, mä en vaan meinaa enää pysyä perässä.
Buuffa ja Neea 10,5kk
Ärsyttävää kun tää viestikenttä on tän muotonen... Tämmönen pitkä ja kapee, enkä saa muutettua. Mutta kirjotanpa kuitenkin. Oon nyt lukenu monta iltaa tuolta synnytyspuolelta tarinoita, mitä hauskaa synnytyksessä on tapahtunu... Ihan huippuja! Sen takii jääny tää pino vähemmälle. Ja facebookkiin jumiuduin noin vuosi sitten, mutta edelleen joka päivä käyn vilkasemassa missä mennään. Jotenkin tavaksi on muodostunu että samalla kun laitan aamukahvin tippuun avaan koneen ja se huriseekin sitten koko päivän jos vaan kotona ollaan. Kätevää kun on kannettava, tulee kurkittua vähän väliä...
Susannan Saagahan on aika samanikäinen Pötkön kans! Pötkö syntyny 25.12. Gaiolen Piiperö ja Dajmin Pätkis oli myös samoilla hujakoilla, mites Odottelijan Eemil ja Poreen Noora?
Mistäs täälä olikaan puhetta... Ainakin eroahdistuksesta. Pötköstä en oo ainakaan vielä huomannu mitään sen suuntaista, vierastanukin on vaan pari kertaa. Enemmän on kyllä seuraa vaille kun ennen, mutta ei vaadi mua siihen vaan melkein kaikki käy. On kyllä ollu useemmin huonolla tuulella kun ennen, oli yhtä hymyä monta kuukautta. Mikähän tullu?
Ja sit oli kiinteiden syömisestä. Me ollaan kokeilujen kautta päädytty sellaiseen rytmiin että syö aamupäivällä ja iltapäivällä purkillisen kasvis- /liha-kasvissosetta, välillä (ei joka päivä) niitten välissä purkillisen hedelmäsosetta ja illalla 1-2 dl puuroo. Oon antanu niin paljon kun syö, laiha poika kun on. Imetän yöllä kerran (välillä 2 kertaa) ja aamulla ja illalla, sekä päivällä aina heti kun herää päikkäreiltä. Jos kerkee heräämään kunnolla ja saamaan "koneet käyntiin" ei enää suostu imemään, mutta kun on vielä vähän unenpöpperössä niin menee hyvin, eikä välttämättä purekaan.
Meillä myös tulee aamuyöllä viereen nukkumaan ja herättyään touhuilee siinä itsekseen. Kun alkaa oleen tylsää, rupee taputteleen ja läpsiin mua naamaan. Jos ei silmät heti aukee, alkaa vimmattu hakkaaminen ja potkiminen. Rumpalinalku kenties...?
Meille myös tuttua meteli päikkäriaikaan, on nimittäin ollut maailman ärsyttävin ja pisin tietyö tossa ihan aidan toisella puolella! Ja tietenkin jos siinä ei jonain päivänä kaiveta, niin naapuri leikkaa koko taloyhtiön nurmikot tai lapset leikkii just tossa vieressä ja huutaa ja tappelee niin peevelisti sisaruksia kun ovat.
Yksiksen päivänsankarille synttärionnittelut ja hyvä kun ei silmässä ollu mitään!
Tipulla välimatkaa mieheen, onko toi teidän tilanne tilapäinen vai jatkuuko kenties pidempäänkin? Varmaan välillä rankkaakin olla väliaikaisyh...
Norpanpojalle onnittelut ristiäisiin ja valmiiseen kotiin!
Mamalle parane pian!
Poreelle oikein hauskaa keikkailtaa. Tulehan sitten kertoilemaan kuinka yö oli mennyt. Onko eka yö erossa äitistä?
Odottelijan Eemilille onnea hampaasta! Meillä on sama asia ton syömisen kanssa. Pötkö on tähän mennessä syönyt tosi hyvin, vaikkakin samalla touhuaa ja kiljahtelee ja pyörittää päätään ym, mutta ei tarvi mitään leikitystä siinä samalla.
Kaikille muillekin onnea uusista taidoista, paljon on taas opittu. Meillä ei mitään uutta valloitusta, paitsi että Pötkö on oppinut ryömimään takaperin. Sepä vasta ärsyttää kun lelut menee aina vaan kauemmas...
Jotain varmaan unohtui, mutta nyt vaativa ääni lattialla käskee lopettaan. Myöhemmin siis taas!
Pia ja Pötkö viikko vajaa 7 kk
Täälläkin on ollut taas vaikeuksia päästä sivuille, ihan näiden sivujen puolesta mutta sitten on ollut myös ohjelmaa ihan kiitettävästi ettei oo ehtinyt. Jos nyt kerkeis pari sanaa laittaan ennen kun Kiia herää- voi tapahtua piankin.
Ihan ekana Tipulle tosi hurjasti ONNEA ja halitus täältä! Mahtava homma! Ja kaikenpäälle teidän reissukin oli mennyt hyvin. Ja uuttakin oli heti kohta tiedossa. Meillä mies jää isäkuukaudeks kotiin elokuun alusta, tai oikeestaan vaan kolmeksi viikkoo, ja oon koittanut suostutella sitä reissuun. Taidetaan kylläkin pysyä vaan kotimaassa silloin.
Pia-Marialla on siellä kestämistä tietyömetelin kanssa, ärsyttävää hommaa tuo. Onnittelut muuten uudesta taidosta Pötkölle.
Buuffa ja Neea on kotiutunut, kiva kun reissu meni hyvin.
Odottelija siellä jatkaa reissaamista Eemilin kanssa. Toivottavasti junamatka kotiin sujuu hyvin, on ehkä ihan kiva itsellekin että saat seuraa sinne, ja tosiaan sitä kantoapua.
Gaiole kyseli unipussista. Ei olla käytetty, mutta varmaan ihan kätevä on.
Yksiksen Mialle onnittelut 3kk täyttymisestä! Kerrassaan ihanan kuvan olit laittanut Miasta bumbossa. Meillä oli muutamalla vauvauinnissa käytössä tuollainen, tuntui kätevältä kapistukselta kun sai siihen istumaan suihkun ajaksi.
Poreelle mukavaa rimpsailtaa! Ja söpö kuva Noorasta, paljon jo tukkaa neidillä.
Mitenkäs Maman vointi, onko jo flunssa paranemaan päin?
Deselle tervetulotoivotus ja onnittelut, mukavaa kun tulee uutta porukkaa kun kohta meidät isommat jo hätistellään taaperoiden puolelle.
Sara-Mariallekin heilutukset. Tosiaan yhdet huonosti nukutut päikkärit vaikuttaa paljon loppupäivän vireytasoon, niin vauvan kuin äidinkin.
Norpanpoikaselle tsemppiä viime hetken ristiäisvalmisteluihin.
Nyt kuuluu parvekkeelta huhuilua, täytyy siis hakea tyttö potalle ja syömään. Hyvät viikonloput kaikille!
heltsy ja kiia
Oon 26-vuotias äippä Hämeenlinnasta. Poika syntyny 25.12.2007 rv 40+6 mitoin 52,5 cm ja 3780 g. Nykyään ryömii peruuttamalla, kierii ja pyörii, on kasvattanut kaksi hammasta, syö kiinteitä neljä kertaa päivässä ja lisäksi tissimaitoo. Herää aamuyöllä vielä kerran tissille. Kovin on alusta saakka ollut iloinen, virkeä ja seurallinen vauva. Ei hirveesti vierasta.
Onpa Isabella suloinen!
Gaiole, meillä ei Pötkö suostunu tissille päivällä ollenkaan ja kokeilin vähentää soseiden määrää ja taas alko maito maistuun. Tosin nyt muutaman päivän aikana ongelmaksi on muodostunu toi pureskelu, sattuu sitten aikuisten oikeesti!!!! Onko kellään vinkkejä millä siitä pääsis eroon? Laitoin tonne treffi pinoon että kaikki käy, kun kerran muutenkin tullaan vähän pidempää.
Meillä myös neuvolat 6 kk ja 8 kk, mutta meillä on ylimääräinen punnituskerta 7 kk, kun poika on muka niin laiha (6 kk mitat 6940 g ja 69,8 cm)
Susanna, meillä myös sama mahalleen kääntymis-rumpa, eikä osaa nukkua mahalleen ollenkaan vaan kekottaa päätä väkisin ylhäällä. Oon yrittäny pönkittää molemmin puolin pikkutyynyillä, mutta Pötkö sitten vippaa tyynyt pois ja syö niitten kulmia...
Enempää en sitten muistakaan mitä kaikkee piti kirjotella, joten palailen sitten kun muistikin palailee!
Pia ja Pötkö