Vaihdevuodet ilmeisesti lähenee..mitä tapahtuu seuraavaksi?
Olis kiva kuulla millaisia vaihtari oireita sulla on ollut/on? Ja kuinka nopeesti kaikki tapahtuu? Vai junnataanko tässä monta vuotta?
Oon 45-v. Kierto on heitellyt paljon. Muutamia kiertoja oli vaan 23 pv mittaisia, yleensä ollut 26-28 pv. Nyt on kp 29 ja ei vielä menkkoja näy. Ennen menkkoja yöllä on pientä hikoilua, mutta ei mitään tyyliin, että pitäis vaatteita tai lakanoita vaihtaa. Pms oireitten vuoks käy miestä sääliksi..
Eli kuinka kauan kestää tää epäsäännöllisyys, ennen kun menkat loppuu kokonaan?
Kommentit (62)
Mä olen 42 v ja kierto lyheni jossain vaiheessa, nyt se on pidentynyt ja kuukautiset tulleet runsaammiksi.
Hikoilen paljon. Joudun vaihtmaaan alushousuja monta kertaa päivässä, koska ne ovat märät. Hiki myös haisee rekkamiehelle tai sille, että olisin pissannut housuihini ja unohtanut pestä vaatteet ja vain kuivattanut ne. Ensin luulinkin, että multa lirahtelee, mutta sama haju on kaikissa vaatteissa ja tulee niihin hetkessä. Pyykistä tullessa haisevat vielä raikkaalle.
Kasvojen ihossa koko ajan paksu rasva, aivan kuin olisi ollut meikit koko päivän kasvoilla. Siihenkään ei ole auttanut mikään.
Kaikista pahin muutos on hiukset! Ne pöhöttää, on elottomat, karheat ja hapertuvat ennen kuin kasvavat pitkiksi ja joudun leikkaamaan ne lyhyiksi. Ja pitkillä tarkoitan just ja just olkapäille ulottuvia hiuksia.
Saan myös älyttömiä hepuleita ilman syytä ja jos on syytä, niin paisuttelen niitä kohtuuttoman isoiksi.
Tunnen ovulaation, en ole tuntenut sitä kuin viimeiset vuodet, ennen menkkoja vatsa on todella kipeä, turvoksissa ja täynnä ilmaa. Olen myös usein päivän vesiripulilla.
Saan päiväkausia kestäviä syöppökohtauksia.
Mitä vielä? Varmaan vaikka mitä, mutta koska muistikin on huonontunut, en nyt saa mieleen muuta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että soija on hyväksi. Siinä on paljon kasviestrogeeneja.
Niin olisi pujossakin, mutta se on voimakkaasti allergisoiva. Ennen siitä tehtiin teetä vaihdevuosivaivoihin.
Myös puna-apilankukkatee sisältää kasviestrogeenia, olen itse juonut sitä ja silläkin tuntuu olevan tasaava vaikutus.
T. 14 ja 16
Niin muistaakseni se vaihdevuosien varsinainen alku lasketaan siitä kun viimeisistä kuukautisista on mennyt vuosi. (Sitä edeltävät oireet ovat esivaihdevuosioireita.)
Joten mun osalta varsinaiset vaihdevuodet alkoivat 55-vuotiaana. Se olikin pahin vuosi oireiden osalta, sen jälkeen on helpottanut. Hyvä puoli on se ettei ole enää kuukautisia. Niitä ei todellakaan kaipaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitteko tarkemmin millainen ruokavalio on auttanut tai pahentanut oireita?
Googlaa Plant based food. On siis eri kuin kasvisruokavalio tai sipsi-kalja-veganismi.
Hurja määrä vastauksia. Kiitos kaikille!
Joillakin on nivelvaivoja. Mää olen ihmetellyt, kun mun ranteita särkee, voisko toikin olla iästä johtuvaa? Aattelin jo, että onko mulle reuma tulossa..
Lohduttavaa kuulla, ettei ole yksin vaivojen kanssa. Täytyy mennä gynelle, jos/kun nää tästä pahenee..
Tsemppiä meille kaikille!ap
Minulla kuukautiset loppuivat yllättäen eli tyyliin näin, että helmikuussa olivat ihan normaalisti ja maaliskuussa ei enää tullut kuukautisia. Shokkihan se oli, kun olivat tulleet säännöllisesti 37 vuotta. Tämän jälkeen tuntui kuin olisin eri ihminen, kuin olisin vanhentunut yhdessä yössä. Lihoin ja mieli oli maassa. Sitten se vähitellen helpotti, ja aloin virkistymään, ja huomasin, että elämähän on ihanaa. En laihtunut tai nuorentunut, mutta ilo palasi ryöppynä elämään. Siinä se.
Uniongelmiin tummat verhot ikkunoihin, melatoniinia sekä känny- ja läppärikielto iltaisin. Televisiota voi katsoa etäältä. Nukkumssn heti, kun nukuttaa.
Ja jos heräät liian aikaisin, älä katso kelloa tai kännyä tai sytytä valoa. Makaat vain sitkeästi sängyssä pimeässä ja ajattelet mukavia.
Minulle gyne suositteli hormonikierukkaa helpottamaan vaihdevuosia. Olen nyt 43 ja menossa laittamaan uutta taas 5 vuodeksi. Kuinka vanhoille noita vielä laitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulle gyne suositteli hormonikierukkaa helpottamaan vaihdevuosia. Olen nyt 43 ja menossa laittamaan uutta taas 5 vuodeksi. Kuinka vanhoille noita vielä laitetaan?
Minun äidilleni laitettiin 53-vuotiaana, kun hänellä oli edelleen kuukautiset. Otettiin pois kun oli 58-vuotias ja sen jälkeen hänelle ei enään tullut kuukautisia.
48v. jatkaa vielä parilla oireella.
Niin alkaa toisiaan minullakin jo muisti pätkiä kun ei heti muista kaikkia "vikoja".
Syön terveellisemmin ja vähemmän kuin koskaan elämäni aikana mutta silti olen lihonut. Hiukset ovat ohentuneet ja kuivat. Iho on kuiva. Limakalvot ok. Pissalla joutuu käymään usein. Jalkoja särkee.
Esivaihdevuosioireita sitten vissiin jo vähän löytyy, kun pientä heittelyä olis kuukautiskierrossa. Viime kesänä olivat pari viikkoa myöhässä ja nytkin parasta aikaa pitäs olla, mutta vielä eivät ole alkaneet. Muuten sellaista pientä parin päivän heittoa. Saisivat kyllä kaikin puolin jo poistua mun elämästä.
12v alkoivat ja neljää raskautta lukuunottamatta tulleet hyvin nopeasti myös imetysaikana takaisin. Limakalvot ohentuneet, koska pelkkien kuukautisten aikana vesipesu rikkoo paikat. Seksihalut valitettavasti kadoksissa.
Tukka mulla muutenkin ohentunut ja paino koko ajan nousee, mutta laitan kilpirauhasen piikkiin ne.
T: toukokuussa 49v täyttävä
Vierailija kirjoitti:
Eli kuinka kauan kestää tää epäsäännöllisyys, ennen kun menkat loppuu kokonaan?
Eipä sitä voi toisesta ihmisestä tietää. Yksilölliset erot on niin isoja.
Itsellä rupesi välillä kuukautiset jäämään pois kun olin 48. Nyt olen 54, viimeisistä kuukautisista n. 9 kk (ja joo en ole raskaana :)), mutta pidän mahdollisena että vielä tulee. Kuumia aaltoja välillä on ja välillä ei, näin on ollut jo vuosia myös.
Vaihdevuosissa elämä on ohi ja vanheneminen on ihan pa##aa.
Vaihdevuosioireet alkoivat n. 43 v. Kuumia aaltoja, punastelua tulee yhä, mikä on varsinkin töissä kurja juttu. Jostain luin, että voivat jatkua todella pitkään. Muuten olen päässyt helpolla ja ilman hormonihoitoa, tosi lievänä monet ed. viesteissä jo mainitut oireet. Näytän kuulemma ikäistäni nuoremmalta, olen hyvässä kunnossa, nautin elämästä enemmän kuin ennen. N60
Voiko minipillereitä/hormonikierukkaa/kapselia käyttää samaan aikaan kuin hormonihoitoa? Haluan pitää kuukautiset poissa.
Nostan tämän vanhan ketjun. Kysymys kasviestrogeenistä! Mitä kannattaa syödä ja ootteko kokeneet siitä hyötyä?
Vaihdevuosioireiden lisäksi alkaa pikkuhiljaa kaikenlaista kremppaa alkaa pukkaamaan.
Luut ja hampaat haurastuvat, lihominen on helpompaa, ikänäkö alkaa vaivata, nivelkivut ja lihasten surkastuminen...
Vierailija kirjoitti:
Voiko minipillereitä/hormonikierukkaa/kapselia käyttää samaan aikaan kuin hormonihoitoa? Haluan pitää kuukautiset poissa.
😆 Se hormonihoito on ne pillerit tai kierukka.
Mä olen tuohon uniongelmaan käyttänyt välillä melatoniinia. Lisäksi rentoutumistekniikkoja. Apua on myös ollut hydrobikistä.
Karvan kasvua on hupaisaa seurata. Karvaa kun ei kasva enää kunnolla ns. perinteisissä paikoissa kuten säärissä, alapässä eikä kainaloissa. Sen sijaan todellakin pukkaa karvaa huulen ylle ja leukaan. Kulmakarvat ovat tummenneet ja tuuhenneet(?). Tukka oheni hieman jossain vaiheessa, nyt kasvaa kyllä aika pitkäksi, mulla on melkein uumalle ulottuvat hiukset.
Jos on runsaat kuukautiset, kannattaa lisäillä ruokavalioon rautaa. Esim. tehkää pinaattia ilman maitotuotteita, lisätkää nokkosta sekä persiljaa, basilikaa. Käyttäkää sekä kuivattuja että tuoreita yrttejä vähän kaikkeen ruokaan. Myös merilevät ovat hyvä lisä ruokalvalioon useastakin syystä.