Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ilmeisesti lähenee..mitä tapahtuu seuraavaksi?

Vierailija
31.01.2018 |

Olis kiva kuulla millaisia vaihtari oireita sulla on ollut/on? Ja kuinka nopeesti kaikki tapahtuu? Vai junnataanko tässä monta vuotta?

Oon 45-v. Kierto on heitellyt paljon. Muutamia kiertoja oli vaan 23 pv mittaisia, yleensä ollut 26-28 pv. Nyt on kp 29 ja ei vielä menkkoja näy. Ennen menkkoja yöllä on pientä hikoilua, mutta ei mitään tyyliin, että pitäis vaatteita tai lakanoita vaihtaa. Pms oireitten vuoks käy miestä sääliksi..
Eli kuinka kauan kestää tää epäsäännöllisyys, ennen kun menkat loppuu kokonaan?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti vuosia :( ensin kierto lyheni ja alkoi järkyt pms oireet ja todella runsas vuoto. Sitten kierto piteni ja lopulta jäi parit kuukautiset vuodessa tulematta ja sitten vielä pari vuotta epäsäännöllistä kiertoa kunnes loppuivat 52v.

Vierailija
2/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti vuosia :( ensin kierto lyheni ja alkoi järkyt pms oireet ja todella runsas vuoto. Sitten kierto piteni mää lopulta jäi parit kuukautiset vuodessa tulematta ja sitten vielä pari vuotta epäsäännöllistä kiertoa kunnes loppuivat 52v.

Mulla on vuodon määrä ollut niukka, onneksi vielä ainakin. Kuinka lyhyitä kiertoja sulla oli? Tuntuu, että 23 pv kierrossa on suuren osan ajasta kiukkuinen ja hyviä päiviä mahtuu aivan liian vähän kk. Minkä ikäisenä sulla alkoi kierto heittelemään? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hormonikierukka ja ei tullut kuukautiia, joten en tiedä kierrosta. Hormonikierukka poistettiin kun olin 51. Vuoden päästä alkoi olla unettomuutaa ja kuumotti joskus. En voi kyllä niitä aalloiksi kutsua. Aloitin sit hirmonihoidon, ensin puoli vuotta pillereiä sitten hormonilaastareita. Jonkun verran oli oireita, lähinnä pinna paloi helpommin, ja uniongelmia, eka kertaa elämässä. Mutta nyt oireet alkaa ola takanapäin,mja lopetan hormonit varmaan pian. Olen nyt 56 v.

Vierailija
4/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt 48v. ja kierto on viimeisen vuoden ajan heitellyt. Joukukuussa jäi menkat ekaa kertaa kokonaan tulematta.

Menkat ovat myös olleet jo monta vuotta todella runsaat kun aina ennen olivat niukat. Ei ole onneksi kipuja tai PMS.

Ihan selvästi on seksihalut vähentyneet. Nukun vähän huonommin kuin ennen. Ei hikoilua tai muita oireita.

Ystävälle tuli myös masennus ja itkukohtauksia, hikoilua ja unettomuus.

Vierailija
5/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

estrogeenin väheneminen lienee (osa)syy siihen, että iän mukana häpykielen tuntoherkkyys voi vähentyä

ei hyvä

eläkää täysillä niin kauan kuin voitte

Vierailija
6/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä mahtavaa, ettei missään kerrota kunnolla vaihdevuosista, pitää keskustelupalstalta lukea.

Vierailija
7/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotko vielä yleisellä tasolla miten alistuit miehesi seksin vonkaamiseen joka ilta, kykenitkö ottamaan siltä suihin? piditkö miestäsi hyvänä vaikka oli pms oireita?

Vierailija
8/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet tulevat aaltoilevasti. Aluksi kierto oli epäsäännöllinen. Vuodot tihenivät ja tuli jatkuvia välivuotoja. Hormonikierukka auttoi näihin oireisiin. Sitten alkoi kuumat aallot ja hikoilukohtaukset. Menkat loppuivat ainakin puoleksi vuodeksi. Ennen kuin ehdin aloittamaan hormonikorvaushoidon, oireet hävisivät ja menkat palasivat. Vaihdoin uuden kierukan ja nyt vuoto on taas loppunut lähes kokonaan, eikä kuumia aaltoja ole ollut 1,5 vuoteen. N46

Vierailija
9/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän miehellä ole vv.oireita.

Miksi häntä säälit?

Sääli mieluummin itseäsi.

Mulla meni ensimmäisistä hikoilupuuskista ja kierron lyhenemisestä muistaakseni 5 vuotta ennen ku loppu. Siinäkin oli ensin 4 kk tauko, sitten jatkui vuoto taas normaalisti. Lopussa taas oli 6 kk tauko, sit vuoto.

Vierailija
10/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, PMS-oireetko vain pahenevat? Olen nyt jo ihan hullu neljäsosan kuukaudesta.

N36

Vierailija
11/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistuki on parasta. Vaikka oireet vaihtelee ja oireiden kesto/rajuus niin aina siinä on jotain samaa. Nykyään sentään naiset eivät häpeä vaihdevuosia ja kertovat rehellisesti toisilleen mitä kokevat. 

Tänään kp28 ja pitäisi menkat alkaa mutta ei kyllä näy eikä kuulu eikä tunnu siltä. Äsken tuntui ihan oviskivulta oikeassa munsarjassa joten ehkä menkat tuleekin vasta 2 viikon päästä.

Vaikea tottua tähän heittelyyn kun ennen oli säännöllinen 28 pv:n kierto.

Vierailija
12/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin nelikymppisestä alkoi kierto lyhentyä ja vuodot runsautua. Sitten jokusta vuotta ennen 50-vuotispäivää kierto alkoi pidentyä, välillä oli vuodot puolikin vuotta poissa ja välillä tuli kuukausittain. Siinä vaiheessa ei vielä mitään hikoiluja, mutta 51-v alkoi yhtäkkiä hikoilut, jotka ei olleet mitään "kuumia aaltoja", jotka olisi tulleet ja menneet, vaan kylvin hiessä jatkuvasti yötä päivää. Siinä vaiheessa kuukautiset oli olleet puolisen vuotta taas poissa. Menin kiiruusti gynekologille ja aloitin hormonikorvaushoitopillerit. Hikoilu loppui muutama tunti ensimmäisen tabletin ottamisesta eikä ole palannut. 

Vierailija
13/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kaikilla PMS pahene sillä se voi helpottaakin koska estrogeeni vähenee. Riippuu naisesta. Toiset menee ihan päästään sekaisin ja toisille ei tule mitään henkisiä oireita.

Itse toivon että pääsisin vähällä koska en voi käyttää hormonikorvaushoitoa kun minulla on veren hyytymishäiriö ja minulla on ollut veritulppa reidessä. Ystäväni pelasti hormonikorvaushoito kun ne oireet oli niin vaikeat ja rajut.

Vierailija
14/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kiertoni epäsäännöllistyi ensimmäisen kerran, kun olin 46 v. Silloin välistä jäi kaksi kiertoa. Sen jälkeen kaikki jatkui taas säännöllisenä 5 seuraavaa vuotta, kunnes vähitellen kuukautiset lakkasivat tulemasta kokonaan ollessani 52 v.

Kuumat aallot alkoivat n. 51-vuotiaana ja ovat ajoittain läsnä edelleen nyt 3 vuotta myöhemmin. Ne eivät haittaa elämää suuremmin, vaatekerta on vain usein ohuempi ja viihdyn viileämmässä kuin aiemmin.

En ole tarvinnut HRT:a, mutta tarve ja elämäntilanne kullakin on yksilöllinen tietenkin. Muutamien kokeilujen jälkeen parhaan avun oireisiin olen saanut muuntelemalla ruokavaliota ja liikuntaa muuttuneeseen oloon sopiviksi.

Jostain syystä kestävyyteni liikuntasuorituksissa on parantunut ja sitä myötä lenkkieni pituus, mutta koetan pitää yllä kohtuutta ja kuunnella kehoani. Venyttelen ja sovellan aiemmin oppimiani harjotteita, koska niistä on ollut apua.

Vaikka muuten kroppa on säilynyt melkolailla samana, rinnoissa on bonusta. Viihdyn kyllä tässäkin muodossa, joten asia ei ole itselleni tai puolisolle ongelma. 😀

Vierailija
15/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita on pitkä lista, semmosiakin mitä ei olisi arvannut.

Mulla esim. nivelkivut ja hiusten kiilto lähti.

Lihaskuntoa saa pitää ihan tosissaan yllä.

Vierailija
16/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien tiimoilta löytyy kiinnistavia keskustelupalstoja, joista voi myös saada vertaistukea. Voi kestää hetken löytää oma suosikki, tässä on yksi esimerkki:

https://m.ehealthforum.com/health/menopause.html

Vierailija
17/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kiinnostavia

Vierailija
18/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisen vain loppuivat pari vuotta sitten, järkyttävää hikoilua ja punastumista. Ikää nyt 47v.

Vierailija
19/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 49v, menkat olleet kutakuinkin säännölliset 28-32vrk kierrolla, paitsi n. viisi vuotta oli yksi kierto jotain 54 vrk. Ennen runsaat menkat, nyt ehkä himppasen niukentuneet. Nukun huonosti, ja on yöhikoilua. Aina kun on menkat olleet, niin heitän sellaista henkistä ylävitosta, taas yhdet vähemmän, ja kohta varmaan loppuvat kokonaan..! Johan nämä ovat jo olleetkin, alkoivat 13-v miinus kolme raskausaikaa, imettänyt en ole ketään lapsista kauaa, joten rättipäiviä on piisannut..

Vierailija
20/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täytän muutaman viikon kuluttua 57 v. Eikä minulla ole mitään merkkejä vaihdevuosista. Kuukautisista en tiedä, kun hormonikierukan ansiosta niitä ei ole ollut 26 vuoteen.