Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ilmeisesti lähenee..mitä tapahtuu seuraavaksi?

Vierailija
31.01.2018 |

Olis kiva kuulla millaisia vaihtari oireita sulla on ollut/on? Ja kuinka nopeesti kaikki tapahtuu? Vai junnataanko tässä monta vuotta?

Oon 45-v. Kierto on heitellyt paljon. Muutamia kiertoja oli vaan 23 pv mittaisia, yleensä ollut 26-28 pv. Nyt on kp 29 ja ei vielä menkkoja näy. Ennen menkkoja yöllä on pientä hikoilua, mutta ei mitään tyyliin, että pitäis vaatteita tai lakanoita vaihtaa. Pms oireitten vuoks käy miestä sääliksi..
Eli kuinka kauan kestää tää epäsäännöllisyys, ennen kun menkat loppuu kokonaan?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti vuosia :( ensin kierto lyheni ja alkoi järkyt pms oireet ja todella runsas vuoto. Sitten kierto piteni ja lopulta jäi parit kuukautiset vuodessa tulematta ja sitten vielä pari vuotta epäsäännöllistä kiertoa kunnes loppuivat 52v.

Säädettiinkö sinulla viimeisiä vuotoja esim. keltarauhahormonilla. Itselläni ollut 3-4 kk taukoja kierrossa ja lopulta tulleet kuukautiset todella runsaat.

Vierailija
22/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ensimmäinen merkki vaihevuosista oli siinä 49-vuotiaana, kun tuli joskus sellaista stressihikeä kainaloista. Menkat muuttuivat ensin hyvin runsaiksi ja alkoivat sitten tulla epäsäännöllisesti. Jatkuvasti oli oltava sidettä ja tamponia kassissa mukana "yllärin" varalta.

Tässä vaiheessa oli myös nivelkipuja ja väsymystä, joiden syy on jäänyt epäselväksi. Mahdollisesti myös vaihdevuosiin liittyi ruoka-allergiat tai -yliherkkyydet, jotka iskivät tuossa vaiheesa. Suomessa ei näistä kerrota, USA:ssa kyllä tiedetään. Itselle tuli etenkin oireita kananmunasta, mikä tavallaan kuulostaa loogiselta -- sehän on munasolu :)

Jonkinlaisia sydämentykytyksiä ja lieviä kuumia aallon humahduksia oli.

Jossain vaiheessa kuukautiset loppuivat lähes kokonaan. Tammikuun 2. päivän kohdalla vuoden 2014 kalenterissani - olin 54-vuotias - lukee "VIKAT MENKAT" ja se oli siinä.

Sen jälkeen olen (entisestään) parantanut ruokavaliotani, eikä vaihdevuosiin luettavia akuutteja oireita enää ole ollut.  Kuumat allot olivat todella lieviä, jos niitä edes olivat. Mitään lääkkeitä tai hormoneja en ole käyttänyt, enkä kertakaan käynyt asian puolesta lääkäriltä. Olen harrastanut myös säännöllisesti liikuntaa jo vuosikymmenten ajan.

Ehkä tärkein neuvo on kuunnella itseään: jos tuntee olonsa väsyneeksi, pitää järjestää vapaa-aikaa ja levätä enemmän. Ravinto näyttää vaikuttavan paljon, siitä ei ole tarpeeksi tietoa, mutta itse voi seurailla mikä pahentaa oireita ja muuttaa ruokavaliotaan sen mukaan. Jos oireiden kanssa ei selviä kotikonstein, sitten kiltisi gynekologille. Sen lisäksi itsehoitona mm. joogaa; eräässä dokumentissa, jossa tieteellisesti seurattiin mitä apukeinoja vaihdevuosioireisiin on, osoittautui jooga paremmaksi kuin mitkään luontaistuotteet ja muut kommervenkit. Hengitysharjoitukset (joogasta) ja rentoutumistekniikat ovat hyviä myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset alkoivat ohentua sinun iässäsi, mutta löysin konstit. Pari vuotta sitten aloin nukkua huonommin, mutta nykyään menee jo paremmin. Kuukautiset vähän epäsäännölliset. Olen 53. Ei kuumia aaltoja.

Vierailija
24/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on niin yksilöllistä, että mitään ei voi vastata yleispätevänä. Mutta sitä tuskin haetkaan vaan kokemusten kirjoa. 

Tässä omani: 

Vähän ennen viittäkymppiä kuukatuiset runsastuivat, tulivat tiheämmin ja uni oli heittelehtivää hikoilua. Parin vuoden jälkeen seurasi seesteisempi kausi, kuukautiset säännöllistyivät ja niukentuivat (minulle) normaalille tasolle ja hikoilut loppuivat. 

Nyt jälleen on yöhikoilua ja kuukautiset tulevat täysin milloin sattuu. Eli jatkuvat varovaisuus asian suhteen hermostuttaa. Päivähikoilua minulla ei ole ollut ollenkaan. Ehkä ihan lieviä kuumuuden tuntemuksia eli näitä "aaltoja", mutta ne eivät näy ulospäin. 

Olen nyt 55-vuotias eli kuulun näihin erittäin myöhäisiin. Nyt tammikuussa oli taas melko normaalit kuukautiset eli kolmisen päivää vuotoa. 

Olen positiivisella mielellä siksi, että myöhään jatkuvat kuukautiset lupaavat hyvää terveyttä ja pitää ikää :)

En ole esim. yhtään harmaantunut ja iho on ikäikseni erittäin hyvä. 

Vierailija
25/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitteko tarkemmin millainen ruokavalio on auttanut tai pahentanut oireita?

Vierailija
26/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

omnomnomnomnom

Vierailija
27/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pukkaa  sellaista rasvaista hikeä, mitä ei ennen ole ollut. En ole ennen edes hikoillut, enkä vieläkään kainaloista. Naama, rintakehä ja selkä lähinnä. Rinnat turpeat ja kipeät puolet kuukaudesta. Viime vuonna jäi kahdet menkat väliin. Unettomuutta, ahdistuneisuutta, hermoilua. Ei varsinaisia kuumia aaltoja kuitenkaan. N49

Vierailija
28/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitteko tarkemmin millainen ruokavalio on auttanut tai pahentanut oireita?

VHH auttaa kaikkeen!  Raakaravinnon syöminen myös, elävä ravinto.

Vierailija
29/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt jonkun aikaa ollut kierron lyhenemistä ja runsaita vuotoja, limakalvot kuivuu ja kutittaa, yöllä välillä valvottaa ja mieliala heittelee, mutta on pääosin surullinen ja apea. Olen 43-vuotta. Onko hormonikorvaushoidolla tosiaan mahdollista päästä ilman oireita? Ettei ne tule viiveelläkään, kun hoito lopetetaan? Olisipa vaihdevuosien sijaan vaikkapa vaihdeviikot. Ahdistaa, että edessä voi olla vuosikausien kärvistelyt.

Vierailija
30/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta. Välillä kuukautiset tulee säännöllisesti ja sitten taas miten sattuu. Välillä hikoilu kokonaan pois, sitten tulee rajuna. Nyt tuntuu taas olevan kausi, että hikoilu on lievää. Ärsyttävin on tämä mahan turpoaminen kovaksi palloksi, jota ajatteln jo kasvaimeksi, mutta google kertoo sen kuuluvan vaihdevuosioireisiin.

Vierailija
31/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noihin nimenomaan vaihdevuosista johtuviin nukkumisongelmiin jotain toimivaa apukeinoa tai lääkettä?

Tämän ketjun luettuani kuulin ensimmäisen kerran tästä nukkumisongelmasta, miksiköhän sitä ei mainita missään?

Kauhistuttaa jo valmiiksi, koska olen ollut koko aikuisikäni huono nukkuja, ja pienikin univajaus näkyy kyllä sitten päivän toiminnoissa.

Muuten olen vasta pms-asioissa alkutaipaleella, parin vuoden ajan ollut pientä epäsäännöllisyyttä kuukautisten suhteen, ei muuta - vielä.

N43

Vierailija
32/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi 41 vuotiaana kierto lyhentyä, ja noin vuoden oli juurikin kierto n23 pv. Muita oireita ei ollut, enkä todellakaan siinä vaiheessa arvannut tuota vaihdevuosi ennakoiviksi oireiksi. No vuoden päästä kierto oli välillä 50 pv välillä 20 pv taisi muutamat kuukautiset jäädä välistäkin, myös vuodon määrä oli aina yllätys ( harvemmin mukava sellainen)

Tässä vaiheessa alkoi olla myös hikoilua, ja heräsikin ajatus josko olisi jo vaihdevuosioireita. Hikoilu ja epäsäännöllisyys jatkui ja sitten tulikin yhdet kuukautiset, jotka eivät loppuneet ollenkaan. varmaan kolme viikkoa vuodin, ennenkin menin gynelle jossa sain keltarauhashormonit joilla vuodon sai loppumaan.

Tämän jälkeen sain e-pillerit, joita olen nyt muutaman vuoden syönyt. Vaihdevuosioireet ovat hävinneet, ja munasarjat kuulemma ovat vielä ihan täydessä toiminnassa, ja nykyisin sitten kuukautisetkin säännölliset ( tai jäävät pillereiden vuoksi kokonaan tulematta.) aion jatkaa pillereiden syöntiä vielä muutaman vuoden ainakin, koska elämä on tällä hetkellä todella helppoa ainakin kieltojen osalta. Ikää on nyt 47

Vierailija
33/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ikä ja oireet kuin aloittajalla. En tosin ole kiukkuinen, en ole ollut ennenkään. Ainoa PMS-oireeni on ollut rintojen kasvu, eikä aina sekään, ainakaan nyt.

Kierto oli lyhimmillään 42- vuotiaana kunnes palautui normaaliksi. Syksystä lähtien vuoto on välillä tullut 3, välillä 5 viikon välein. Munasarjoissa on ollut oviskipua jopa kesken menkkojen. Kesästä lähtien olen välillä hikoillut öisin.

Seksi ei innosta niin paljon kuin ennen, tosin odotan tilanteen korjautuvan kun jäämme kaksin. Leuasta ja muualtakin naamasta saa nyppiä karvoja.

Myös hiukset on viime aikoina kasvaneet vauhdilla,ihme ja kumma! Eli kyllä tässä jotain hormoneja tuotetaan.

Vierailija
34/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ollut jo vuosia lihaton ruokavalio, paljon kasviksia. Vaihdevuosien aikana alkoi tulla allergistyyppisiä oireita, suolistovaivaa ja nivelvaivaa. Jätin ruokavaliosta pois viljat, maidon ja kananmunan sekä palkokasvit. Periaatteessa siis syön kalaa, kasviksia, hedelmiä, oliiviöljyä. Ei mitään valmista, ei eineksiä, tms. ei lisäaineita.

Vierailija
35/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja vuodot on niukentuneet, tiputtelee enemmän.#33.

Vierailija
36/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että soija on hyväksi. Siinä on paljon kasviestrogeeneja.

Niin olisi pujossakin, mutta se on voimakkaasti allergisoiva. Ennen siitä tehtiin teetä vaihdevuosivaivoihin.

Vierailija
37/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin kesti vielä nelisen vuotta tuosta vaiheesta ennen kuin oikeat vaihdevuosioireet tulivat. Kuumat aallot, hajamielisyys ja ahdistus. Aloin syömään hormonikorvaustabletteja, koska oireet olivat niin kamalia, nyt tilanne on normaali ja kuukautiset  säännölliset. Suosittelen kyllä hormonihoitoa jos pystyt ottamaan niitä lääkkeitä, sitten kun vaihdevuodet tulee kunnolla päälle. Hillitsee myös viiksien kasvua ja muita ihania sivuoireita.

Vierailija
38/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pukkaa  sellaista rasvaista hikeä, mitä ei ennen ole ollut. En ole ennen edes hikoillut, enkä vieläkään kainaloista. Naama, rintakehä ja selkä lähinnä. Rinnat turpeat ja kipeät puolet kuukaudesta. Viime vuonna jäi kahdet menkat väliin. Unettomuutta, ahdistuneisuutta, hermoilua. Ei varsinaisia kuumia aaltoja kuitenkaan. N49

Aijaa, olen kommentijaa 22, unohdin mainita rinnat.

Ennen varsinaisia vaihdevuosi rinnat tulivat usein kipeiksi. Sattoivat olla muutaman viikonkin kipeinä, oli pistelyä ja sen semmoista. Joskus todella tuli tunne, että rintasyöpä on pakko olla. Mutta eipä näkynyt testeissä mitään, taisi kuulua "viihdevuosiin" sekin oire.

Vielä kuukautisten loppumisen aikaan rinnat olivat nätit ja kiinteät, sitten yhtäkkiä muuttuivat pehmeämmiksi ja löysemmiksi.

Yhdessä vaiheessa tuntui myös, että paino nousi ilman mitään erityistä syytä.

Uni on ollut pitkään huonoa (aikaisemman sairauden takia), joten en huomannut merkittävää muutosta vaihdevuosien aikaan.

Vierailija
39/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko noihin nimenomaan vaihdevuosista johtuviin nukkumisongelmiin jotain toimivaa apukeinoa tai lääkettä?

Tämän ketjun luettuani kuulin ensimmäisen kerran tästä nukkumisongelmasta, miksiköhän sitä ei mainita missään?

Kauhistuttaa jo valmiiksi, koska olen ollut koko aikuisikäni huono nukkuja, ja pienikin univajaus näkyy kyllä sitten päivän toiminnoissa.

Muuten olen vasta pms-asioissa alkutaipaleella, parin vuoden ajan ollut pientä epäsäännöllisyyttä kuukautisten suhteen, ei muuta - vielä.

N43

Kyllä tuosta unettomuudesta saa lukea. Ihan hormoniperäistä. Varmasti korvaushoitoa voi kokeilla tähänkin.

Vierailija
40/62 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireita on pitkä lista, semmosiakin mitä ei olisi arvannut.

Mulla esim. nivelkivut ja hiusten kiilto lähti.

Lihaskuntoa saa pitää ihan tosissaan yllä.

Kysyisin tarkennusta. Siis hiuksistasi lähti kiilto POIS. Lähtikö nivelkivutkin POIS, vai tuliko nivelkivut? En oikein saanut selvää.