Voiko kesäloman pitää viikon pätkissä?
Jos vuosilomaa on kertynyt kolme viikkoa, voinko halutessani pitää kesällä kaksi erillistä viikon lomaa ja jättää kolmannen viikon talveksi? Lomalaissahan sanotaan että lomaa on pidettävä vähintään 12 päivän yhtenäinen jakso, eli siis että työnantaja ei ainakaan voi määrätä lyhyempää lomaa. Mutta entä jos itse työntekijänä haluaisin näin niin onko se mahdollista vai estääkö vuosilomalaki sen?
Kommentit (7)
Itse tulkitsisin tuon kahden viikon säännön niin että työnantaja ei voi määrätä lomaa kahta viikkoa lyhyemmäksi ajaksi, mutta jos työntekijä niin haluaa niin näin voidaan tehdä.
Itse pidin aikoinani kesäloman päivä kerrallaan (🙂), eli olin 5 viikon aikana perjantait lomalla. Talvella pidin sitten sen vaaditun kahden viikon pätkän yhtäsoittoa.
Voit jos se sopii sun työnantajalle
Saa pitää alle 2 viikon pätkissäkin, voithan kuluttaa vuosilomasi vaikka huhtikuusta lähtien päivän viikossa. Ei kaikille, uusille työntekijöille, ole edes kertynyt sitä 2 viikkoa.
Mutta kannattaa pitää mielessä, että tutkimusten mukaan kannattaisi pitää vähintään 2 viikkoa putkeen, jotta oikeasti rentoutuu loman aikana, sillä pitkä talvi on taas edellä. Ensimmäinen viikko menee vielä työasioita pohtiessa.
Vierailija kirjoitti:
Saa pitää alle 2 viikon pätkissäkin, voithan kuluttaa vuosilomasi vaikka huhtikuusta lähtien päivän viikossa. Ei kaikille, uusille työntekijöille, ole edes kertynyt sitä 2 viikkoa.
Jos se on siis työnantajalle ok.
Mä oon pitänyt nyt jo muutaman vuoden 2 viikkoa ja 2 viikkoa. Kesä tuntuu heti jotenkin pidemmältä. Kai tuossa enemmän kyse siitä, miten työnantajan kanssa saat sovittua.
Muistaakseni ei. 2 viikkoa pitää olla yhtäsoittoa vähintään.