influenssa kaataa petiin puolessa tunnissa
Ensin on hieman sairas olo. Mittaan kuumeen: 37,5. Luen kirjaa, silmiä alkaa särkeä, paleltaa kuin horkassa. Mittaan kuumeen puolen tunnin päästä uudelleen: 39,5. Joka paikkaa särkee, sammutan valon ja kääriydyn peiton alle. Ei jaksa liikahtaakaan.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän oli uutinen, että on liikkeellä viruksia johon myös se "huonompi" rokote auttaa, eli ei onneksi hukkaan mennyt.
Eihän se rokote suojaa kuin 50-prosenttisesti, mutta sekin on paljon.
https://www.cdc.gov/flu/about/qa/vaccineeffect.htm
Parhaimmillaan influessarokote antaa 40-60% suojan.
Mielestäni tuo suoja kuulostaa pieneltä.
How effective is the flu vaccine?
CDC conducts studies each year to determine how well the influenza (flu) vaccine protects against flu illness. While vaccine effectiveness can vary, recent studies show that flu vaccination reduces the risk of flu illness by between 40% and 60% among the overall population during seasons when most circulating flu viruses are well-matched to the flu vaccine. In general, current flu vaccines tend to work better against influenza B and influenza A(H1N1) viruses and offer lower protection against influenza A(H3N2) viruses. See “Does flu vaccine effectiveness vary by type or subtype?” and “Why is flu vaccine typically less effective against influenza A H3N2 viruses?” for more information.
Tämän vuoden rokotteen suojaavuus heikompi: "17-31%, depending on proportion of circulating (sub)types. Effectiveness against influenza B is in the range of 37-55%, despite the circulating lineage not being included in the more commonly used trivalent vaccine."
Data WHO:n dataa.
Olen sairastanut kahdesti. Kun mies toi sen armeijasta kotiutuessaan. Kaks viikkoa meni, ihan kamalaa. Toisen kerran, kun lapset oli pieniä, noin 12 vuotta myöhemmin. Meni kuukausi kun koko perhe sairasti. Plus miehellä jälkitautina keuhkokuume. Tämä tartunta tuli töistä. Työskentelen sairastuneiden kanssa. Sen jälkeen olen rokotuksen muistanut. Suojaan itseni, perheeni ja asiakkaani.
Tamifluta on määrätty nyt paljon, kyllä lääkärit sen osaa kirjoittaa, vaikkei lehdissä toitotettaisikaan.
En ihan puolessa tunnissa mennyt vuodepotilaaksi, mutta melko nopeasti kuitenkin !
Minulla oli sille aamulle tatuointiaika, nuoruuden erehdys peitettiin tyylikkäämällä kuvalla. Oli vapaapäiväni ja olin suunnitellut leipovani sämpylöitä, se sitten jäi. Tatuointistudiossa tunsin vielä oloni hyväksi mutta ruokakaupassa alkoi hirveä särky käsivarsissa ja palelu, vaikka minulla oli nahkatakki ja paksu neulepaita päällä. Olo oli hutera ja kotona jaksoi tehdä ruuan uuniin mutten sitä sämpylätaikinaa todellakaan , olo olo outo ja jotenkin heikko,keitin kahvia mutta se ei sitten maistunut. Jokaista lihasta särki ja sitten hyökkäsi järkyttävä päänsärky ! Mies tuli töistä, löysi minut sohvalta ja iski mittarin kainaloon: 39, 5. Vaihdoin sohvalta sänkyyn ja jätin miehen pyörittämään huushollia.
Koko loppuilta ja yö menikin sitten päänsäryn kynsissä voihkiessa ja umpijäässä , mikään määrä peittoja ei lämmittänyt ja uskon, että minulla oli tuolloin enemmänkin kuumetta kuin se 39, 5 ! Vessaankin menin kontaten peitto viittana päällä ja luulin että saan sydänkohtauksen. Kun mies aamulla huuteli että lapset ovat menneet kouluun ja hän lähtee nyt töihin, en tajunnut mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Älkää valittako. Olen armeijassa influenssan kourissa. Metsäkeikka odottaa. Kuumeraja 40. Mulla "vain" 39, 9 joten keikkaa pukkaa. Tositarina. Nyt vähän parempi olo kun helvetinmoinen troppi päällä ja hiki valuu...kunnes taas kuume nousee. Menee taas valvoessa tämä yö. Suomen army on niin....
Joo niin varmaan.
Sotaleikkien takia ei tarvitse henkeään vaarantaa.
Noin korkeassa kuumeessa maataan sängyssä.
Meillä taisi alkaa nyt. Illalla mies valitteli outoa oloa ja meni aikaisin nukkumaan. Nyt aamulla oksensi pari kertaa ja sanoi, että jalat ei kanna yhtään ja kamala olo, kuumetta 37,6. Varmaan sitten kuumekin vielä nousee?
Harmittaa, jos tulee mulle myös. Aloitin juuri uudessa työpaikassa.
Mulla oli muutama vuosi sitten. Lomaviikko oli menossa ja perjantaina aamupäivällä kävin kauppareissut. Puolenpäivän aikana kaaduin sänkyyn, kuume nousi ihan puskista. Yöpaita päälle ja seuraava muistikuva on maanantaiaamuna, kun se sama yöpaita päällä olen "herännyt" tähän elämään. Koko viikonloppu mennyt nukkuessa, vessassa olen tajunnut kuulemma käydä ja jotain pientä juomassa. Meillä makuuhuoneet yläkerrassa eikä mitään tolkkua, kun eräs tuttu on käynyt lauantaina, poikkesi kahvilla. Aika heavy tauti.. Siitä pikkuhiljaa toivuin, onneksi ilman jälkitauteja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taisi alkaa nyt. Illalla mies valitteli outoa oloa ja meni aikaisin nukkumaan. Nyt aamulla oksensi pari kertaa ja sanoi, että jalat ei kanna yhtään ja kamala olo, kuumetta 37,6. Varmaan sitten kuumekin vielä nousee?
Ei kuulosta influenssalta. Liian matala kuume
Mulla oli eilen aamulla vähän outo olo. Töiden jälkeen palelin ja koko päivän kaikki jäsenet kipeät. Kurkku kipeä.
Kuumetta 38.7. Laski buranalla 38.
Yöllä sama horkka ja järjetön kuume. Buranaa taas
Yleensä mulla ei ole kuumetta. Mac 37.5 ja silloinkin olen tosi sairas
Pystyn kuitenkin hakemaan juomaa, lepämään ja syömään. En ymmärrä miten joku menee missään taudissa täysin avuttomaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta influenssalta. Liian matala kuume
Niin no, ajattelin kun joku yllä kirjoitti, että kuume nousee nopeasti. En ehtinyt jäädä seuraamaan, mies jäi sängyn pohjalle potemaan. Katsotaan.
Kuinka kauan tuota tautia vielä kiertää! Eikö voisi olla ohi jo. Pysykää kotona sairastuneet, lähden pian lomalle enkä halua tautia
No itse asiassa itämisaika taitaa olla jopa viikon, joten ei se ihan hetkessä ”iske”, vaikka oireiden perusteella siltä tuntuisikin.