Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

influenssa kaataa petiin puolessa tunnissa

Vierailija
31.01.2018 |

Ensin on hieman sairas olo. Mittaan kuumeen: 37,5. Luen kirjaa, silmiä alkaa särkeä, paleltaa kuin horkassa. Mittaan kuumeen puolen tunnin päästä uudelleen: 39,5. Joka paikkaa särkee, sammutan valon ja kääriydyn peiton alle. Ei jaksa liikahtaakaan.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on testattu influenssa, onko muunlaisia kokemuksia kuin äkisti nouseva kova kuume? Eikö influenssakin voi olla pienemmällä kuumeella?

Epäilen meidän perheessä olevan influenssaa, mutta toisin kuin muilla perheenjäsenillä, mulla kuume noussut vain reiluun 38 asteeseen.

Tuo taudin alku on kuvaavin. Influenssa alkaa rajuna heti. Flunssassa olet kipeä, influenssassa kadotat ajantajun. Influenssassa ei useinkaan ole räkäisyyttä.

Vierailija
22/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on testattu influenssa, onko muunlaisia kokemuksia kuin äkisti nouseva kova kuume? Eikö influenssakin voi olla pienemmällä kuumeella?

Epäilen meidän perheessä olevan influenssaa, mutta toisin kuin muilla perheenjäsenillä, mulla kuume noussut vain reiluun 38 asteeseen.

Yli 38 astetta on jo korkea kuume, tai riippuu tietty vähän ihmisestä. Mulla 37.5 vie jo sängynpohjalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän oli uutinen, että on liikkeellä viruksia johon myös se "huonompi" rokote auttaa, eli ei onneksi hukkaan mennyt.

Eihän se rokote suojaa kuin 50-prosenttisesti, mutta sekin on paljon.

https://www.cdc.gov/flu/about/qa/vaccineeffect.htm

Parhaimmillaan influessarokote antaa 40-60% suojan.

Mielestäni tuo suoja kuulostaa pieneltä.

How effective is the flu vaccine?

CDC conducts studies each year to determine how well the influenza (flu) vaccine protects against flu illness. While vaccine effectiveness can vary, recent studies show that flu vaccination reduces the risk of flu illness by between 40% and 60% among the overall population during seasons when most circulating flu viruses are well-matched to the flu vaccine. In general, current flu vaccines tend to work better against influenza B and influenza A(H1N1) viruses and offer lower protection against influenza A(H3N2) viruses. See “Does flu vaccine effectiveness vary by type or subtype?” and “Why is flu vaccine typically less effective against influenza A H3N2 viruses?” for more information.

Vierailija
24/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan puolessa tunnissa pudonnut sängyn pohjalle, mutta aika nopeasti.

Lauantaina oli aamulla pientä kuivaa yskää muttei mitään ihmeellistä.

Perheen kanssa päivä kaupoilla ja olo alkoi heittelemään. Iltapäivän loppupuolella vähän lepäämään, tuli päänsärky, alaselkä, nivelet ja pohkeet kipeiksi.

Sitten vilu ja huimaus. Kuumemittari näytti 38,5 joka on minulle huomattavan korkea lukema.

Sunnuntai, maanantai ja tiistai meni siinä. Tänään olo on jo hieman parempi. Tosin yskä on voimistunut ja on tullut nuhaa.

Kuumetta tänään ei enää ollut.

Olisi pitänyt vaan ostaa ja ottaa se rokote... Nyt menee työviikko tässä.

Vierailija
25/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin influenssan lapsena. Nähtävästi siitä sai sen verran hyvän suojan, että uutta tautia ei ole tarttunut, vaikka rokotetta ei ole tullut otettua. Sama juttu monella muulla ikätoverilla. Tuntuu, että influenssa kaataa petiin pääsasiassa niitä, jotka ei ole sitä kertaakaan sairastaneet, vaikka viruskanta koko ajan muuttuu.

Vierailija
26/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ihmettelen miksi Tamifluta ei ole nyt viime vuoina ollut otsikoissa tai mediassa influenssakautena. 10-15 vuotta sitten se oli yleisessä tiedossa influenssaan auttavana lääkkeenä.

Itselläni oli influenssa 2002, sain Tamiflu kuurin 6 tunnin kuluessa siitä, kun tauti alkoi. Taudin alku helppo tunnistaa, kuten ap kuvaili.

Onko muita jotka ovat saaneet Tamiflu- kuurin heti influenssan iskiessä?

Minä ja silloin 3 ja 5 v lapset saatiin jokunen vuosi sitten. Naapurissa oli juuri ollut influ, oli helppo tunnistaa ja käydä hakemassa lääkkeet heti ensimmäisiin oireisiin kaikille. Kyllä se oikeasti lyhensi ja helpotti taudin kulkua ihan todella paljon.

Vierailija
27/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos rokotetut kun levitätte virusta, minäkin sairastuin. Rokotetuille karanteeni kaksi viikkoa piikistä.

Vierailija
28/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä! Meillä oli muutama vuosi sitten muttei ole unohtunut. Aamulla käytettiin vauvaa neuvolassa, sitten mies vei lapset kotiin ja minä menin kaupunkiin kahvittelemaan kaverin kanssa. Oli jotenkin outo olo eikä kahvi maistunut, mies soitti että tuotko särkylääkettä kun päähän koskee. Kun pääsin kotiin kuume nousi yhtäkkiä kolmeenysiin ja saatoin vain vapista peittojen alla, en voinut uskoa että olin hetkeä aikaisemmin ollut HenkkaMaukan sovituskopissa! Aamulla  kuume hellitti, mutta päänsärky jäi eikä siihen auttanut mikään särkylääke. Miehellä taas oli ensin päänsärky ja sitten neljänkympin kuumepiikki...

8kk vauva säästyi ja 3 v esikoinen pääsi vähällä, kuumetta ja yskää muttei päänsärkyä.  Me aikuiset olimme todella sairaita ja minun piti lopulta, kolmen viikon potemisen, jälkeen mennä päivystykseen jossa  sain antibiootit.

Antibiootit mihin? Influenssaan ne ei  tehoa.

No tietenkin ne meni jälkitauteihin, hei mieti vähän, kolmen viikon kuluttua..!

Mihin jälkitauteihin? Keuhkokuume on tuhkarokon jälkitauti, ei influenssan (vai miksi muuten keuhkokuumeeseen kuolleet luokitellaan tuhkarokon tappamiksi)?

Esim poskiontelontulehdukseen.

Mitä ihmettä selität, keuhkokuume voi tulla kenelle tahansa jolla on vastustuskyky heikentynyt, esim syöpäpotilaat voivatkin kuolla keuhkokuumeeseen ja sen voi saada flunssan/influenssan seurauksena vaikka suurin osa ei siihen todellakaan kuole.

Vierailija
29/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä! Meillä oli muutama vuosi sitten muttei ole unohtunut. Aamulla käytettiin vauvaa neuvolassa, sitten mies vei lapset kotiin ja minä menin kaupunkiin kahvittelemaan kaverin kanssa. Oli jotenkin outo olo eikä kahvi maistunut, mies soitti että tuotko särkylääkettä kun päähän koskee. Kun pääsin kotiin kuume nousi yhtäkkiä kolmeenysiin ja saatoin vain vapista peittojen alla, en voinut uskoa että olin hetkeä aikaisemmin ollut HenkkaMaukan sovituskopissa! Aamulla  kuume hellitti, mutta päänsärky jäi eikä siihen auttanut mikään särkylääke. Miehellä taas oli ensin päänsärky ja sitten neljänkympin kuumepiikki...

8kk vauva säästyi ja 3 v esikoinen pääsi vähällä, kuumetta ja yskää muttei päänsärkyä.  Me aikuiset olimme todella sairaita ja minun piti lopulta, kolmen viikon potemisen, jälkeen mennä päivystykseen jossa  sain antibiootit.

Poskiontelotulehdus ja munuaisiin ehtinyt virtsis, jota en tiedostanut kurjalta ololtani. Luulin selkäkivun olevan yskimisestä.

Vierailija
30/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinia kunnolla, niin influenssa helpottaa.

Vierailija
31/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos rokotetut kun levitätte virusta, minäkin sairastuin. Rokotetuille karanteeni kaksi viikkoa piikistä.

Käy mulle, kunhan saan palkan siltä ajalta. En olisi muuten rokotetta ottanut, mutta työnantaja pakottaa ottamaan. Olen siis sairaalassa töissä.

Vierailija
32/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä? Rokote ei sisällä kokonaisia, eläviä viruksia.

Vierailija
33/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli influenssa kerran jouluna kun olin 20v. ja oli kyllä ihan helvettiä.

Jaksoin juuri ja juuri hengittää. Joka lihasta ja luuta särki. Kuume 4kympissä. Oksensin vielä kaupan päälle monta kertaa ja luulin että saan sydärin. 2 vuorokautta meni sumussa ja sen jälkeen olin niin totaalisen poikki että voimat ei riittäneet edes joulupaketin avaamiseen.

Vierailija
34/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koske minua. Mä en sairasta koskaan mitään tollasia.

Niin minäkin luulin. Edellinen oli Hongkongilainen 70 -luvulla.

No nyt on taas immuniteettia ilman rokotusta muutamaksi vuodeksi.

4

Vierailija
35/51 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske minua. Mä en sairasta koskaan mitään tollasia.

Niin minäkin luulin. Edellinen oli Hongkongilainen 70 -luvulla.

No nyt on taas immuniteettia ilman rokotusta muutamaksi vuodeksi.

4

Virukset muuntuu joka vuosi.

Joten ei sairastaminen anna immuniteettia.

Vai mistä olet niin kuullut?

Vierailija
36/51 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat sairastaneet yli 2 influenssaa?

Mitemkähän sen immuniteetin muodostumisen laita on?

Vierailija
37/51 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ärsyttää ihmiset, jotka selittää, että otin sen flunssapiikin, mutta ei siitä näytä olevan mitään apua, kun on flunssaa. Niin, se ei ole mikään FLUNSSApiikki vaan ainoastaan INFLUENSSAA vastaan. Jos et sen vertaa tajunnut, niin miksi annat rokotuttaa edes itsesi asialla josta sinulla ei ole aavistustakaan!?

Aloittaja puhui Influenssasta. Ei flunssasta.

Vierailija
38/51 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää valittako. Olen armeijassa influenssan kourissa. Metsäkeikka odottaa. Kuumeraja 40. Mulla "vain" 39, 9 joten keikkaa pukkaa. Tositarina. Nyt vähän parempi olo kun helvetinmoinen troppi päällä ja hiki valuu...kunnes taas kuume nousee. Menee taas valvoessa tämä yö. Suomen army on niin....

Vierailija
39/51 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin jälkitauteihin? Keuhkokuume on tuhkarokon jälkitauti, ei influenssan (vai miksi muuten keuhkokuumeeseen kuolleet luokitellaan tuhkarokon tappamiksi)?

Keuhkokuume on mahdollinen jälkitauti melkeinpä kaikissa kovissa infektioissa mukaan lukien isot leikkaukset. Mistä sait päähäsi että se liittyisi vain tuhkarokkoon?

Vierailija
40/51 |
13.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää valittako. Olen armeijassa influenssan kourissa. Metsäkeikka odottaa. Kuumeraja 40. Mulla "vain" 39, 9 joten keikkaa pukkaa. Tositarina. Nyt vähän parempi olo kun helvetinmoinen troppi päällä ja hiki valuu...kunnes taas kuume nousee. Menee taas valvoessa tämä yö. Suomen army on niin....

Nyt armeijapoika heti kotiin sieltä. Nyt jylläävän influenssan kans ei ole leikkiminen, meillä lapsi sairastanut jo kuukauden, 2 viikkoa korkeassa kuumeessa jne. Lääkärissäkin käyty kolmesti.