Miksi tuo lapsi on niin aggressiivinen päivä unilta noustessa? :/
Tyttö selvästi tarvitsee vielä päiväunensa. Herää kuuden pintaan aamulla ja on puolen päivän aikaan jo ihan valmista kauraa päikkäreille. Nukkuu 2.5-4 tuntia ja herää melkein aina vihaisena kuin persiiseen ammuttu karhu :/ Kitisee sängyssään, potkii ja hakkaa villisti ympärilleen ja kiukuttelee ja menee piiiitkään ennen kuin on taas kutakuinkin oma itsensä.
Kommentit (6)
Mun lapsi käyttäytyi myös noin 1-2 - vuotiaana. Myöhemmin lapsesta löytyi aistiyliherkkyyksiä, luulen että nuo heräämisraivarit liittyi juuri niihin. Eli herätessä lapsen aistit joutui vastaanottamaan liian paljon voimakkaita ärsykkeitä.
Ei kai kukaan tykkää siitä, että vain käydään ovelta karjaisemassa, että nyt likka ylös. Mene sinne sänkyyn köllimään ja halaile lapsi hereille.
Vierailija kirjoitti:
Koska äitinsä ei osaa yhdyssanoja.
Yhdyssanat pitää aivot, mielen ja elämän kasassa. Ja tässä on jotain perää.
Meudön kaksivuotiaalla sama, välillä tulee järjettömiä raivareita päikkäreiltä noustessa.
En keksi muuta kuin että ei ole vielä kunnolla hereillä, ja on siksi "sekava" olo. Huutaa, karjuu, yrittää lyödä ja paiskoa tavaroita.
Niinä hetkinä täytyy ite pysyä rauhallisena, antaa toisen raivota raivonsa (estäen kuitenkin satuttamasta muita tai itseään) ja tarjota turvallista syliä heti kun haluaa syliin tulla...
Siinähän se raivo lopulta laantuu ja tulee itse syliin murjottamaan, hetken kun silittelee siinä sylitellessä, niin on hetkessä taas oma aurinkoinen itsensä.
Meillä sama homma. Yleensä ne ei laita sitä päiväkodissa nukkumaan, mutta tänään oli laittanut ja se oli sen jälkeen tosi vihainen. mun mielestä päiväunet ei sovi sille, koska sillon se suostuu mennä iltaunille vasta 21-22 aikaan ja on aamulla kuudelta älyttömän väsynyt. jos ei nuku päiväunia, ei ole kärttyinen vaan menee kuudelta nukkumaan.