Työmatkani kulkee kaupunkialueella suurimmaksi osaksi teitä, joilla on nopeusrajoitus 50km/h. Mitä voin tehdä, kun JOKA PÄIVÄ matelen 30-40km/h ajelevien takana?
Tavallinen matka-aikani on noin 25 minuuttia suuntaansa. Joskus kesällä, ilman liikennettä matkaan menee 20 minuuttia ja huonolla kelillä, kun pyöräilijätkin ovat auton ratissa, menee 30 minuuttia. Hyvin tasaista siis. Lähden aina 30 minuuttia aiemmin, joten olen aina noin 5 minuuttia etuajassa, joskus jopa 10 minuuttia etuajassa töissä.
Nyt jostain syystä samalle reitille on osunut tänä vuonna joka päivä autoilijoita, jotka ajavat 30-40km/h. Ymmärrän, että kaupungissa on totuttu siihen, että joka paikassa on 40km/h ja pihateillä 30km/h, mutta on raivostuttavaa ajaa sellaista vauhtia, kun voisi ajaa sen 50km/h.
Olen nyt myöhästynyt niin monta kertaa, että joudun tästlähin lähtemään 10-15 minuuttia aiemmin töihin noiden törttöilijöiden takia. Ohikaan ei pääse, kun ei ole paikkaa, missä ohittaa!
Voisitteko please katsoa niitä nopeusrajoituksia, kun ajatte kaupungissa!!
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä jonkun pitäisi ajaa se auto parkkiin eikä koskea siihen enää ikinä, ovat nämä nysvääjät. Ei ole mitään syytä ajaa selvää alinopeutta taajamassa. Koskaan ei ole Suomessa niin huono keli, etteikö suoralla tiellä voi nykyaikaisilla autoilla ja renkailla ajaa täsmälleen rajoituksien mukaan.
Rohkeasti AP vain ohi. Nysvääjiin ei muu tehoa.
Alinopeudesta tulisi sakottaa. Saisi valtio paremmat tulot kuin ylinopeuksista.
Alinopeus ei vaaranna ketään. Kaahaajat, perseessä ajavat ja vaarallisesti ohittelevat taas vaarantavat. Kellään ei pitäisi olla niin kiire, että 10 km/h nopeusero vaikuttaisi kaupunkialueella yhtään mihinkään.
Ehkä kannattaa harkita muita kulkutapoka, jos rattiraivo on noin voimakas?
Olet väärässä. Alinopeus on myös vaarallista. Liikennevirran mukana meno on turvallisinta, nopeusrajoituksen mukaisesti.
Alinopeus on vaarallista ainoastaan niiden hätäilijöiden takia. Jos kukaan ei hätäile ja kaikki menevät kiltisti alinopeutta, se ei ole mitenkään vaarallista.
Niin ja kun seistään paikallaan ei tule yhtään kolaria...
Vierailija kirjoitti:
Ajatko sitten perseessä kiinni? Itse joka kerta, kun joku ajaa perseessä kiinni, automaattisesti hidastan vauhtia. Turvallisempaa, että kolaroidaan hitaammassa nopeudessa, kun takana olevalla on niiiin kiire.
Itse ohitan aina hidastelijat, oli kaupunkialue tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma nopeusrajoituksista vai uskotko navigaattoria? Vaikka meillä navi on päivitetty, niin se väittää edeleen alueen pääväylän nopeusrajoituksen olevan 50, vaikka se liikennemerkkien mukaan on 40. Siinä on moni saanut sakot.
Olen aivan varma. Kun näitä hidastelijoita alkoi tulla, katsoin netistä ja lopulta soitin kahteen eri virastoon kysyäkseni asiasta. Kyllä, näillä alueilla on 50km/h. Kun tieltä poistuu, tulee 40km/h ja siksi varmaan monet kuvittelevat, että koko alue on 40km/h tai jostain syystä jopa 30km/h.
ap
Sinä osut johonkin ruuhkapiikkiin. Lähde 15 min aikaisemmin tai myöhemmin.
Ja niin kuin itsekin totesit, päätieltä voi poistua sivutielle, joka tietenkin hidastaa, jos 50km rajoitus, jos vaikka joka viides auto poistuu sivutielle.
Kuulostaa normaali liikennekäyttäytymiseltä.Taitaa olla sulla vähän ajokokemusta.
Kirjoita paikallislehtien kadunnimimineen. Voi tehota paremmin kuin Tämä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Heh. No älä mene ruuhka-aikana. Mene vaikka tuntia ennen ruuhkia yms...
Työmatkallani ei ole koskaan ruuhkaa. Vaikka kuljen ruuhka-aikaan, niin ruuhkat eivät vaikuta työmatka-aikaani millään tavalla. Vain todella huono keli tai nuo köröttelijät vaikuttavat matka-aikaani.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräile. Kunto kohoaa, säästyy rahaa eikä mene merkittävästi enemmän aikaa.
Pyöräilisin erittäin mielelläni, jos työpaikallani tai edes kilometrin säteellä siitä olisi suihku. Olen hyvässä kunnossa, lenkkeilen ja pyöräilen säännöllisesti. Työpaikalleni ei mene julkinen liikenne järkevästi (joutuisin lähtemään 1,5 tuntia aiemmin, jos menisin bussilla).
Olen kulkenut tuota samaa väliä jo kolme vuotta, mutta jostain syystä nyt parin viime vuoden aikana tälle välille on tullut noita köröttelijöitä.
Tuo työmatkani ei ole ruuhkainen. En kulje kehäteitä tai valtaväyliä, joten lisäminuutteja tulee ainoastaan niistä päivistä, kun on todella huono keli (eli hitaat aura-autot liikkeellä tai pyöräilijät siirtyneet auton rattiin). Onnettomuudet erikseen, niitä ei ole sattunut kolmen vuoden aikana vielä yhtäkään.
Kesällä olen joskus ollut heinäkuussa töissä ja silloin on päässyt todella nopeasti, kun autoja ei ole ollut ollenkaan liikkeellä.
En kaahaa. Miksi lähtisin varuilta 15 minuuttia entistä aiemmin, kun en ole KOSKAAN aiemmin myöhästynyt töistä, siis kolmen vuoden aikana? Tuo 5-10 minuutin varoaika on riittänyt aina, myös niihin lumipyryaamuihin. Nyt ei enää riitä, kun on noita köröttelijöitä tukkeena.
ap
Korjaan: parin viime KUUKAUDEN aikana tullut köröttelijöitä.
ap
Olisikohan sitten kyse vain kelistä?
Ei, kun luntakin on ollut vain muutamana aamuna. Kuiva asfaltti on kuiva asfaltti +20 asteessa ja -5 asteessa. Ei pitäisi vaikuttaa nopeuteen.
ap
Miksette lue aloitusta ja kommentoi faktoja?
Olen ajanut tätä samaa työmatkaani kohta kolme vuotta. Hidastelijoita on ilmestynyt tälle tielle vasta viimeisten parin kuukauden aikana. Kyse ei ole kelistä, auton merkistä, auton iästä tai mistään muustakaan.
Tähän asti työmatkani on kestänyt todella tarkasti 20-30 minuuttia, keskimäärin 25 minuuttia, kesät talvet. Tie ei ole ruuhkainen ikinä, eikä kellonajoilla ole väliä. Ajan saman 25 minuuttia, vaikka lähtisin aamuviideltä, puolenpäivän aikaan, iltapäiväruuhkan aikaan tai illalla. Vain heinäkuussa menee nopeammin ja karmealla kelillä hitaammin. Muuten meno on tasaista.
Mietin, mitä voin tehdä hidastelijan takana. Töötätä? Pyytää jotakuta laittamaan tasaisin väliajoin liikennemerkkejä tuolle matkalle muistuttamaan, että tiellä saa ajaa 50km/h?
ap
Vierailija kirjoitti:
Mietin, mitä voin tehdä hidastelijan takana. Töötätä? Pyytää jotakuta laittamaan tasaisin väliajoin liikennemerkkejä tuolle matkalle muistuttamaan, että tiellä saa ajaa 50km/h?
ap
Lähteä aikaisemmin kotoa, tai mennä töihin myöhässä. Kaksi helppoa ratkaisua.
Toisaalta voisit hillitä rattiraivoasi, mutta se liittyisi tuohon ykkösvaihtoehtoon, mutta sehän ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toisaalta voisit hillitä rattiraivoasi, mutta se liittyisi tuohon ykkösvaihtoehtoon, mutta sehän ei onnistu?
No sehän tässä eniten ärsyttääkin, että jos lähden aiemmin, olen pahimmillaan 15 minuuttia etuajassa töissä. En saa tästä ajasta palkkaa, enkä halua pyöritellä peukaloitanikaan turhaan työpaikalla, kun voisin olla kotona lukemassa Hesaria ja keskustelemassa perheeni kanssa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No sehän tässä eniten ärsyttääkin, että jos lähden aiemmin, olen pahimmillaan 15 minuuttia etuajassa töissä. En saa tästä ajasta palkkaa, enkä halua pyöritellä peukaloitanikaan turhaan työpaikalla, kun voisin olla kotona lukemassa Hesaria ja keskustelemassa perheeni kanssa.
ap
No se nyt vaan on elämää, että työmatkaan menee aikaa. Sorry.
Lähdet 10 min aikaisemmin liikenteeseen.
Mulla on autossa sellainen kaasupoljin ja tarvittaessa kun sitä painaa niin pääsee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Noh, minun työmatkallani on n. 25km pitkä tieosuus jossa on rajoitus 80km/h. Voit kuvitella tunteen kun eteen täräyttää mopoauto ajamaan neljääkymppiä. Ohi pääsee kahdessa kohtaa, melko alussa ja lopussa tieosuutta, muuten tie on niin mutkainen että ohitus olisi vaarallista. Ja nämä vatipäät ajaa keskellä tietä muutenkin. Olen sitä mieltä että mopoautot joutaa kieltää, pelkkiä liikenteentukkoja.
Miksi ihmeessä noin vaarallisella tiellä on 80 rajoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Ota Hesari töihin tai lue puhelimelta. Oletko vähän uusavuton?
Aika mielenkiintoista, että tässä syylliseksi saatiin se, joka ajaa rajoitusten mukaan. Itse olen monen lapsen isä ja kärsin aamuisin vatsavaivoista,jotka voivat viivästyttää lähtöäni joskus varttitunninkin. Teen töitä päivän aikaan monessa eri paikassa ja aikaa kuluu. Jos siis joudun varaamaan ylimääräisiä minuutteja niiden takia, jotka eivät pysty ajamaan taajamissa sallittua nopeutta, vika on minun ja minun pitäisi venyttää päiviäni ja vähentää töitäni heidän takiaan, niinkö? ps. täälläpäin ohittaminen on monella tiellä välillä vaikeaa, jopa mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Aika mielenkiintoista, että tässä syylliseksi saatiin se, joka ajaa rajoitusten mukaan. Itse olen monen lapsen isä ja kärsin aamuisin vatsavaivoista,jotka voivat viivästyttää lähtöäni joskus varttitunninkin. Teen töitä päivän aikaan monessa eri paikassa ja aikaa kuluu. Jos siis joudun varaamaan ylimääräisiä minuutteja niiden takia, jotka eivät pysty ajamaan taajamissa sallittua nopeutta, vika on minun ja minun pitäisi venyttää päiviäni ja vähentää töitäni heidän takiaan, niinkö? ps. täälläpäin ohittaminen on monella tiellä välillä vaikeaa, jopa mahdotonta.
Ei vika ole sinun, mutta ei se myöskään niiden muiden ole. Liikenteessä voi aina tapahtua mitä vain ja juuri siksi ennakoiminen on tärkeää. Taajamassa se on ihan yks hailee matka-ajan kannalta, ajaako joku 40 km/h vai 50 km/h. Turvallisuuden kannalta tuo 10 km/h onkin jo merkittävä ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vika ole sinun, mutta ei se myöskään niiden muiden ole. Liikenteessä voi aina tapahtua mitä vain ja juuri siksi ennakoiminen on tärkeää. Taajamassa se on ihan yks hailee matka-ajan kannalta, ajaako joku 40 km/h vai 50 km/h. Turvallisuuden kannalta tuo 10 km/h onkin jo merkittävä ero.
Niinpä. Hyöty lyhyellä matkalla voi olla alle minuutti. Aika usein näkee, että kiireiset ohittajat ovat hetken kuluttua ihan samoissa valoissa, eikä ohittaminen tuonut hyötyä parin kilometrin matkalla kuin pari sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet ymmärtänyt termin rattiraivo aivan väärin. Ei tässä ole sellaisesta kyse.
Työmatkallani on sama homma ja kyllä se aika usein pistää vähän ärsyttämään, vaikka lähdenkin ajoissa töihin ja yritän asennoitua niin että eihän tässä mullakaan mikään kiire ole. "Huvittavaa" tästä tekee se, että kun ennen yksiä liikennevaloja nopeusrajoitus muuttuu oikeastikin neljäänkymppiin lapsista varoittavan kyltin kera, nopeus nousee melkeinpä suurimmalla osalla viiteenkymppiin tai yli. Siitä kun hurauttaa ylinopeutta vihreitä kohti samalla kun lapsi juoksee tielle pensasaidan takaa...
Lisää matkalle vielä kaksi liikenneympyrää, joista suurin osa ihmisistä ei osaa poistua. Näyttäkää sitä vilkkua kiitos!
Noh, minun työmatkallani on n. 25km pitkä tieosuus jossa on rajoitus 80km/h. Voit kuvitella tunteen kun eteen täräyttää mopoauto ajamaan neljääkymppiä. Ohi pääsee kahdessa kohtaa, melko alussa ja lopussa tieosuutta, muuten tie on niin mutkainen että ohitus olisi vaarallista. Ja nämä vatipäät ajaa keskellä tietä muutenkin. Olen sitä mieltä että mopoautot joutaa kieltää, pelkkiä liikenteentukkoja.