Lapsen lääkärissä käyttäminen; kumman olisi kuulunut käyttää?
Olemme eronneet ja lasten isäviikko. Tänään oli yhden lapsista lääkärissä käyttäminen, josta oli toki sovittu jo aiemmin ja isä oli siis käyttämässä. Tänä aamuna olikin tullut työasioissa hänellä muutos ja oli lähettänyt minulle viestin asiasta siis tänä aamuna. Itse teen 3-vuorotyötä ja koska harvoin aamuisin mahdollisuutta nukkua pidempään niin nyt nukuin eilisen iltavuoron jäljiltä.
Isä nosti nyt kuitenkin show’n, kun en ole viestiinsä reagoinut ja tässä tapauksessa minun olisi siis pitänyt ollakin yllättäen lääkäriin menossa. Olemme muutenkin tällä hetkellä sovittelussa, koska sovituissa asioissa pysymyminen isän puolelta impulsiivisesti vaihtelee.
Mutta miten on? Pitääkö minun olla 24/7 silloinkin hälytysvalmiudessa, kun lapsilla isäviikko? Toki jos ilmoitus olisi tullut vaikka eilen niin toki olisin voinut lääkärikäynnin hoitaa, mutta entäs tässä tilanteessa?
Kommentit (42)
Pääsikö se lapsi lääkäriin? Noihin pikkumaisiin "pitääkö minun taas uhrautua" jauhamisiin en ota kantaa.
Tietty ensisijaisesti hätätilanteessa pyydetään apuun lapsen toista vanhempaa, mutta jos se ei onnistu niin sitten täytyy vain keksiä jotain muuta.
Ei kukaan voi olla jatkuvasti saatavilla, etenkin kun lapsi kuitenkin on ihan omalla vanhemmallaan eikä missään hoidossa.
Siis et reagoinut viestiin koska nukuit, vai et reagoinut koska isäviikko?
Jos nukuit niin OK, ei voi/tarvitse olla kokoajan hälytysvalmiudessa.
Jos et reagoinut periaatteesta jos isäviikko, niin on turhaa "kiusantekoa" lapsen kustannuksella. Muuttuvissa tilanteissa pitää olla mahdollisuuksien mukaan valmis auttamaan jos mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö se lapsi lääkäriin? Noihin pikkumaisiin "pitääkö minun taas uhrautua" jauhamisiin en ota kantaa.
Lapsi pääsi lääkäriin. Kyse ei ole uhrautumisesta vaan siitä, että lasten asioiden vuoksi saa olla koko ajan ”pala kurkussa”, miten mikäkin hoituu. Että pitäisikö sen vanhemman olla kuitenkin koko ajan varalta tavoitettavissa, kun ei ole hänen viikkonsa. Esim. Pitää puhelimessa äänet tms. Tilanne se, että vaikka tänään jotain sovitaan niin huomenna voi kaikki olla jo toisin.
Meillä samanlainen juttu. Isä vaati viikko/viikko -systeemin, sen jälkeen halusi muuttaa sitä harrastustensa takia niin, että lapsi on keskiviikosta tiistaihin hänellä, sen jälkeen olisi pitänyt vaihtaa niin, että lapsi on torstaista keskiviikkoon jne.
Kun lopulta saatiin sovittua aikataulutus, alkoi jatkuva yhteydenotto siitä, miten pitäisi vaihtaa milloin mitenkin. Joskus hän halusi lapsen "minun maanantainani" luokseen, joskus taas piti hänen viikollaan käyttää lapsi hammaslääkärissä jne. Oletusarvoisesti minun piti sovittaa koko elämäni hänen aikatauluihinsa, koska muuten olin vieraannuttamassa lasta isästään. Koko ajan piti olla valmiina hakemaan lapsi hoidosta myös isäviikolla, koska hän saattoi laittaa klo 15 viestin, että ei pääsekään hakemaan hoidosta, hakee lapsen sitten illalla minun luotani.
Lapsi oli vihdoin sekaisin kuin seinäkello siitä, kuka hakee ja koska ja mistä ja pääseekö harrastukseensa, joten mentiin sovitteluun, jossa kirjattiin ihan selkeästi, että omalla viikolla vanhempi huolehtii koko paletista ja jos se ei onnistu, niin ensisijaisesti pyytää apuun isovanhemmat, ei toista vanhempaa. Yllättäen miehellä ei enää sen jälkeen ollutkaan ylitöitä tai hankalia harrastusaikoja,kun työssäkäyvät vanhempansa oli hoitopaikassa nimetty ensisijaisiksi yhteyshenkilöiksi isäviikkoina.
Vierailija kirjoitti:
Siis et reagoinut viestiin koska nukuit, vai et reagoinut koska isäviikko?
Jos nukuit niin OK, ei voi/tarvitse olla kokoajan hälytysvalmiudessa.
Jos et reagoinut periaatteesta jos isäviikko, niin on turhaa "kiusantekoa" lapsen kustannuksella. Muuttuvissa tilanteissa pitää olla mahdollisuuksien mukaan valmis auttamaan jos mahdollisuus.
Käy kyllä aloitusviestistäni esille, että nukuin. Näin viestin vasta, kun lääkäriaika oli ollut jo.
Teidän ei olisi pitänyt tehdä lapsia lainkaan jos tappelu siitä kumpi joutuu viemään lääkäriin...
Siis ei pidetä puhelinta päällä kun toisen vanhemman viikko? Miksi? Kylläpä mennään taas niin lapsen ehdoilla että...?
Monelta pääsit eilen töistä? Monelta oli lapsen lääkäriaika?
Vierailija kirjoitti:
Siis ei pidetä puhelinta päällä kun toisen vanhemman viikko? Miksi? Kylläpä mennään taas niin lapsen ehdoilla että...?
Haluat ilmeisesti tahallaan ymmärtää väärin? Puhelin oli yön äänettömällä nukkuessani kuten silloinkin, kun lapset ovat luonani.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä taas tahallaan haluttu ymmärtää väärin. Aloituksesta käy ihan hyvin selväksi, että puhelin ei ollut päällä, koska ap oletti, että lääkärikäynti hoituu isän toimesta ja hän itse nukkui vuoron jälkeen, josta syystä puhelin oli äänettömällä.
Meillä on onneksi sujunut kaikki kohtalaisen hyvin juuri niin, että se vanhempi hoitaa, jonka vastuulla lapsi tuolloin on. Jos ei meinaa hoitua, kysytään apua omalta tukiverkolta. Nyt kun lapsi on isompi ja koulunkäynnin kanssa on ongelmaa, isä tahtoo omallakin ajallaan laittaa viestiä ja sopia käytäntöjä, kuinka jatkossa. Minusta tämä on vain hienoa, kertoo että luottaa näkemykseeni ja haluaa hoitaa asioita yhteisymmärryksessä, enkä koe sitä mitenkään rasitteena. Mutta onkin ihan eri asia aloituksen kanssa. =)
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanlainen juttu. Isä vaati viikko/viikko -systeemin, sen jälkeen halusi muuttaa sitä harrastustensa takia niin, että lapsi on keskiviikosta tiistaihin hänellä, sen jälkeen olisi pitänyt vaihtaa niin, että lapsi on torstaista keskiviikkoon jne.
Kun lopulta saatiin sovittua aikataulutus, alkoi jatkuva yhteydenotto siitä, miten pitäisi vaihtaa milloin mitenkin. Joskus hän halusi lapsen "minun maanantainani" luokseen, joskus taas piti hänen viikollaan käyttää lapsi hammaslääkärissä jne. Oletusarvoisesti minun piti sovittaa koko elämäni hänen aikatauluihinsa, koska muuten olin vieraannuttamassa lasta isästään. Koko ajan piti olla valmiina hakemaan lapsi hoidosta myös isäviikolla, koska hän saattoi laittaa klo 15 viestin, että ei pääsekään hakemaan hoidosta, hakee lapsen sitten illalla minun luotani.
Lapsi oli vihdoin sekaisin kuin seinäkello siitä, kuka hakee ja koska ja mistä ja pääseekö harrastukseensa, joten mentiin sovitteluun, jossa kirjattiin ihan selkeästi, että omalla viikolla vanhempi huolehtii koko paletista ja jos se ei onnistu, niin ensisijaisesti pyytää apuun isovanhemmat, ei toista vanhempaa. Yllättäen miehellä ei enää sen jälkeen ollutkaan ylitöitä tai hankalia harrastusaikoja,kun työssäkäyvät vanhempansa oli hoitopaikassa nimetty ensisijaisiksi yhteyshenkilöiksi isäviikkoina.
Juuri samantapaisella kuvioita kuulostaa! Siksi juuri sovitellaan, kun yhdessä se ei onnistu. Minun viikolle voidaan sopia menoja lasten kanssa neuvottelematta siitä lainkaan kanssani, kun taas isäviikolla tapahtuviin muutoksiin pitäisi olla reagoimassa ajantasaisesti, muutokset voivat olla juuri tyyliin tämän aamun lääkärikäynnin luokkaa eli tunnin ajalla.
Minusta lääkärikäynti ensisijaisesti isän vastuulla tällaisessa tilanteessa. Suunnitelkoot aikuinen mies elämänsä vähän paremmin. Jos tulee kiireinen asia niin silloin soitellaan, ei laiteta viestejä. Ja kun ei tavoiteta niin hoidetaan asia muuten. Pääasia että lapsi pääsi lääkäriin. Ehdota isälle että pitää omina viikkoinaan jotain varahoitajaa tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pääsi lääkäriin. Kyse ei ole uhrautumisesta vaan siitä, että lasten asioiden vuoksi saa olla koko ajan ”pala kurkussa”, miten mikäkin hoituu. Että pitäisikö sen vanhemman olla kuitenkin koko ajan varalta tavoitettavissa, kun ei ole hänen viikkonsa. Esim. Pitää puhelimessa äänet tms. Tilanne se, että vaikka tänään jotain sovitaan niin huomenna voi kaikki olla jo toisin.
No tässähän sä ihmettelet että pitääkö puhelimessa olla ääniä viikkoon kun on isän luona. Pitääkö isäkin puhelinta viikon äänettömällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässähän sä ihmettelet että pitääkö puhelimessa olla ääniä viikkoon kun on isän luona. Pitääkö isäkin puhelinta viikon äänettömällä?
Mitä sä jankkaat?
Ei kai tässä nyt ollut kyse siitä että koko viikon on puhelin äänettömällä?
Oletko itse tavoitettavissa 24/7?
Minä en ainakaan ole.
Ei ap
Oliskohan tässä ihan vaan näpäyttelystä kyse?
Ei varmastikkaan. Eihän?
Todellakin oli isän tehtävä hoitaa lapsi lääkäriin, ei voi olettaa että sinä olet valmiudessa 24/7 rientämään apuun. Meillä miehen ex oli aluksi tuollainen, että suunnitelmat muuttui jatkuvasti ja aina piti olla viikonloppuja vaihtamassa, jos pitikin päästä sinne ja tuonne. Piti vetää tiukka linja, että kumpikin hoitaa oman viikkonsa ja joustoja tehdään vain jos on oikeasti kova tarve, ei minkään ryyppyreissujen takia. On toiminut ja hääki pyytää nykyää mummon vahtimaa viikonloppumenoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin oli isän tehtävä hoitaa lapsi lääkäriin, ei voi olettaa että sinä olet valmiudessa 24/7 rientämään apuun. Meillä miehen ex oli aluksi tuollainen, että suunnitelmat muuttui jatkuvasti ja aina piti olla viikonloppuja vaihtamassa, jos pitikin päästä sinne ja tuonne. Piti vetää tiukka linja, että kumpikin hoitaa oman viikkonsa ja joustoja tehdään vain jos on oikeasti kova tarve, ei minkään ryyppyreissujen takia. On toiminut ja hääki pyytää nykyää mummon vahtimaa viikonloppumenoilleen.
Saitteko sovittua asian keskenänne vai sovittelun kautta? Hienoa, jos olette tuollaiseen tulokseen päässeet!
Sinä et tehnyt mitään väärin, ap. Toki pitää olla tavoitettavissa järkevissä puitteissa, mutta ei esim. yöllä, ja sinullehan tuo aamupäivän nukkuminen vastaa yötä, koska olit ollut yövuorossa. Toisekseen isä on itse vastuussa lapsen ja omista aikatauluista, jos sinä voit auttaa niin se on ylimääräistä plussaa, mutta ei ole sinun vastuulla olla varalla koko ajan.
Se käyttää, kenen viikko on kyseessä. Muutoksista neuvotellaan erikseen hyvissä ajoin.