Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotias meinattiin laittaa lennolle erikseen vanhemmista

Vierailija
29.01.2018 |

https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201801292200701714_u0.shtml

Finskihän tekee tuota ihan tarkoituksella, että saisi myytyä paikkoja. Itse olen vain todennut että korkkaan shampanjapullon saman tien kun lapset on laitettu tuntemattomien kanssamatkustajien riesaksi. Eiköhän tilanne aina jotenkin selviä.

Kommentit (175)

Vierailija
41/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Aika normisettiä. Ei ole eka kerta kun lapset on laitettu lennolla eri puolelle konetta, missä lapsen vanhemmat istuvat. Meilläkin on hajautettu 5 hlön perhe kolmelle eri penkkiriville. Siinähän sitten joku vieras aikuinen rauhoittelee esim. lentopelkoista lasta, kun ei suostu vaihtamaan paikkaa.

Vieras aikuinen rauhoittelee? Miksi ihmeessä luulet, että kukaan vieras aikuinen rauhoittelisi yhtään mitään. Itse ainakin laitan kuulokkeet päähäni ja alan tyytyväisenä katsomaan elokuvaa; aivan sama, kuka vieressä määkii.. Itse maksan erikseen valittavasta paikasta, joten en todellakaan ala paikkaa vaihtamaan. Ei ole minun ongelma, jos joku perhe ei osaa paikkojaan hoitaa kuntoon.

Ei ole myöskään minun asiani, jos joku maksaa istuinpaikoista ja saa viereensä (pienen) lapsen. Ennen toi systeemi oli fiksumpi, kun samalla varausnumerolla olevat sijoitettiin vierekkäin tai lähekkäin.

Kyllä kai sitä kuka tahansa empatiakykyinen aikuinen jotain yrittäisi tehdä pelkäävän lapsen eteen tuossa tilanteessa.

No jos vanhemmalla ei riitä empatiakykyä maksaa siitä paikasta oman pelkäävän lapsen vierestä niin miksi sitä pitäisi löytyä vieraalta aikuiselta?

Tiesitkö, että niitä paikkoja ei aina saa edes rahalla vierekkäin. Ei edes silloin, kun on itse mahdl. ajoissa liikkeellä asian suhteen.

Ja se, että joku on ostanut rahalla mieleisen paikan koneesta, ei takaa sitä että saa sen paikan. Toisinaan se perhe menee sittenkin tällaisen edelle ja sijoitetaan vierekkäin. Tämä lukee myös Finnairin "osta lisäpalveluja lennollesi"-ehdoissa.

Siis mikä perhe menee paikkalipun ostaneen lapsiperheen edelle? 

Mikä vain. Paikkalipun ostaminen ei takaa sitä, että saat sen paikan. Istuinpaikkojen uudelleenjärjestelyjä tehdään tavalla tai toisella varmaan joka lennolla. Jos menettää rahalla maksetun paikan, tämä henkilö pyritään siirtämään koneessa saman arvoiselle paikalla koneessa. Lukekaa ne ehdot, kun maksatte ekstraa niistä paikoista.

Rahalla maksettua paikkaa ei menetä, jos vastakkain on 2 lapsiperhettä. Sen sijaan yksin/pariskuntana matkustavat voivat joutua luopumaan paikastaan, mutta silloin heille yleensä tarjotaan paikkaa business-luokasta tai erittäin hyvää korvausta lennon hinnasta. Pelkkä paikkalipun korvaaminen ei tuolloin riitä ja lentohenkilöstö tietää tämän varsin hyvin. Siksi paikkoja ei ryhdytä järjestelemään siitä ilosta, että joku lapsiperhe ei suostu maksamaan lisämaksua.

Ne ehdot eivät tarkoita sitä, että maksat lisämaksun, mutta et saa sitä vastaavaa palvelua.

Vierailija
42/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikseivät vaan vaihtaneet isää sinne missä lapsen olis pitänyt istua. :D Onpas kauheeta.

Öh, mitä ihmettä se olisi ratkaissut, kaikki 3 paikkaa oli eri puolilla konetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietystä paikasta maksaa, niin kyllä siihen pitäisi myös päästä. Moni itseni lisäksi varmasti tuntee erittäin pitkiä ihmisiä, jotka tarkoituksella ostavat paikan siitä kohtaa konetta, jossa on se leveämpi käytävä ja ihan vain siitä syystä, että mahtuvat ylipäänsä istumaan. Sitä pitkäjalkaista ei sovi pyytää vaihtamaan paikkaansa johonkin ahtaanpaan, koska hän ei yksinkertaisesti mahdu niille muille paikoille.

Vierailija
44/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsiperheet olisivat erityisasemassa? Me muut joudumme maksamaan tietyistä paikoista lisämaksun, mutta lapsiperhe saisi saman ilmaiseksi. Ei ihan tasa-arvoa.

No jos tajua, miksi esim 3v on ihan koko koneen mukavuuden kannalta fiksuinta laittaa äidin tai isän kanssa versus yksin, niin ei voi mitään.

Juuri tämän vuoksi on mahdollisuus lisämaksusta saada vierekkäiset paikat. Vanhemmat ovat siitä lapsestaan vastuussa ja jos heidän mielestään 3v ei pärjää omalla paikallaan etäällä vanhemmista, niin he ostavat erikseen paikat. Ja jos eivät osta, niin heille lienee aika selvää, että lapsi on vieraiden aikuisten armoilla eli käytännössä heitteillä. Ainakaan minä en käytä lentomatkaani vieraan lapsen viihdyttämiseen, vaan osaan tylysti sanoa, että ole hiljaa.

Mutta miksi nykyään pitää siitä maksaa, kun aiemmin oli selvää, että perheet laitetaan lähekkäin ja hyvin onnistui. Ja monilla lentoyhtiöillä edelleenkin näin. Meidätkin (2 aikuista ja 2 lasta) ripoteltiin tarkoituksella ympäri konetta ja sitten tyrkylle laitettiin 4 samalla rivillä olevaa maksullista paikkaa. Jos kerran vierekkäisiä paikkoja on, miksi niistä nykyään pitää maksaa? Ei ole hyvää palvelua.

Vaikka paikat olisivat maksuttomia, ei se tietenkään takaisi vierekkäisiä paikkoja kaikille halukkaille. Päinvastoin se, että paikat voi valita etukäteen lisämaksusta, antaa entistä paremmin mahdollisuuden mieluisten paikkojen valintaan, sillä maksullisia paikkoja on varmastikin paremmin saatavilla kuin aiemmin, jos paikkoja on voinut varata maksutta heti varauksen yhteydessä.

Vierailija
45/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tietyt paikat niin maksaa siitä. Jos ei varaa paikkoja etukäteen, yllätyksiä voi tulla ja siihen täytyy tyytyä tai olla lentämättä. Se lentomatkailu ei ole mikään ihmisen perusoikeus.

Vierailija
46/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Aika normisettiä. Ei ole eka kerta kun lapset on laitettu lennolla eri puolelle konetta, missä lapsen vanhemmat istuvat. Meilläkin on hajautettu 5 hlön perhe kolmelle eri penkkiriville. Siinähän sitten joku vieras aikuinen rauhoittelee lentopelkoista lasta, kun ei suostu vaihtamaan paikkaa.

Vieras aikuinen rauhoittelee? Miksi ihmeessä luulet, että kukaan vieras aikuinen rauhoittelisi yhtään mitään. Itse ainakin laitan kuulokkeet päähäni ja alan tyytyväisenä katsomaan elokuvaa; aivan sama, kuka vieressä määkii.. Itse maksan erikseen valittavasta paikasta, joten en todellakaan ala paikkaa vaihtamaan. Ei ole minun ongelma, jos joku perhe ei osaa paikkojaan hoitaa kuntoon.

Oletpa herttainen ihminen. Toivottavasti lennät mahdollisimman kauas ja jäät sinne, valittamaan miten nyrpeitä ihmisiä suomalaiset ovat.

Tuossa hän ne vanhemmat on niitä "herttaista". Hehän ei alunperin ole huolehtineet asiasta. Ehkä he ovat halunneet matkustaa erossa hysteerisestä lapsestaan.

Luitko juttua? Jos luit on ymmärryksessä paha vika.

47/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Aika normisettiä. Ei ole eka kerta kun lapset on laitettu lennolla eri puolelle konetta, missä lapsen vanhemmat istuvat. Meilläkin on hajautettu 5 hlön perhe kolmelle eri penkkiriville. Siinähän sitten joku vieras aikuinen rauhoittelee esim. lentopelkoista lasta, kun ei suostu vaihtamaan paikkaa.

Ei ole myöskään minun asiani, jos joku maksaa istuinpaikoista ja saa viereensä (pienen) lapsen. Ennen toi systeemi oli fiksumpi, kun samalla varausnumerolla olevat sijoitettiin vierekkäin tai lähekkäin.

Kyllä kai sitä kuka tahansa empatiakykyinen aikuinen jotain yrittäisi tehdä pelkäävän lapsen eteen tuossa tilanteessa.

No jos vanhemmalla ei riitä empatiakykyä maksaa siitä paikasta oman pelkäävän lapsen vierestä niin miksi sitä pitäisi löytyä vieraalta aikuiselta?

Tiesitkö, että niitä paikkoja ei aina saa edes rahalla vierekkäin. Ei edes silloin, kun on itse mahdl. ajoissa liikkeellä asian suhteen.

Ja se, että joku on ostanut rahalla mieleisen paikan koneesta, ei takaa sitä että saa sen paikan. Toisinaan se perhe menee sittenkin tällaisen edelle ja sijoitetaan vierekkäin. Tämä lukee myös Finnairin "osta lisäpalveluja lennollesi"-ehdoissa.

Siis mikä perhe menee paikkalipun ostaneen lapsiperheen edelle? 

Mikä vain. Paikkalipun ostaminen ei takaa sitä, että saat sen paikan. Istuinpaikkojen uudelleenjärjestelyjä tehdään tavalla tai toisella varmaan joka lennolla. Jos menettää rahalla maksetun paikan, tämä henkilö pyritään siirtämään koneessa saman arvoiselle paikalla koneessa. Lukekaa ne ehdot, kun maksatte ekstraa niistä paikoista.

Rahalla maksettua paikkaa ei menetä, jos vastakkain on 2 lapsiperhettä. Sen sijaan yksin/pariskuntana matkustavat voivat joutua luopumaan paikastaan, mutta silloin heille yleensä tarjotaan paikkaa business-luokasta tai erittäin hyvää korvausta lennon hinnasta. Pelkkä paikkalipun korvaaminen ei tuolloin riitä ja lentohenkilöstö tietää tämän varsin hyvin. Siksi paikkoja ei ryhdytä järjestelemään siitä ilosta, että joku lapsiperhe ei suostu maksamaan lisämaksua.

Ne ehdot eivät tarkoita sitä, että maksat lisämaksun, mutta et saa sitä vastaavaa palvelua.

Ei todellakaan tarjota AUTOMAATTISESTI business-paikkoja, jos olet maksanut esim. sikaluokan käytäväpaikasta. Silloin pyritään löytämään se korvaava paikka samanarvoiselta paikalta. Aika h*lvetin hyvä tuuri käy, jos saa tuollain upgreidattua itsensä business-paikoille.

48/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähdössä 2- ja 5-vuotiaiden kanssa parin viikon päästä reissuun. Jos menevät muiden riesaksi, ei haittaa. Itse nautiskelen laatumatkasta.

Eli olet itsekin sitä mieltä, että lapset ovat lennolla tiedä ja lapseton lento on laatua.

Tässäkö lapsiperheiden ylimielinen asenne kiteytyy? Ei ihme jos niitä inhotaan lennoilla.

Ei niistä normaaleista economy-paikoista ahtailta istuinriveiltä moni muukaan maksa extraa. Ymmärrän, jos joku haluaa maksaa jalkatilasta mutta että niistä tavispaikoista.

Vierailija
49/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsiperheet olisivat erityisasemassa? Me muut joudumme maksamaan tietyistä paikoista lisämaksun, mutta lapsiperhe saisi saman ilmaiseksi. Ei ihan tasa-arvoa.

Ei voi olla totta, että joku kysyy tällaista! Siksi, että lapset eivät osaa eikä heidän myöskään oleteta huolehtivan itsestään. En myöskään usko, että joku vieras ihminen haluaa tai kykenee huolehtimaan vieraista lapsista.

Vierailija
50/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka huolehtii lapselle maskin päähän ja liivit päälle hätätilanteessa, jos vanhemmat istuu erillään?

No ne vieressä istujat. Kuten turvaohjeissa sanotaan. Laita ensin itselle ja auta sitten naapuria. Mikäänhän ei sano, että vaikka lapsi istuisi vanhempiensa vieressä, vanhemmat olisivat välttämättä auttamiskunnossa, jos jotain sattuu.

Vierailija
51/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma eräs matkanjärjestäjän lähettää tiedot Finskille könttä ja satunnaisessa järjestyksessä. Matkanjärjestäjä on ostanut tietyn verran paikkoja koneesta mutta ei toimita tietoja seurueesta. Matkaa ostettaessa pitää varmistaa Finskiltä alle 12-v istumapaikat. Ongelma koskee kahta matkanjärjestäjää ja heidän aataminaikaisia järjestelmiä.

Lasten kanssa matkustaessa on tiettyjä teknisiä haasteita koneessa kuten happinaamareiden määrä eturivissä joten useamman lapsen perhe joudutaan sijoittamaan useampaan riviin. Tämän vuoksi pieniä lapsia ei voi laittaa useampaa samalle riville.

Vierailija
52/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Aika normisettiä. Ei ole eka kerta kun lapset on laitettu lennolla eri puolelle konetta, missä lapsen vanhemmat istuvat. Meilläkin on hajautettu 5 hlön perhe kolmelle eri penkkiriville. Siinähän sitten joku vieras aikuinen rauhoittelee lentopelkoista lasta, kun ei suostu vaihtamaan paikkaa.

Oletpa herttainen ihminen. Toivottavasti lennät mahdollisimman kauas ja jäät sinne, valittamaan miten nyrpeitä ihmisiä suomalaiset ovat.

Tuossa hän ne vanhemmat on niitä "herttaista". Hehän ei alunperin ole huolehtineet asiasta. Ehkä he ovat halunneet matkustaa erossa hysteerisestä lapsestaan.

Luitko juttua? Jos luit on ymmärryksessä paha vika.

Vastasinko mahdollisesti lentopelkoisen lapsen vanhemman kommentin kommenttiin?

Vierailija
53/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Juu aivan varmasti katselet leffaa omassa rauhassasi. Palstallahan häiriinnytään lapsen itkusta jo sen kuuluessa Prisman toisesta päästä! Ja nyt muka yksi pystyisi nautiskelemaan olostaan huutava lapsi vieressä. Salli mun nauraa.

Lapset vaikenevat aika tehokkaasti, kun heille kuiskaa, että jos et hiljene, niin tämä lentokone putoaa etkä enää ikinä näe isää tai äitiä.

Hahaa, ei mun 2v tuosta ainakaan hiljene, joko huutaa vielä kovempaa tai ei edes ymmärrä mitä tarkoitat. Nautinnollista matkaa 😂

Vierailija
54/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähdössä 2- ja 5-vuotiaiden kanssa parin viikon päästä reissuun. Jos menevät muiden riesaksi, ei haittaa. Itse nautiskelen laatumatkasta.

Eli olet itsekin sitä mieltä, että lapset ovat lennolla tiedä ja lapseton lento on laatua.

Tässäkö lapsiperheiden ylimielinen asenne kiteytyy? Ei ihme jos niitä inhotaan lennoilla.

Ei niistä normaaleista economy-paikoista ahtailta istuinriveiltä moni muukaan maksa extraa. Ymmärrän, jos joku haluaa maksaa jalkatilasta mutta että niistä tavispaikoista.

Aika usein maksaa varsinkin jos matkustaa kaverin kanssa. Itse maksan aina. Haluan istua käytäväpaikalla yksin matkustaessa ja lapsen kanssa vierekkäin, vaikka hän on teini.

Vierailija
55/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentohan on voinut olla viimeistä paikkaa myöten loppuunmyyty ja heidän tehdessään lähtöselvitystä nopeimmat ovat jo ehtineet "apajille", eikä varausjärjestelmässä ole ollut tarjolla kuin hajapaikkoja, koska kaikki vierekkäiset paikat on sillä hetkellä jo olleet varattuina.

Perhe on kuitenkin puhelimitse saanut paikkavarauksen järjestymään ja asia on ollut siltä osin kunnossa, joten miksi ihmeessä heidän on pitänyt lehtiin valittaa?

Aivan kuin tämä perhe kuvittelisi lapsensa kanssa olevansa ainut tai ainakin jotenkin ainutlaatuinen lapsiperhe, vaikka lennolla on saattanut olla kymmenittäin muitakin lapsiperheitä, jotka ovat varmistaneet paikkansa ajoissa.

Vierailija
56/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh juu kyllä olen sitä mieltä että on nautinnollisempaa istua koneessa monta tuntia jos voi keskittyä vain itseensä eikä tarvitse viihdyttää pieniä lapsia. Ylimielinen asenne...? Sinä siis erityisesti toivot huutavia lapsia viereesi..?

Vierailija
57/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua ihmisiä, jotka eivät suostu vaihtamaan paikkaansa. Jos itse joutuisin äidin ja pienen lapsen viereen, innosta hihkuen vaihtaisin paikkani perheen isän kanssa ja mielellään mahdollisimman kauas.

Itse olin muutama vuosi sitten vauvan kanssa pitkänmatkan bussissa ja kun pääsimme kyytiin, jäljellä oli vain yksittäsiä paikkoja. Kysyin kuuluvalla äänellä vosiiko joku ystävällisesti vaihtaa paikkaa, jotta pääsisin vauvan viereen mutta kukaan ei liikahtanutkaan. Aloin sitten kiinnittämään vauvaa turvakaukaloineen erään nuoren miehen viereen ja kummasti siinä vaiheessa mieheen tuli liikettä kun ei ymmärrettävästi halunnutkaan istua vauvan vieressä.

Varaan aina minulle ja miehelleni käytäväpaikat niin, että voimme istua vierekkäin käytävän molemmin puolin. Olen kyllä tuollaisessa tapauksessa valmis vaihtamaan paikkaa, jos pääsen edelleen käytäväpaikalle ja vaihtaja on valmis maksamaan minulle vähintään saman hinnan, minkä tietyn istumapaikan varaaminen maksaa.

Tätäkään ongelmaa ei olisi, jos ostaisi jo lennon yhteydessä ne vierekkäiset istumapaikat.

Vierailija
58/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kuuntelen aina musiikkia koneessa, ei haittaa vaikka jonkun lapsukainen kitisee vieressä. Musiikin volyymiä vaan kovemmalle tarpeen tullen.

Vierailija
59/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Luulisi sun välittävän, monesti paljon itkevät lapset oksentaa. Että pistä vaan kuulokkeet päähän ja oo välittämättä, voipa olla että tuut toisilla vaatteilla ulos koneesta millä aluksi sipsuttelit sisään.

Ja tiedät varmaan, kuka maksaa pesulalaskun. Se istumapaikan ostaminen olisi todennäköisesti tullut halvemmaksi.

Eikö teillä lapsiperheillä ole nykyisin enää minkäänlaista häpyä noissa vaatimuksissanne?!

Vierailija
60/175 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Juu aivan varmasti katselet leffaa omassa rauhassasi. Palstallahan häiriinnytään lapsen itkusta jo sen kuuluessa Prisman toisesta päästä! Ja nyt muka yksi pystyisi nautiskelemaan olostaan huutava lapsi vieressä. Salli mun nauraa.

Lapset vaikenevat aika tehokkaasti, kun heille kuiskaa, että jos et hiljene, niin tämä lentokone putoaa etkä enää ikinä näe isää tai äitiä.

Hahaa, ei mun 2v tuosta ainakaan hiljene, joko huutaa vielä kovempaa tai ei edes ymmärrä mitä tarkoitat. Nautinnollista matkaa 😂

Näinpä! "Lapset vaikenevat aika tehokkaasti" mitä puppua. Yritä nyt vähän sinnikkäämmin keksiä joku ilkeä ja hätkähdyttävä lause.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän