**HEINIKSET** viikko 29
Laitetaas taas uutta viikkoa alulle ja lisää vauvoja maailmaan!
Kommentit (81)
Tänään ois sit eräpäivä, mut eipä ainakaan vielä näy merkkiäkään synnytyksen alkamisesta:)
Neuvolassa kävin aamusta ja eipähän sielläkään mitään kummempaa selvinnyt. Vauveli viihtyy edelleen kiinni kylkiluissa, joten ei toivoakaan kiinnittymisestä! Pissa ja paineet oli ihan ok.
Vauvan syke oli aika matala 126, ja jäin miettimään, että tarkoittaiskohan tämä nyt sittenkin poikaa???
Eikös sitä pojilla monasti ole matalampi syke kun tytöillä? Ja kahdella aiemmalla tytölläni on syke ollutkin aina yli 140. Kätilö arvioi varovaisesti painoakin ja hänen mielestään ei ole mikään iso vauva tulossa. Että saattaisi olla jopa pienempi kuin edellinen, joka painoi 3860g. No, enpä tiedä uskoisinko, kun itsellä on kyllä tunne isosta vauvasta!
Hukka, mäkin olen huomannut saman, ettei täällä monellakaan ole (vielä) yli la:n mennyt!!! Mut mä varmasti viihdyn sun seuranasi vielä pitkään, kun aiemmatkin on syntyneet vasta 42+ ;)
Toivottavasti sä et kuitenkaan joudu niin pitkään nyyttiäsi odottelemaan!
Jees, mut kotihommat kutsuu...
Pricilla ja Muru tasan 40
Täälläkän ei mitään uutta. Vihlomiset jatkuu edelleen, mutta siinä kaikki ja turvotus jaloissa on hirveää iltaisin.
Tänään oli neuvola ja kaikki ok. Hieman oli istukassa kalkkeumaa ja vauvan mittoja ei saanut enää ultralla. Ensi viikosta onkin sitten neuvola 2 x vkossa ja jospa ensi viikon lopulla saisi aikaa jo yliaikakontrolliin.
Onnittelut vauvan saaneille!
Syysvilja 39+4
Onnea kovasti kaikille nyytin saaneille!
Onneksi teillä mam80 meni kaikki lopulta hyvin!!
Meillä on tänään jo 1kk neuvola, aika on mennyt tosi nopsaan. Tyttö syö hirveitä määriä ja kasvaakin vauhdilla ainakin vaatteista päätellen.
myLove ja typy 4 viikkoa
Kiitos tsemppauksista! Neuvolassa: pissaan oli ilmestynyt sokeria, viikossa tullut reilu kilo painoa (55kg raskauden alussa ja nyt 70,2kg) ja sf-mitta entisestään laskenut (vain 30cm), joten nyt odottelen aikaa äippäpolille. Oon jaksanu tehdä kävelylenkkejä päivittäin, mutta suklaata on kulunut luvattoman paljon lohdutuksena tukalaan oloon. Nyt päätin lopettaa kaiken makean, vaikka nla-täti sanoi, että voin jatkaa syömisiä entiseen malliin. Isän puolelta on diabetesriski, joten aion taas imettää pitkään ja aloittaa säänn. urheilun, kunhan synnytyksestä selviän.
Vauva onneksi liikkuu edelleen tosi paljon, joten eiköhän se viihdy kohdussa. :x
Nyt esikoisen viekkuun lepäilemään... Voimia ja itseluottamusta kaikille synnytykseen, joka tulee ihan kohta! ;)
t. hukka 40+3
synnyttäneille. :D mam80, pepperminze, MadamM ja Tipsu79!
Tänne ei ihmeempiä. Esikoinen vähän valvottanut, kun on kurkku hänellä kipeä. Avomies myös kipeenä. Toivottavasti ei tartu flunssa muhun...
Tänään taas neuvolaan, tuskinpa siellä mitään ihmeempiä sanotaan... ja taas uusi neuvolantäti, kun ne kaikki lomailee.
Anne rv 39+5 (kohta täälläkin menee la ohi...)
Sain onneksi unen päästä kiinni uudestaan vielä seiskan aikaan, sitte heräsin uudestaan ysin jälkeen. Vähän pirteempi olo. Mies tuli vasta kaheksan aikaan sieltä yökalasta kotiin, niin oon yrittäny täällä hiiviskellä ja elellä vähän hiljaisemmin, että se sais nukuttua vielä jonkun aikaa. Aattelin, pitäiskö lähteä käymään jossakin, mansikoita vois käydä ostamassa, kun teki jo illalla niin mieli niitä :D Omalla maalla kaikki mansikat on vielä vihreitä, mutta näyttää tulevan ihan kiitettävästi mansikoita, sitte kun tulee. Pyöräilemässä vois kyllä käydä, kävellä näillä jaloilla ei voi, kun ei mahu kengätkään jalkaan.
Nyt taian liueta sinne mansikoitten ostoon, nam nam :D
Oikein hurjasti ONNEA kaikille vaavinsa saaneille!!!!
mom80 hienoa,että kaikki meni kuitenkin hyvin....
Täällä poika reilu viikon vanha ja hyvin on mennyt.Nukkuu ja syö,rauhallinen kaveri niin kuin veljensäkin pienenä =)
Ihana lukea kaikkien synnytyksistä omaa odotellessa :-)
Olisin kovasti toivonut, että meidän vauveli olisi tahtonut maailmaan nyt viikonlopun aikana, kun äitini ja siskoni olivat vieraina (ja lastenhoitovalmiuksissa) vaan eipä niin tietenkään käynyt. Tänään lähtivät, joten saa sitten jännätä ehtiikö äitini paikalle kun h-hetki koittaa!
Sovittiin, että jollei ennen muuta kuulu, niin äitini tulee taas "päivystämään" tänne päivää ennen laskettua aikaa, kun mulla on laskettuna aikana taas kontrolli vauvan koon takia ja silloin saatetaan myös käynnistellä. Silloin olisi kätevä synnyttää, mutta tietysti toivon, että jospa pääsis jo aikaisemmin lähtemään :-)
Merkkejä ei pahemmin ole ollut, satunnaisia kipeitä supistuksia ja menkkamaisia tuntemuksia lukuunottamatta. Eilen ihan hiukan veristä vuotoa, mutta ei mitään limatulppaa kuitenkaan.
Kärsimättömyys kasvaa loppua kohden! Tsemppiä erityisesti yliaikaisille!
Nyt on pakko laittaa kysymys tänne, kun nyt parina päivänä ollut kipua oikeassa lonkassa/jalan taipeessa, ehkä hieman selässäkin. Menee nopeasti ohi, mutta käveleminen hankalaa, joten pakko pysähtyä.
Tullut näitä jomotuksia muutaman kerran tämän illan aikana. Kauppareissullakin kahdesti.
Voiko nämä olla supistuksia vai onko muilla ollut vastaavia oireita? Tälläistä kipuilua ei ole ollut tämän raskauden aikana vielä. Jotain limaa kirkasta ja valkoista on tullut koko päivän, mutta epäilen olevan valkovuotoa, kun sitä on ollut muutenkin runsaasti.
Syysvilja 39+4
Mulla oli tänään neuvolapäivä. Oma neuvolantäti on lomalla, joten tarkoitus oli tavata sijainen. Katsoin aamulla, että aika on klo 14, kuten viimeisten viiden viikon aikana on ollut ja olin paikalla vielä hyvissä ajoin. Ei näkynyt sijaista missään, ja kun 10 yli ryhdyin tarkistamaan kalenterista puhelinnumeroa, johon soitella, huomasin, että aika olikin ollut jo klo 13. Eli en sitten käynytkään neuvolassa tänään...
Ei mulla nyt tietty mitään akuuttia hätää ole, joten sen puolesta ei niin paniikkia. Jotenkin sitä on vaan niin orientoitunut siihen, että kuulee sydänäänet ja tarkistetaan, että kaikki on kunnossa, niin oli pienoinen pettymys, kun en sitten päässytkään neuvolaan. Sain onneksi heti huomiselle peruutusajan :). Ajattelin minäkin kysellä vähän noita "yliaikaisuus" käytäntöjä. Eihän mulla vielä ole edes la käsillä (vasta ensi viikon ma), mutta jotenkin on sellainen olo, että tämä vaavi ei ole tulossa masusta ihan heti.
No, onneksi en vielä ihan yksin jää tänne palstailemaan. Ehkä nämä vauvat täältä tulevat pikkuhiljaa. Peukut pystyyn kaikille kestävien supistusten puolesta!
Milja ja vaavi 39+1
meille syntyi täydellinen kymmenen pisteen poika 10.7. Strategiset mitat 4220g ja 52cm eli ihan hyvän kokonen "pikku" prinssi :D
koittakaa te vielä jaksaa, kyllä se teänki aika vielä koittaa!! :)
ja onnea kaikille nyyttinsä saaneille!
jenppu ja rinssi 6pvää
Synnytys kesti kaksi tuntia, joista tunnin ehdin olla sairaalassa.
Minäkin luulin ettei tunnin supistuksilla vielä synnytetä, mutta lähdin kuitenkin sairaalaan kun alapäässä alkoi paine kasvaa. Olinkin 7cm auki, kätilölle tuli hoppu kutsua anestesialääkäri paikalle sillä jos vedet olisivat menneet niin vauva olisi syntynyt saman tien ilman kivunlievitystä.
No, tumpelo lääkäri tökki miltei puoli tuntia spinaalia onnistumatta, ja minä pidättelin ponnistusta. Sitten puhkesivat kalvot, ja vauva syntyi rytinällä. Valitettavasti repi tullessaan minulle kivat kolmannen asteen repeämät, mutta pääasia että vauva on terve ja vahingoittumaton.
Ei ollut ihan sellainen synnytys kun olin "suunnitellut". En kyllä koskaan enää haluaisi synnyttää ilman kivunlievitystä. Myös sairaalaan ehtiminen pelottaisi jos vielä lapsia saisin. Jos vedet olisivat menneet nyt automatkalla niin vauva olisi varmaan syntynyt autoon. No, tuskin enää neljättä lasta synnytänkään.
Kvaak & poika 6vrk
Onnea Jenpulle ja Kvaakille!!
Tänne ei mitään kummempaa. Ei lainkaan supisteluja eikä mitään muutakaan. Pieni ihminen taitaa viihtyä tuolla masussa :D Eilen oli siis eräpäivä ja ajattelin etukäteen, että laitan puhelin kiinni, koska sukulaiset ja tuttavat kuitenkin soittelevat, että joko nyt.. mutta ei tarvinnu laittaa. Ihmeen rauhassa sain olla, kun ei tullu kun parit viestit ja puhelut. Äh, pitäis lähteä käymään pankissa asioilla, mutta ei paljon nappais :/
Täytyy kiiruhtaa kahtomaan ettei mun ruoka pala..
Helmiir 40+1
Jenpulle ja Kvaakille hurjasti onnea vauveleista :-)
Neuvolasta tulin juuri ja siellä kaikki ok. Hb vaan ei millään meinaa lähteä nousuun (106 edelleenkin), vaikka aiemmissa raskauksissa on tässä vaiheessa jo ollut yli 120. Verenpaineenkin kuvittelin olevan korkeampi kuin aikaisemmin, kun olen ollut ihan hermoromahduksen partaalla pari päivää lasten kiukuttelun takia, mutta olipa vaan "hurjat" 109/73. Turvotusta ei ole ja vauvan sydänäänet hyvät. Kovin on alhaalla kaverin pää, joten neuvolan täti vähän ihmetteli, että olen vielä yhtenä kappaleena. Toisaalta, jos supistelut ovat lakanneet, niin mikäpä sitä synnytystä edistäisi...
Kävin neuvolan jälkeen pikaisesti kaupassa ja kaappasin mukaani karkkia ja mansikoita. Nyt pistin lapset istuun karkkipussien kanssa television ääreen ja itse otin rennon asennon sohvalle mansikoiden ja lakujen kanssa. Seuraavaksi aion uppotua lukemaan ja herkuttelemaan ainakin seuraavaksi tunniksi :-)
Synnytyssupistuksia jo pikkuhiljaa odotellen,
Tinttis ja Pirpana 39+2
Onnea kaikille vauvansa saaneille tasapuolisesti!
Minäkin kävin eilen neuvolassa ja Tinttiksen tapaa oli pää täälläkin pudonnut alas, ja neuvolatäti oli lupaavalla kannalla että kohta vois päästä synnärille. Mutta eipä sekään mitään takaa...suppareita kun ei juurikaan ole! No odotellaan...
Ihmeekseni olen tällä viikolla alkanut nukkumaan paremmin, aamullakaan en millään jaksais nousta. Ihanaa että saa edes nukuttua jotenkuten, niin kyllä tätä vielä jaksaa. Joka ilta miettii että josko ens yönä pääsis tositoimiin???
Vointeja kaikille vielä odottaville!
Lazo 38+6
Neuvolakuulumiset: hemoglobiini mullakin edelleen huono, 107, mutta sentään enemmän kuin viikko sitten (silloin oli 102). Vauva ei kuulemma ole vielä ihan kiinnittynyt, mutta on jo jonkin verran laskeutunut. Sf-mittaa ja painoa kuulemma turha edes mitata, kun eri vaaka ja eri mittaaja...
Musta on alkanut tuntumaan, että vauva ei liiku enää niin paljon kuin ennen. Se ei oikein enää vaihda puolta mahassa, vaan köllöttelee vain samoin päin. Ehkäpä synnytys lähestyy?
Mäkin olen täällä herkutellut mansikoilla. Kyllä ne onkin hyviä! :D
Mullekin on tänään ja eilen ruvennut tulemaan kyselyitä, että joko olen synnyttämässä... Sanoin, että ilmoitan kyllä sitten kun jotain tapahtuu. :)
Olikos täällä joku muukin viime hetken valmisteluja tekevä? Mä vasta pesin vauvan vaatteita ja niitä on hirveästi! Pelkkiä 60-senttisiä potkuhousuja varmaan 40 paria! Huhhuh! Ja kaikki lahjaksi saatuja... :| Sitten taas kesävauvan vaatteita (ohuita haalareita ym.) ei olekaan, kun esikoiselta jääneet vaatteet on talvivauvalle (syntyi helmikuussa). Täytyy ehkä vielä kerran suunnistaa vauvanvaatekauppaan.
Onkos teillä muilla muuten millaisia imetysliivejä hankittuna? Vai hankitteko vasta vauvan synnyttyä? Kun mä ostin yhdet kaarituelliset ja käytin niitä jonkin aikaa, niin nyt ne jo hajos. :( Lähti kaarituki irti. Mistähän sais hyviä kaarituettomia ja isokokoisia imetysliivejä (Helsingissä/Vantaalla päin)? Netistäkään en uskalla tilata, kun kuitenkin tulee väärää kokoa...
Joku (en muista enää nimimerkkiä) kyseli nivusten kipeytymisestä: mullakin ollut lonkissa/nivusissa/alaselässä kipuja ja mä luulen, että ne johtuu siitä kun vauva on alkanut laskeutumaan. Supistukset tuntuu sitten vähän erilaisilta.
Täytyypä ruveta tästä siivoomaan...
Anne rv 39+6
Annemaria84 - Minä olen hankkinut imetysliivini (2kpl) Stockmannilta. Ekat esikoisen aikana ja toiset ennen pikkukakkosen syntymää. Molemmat ovat Abecita merkkiset, tosin kaarituelliset ja olen ollut tosi tyytyväinen. Minä olen kyllä pienirintainen (norm. A, imettäessä C), joten voi olla, että kaarituelliset sopii paremmin pienille rinnoille kuin isoille.
Terkuin,
Tinttis
PS. Tässä sohvalla löhöillessä on tullut muutamia supistuksia pitkästä aikaa ja lantioo vähän jomottelee, joten jotain toivoa on synnyttää vielä tällä viikolla...
Kyllä annemaria et yksin ole viimehetken valmistelujen kanssa..Just siistin kodinhoitohuoneen pöydän että saa siihen hoitotason laitettua. Sitten se pehmuste olikin jo aika huono, joten mietin mistä hankkisin uuden. se voisi olla vaikka tuollanen 'telttapatjan tapainen' pehmuste, ei välttämättä varsinaisesti tarkoitettu alusta vauvalle. Onko kukaan sellaista käyttänyt?
Imetysliivit olen kätevästi tilannut netin kautta. Ja koon vaihtaminen on onnistunut - kuluitta. Carriwellin kaarituettomia olen tilannut.
Mansikoita olen myös minä ostanut--ihanan makuisia. Ja lapset tykkää.
Mulla oli viimeyönä eka kerta että oikein heräsin unesta useita kertoja tosi kipeisiin suppareihin, tai olikohan ne oikeestaan supistuksia, ehkä paremmin tunsin kun vauva tunki itteään alemmaksi häpyliitoksen tienoilla. Oli karseen kipeä olo..
Suppareitahan mulla tulee jatkuvasti ei vaan kipeitä vaan sellasia, että pisut meinaa tulla vähän väliä housuun- nolompi juttu. Onneksi pikkuhousunsuojat on keksitty.
TSemppiä kaikille odottaville!!
sinuvi 38+4
Tänään ollut ihmeen virkeä päivä! Eilen jumppasin raskausjumppa-cd:n tahdissa ja nyt ajattelin lähtä vielä kävelylenkille ennen saunaa. Vastakin on jo valmiina, niin ropsuttelen vauvalle kyytiä...=)
Kvaak: onnea pojasta ja harmi, että spinaali epäonnistui. Pudendaalipuudutus ois tossa paikassa ollut parempi, kun aikaa ei ollut; se on helpompi ja nopeampi laittaa kuin spinaali sekä vähemmän haittoja.
Syysvilja: Mulla oli pitkin ekaa raskautta ja tän raskauden puolivälissä oik. nivusen kipua kävellessä. Siihen auttoi välillä etureiden venytys. Mut jos siihen aina liittyy supistus, niin sit se johtunee supistuksesta.
Sinuvi: mullakin on ollu noita kipeitä suppareita jo yli 2vk, mut se hyvä puoli niissä on, että ne on mulla lyhentäneet kohdunkaulan pois.
Virkeitä loppuodotuksen päiviä kaikille! Muistakaahan taas jumpata lantionpohjan lihaksia ennen ja jälkeen synnytyksen
:)
t. hukka 40+4
Milia - 15.7.2008 10:00 (ID 401631) 1/1
Heips!
Ajattelin minäkin nyt pitkästä aikaa kirjoitella.. taustaillut olen enimmäkseen, joskus raskauden alkupuolella taisin pari kertaa kirjoitellakin jotain..
Mutta aluksi onnittelut kaikille vauvan jo saaneille heiniksille!!
Itselläni nyt viikkoja 38+6 ja kovasti jo toivoisin pääseväni pian synnyttämään! Kipeitä suppareita tuli n. puolitoista viikkoa sitten eräänä yönä tunnin verran säännöllisesti n. 10 min välein ja sit ei taas mitään. Nyt sama toistui 2 tunnin ajan toissayönä.. ja taas lopahtivat... Sitä jo ehtii toivoa tollasten aikana, että josko nyt olis lähtö lähellä.. esikoisen aikaan kun kipeet supparit alkoi niin silloin oli kyllä saman tien kysymys synnytyksen käynnistymisestä.. mut ei näköjään nyt.. Mutta eikai se auta kun odotella vaan uusia suppareita!! Täällä siis raskaus menny enimmäkseen suuremmitta vaivoitta.. lonkat vaan kipeenä aina aamuyöstä ja närästää, mutta muuten ei ihmeemmin mitään..
Kaikille mahakkaille kovasti onnea loppukoitokseen.. kyllä h-hetki vielä meillekin koittaa!!