Alkaa olla Suomessa samankaltainen köyhät vs rikkaat asetelma kun 1918
Sisällissotaa ootellessa. Kauankoha porvari meinas köyhää vielä kyykyttää???
Kommentit (113)
Kukaan ei halveksi keskituloista ihmistä, mutta se ihmetyttää, että he äänestävät kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Ai opettajan palkoilla ei matkustella? Sallikaa minun nauraa. Tässä huomaa sen, että jollekin 3000€ kuussa ei riittäisi mihinkään, kun toinen saa sillä kahden viikon matkan Thaimaahan kerran vuodessa.
Se matka maksaa kaikkinensa sen 3000€/2 vko yhdeltä henkilöltä sesongin ulkopuolella. Sen säästää jos haluaa tavallisesta palkasta.
Täällähän on valitettu, että opettajilla on huonot palkat. Hyvä tietää, että näin ei sitten ole👍
Ketjun aloittajalle terveisiä että tutustu historiaan ennenkuin alat huutelemaan sisällisodasta ja vertaamaan 1918 aikaan. Kaukana ollaan niistä ajoista ja tilanteesta. Saas nähdä kuinka huima "mielenilmaisu" aktiivimallin vastustamiseksi nähdään perjantaina. Ainakaan meillä ei ruoka/kahvipöytä keskusteluissa kukaan ole marssimassa ulos. Duunia painetaan normaalisti että saadaan köyhien tuet verorahoilla maksettua.
Itse olen duunariperheessä kasvanut ja sukuni ensimmäinen korkeakoulututkinnon lukenut. Reilusti yli kolmenkymmenen ikäisenä pääsin "herrahissin" kyytiin ja nyt istutaan johtoportaassa. Tiedän köyhyyttä ja olen elänyt todella vähällä. Kotoa tukea on tullut sen klassisen ruokakassin verran ja henkistä tukea opinnoille ei senkään vertaa.
Täällä moni kirjoittaa että kelle tahansa voi käydä huonosti. Tämä on totta ,mutta se on sitten eri sakki joka osaa varautua tilanteeseen ja sopeutua. Jos kymmenien vuosien työuran jälkeen (keskiluokkaisella työssäkäyvällä) ei ole kuin velkainen asunto ja tuulen huuhtoma perse niin sietää katsoa syvälle peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällissotaa ootellessa. Kauankoha porvari meinas köyhää vielä kyykyttää???
Kauan vielä jatkuu kun 3000 e palkoilliset ja asuntovelalliset luulevat olevansa ns parempaa väkeä😂
Nämä ihmiset sentään tekee töitä. Maksavat veroja, käyttävät joitain palveluita, elävät elämäänsä.
En ymmärrä, miksi tavallinen keskiluokkainen ihminen olisi syypää toisen köyhyyteen, tai olisi jotenkin huono ihminen siksi että on hankkinut jonkun ammatin itselleen ja tuurilla pysynyt työelämässä?
Enkä ymmärrä sitäkään, miten joku huonoilla elämäntavoilla varustettu, ehkä kokonaan kouluttamaton ja pelkillä tuilla elävä ihminen voi kuvitella olevansa keskiluokkaista työssäkäyvää parempi?
Kuulehan. Näissä halveksimissasi köyhissä työttömissä on paljon niitä jotka ovat kouluttautunnet, tehneet töitä jopa vuosikymmeniä ja maksaneet palkastansa veroja.
Äläkä ala vänkäämään että sitten pitäisi olla asiat siinä mallissa että on säästöjä ja sijoituksia, asiat eivät ole niin yksinkertaisia kuin tahdot uskoa.
Kenelle tahansa, työssäkäyvälle keskiluokkaisellekin voi käydä huonosti.
Kirjoitinkin, että "ovat tuurilla pysyneet työelämässä".
Mikä oikeuttaa halveksimaan tavallisia, työssäkäyviä ihmisiä? Perheellisiä tai ei, mutta heitä jotka eivät saa tulonsiirtoja vaan elävät sillä omalla paikallaan (jotkut joten kuten ja toiset oikein mukavasti).
Mistä se viha kumpuaa? Kateudesta? Että kun suhteellisen pienten tuloerojen Suomessa hämärtyy se käsitys siitä, mitä voi vaatia itselleen kun elää pelkillä tulonsiirroilla. Naapuri voi olla töissä opettajana ja käydä kerran vuodessa Thaimaassa lomalla, ja se seinän takana elävä työkyvytön ajattelee että hänenkin täytyy saada samaa. Miksi?
Meillä on täällä ihan oikeita yhteiskunnallisia ongelmia, mutta se että keskiluokka yrittää pysyä työnsyrjässä kiinni ja elää elämäänsä, sen ei pitäisi olla mikään loukkaus ketään kohtaan.
Myönnä pois, että veroprosenttisi harmittaa. Aktiivimallin leikkauksista saatavat tulot eivät tuo tuloja keskituloisille. Kokoomus ajaa vain pääsääntöisesti hyväosaisten etuja.
En usko, että asuntovelallinen on oikeasti hyväosainen.
En ole sanallakaan maininnut Kokoomusta. Mistä sen revit tähän? Se viesti johon ensimmäisenä vastasin, irvaili sille että 3000€ kuussa tienaava kuvittelisi olevansa jotain parempaa. Kun minusta täällä eniten itsestään kuvittelevat jotkut ihan toiset.
Ja asuntovelkaa voi olla yli sietokyvyn, tai hyvin maltillisesti. Suomi on iso maa, on eri asia olla asuntovelallinen Helsingin seudulla kuin vaikka Lahdessa tai Kajaanissa.
Elämänhallintaa pitäisi opettaa kaikille.
Esim lapsiperheille (köyhille) toitottaa, että kaikilla ei ole hyvin asiat meillä Suomessa. Kyllä lapset varmaan hyväksyy tämän...
Kyllä ne vuoden 1918 erot työläisten ja porvarien välillä olivat vähän muutakin kuin pelkkiä tuloeroja. Eroa oli lisäksi niin koulunkäynnissä kuin asumisoloissakin, pukeutumisessa jne. ja päälle painoi vielä ensimmäisen maailmansodan aiheuttama yleinen elintarvikepula ja työttömyys ( ja tietenkin ilman minkäänlaisia työttömyyskorvauksia ) .Kyllä elämä nykyisin on aivan kuin eri planeetalta siihin aikaan verrattuna.
Kohta asuntojen korot nousee. Miten käy asuntovelallisten?
Kiva kun lainaa on enemmän kuin asunnon arvo.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä8306 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako autoa pitää polttaa, että kaikki Suomen köyhät saadaan köyhyysrajan yläpuolelle?
Yksikään suomalainen ei elä absoluuttisessa köyhyydessä, ja suhtellista köyhyyttä ei saada poistettua koskaan.
Mitäs jos vaikka opiskelisit vähän jotain ja sivistäisit itseäsi, et ehkä olisi ihan niin pihalla kaikesta.
Venäjällä virallisesti köyhyysrajan alapuolella eläviksi laskettiin alle 161 eurolla kuukaudessa eläneet henkilöt.
En löytänyt tietoa kuinka monta suomalaista elää alle 161 eurolla kuukaudessa.
Siitä voisi laskea suomalaisten köyhien määrän todellisuudessa.
Tunteeko kukaan todella köyhän suomalaisen, miten köyhtyi?
Sukulaiseni sai perintöä yli 50 000 € pari vuotta sitten, joi sen alle vuodessa, vuokrakin jäi maksamatta koska ei muistanut huolehtia edes siitä. Häätö asunnosta siitä syystä. Hän on köyhin suomalainen kenet minä tunnen.
Venäjällä enemmän köyhiä kuin vuosikymmeneen
Maan taloustilannetta on kurjistanut muun muassa öljyn hinnanlasku.
Ulkomaat
6.4.2017 klo 01:20
Venäjällä köyhyydessä elävien ihmisten määrä on korkeimmillaan sitten vuoden 2006, ilmenee Venäjän tilastoviranomaisen Rosstatin keskiviikkona julkaisemista luvuista.
Viime vuonna yli 13 prosenttia väestöstä eli noin 19,8 miljoonaa venäläistä eli köyhyysrajan alapuolella. Vuotta aiemmin heitä oli 19,5 miljoonaa.
Venäjän taloustilannetta ovat kurjistaneet öljyn hinnanlasku sekä länsimaiden Venäjälle Krimin miehittämisen ja Ukrainan sodan seurauksena asettamat talouspakotteet. Ennen taantumaa vuonna 2014 köyhiä oli Rosstatin mukaan 16,1 miljoonaa.
Tilanne on kuitenkin edelleen parempi kuin vuonna 2000, jolloin virallisesti köyhyysrajan alapuolella eläviä oli 40 miljoonaa.
Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä virallisesti köyhyysrajan alapuolella eläviksi laskettiin alle 161 eurolla kuukaudessa eläneet henkilöt.
Suomalaista köyhyyttä pitää verrata Suomen elintasoon.
Ei kun ostovoimaan. Mitä kukin sillä rahalla saa paikallisen hintatason mukaan. Venäläinen saa tuolla 161€:lla suurinpiirtein saman kuin suomalainen 300€:lla.
Jos keskiansio olisi miljoonan, niin olisiko 600.000€ ansaitseva köyhä? Suhteellisesti kyllä, mutta kaukana absoluuttisesta köyhästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syvästi järkyttynyt köyhien ja työttömien halveksimisesta. Arvot ovat koventuneet, ihmiset muuttuneet tylyiksi ja agressiivisiksi, ja rikkaat ja hyväosaiset uskottelevat itselleen että köyhät on köyhiä koska ne on tyhmiä.
Olen itse hyväpalkkainen ja korkeassa asemassa. Mutta juuri kukaan ei tiedä että olen taistellut itseni hyväosaiseksi kurjuudesta. Köyhä työäiskoti, paljon väkivaltaa, luonnebikainen isä hakkasi minua koko lapsuuden ja yritti kaikin tavoin estää herravihaisena koulutukseni. Mitään ei autettu ja maksettu, siis esim lukiokirjoja. Yliopistoon hakemisen (ja sinne pääsemisen) isä kosti tekemällä perinnöttömäksi, ja nyt katkeraa vihaa täynnä inhoaa menestymistäni.
Ihan oikeasti, oma kurjista oloista ponnistaminen vasti niin järjettömän työmäärän, yli-inhimillisen ponnistelun ja henkisen työn että kaikki ei siihen pysty. Köyhyys ei ole pelkkä raha-asia vasn siihen liittyy asenteet, uskomukset, viha, näköalattomuus...siis monen asian vyyhti. Minä menetin kontaktini perheeseeni ja sukuuni koska he eivät siedä ”johtajaporvaria” joka minusta tuli.
Tarkoitan kirjoituksellani sitä että lapsi ei hoi valita mihin syntyy. Köyhän perheen lapsi hyvin todennäköisesti perii sen köyhyyden ja ei ole mitenkään siihen itse syyllinen. Huono-osaisuusesta on vaikea taistella ulos, ja huolet ja murheet tuntuvat joskus murskaavilta.
Kyllä aikanaan niillä yliopistoni opiskeijakollegoilla oli helppoa jotka sai oman auton, asunnon ja kyukausirahaa kotia. Minä heräsin aamuisin neljältä töihin ja väsyneenä siitä sitten luennolke, kun vanhemmilta ei saanut mitään tukea ja apua koskaan.
Hyväosaisilla - siis sellaisilla jotk ovat syntyneet hyväosaisiksi - ei ole pienintäkään käsitystä huono-osaisuusen moniosaisesta ja kompleksisesta kokonaisuudesta. Siksi on helpointa ajatella että köyhä on tyhmä, työtön on laiska.
No tuota, me 80-luvulla opiskelleet hyväosaiset emme välttämättä saaneet vanhemmilta autoja, asuntoja emmekä kuukausirahaa, mutta kaikki jotka halusivat saivat valtiontakaaman opintolainan. Minun tuttavapiirissäni opiskeltiin sen ja kesätöiden turvin, niin porvarien lapset kuin työläisten kakarat. Tämä lienee mahdollista nykyäänkin, tosin opintorahan koko on jo niin suuri, että harvempi paljon lainaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta asuntojen korot nousee. Miten käy asuntovelallisten?
Kiva kun lainaa on enemmän kuin asunnon arvo.
Kohta, ihan kohta.
Mitä sitten käy vuokramarkkinoille ja asumistuelle?
No jaa. Eiköhän torpparitilanne ja työläisten oikeudet olleet vähän eri jamassa ennen sisällissotaa. Nythän köyhät ovat sosiaalielättejä eivätkä tyssäkäyviä , usein vielä ylipainoisia ja monella on vielä valden kustantama lemmikkiähly kotonaan. Mutta lisää pitäisi saada. uusin iPhone itselle ja lemmikkiählylle nyt ainakin ja isompi teevee.
Ja miksi köyhä ei sitten äänestä?
Ei voi jättää äänestämättä ja sitten nälviä muille väärin äänestämisestä :D
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, suomalainen "köyhä" ei ole koskaan voinut yhtä paksusti kuin tänään. Mistä seurauksena, suomalainen "köyhä" ei ole koskaan ollut yhtä veltto kuin tänään. Mitään sisällissotaa ei siis todellakaan ole tulossa.
Tässä oleellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaaha luokkataiseteluhullu on herännyt
Tunnetaan tuttavallisemmin nimellä "palstapersu". Eilinen murskatappio korpeaa sen verran, että tänään tulee useampia mielenterveysongelmaisia väkivaltafantasioilla hekumoivia aloituksia ja kommentteja.
Sitten miehekäs pääsy kielletty, tyypillinen vetelä lötjäke, aukoo päätään muttei kestä keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aloittajalle terveisiä että tutustu historiaan ennenkuin alat huutelemaan sisällisodasta ja vertaamaan 1918 aikaan. Kaukana ollaan niistä ajoista ja tilanteesta. Saas nähdä kuinka huima "mielenilmaisu" aktiivimallin vastustamiseksi nähdään perjantaina. Ainakaan meillä ei ruoka/kahvipöytä keskusteluissa kukaan ole marssimassa ulos. Duunia painetaan normaalisti että saadaan köyhien tuet verorahoilla maksettua.
Itse olen duunariperheessä kasvanut ja sukuni ensimmäinen korkeakoulututkinnon lukenut. Reilusti yli kolmenkymmenen ikäisenä pääsin "herrahissin" kyytiin ja nyt istutaan johtoportaassa. Tiedän köyhyyttä ja olen elänyt todella vähällä. Kotoa tukea on tullut sen klassisen ruokakassin verran ja henkistä tukea opinnoille ei senkään vertaa.
Täällä moni kirjoittaa että kelle tahansa voi käydä huonosti. Tämä on totta ,mutta se on sitten eri sakki joka osaa varautua tilanteeseen ja sopeutua. Jos kymmenien vuosien työuran jälkeen (keskiluokkaisella työssäkäyvällä) ei ole kuin velkainen asunto ja tuulen huuhtoma perse niin sietää katsoa syvälle peiliin.
Ap on niin pirun katkera ettei rajaa ja typerämpi kuin laki sallii, ei koulut ole maistunut, mutta suu paukkuu, pirusti paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syvästi järkyttynyt köyhien ja työttömien halveksimisesta. Arvot ovat koventuneet, ihmiset muuttuneet tylyiksi ja agressiivisiksi, ja rikkaat ja hyväosaiset uskottelevat itselleen että köyhät on köyhiä koska ne on tyhmiä.
Olen itse hyväpalkkainen ja korkeassa asemassa. Mutta juuri kukaan ei tiedä että olen taistellut itseni hyväosaiseksi kurjuudesta. Köyhä työäiskoti, paljon väkivaltaa, luonnebikainen isä hakkasi minua koko lapsuuden ja yritti kaikin tavoin estää herravihaisena koulutukseni. Mitään ei autettu ja maksettu, siis esim lukiokirjoja. Yliopistoon hakemisen (ja sinne pääsemisen) isä kosti tekemällä perinnöttömäksi, ja nyt katkeraa vihaa täynnä inhoaa menestymistäni.
Ihan oikeasti, oma kurjista oloista ponnistaminen vasti niin järjettömän työmäärän, yli-inhimillisen ponnistelun ja henkisen työn että kaikki ei siihen pysty. Köyhyys ei ole pelkkä raha-asia vasn siihen liittyy asenteet, uskomukset, viha, näköalattomuus...siis monen asian vyyhti. Minä menetin kontaktini perheeseeni ja sukuuni koska he eivät siedä ”johtajaporvaria” joka minusta tuli.
Tarkoitan kirjoituksellani sitä että lapsi ei hoi valita mihin syntyy. Köyhän perheen lapsi hyvin todennäköisesti perii sen köyhyyden ja ei ole mitenkään siihen itse syyllinen. Huono-osaisuusesta on vaikea taistella ulos, ja huolet ja murheet tuntuvat joskus murskaavilta.
Kyllä aikanaan niillä yliopistoni opiskeijakollegoilla oli helppoa jotka sai oman auton, asunnon ja kyukausirahaa kotia. Minä heräsin aamuisin neljältä töihin ja väsyneenä siitä sitten luennolke, kun vanhemmilta ei saanut mitään tukea ja apua koskaan.
Hyväosaisilla - siis sellaisilla jotk ovat syntyneet hyväosaisiksi - ei ole pienintäkään käsitystä huono-osaisuusen moniosaisesta ja kompleksisesta kokonaisuudesta. Siksi on helpointa ajatella että köyhä on tyhmä, työtön on laiska.
No tuota, me 80-luvulla opiskelleet hyväosaiset emme välttämättä saaneet vanhemmilta autoja, asuntoja emmekä kuukausirahaa, mutta kaikki jotka halusivat saivat valtiontakaaman opintolainan. Minun tuttavapiirissäni opiskeltiin sen ja kesätöiden turvin, niin porvarien lapset kuin työläisten kakarat. Tämä lienee mahdollista nykyäänkin, tosin opintorahan koko on jo niin suuri, että harvempi paljon lainaa ottaa.
80-luvulla oli helppo saada kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaisitko sanoa esim vakavasti sairastuneelle päin kasvoja että tämän tulee katsoa syvälle peiliin ja syyttää itseään?
Kovia, ilkeitä sanoja eikä tajua että elämää ei voi elää käsikirjoituksen mukaan. Vaikka kuinka järjestäisi asiansa ja ennakoisi niin siitä huolimatta voi tapahtua jotain jolle itse ei voi mitään.
Ihmettelen myös tätä mielenterveysongelmaisten syyttelyä.
Miksi täällä ymmärretään tahallaan väärin?
Miksi ollaan vihaisia niille, joilla menee hyvin, tai edes kohtuullisen hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on köyhä?
T. Äiti joka saa lapsensa hoitamisesta 250 euroa kuussaNo paljo sun mielestä yhteiskunnan pitäisi siitä penskan kasvatuksesta maksaa?
Hmm. No mä maksan sen 250 jos vien sen hoitoon, maksaa yhteiskunnalle tonneja oikeasti. Voisin vähän enemmän ottaa.
.. Kun nyt kysyit. Kysymykseni oli retorinen.
Ps. Äitis oli ruma lunttu
Ai opettajan palkoilla ei matkustella? Sallikaa minun nauraa. Tässä huomaa sen, että jollekin 3000€ kuussa ei riittäisi mihinkään, kun toinen saa sillä kahden viikon matkan Thaimaahan kerran vuodessa.
Se matka maksaa kaikkinensa sen 3000€/2 vko yhdeltä henkilöltä sesongin ulkopuolella. Sen säästää jos haluaa tavallisesta palkasta.