Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lakimiestä paikalla? Kuolinpesästä vetäytyminen

Vierailija
29.01.2018 |

Perinnönjakoa ei ole vielä tehty, perunkirja on. Osa kuolinpesän osakkaista käyttää tätä palstaa joten haluaisin kysyä joltain asiasta tietävältä vaikkapa sähköpostitse onko mahdollista vetäytyä velallisesta kuolinpesästä perunkirjoituksen jälkeen, kun velat uhkaavat mennä ulosottoon minulla taloudellisen tilanteeni vuoksi. Kuolinpesällä on siis jatkuvia kuluja joita joudumme maksamaan kuolinpesän osakkaiden kesken, toisten varallisuus riittää näiden velkojen maksamiseen mutta minun ei. Asiasta on kuolinpesän kesken nyt riitaa enkä jaksaisi tätä tilannetta. Jos joku osaa neuvoa tätä kautta niin sekin sopii, en mielelläni avaisi tilannetta lisää kuin sähköpostitse tms.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä en ymmärrä? Perukirjassa on ollut merkittynä velallinen vai velaton kiinteistö? Vai onko kuolinpesä ottanut lainaa kiinteistöä vastaan? Voiko kuolinpesä ottaa lainaa?

Siis velallinen kiinteistö, josta asuntolainaa jäljellä enemmän kuin asunnon nykyinen arvo, kun koko hommaa vitkuteltu. Olen vaan saanut kuukausittain summan joka on pitänyt maksaa. Ei kuolinpesä siis ottanut sitä lainaa.

T. Ap

Vierailija
42/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kiinteistö velallinen ennen perunkirjoitusta? Kuka laati perunkirjoituksen ja pesänselvityksen?

Plussan puolelle jäi n. 10 000e mutta sekin jo mennyt. Perunkirjoitus yms tehtiin ajallaan ja asianmukaisesti, nyt pesää ja sen laskuja on hoitanut yksi osakkaista.

Pesänhoitajan kuuluisi huolehtia pesästä huolellisesti.  Onko kyse perintötilasta, maatilasta tms., asuuko siellä joku vai miksi ihmeessä pesää ei ole jaettu?

Yksinkertaisesti saamattomuudesta. Osa ei halua välittäjää mutta ei myöskään suostu välittämään kiinteistöä itse, ottamaan kuvia ja laittamaan ilmoitusta. Eli siinä se on vuosia nyt tönöttänyt. Ei kukaan siellä edes asu. En tiedä josko homettakin kertynyt tms... en ole ollut yhtään tietoinen että voisin tähän mitenkään vaikuttaa. Mutta pesänjakajan hankkiminen ilmeisesti tulisi kustantamaan jonkin verran..?

T. Ap

Voit itse tilata kiinteistönvälittäjän arvioimaan kiinteistön arvon. Etsi välittäjä, joka tekee sen ilmaiseksi, useat tekevät. Pyydä arvio parilta-kolmelta välittäjältä. Pesänjakajan hakumaksu saattaisi olla n. 100-200 euroa. Kun pesänjakaja tekee työnsä, hänen kulunsa tulevat kuolinpesän maksettavaksi, eli myös sinä joudut maksamaan osan. Kulut ovat usein useita tonneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä en ymmärrä? Perukirjassa on ollut merkittynä velallinen vai velaton kiinteistö? Vai onko kuolinpesä ottanut lainaa kiinteistöä vastaan? Voiko kuolinpesä ottaa lainaa?

Siis velallinen kiinteistö, josta asuntolainaa jäljellä enemmän kuin asunnon nykyinen arvo, kun koko hommaa vitkuteltu. Olen vaan saanut kuukausittain summan joka on pitänyt maksaa. Ei kuolinpesä siis ottanut sitä lainaa.

T. Ap

Älytöntähän tuo nyt on. Pidetään tyhjän panttina kuluja aiheuttavaa kiinteistöä, jota kukaan ei käytä.

Ilmoita pesän osakkaille vaativasi perinnönjakoa. Elleivät suostu, tee hakemus käräjäoikeuteen pesänjakajan määräämiseksi.

Vierailija
44/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kiinteistö velallinen ennen perunkirjoitusta? Kuka laati perunkirjoituksen ja pesänselvityksen?

Plussan puolelle jäi n. 10 000e mutta sekin jo mennyt. Perunkirjoitus yms tehtiin ajallaan ja asianmukaisesti, nyt pesää ja sen laskuja on hoitanut yksi osakkaista.

Pesänhoitajan kuuluisi huolehtia pesästä huolellisesti.  Onko kyse perintötilasta, maatilasta tms., asuuko siellä joku vai miksi ihmeessä pesää ei ole jaettu?

Yksinkertaisesti saamattomuudesta. Osa ei halua välittäjää mutta ei myöskään suostu välittämään kiinteistöä itse, ottamaan kuvia ja laittamaan ilmoitusta. Eli siinä se on vuosia nyt tönöttänyt. Ei kukaan siellä edes asu. En tiedä josko homettakin kertynyt tms... en ole ollut yhtään tietoinen että voisin tähän mitenkään vaikuttaa. Mutta pesänjakajan hankkiminen ilmeisesti tulisi kustantamaan jonkin verran..?

T. Ap

Voit itse tilata kiinteistönvälittäjän arvioimaan kiinteistön arvon. Etsi välittäjä, joka tekee sen ilmaiseksi, useat tekevät. Pyydä arvio parilta-kolmelta välittäjältä. Pesänjakajan hakumaksu saattaisi olla n. 100-200 euroa. Kun pesänjakaja tekee työnsä, hänen kulunsa tulevat kuolinpesän maksettavaksi, eli myös sinä joudut maksamaan osan. Kulut ovat usein useita tonneja.

Asun ihan toisella puolella Suomea enkä tiedä missä kiinteistön avaimet edes ovat, eikä sitä varmaan kerrotakaan jos kysyn. Tilanne on hankala. Eli minun on todella vaikea hankkia kiinteistövälittäjää. Konkurssiin hakeutuminen nyt on varmaan liian myöhäistä? Toisaalta luki että jos ei ole saanut etua kuolinpesästä niin voisi sen myöhemminkin tehdä, miten asia oikein on? Ei olisi varaa maksaa yhtään mitään enää.

T. Ap

Vierailija
45/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, tee niin kuin on neuvottu ja kysy asiaa oikealta lainoppineelta. Soita, varaa aika, mene papereiden kanssa käymään. 

Vierailija
46/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita heti oman kuntasi oikeusaputoimistoon ja tilaa sinne aika jos olet vähävarainen. Jos et saa ilmaista oikeusapua niin kannattaa maksaa pari sataa oikeasta avusta itse.

Vierailija
47/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko on aikaa perunkirjoituksesta? Kuka arvioi tuolloin kiinteistön arvon?

Vierailija
48/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa, mitä vanhemmat -muut osakkaat ovat ajatelleet kiinteistön arvosta ja arvon pysymisestä, jos kiinteistö aiottiin jättää oman onnensa nojaan. Jos kiinteistön arvo on arvioitu päin pyllyä (kuka on arvoinnin tehnyt), siitä voi kuolinpesän osakas tehdä oikaisun perukirjaan maistraattiin ilmoittaen. Mutta onkohan siinä jokin aikaraja, ken tietää. Eikä arvon oikaisu auta velkojen määrään, mutta pesänilmoittajan vastuu voi olla kortilla.

Vierailija
49/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, tee niin kuin on neuvottu ja kysy asiaa oikealta lainoppineelta. Soita, varaa aika, mene papereiden kanssa käymään. 

Järkevää on myös yrittää selvittää mahdollisimman paljon itse, lakimiehen minuutit maksavat.

Vierailija
50/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita heti oman kuntasi oikeusaputoimistoon ja tilaa sinne aika jos olet vähävarainen. Jos et saa ilmaista oikeusapua niin kannattaa maksaa pari sataa oikeasta avusta itse.

Soitin juuri oikeusaputoimistoon ja palvelu on minulle ilmainen, kun tulot alle 1100e/kk. Sain ylihuomiselle ajan.

Kiitos kaikille!

T. Ap

Vierailija
51/51 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennitön kirjoitti:

Sinun pitää tehdä/kirjoittaa paperi, jossa lukee että et ryhdy pesään, johon sitten pyydät muilta jaossa mukanaolevilta allekirjoituksen (ovat tiedoksi saaneet). Tuohon paperiin voi varmaan netistä löytyä jo valmiskin kaavake.

Tämä taitaa olla jo myöhäistä tässä vaiheessa, kun perunkirjoitus on jo tehty ja ilmoitettu verottajalle.

Se pitää paikkansa, että nyt voit vaatia jakoa. Lain mukaan kuolinpesä on jaettava, jos yksi osakas vaatii. Ei sitä tarvitse jakaa kokonaan vaan sinut voidaan "ostaa ulos", eli sinä saat osuutesi rahana.

Kyllä kuolinpesän voi pitää jakamattomana vuosikausia. Onhan noita jakamattomia ajalta ennen sotia, joissa on jo viides sukupolvi perillisiä, jotka eivät edes tunne toisiaan.