Ajat ovat kovat -kerro parhaimmat nuukailuvinkkisi meille muille
Oletko nuuka luonnostasi? Nautitko nuukailusta ja säästämisestä? Jos nuukailet vapaaehtoisesti, niin uskon sinulla olevan hyviä ja toimivia vinkkejä niin nuukailusta pitäville kuin pakosta kaikesta säästäville. Haluaisitko jakaa tietämyksesi ja kokemuksesi muiden kanssa?
Kommentit (42)
Jos on juopottelija, kannattaa laittaa sahtia ja kotiviinejä.
Jos tupakoi, ne on tietty sätkät.
Älä maksa veroja:
-eroa kirkosta
-tienaa niin vähän, ettei palkasta mene veroja
-kuluta mahdollisimman vähän, kierrätä, vaihda, vaihdantatalous, metsästä, kalasta, marjasta, viljele itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sellainen korjaus, että ajat eivät ole ollenkaan kovat tai huonot, vaan kohentuneet paljon, kiitos Sipilän hallituksen. Taloudessa menee hyvin pitkästä aikaa, kuluttajaluottamus on suurempi kuin koskaan, jne jne. Että mitä sinä oikein valitat?
Hei,
tässä ap, kerrotko missä kohtaa aloituksessa oli valitusta? Vapaaehtoisesti nuukailevalla harvoin on todellista tarvetta venyttää senttiä ja sen takia he tekevät sen muista kuin pakottavista syistä. Uskon heillä olevan oikein käyttökelpoisia vinkkejä niille ihmisille, jotka taloudellisen tilanteensa takia tarvitsevat neuvoja ja ideoita. Vai onko se jotenkin sinulta pois, että ihmiset tukevat ja auttavat toisiaan? Ai niin, sehän ei tainnut olla Sipilän hallituksen idea vaan köyhimmän kansan osan elämän kurjistuttaminen.
Terv. sellainen vapaaehtoisesti nuukaileva
Rahaa on yhtä paljon kuin ennenkin..
Talouskasvussa annetaan pankista helpommin lainaa..
Se on se ero.
Mikä vi tun talouskasvu?? Onko jollain enemmän rahaa vai??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan maalla.. En osta sytykkeitä, vaan käyn keräämässä kassillisen kuivia kuusen alimpia oksia. Aivan mahtavia sytykkeitä.
Saunan pesään ei käytetä kesällä ostettuja/tehtyjä puita, vaan kerätään kuivia tippuneita oksia. Lapset hoitaa tämän työn.Mä käytän sytykkeinä ilmaislehtiä, sanomalehtiä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutaan maalla.. En osta sytykkeitä, vaan käyn keräämässä kassillisen kuivia kuusen alimpia oksia. Aivan mahtavia sytykkeitä.
Saunan pesään ei käytetä kesällä ostettuja/tehtyjä puita, vaan kerätään kuivia tippuneita oksia. Lapset hoitaa tämän työn.Mä käytän sytykkeinä ilmaislehtiä, sanomalehtiä siis.
Ei ole ollenkaan niin hyvä.
Toinen hyvä on sulattaa kattilassa vanhat kynttilänjämät ja kaataa munakennoon.
16 jatkaa vielä lisää:
-kun vaatteet on jo niin rikki, ettei niitä saa korjattua, niin ne voi leikata matonkuteiksi, joista voi virkata vaikka mitä. Koreja, kasseja, pannulappuja, mattoja, istuinaluatoja yms. Vain mielikuvitus on rajana. Sama pätee vanhoihin lakanoihin. Sanomalehtiäkin voi punoa koreiksi. Ilmaisjakeluna tulee välillä sopivaa materiaalia.
-Pidä itsesi terveenä ja vetreänä. Se säästää. Liiku ulkona ja bongaile ilmaisia tapahtumia ja vaikka taidenäyttelyitä. Käytä kirjastoa. Käy ulkona syömässä eväitä. Älä anna synkkyyden vallata mieltä, äläkä passivoidu. Yksinäinenkin voi löytää seuraa monesta paikasta. Yksinäisiä on nimittäin paljon. Harrasta ilmausia asioita.
Ja tärkein:
-Älä häpeä köyhyyttä. Moni on köyhä ilman omaa syytään. Ja vaikka se olisikin "omaa syytä", niin et ehkä juuri nyt voi tehdä paljoa tilannetta muuttaaksesi. Ei ulkoiset puitteet ole niin tärkeät ja kun pitää mielensä avoimena, voi keksiä uutta ja löytää uusia asioita. Itseään voi kehittää.
Nro 16 onkin oikea asiantuntija, kiitos vastauksista!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tylsä vinkki: pidän tavaroista hyvää huolta. Puhdistan ja rasvaan nahkakengät, pyyhin laukut mikrokuituliinalla, käytän neuleisiin nukkaleikkuria, silitän paidat ja mekot ja niin edelleen. Mitä parempaa huolta tavaroista pitää, sitä harvemmin tarvitsee uusia. Näyttääkin siistimmältä!
Nukkaleikkurin tulos näyttää siistltä, mutta se syö vaatetta se verran pahoin että on käyttökelvoton nopeammin kuin jos leikkuria ei käytä. Leikkuri vie paljon muutakin kuin nukat, ylimääräistä vie mukanaan ja paita ohenee nopeasti...
Tietenkään ei tuhlata vaatteisiin, hyviä vaatteita saa kierrätyskeskuksista ja armeijan ylijäämästä, asuminen mahdollisimman pienessä asunnossa/talossa, vaatetta päälle kun sisällä on kylmä, syödään vain kotona, keitetään mahdollisimman laihaa kahvia, ei tupakkaa tai alkoholia, autolla ajetaan vain työmatkaa. Missään lomilla ei käydä. Aina etsitään halvin jos jotain pitää hankkia.
Kaikki hankitaan vasta kun siihen on varaa. Moni asia on vielä hyvä kun sen pesee ja korjaa kunnolla. Kodinkoneita saa jopa ilman.
Kaikesta tavarasta pidetään hyvä huoli. Toisen roska on toisen aarre.
Näin meillä, lapsiperheessä.. Mut tietty lapsilisät on ihan turhia..
Mitkä kovat ajat? Taloushan on vain parantunut viimesinä parina vuotena? Minusta on tuntunut että ihmiset nimenomaan ovat taas rohkaistuneet elämään rahallisesti katsottuna hövelimmin kuin aiemmin.
Minun nuukailuvinkeistä osa vaatii aluksi rahaa, mutta maksavat itsensä takaisin pitkällä aikavälillä:
-palasaipput, -shampoot ja -deodorantit. Voit myös opetella tekemään itse deodorantteja.
-osta vaatteet kirpputoreilta ja UFF:lta, alusvaatteet, sukat ja kengät alennusten loppurysäyksistä. Itse ostan esim. talvikengät silloin kun löydän alennuksesta hyvät, ja ne sitten saattavat odottaa kaapissa useamman vuoden, kunnes entisistä aika jättää.
-painosta esimiestä hankkimaan kulttuuriseteleitä tai virikekortteja. Näillä pääset salille, museoihin, elokuviin...
-youtubessa on muutakin kuin musiikki- ja kissavideoita. Hae sieltä joogavideoita, aikidoa, iirinkieltä... mitä ikinä haluatkin oppia, joku on tehnyt siitä sinulle ilmaisia videoita.
-lakkaa viettämästä aikaa ihmisten kanssa, joille ajanvietto tarkoittaa rahan kulutusta. Kahvilat ovat toki kivoja paikkoja, mutta niitäkin on paljon eri hintaisia, ja jos joku ei voi tulla nähdyksi muuta kuin siinä keskustan kalleimmassa ketjupaikassa, voit keskittyä joustavampiin yksilöihin.
-lakkaa ostamasta karkkeja ja herkkuja, ja tee ne sen sijaan itse. Karkkipussi saattaa maksaa kolmekin euroa, ja se on vain sokeria ja lisäaineita. Osta jäätelöitä vain isoissa pakkauksissa, ja niitäkin vain silloin kun ovat alennuksessa.
-juomaksi aina vettä. Älä osta mehuja, osta hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Nro 16 onkin oikea asiantuntija, kiitos vastauksista!
Ap
Kiitos! En itsekään tajunnut, että kokemusta en kertynyt näin paljon. Noita juttuja tuntui vain pulpahtelevan mieleen. Rahattomuus on mulle sellainen haaste tai aivopähkinä, vaikka tämä on kestänyt jo hyvin kauan. Joskus aikanaan ihmiset asui luonnon armoilla ja selvisi perimätiedon ja nokkeluuden avulla. Mulla on siihen nähden hyvä tilanne kuitenkin. En koe elämääni ankeaksi.
Tilanne paranee ehkä lähivuosina, mutta varmaan eläisin näin, vaikka olisin miljardööri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollenkaan niin hyvä.
Toinen hyvä on sulattaa kattilassa vanhat kynttilänjämät ja kaataa munakennoon.Kävyistä saa myös hyviä sytykkeitä kun vielä dippaa ne sulatettuihin kynttilänjämiin
Nuukailun voi ymmärtää kahdella lailla: yksi on se, miten voi säästää rahaa eli vältellä ostamista ja ostaa mahdollisimman halvalla. Toinen on se, miten voi välttyä heittämästä mitään pois.
Usein saidat ihmiset ovat saitoja molemmilla tavoilla. Ja esim. sukkien parsiminen palvelee molempia.
Mutta en oikein ymmärrä sitä ettei mitään raskita hävittää, ei edes tyhjiä maitopurkkeja ja vanhoja sanomalehtiä, vaan yritetään vimmatusti hyödyntää kaikki. Siinä ei kyllä oikeasti säästä mitään, roskia vaan kertyy nurkkiin.
Viikonloppuna oli Yle-uutisissa juttua naisesta joka vältteli roskien aiheuttamista. Kuulemma nukkekodin kalusteet oli tehty vanhoista maitopurkeista. Varmaan hienot mutta ei siihen montaa purkkia saa upotettua. Roskat roskiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle paras säästövinkki on ollut:
Älä osta sitä mitä tarvitset, vaan mitä ilman et tule toimeen.
Tämä pätee hyvin vaatteiden, asusteiden, kodin tavaroiden ym. kanssa, mutta myös ruokakaupassa.
Kyllä.
Yks helkkarin kova säästövinkki on autoilijalle, että aina halvin mahdollinen auto, ei mitään osamaksuja ja mielellään käteisellä.
Mulla on aina tonni säästettyä "uuteen autoon. Korjaan itse jos tulee vikoja.
Tulee säästöä kun lapset kuolee jo pikkukolarissa sinne takapenkille surkeassa autossa ja halvimmissa istuimissa.
Säästäväinen voi olla, mutta tyhmäksi ei tarvi ruveta.
Ostan uusia vaatteita vasta kun olen varma rahat riittävät pakolliseen. Jollain on vuoden palkkarahat säästössä, saisin säästää noin 6 vuotta tuohon.
Jos rahat vähissä otan edellisistä kauppakuiteista jonkun mukaan ja ostan samat tavarat.
Tuli tosi surullinen olo tästä ketjusta :/ joutuuko joku oikeasti elämään tämän ainoan elämänsä noin kurjasti :(
Ei kahviloita piristämässä tai edes hyvään ja maittavaan ruokaan vara :/
Vierailija kirjoitti:
Tuli tosi surullinen olo tästä ketjusta :/ joutuuko joku oikeasti elämään tämän ainoan elämänsä noin kurjasti :(
Ei kahviloita piristämässä tai edes hyvään ja maittavaan ruokaan vara :/
*Breaking news*
Meitä on muutamia jotka emme välitä kahviloissa istumisesta! Ihan tosi!
Puolestani istuskelkoon kuka lystää, mutta minä en halua vetelehtiä kaupungilla ryystämässä ylihintaista maitokahvia jolla on teennäinen nimi.
Itse asiassa kahviloihin pakottaminen toimisi keskiankarana rangaistuksena minulle.
Ja siksi minun on vaikea nähdä sitä jonain ihmisyyteen olennaisesti kuuluvana oikeutena.
Kauppareissulla kannattaa hamstrata erilaisia kuiva-aineita ja tarjouksessa olevia elintarvikkeita: kaurahiutaleita, makaroneja, riisiä, pakastevihanneksia, säilykkeitä jne. Kaali ja juurekset ovat hyviä ja aina edullisia.
Ajattelin lähteä kauppaan ostamaan yhtä sun toista varastoon. Hyödynnän tässä ketjussa annettuja vinkkejä ja yritän nuukailla ensi kuukauden. :)
Hei,
tässä ap, kerrotko missä kohtaa aloituksessa oli valitusta? Vapaaehtoisesti nuukailevalla harvoin on todellista tarvetta venyttää senttiä ja sen takia he tekevät sen muista kuin pakottavista syistä. Uskon heillä olevan oikein käyttökelpoisia vinkkejä niille ihmisille, jotka taloudellisen tilanteensa takia tarvitsevat neuvoja ja ideoita. Vai onko se jotenkin sinulta pois, että ihmiset tukevat ja auttavat toisiaan? Ai niin, sehän ei tainnut olla Sipilän hallituksen idea vaan köyhimmän kansan osan elämän kurjistuttaminen.
Terv. sellainen vapaaehtoisesti nuukaileva