Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varo tätä! Toimeentulotukiasiakkaana voit syyllistyä huomaamatta petokseen

Vierailija
29.01.2018 |

Toimeentulotukiasiakkaat eivät saa säästää tai sijoittaa:

Sosiaalialan asiantuntija: Toimeentulotukea ei saa, jos on sijoituksia tai säästöjä.
Voiko työtön säästää ilman että tukia leikataan? Asia nousi esiin, kun talousasiantuntija antoi vinkkejä Helsingin Uutisten verkkosivuilla 27. marraskuuta.

Sosiaalialan asiantuntija varoittaa, että toimeentulotuella ei saa säästää eikä sijoituksiakaan saa olla. Jos niitä on, niin toimeentulotukea ei voida myöntää.

– Periaatteessa säästää voi, koska on voimassa pankkisalaisuus. Mutta samalla syyllistyy petokseen, jos henkilö hakee toimeentulotukea eikä kerro varoistaan, sanoo YTM, sosiaalityöntekijä Susanna Rissanen.

Tällainen toiminta olisi siis rikollista.

Säästämisestä ja sijoittamisesta Rissanen peräänkuuluttaa realismia. Turhia toiveita ei kannata nostattaa.

Sijoittamisessa kun piilee myös riskinsä ja säästönsä voi myös menettää.

– Kyllä työttömäksi jääneellä on paljon muuta ajateltavaa ja stressattavaa kuin sijoitusmaailma, toteaa Rissanen.

Työmarkkinatuen saanti ei estä säästämistä. On kuitenkin hyvä huomata, että mikäli taloudellinen tilanne muuttuu ja tulee tarvetta toimeentulotuelle, pitää säästöt käyttää ensin pois.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/460276-varo-tata-toimeentulot…

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiikon monikaan käytännössä niin, että jättää tt-tuen hakematta, jos saa yhden kk:n ttt:n riittämäänkin kahdelle. Mieluummin sitä varmaan tuhlaa sen yli jäävän johonkin mihin vaan keksimäänsä turhaan.

Miksi kukaan tekisi noin, kun otetaan huomioon, että hallinto-oikeus on jo lähes 16 vuotta sitten linjannut, että toimeentulotuesta saa säästää ilman että säästöt vaikuttavat toimeentulotukeen?

Nyt olet ymmärtänyt jotain pahasti pieleen.

Työttömyysturvasta on ok säästellä, muttei missään tapauksessa toimeentulotuesta. Jos hakee toimeentulotukea ja jää säästöön, on väärinperustein hakenut.

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2002/helsingin_hao20020317

Toimeentulotuki, Huomioon otettavat varat, Säästynyt toimeentulotuki

Helsingin HAO

Diaarinumero:05821/01/4010

Antopäivä:24.5.2002

Taltio:02/0317/2

Henkilö A, joka oli saanut toimeentulotukea lähes yhtäjaksoisesti huhtikuusta 2000 alkaen, oli hakenut toimeentulotukea kesäkuulle 2001. A:n hakemus oli kuitenkin hylätty, koska toimeentulotukilaskelma oli osoittanut 12 markan ylijäämää sen jälkeen, kun laskelmassa oli otettu huomioon A:n käytettävissä olevina varoina 6 000 markkaa.

A:n selvityksen mukaan, joka sisälsi muun ohessa pankkitilin tiliotteet 21.12.2000 alkaen, hänen tilillään hakemuksen tekohetkellä olleet säästöt olivat pääosin hänen aikaisemmin saamistaan toimeentulotuen perusosista säästyneitä varoja.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan toimeentulotuen perusosa on tarkoitettu kattamaan jokapäiväiseen elämään kuuluvia juoksevia menoja, joista ei erikseen tarvitse esittää selvitystä viranomaisille. Asiakkaan harkinnassa on, kuinka paljon perusosasta hän käyttää näihin eri tarkoituksiin ja säästääkö hän tukea myöhempää tarvetta varten. Asiassa ei kiistetty sitä, että A:n tilille säästyneet varat olivat kertyneet hänen esittämällään tavalla. Vaikka toimeentulotukea määrättäessä otetaan lähtökohtaisesti huomioon kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat vain erikseen säädettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä. Hallinto-oikeus kumosi sosiaali- ja terveysjaoston päätöksen ja palautti asian jaostolle uudelleen käsiteltäväksi.

Laki toimeentulotuesta 1 § 1 mom

Laki toimeentulotuesta 2 §

Laki toimeentulotuesta 6 §

Laki toimeentulotuesta 7 §

Laki toimeentulotuesta 12 §

Vierailija
42/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiikon monikaan käytännössä niin, että jättää tt-tuen hakematta, jos saa yhden kk:n ttt:n riittämäänkin kahdelle. Mieluummin sitä varmaan tuhlaa sen yli jäävän johonkin mihin vaan keksimäänsä turhaan.

Miksi kukaan tekisi noin, kun otetaan huomioon, että hallinto-oikeus on jo lähes 16 vuotta sitten linjannut, että toimeentulotuesta saa säästää ilman että säästöt vaikuttavat toimeentulotukeen?

Todellako? Kun säästeliäälle kertyy satasten tai vuosien aikana tonnienkin säästöt tt-tuesta, myönnetäänkö tt-ukea hakijalle silti aina lisää?

Helsingin HAO

Henkilö A, joka oli saanut toimeentulotukea lähes yhtäjaksoisesti huhtikuusta 2000 alkaen, oli hakenut toimeentulotukea kesäkuulle 2001. A:n hakemus oli kuitenkin hylätty, koska toimeentulotukilaskelma oli osoittanut 12 markan ylijäämää sen jälkeen, kun laskelmassa oli otettu huomioon A:n käytettävissä olevina varoina 6 000 markkaa.

A:n selvityksen mukaan, joka sisälsi muun ohessa pankkitilin tiliotteet 21.12.2000 alkaen, hänen tilillään hakemuksen tekohetkellä olleet säästöt olivat pääosin hänen aikaisemmin saamistaan toimeentulotuen perusosista säästyneitä varoja.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan toimeentulotuen perusosa on tarkoitettu kattamaan jokapäiväiseen elämään kuuluvia juoksevia menoja, joista ei erikseen tarvitse esittää selvitystä viranomaisille. Asiakkaan harkinnassa on, kuinka paljon perusosasta hän käyttää näihin eri tarkoituksiin ja säästääkö hän tukea myöhempää tarvetta varten. Asiassa ei kiistetty sitä, että A:n tilille säästyneet varat olivat kertyneet hänen esittämällään tavalla. Vaikka toimeentulotukea määrättäessä otetaan lähtökohtaisesti huomioon kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat vain erikseen säädettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä. Hallinto-oikeus kumosi sosiaali- ja terveysjaoston päätöksen ja palautti asian jaostolle uudelleen käsiteltäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiikon monikaan käytännössä niin, että jättää tt-tuen hakematta, jos saa yhden kk:n ttt:n riittämäänkin kahdelle. Mieluummin sitä varmaan tuhlaa sen yli jäävän johonkin mihin vaan keksimäänsä turhaan. Kun kaveritkin käyttää tuet röökiin ja kaljaan ja saavat joka kk hakea lisää tukea hyvällä omallatunnolla.

Minä olen tehnyt näin, olisin halunnut ostaa halvan tabletin kun rahaa jäi yli mutta tuntui jotenkin väärältä törsätä toimeentulotukea "turhuuksiin". Elelin seuraavankin kuukauden niillä rahoilla mitä jäi yli.

En tiedä olenko rehti kansalainen vai pelkästään hölmö.

Anteeksi nyt kun sanon vaikka itse kysyit.. Olet hölmö. Tietenkin käytät kaiken mitä saat ja ostat mitä tarvitset!

Vierailija
44/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on pahasti ristiriidassa mm. sen kanssa, että mikäli henkilöllä on esim. opintolainaa jota tulee lyhentää kuukausittain sitä ei huomioida toimeentulomenona mutta lainan lyhennyksiin ei saisi olla säästössä rahaa. 

Kyllä minä olen säästänyt nimenomaa isompia laskuja varten rahaa.

Eikä siitä ole koskaan tullut mitään ongelmia.

Ensimmäisellä kerralla täytyy säästöt olla käytettynä, mutta jatkossa seurataan vaan niitä tuloja, ei sitä tilillä olevaa rahamäärää.

Minulla oli yhdessä välissä työttömyystuen maksupäivä kuun lopussa, olisihan se ollut hullua että ttuessa olisi katsottu että nyt mulla on 500e säästöjä kun en tietenkään ole koko tukirahaa käyttänyt heti.

niinpä. On se vain kumma, että jos on lainaa 20 000e ja tilillä säästössä 300e tuleviin lyhennyksiin, et ole oikeutettu saamaan tt-tukea vaikka noita tulevia lyhennyksiä ei huomioida jatkossakaan menoina, jolloin jäät jatkossakin pahasti miinukselle

Saanko kysyä miksi alapeukku? Etkö ymmärrä ristiriitaa?

Olet siis sitä mieltä että yhteiskunnan tulisi maksaa takaisin lainasi? Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, ja laskelmassa huomioidaan kaikki käytettävissä olevat varat, myös ne lainan lyhennykseen tarkoitetut varat.

Miksi yläpeukutatte tätä idiootit kun tästä juurikaan ei ollut kyse. En ole missään esittänyt lainojen maksattamiseta yhteiskunnalla? Olenko?

En ymmärrä mikset maksanut niitä lyhennyksiä pankille suoraan könttänä, jos kerran tiesit joutuvasi tt-tuelle. Itse ainakin olen tehnyt niin, eikä ole tullut ongelmia. Ei se vaadin kuin soiton pankkiin.

Vierailija
45/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on pahasti ristiriidassa mm. sen kanssa, että mikäli henkilöllä on esim. opintolainaa jota tulee lyhentää kuukausittain sitä ei huomioida toimeentulomenona mutta lainan lyhennyksiin ei saisi olla säästössä rahaa. 

Ensimmäisellä kerralla täytyy säästöt olla käytettynä, mutta jatkossa seurataan vaan niitä tuloja, ei sitä tilillä olevaa rahamäärää.

Minulla oli yhdessä välissä työttömyystuen maksupäivä kuun lopussa, olisihan se ollut hullua että ttuessa olisi katsottu että nyt mulla on 500e säästöjä kun en tietenkään ole koko tukirahaa käyttänyt heti.

niinpä. On se vain kumma, että jos on lainaa 20 000e ja tilillä säästössä 300e tuleviin lyhennyksiin, et ole oikeutettu saamaan tt-tukea vaikka noita tulevia lyhennyksiä ei huomioida jatkossakaan menoina, jolloin jäät jatkossakin pahasti miinukselle

Olet siis sitä mieltä että yhteiskunnan tulisi maksaa takaisin lainasi? Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, ja laskelmassa huomioidaan kaikki käytettävissä olevat varat, myös ne lainan lyhennykseen tarkoitetut varat.

Miksi yläpeukutatte tätä idiootit kun tästä juurikaan ei ollut kyse. En ole missään esittänyt lainojen maksattamiseta yhteiskunnalla? Olenko?

En ymmärrä mikset maksanut niitä lyhennyksiä pankille suoraan könttänä, jos kerran tiesit joutuvasi tt-tuelle. Itse ainakin olen tehnyt niin, eikä ole tullut ongelmia. Ei se vaadin kuin soiton pankkiin.

Koska se vaikeuttaisi selviytymistä seuraavina kuukausina. Se puskuraha on oltava olemassa jotta selviää myös seuraavasta kuukaudesta. Pattitilanne

Vierailija
46/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se vaikeuttaisi selviytymistä seuraavina kuukausina. Se puskuraha on oltava olemassa jotta selviää myös seuraavasta kuukaudesta. Pattitilanne

Ei se lainan pääoma siitä kertalyhennyksestä juurikaan lyhenisi

Vierailija
47/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä toimeentulotuesta saattaa jäädä helpostikin säästöön. Monet tällaiset sossun asiakkaat saavat enemmän rahaa kun pienipalkkaisessa työssä olevat.

Väärin kuitenkin että pienistäkin säästöistä, omasta asunnosta yms rangaistaan. Eivätkä tällaiset ihmiset saa sitten välttämättä tarpeen tullen mitään.

Ja sitten samaan aikaan kaikki narkkarit, juopot jotka pistävät kaikki rahat parissa päivässä haisemaan saavat vaan lisää rahaa. Tai joku elämäntapatyötön yh- mamma asuu 4 lapsensa kanssa vuokratussa omakotitalossa, ja saa vielä sen lisäksi ihan kivasti rahaa. Mutuille yleensä maksetaan kaikki yms yms

Kai tuohonkin systeemiin pitäisi saada joku järki, en vaan tiedä miten.

Vierailija
48/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä toimeentulotuesta saattaa jäädä helpostikin säästöön. Monet tällaiset sossun asiakkaat saavat enemmän rahaa kun pienipalkkaisessa työssä olevat.

Jos palkasta jää hyväksyttävien menojen jälkeen vähemmän kuin toimeentulominimi, niin erotuksen saa tukena. Eli työssä käyvä ei voi olla pienituloisempi kuin tukien saaja. Korkeintaan saman tuloinen, yleensä vähän päälle vaikka olisi pienikin palkka.

Vierailija
49/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tästä keskusteluketjun kommenteistakin näkee, että koko systeemi täysin pielessä, kommentoijat keskittyvät lillukanvarsiin, kun olennaisempaa olisi keskittyä siihen, MIKSI toimeentulotuen säännöt osaltaan pitävät tuen saajat jatkossakin tuen saajina.

Ilman muuta pitäisi olla selvää se, että jos toimeentulotuella kykenee saamaan aikaan jotakin tulonlähdettä, oli se sitten investointia tai mitä vaan, niin TOTTAKAI se pitää olla sallittua, kunhan tulot sitten vastaavasti sovitellaan -> eli tulot kasvaa ja aikaansaatuja tuloja vastaavasti alennetaan tukia esim. 50 senttiä jokaista ansaittua 1 euroa kohden.

Kannattais varmaan hiuka miettiä näitä asioita tarkemmin eikä vääntää väkisin jokaikistä kannustusloukkujen miinakenttään joutunutta takaisin niihin miinoihin. Siitä miinakentästä pitää pikemminkin päästä POIS kuin takaisin sinne, ja erittäin olennainen tekijä asiassa on myös se että tukien varassa elävien aikaansaamiin tulonlähteisiin suhtaudutaan rankaisumallilla, kun pitäisi pikemminkin KANNUSTAA kasvattamaan toimintaansa niin että sovittelun seurauksena tuet jäisi asteittain lopulta kokonaan pois.

Systeemiä kehittämässä on ihan varmasti olleet porvarit, jotka ovat em. sääntöhäkkyröidensä avulla halunneet saada aikaan jonkinlaisen "pullonkaulan" köyhempien ja osakkeenomistajien välille, jotta siirtymää varakkaampien joukkoihin ei pääsisi syntymään.

Mutta valitettavampaa on se, että tällä ei ajeta Suomi Oy:n etuja pätkääkään, vaan ihan päinvastoin Suomihan taantuu tällä systeemillä vauhdikkaasti.

Vierailija
50/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tt-tukiasiakkaana enemmän tai vähemmän teini-ikäisestä saakka. Ikää nyt neljäkymmentä. Perheeni on elänyt kädestä suuhun eikä mitään ole säästetty. Nyt opiskelen lainan avulla. Säästöjen avulla olisi helpompaa muuttaa työn perässä eri paikkakunnalle tai vaikka ulkomaille. Nyt näyttää siltä että jään toimeentulotukiasiakkaaksi loppuelämäkseni. Vastikään luin sijoittajan vinkin jonka mukaan nuoresta pienen summan kuukausittain säästämällä voi haalia aikamoisrn potin eläkeikään menenssä.

Vierailija
51/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan tilillä olla rahaa ruokaan ja mitä on laskuja ennen seuraavaa rahapäivää. Jos on se ihanteellinen tilanne, että saa maksettua laskut eräpäivänä.

Vierailija
52/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tpimeentulotukiasiakkaita kannustetaan olemaan riippuvaisia yhteiskunnasta sen sijaan että heille tarjottaisiin neuvoja omasta taloudesta huolehtimiseen.

Vierailija
53/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, kun näitä työttömyysturvan ja toimeentulotuen sääntöjä katsellaan, niin löydätte helposti montakin syytä miksi tukiviidakkoon tippuneet jäävät sinne tukiviidakkoon helposti koko loppuelämäkseen, TÄYSIN riippumatta siitä miten upea osaaminen ja mahtavat tohtoritasoiset tutkinnot on.

Tukiviidakko itsessään toimii niin että se kietoutuu tuensaajan ympärille tiukasti kaikilta puolilta, eli toimeentulotuki sinällään pitää minimielintason, mutta sitten kun yrität saada aikaan mitä tahansa tuloa jostakin, on em. tukiviidakossa miljoona erilaista sääntöä joista aina löyty se sääntö jonka perusteella em. tulo lopulta rankaisee ylimääräisen byrokratian ja alennettujen tukien yms. muodossa.

Edelleenkin voin vain kannattaa KAIKKIA em. mallisia tuloloukkuja purettavaksi, eli sääntelyä yms. pois, ja tilalle esim. tulotasoon perustuva tukimalli niin, että KAIKKI tulonlähteet on sallittuja, ja tukien myöntämis- ja maksamisperusteet on jokseenkin nykyistä soviteltua päivärahaa vastaava systeemi, eli ansaittu 1 euro vähentää 50 senttiä tukia pois, ja asteittainhan siis tuet poistuu kokonaan kun tulot nousee. Näin ei joudu kukaan em. tukiviidakon muodostaman miinakenttä-ansaan.

Vierailija
54/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että jos asuu asumisoikeusasunnossa josta ei ole enää velkaa ja käyttövastike on edullinen. Pitääkö asunnosta luopua ja käyttää asumisoikeusmaksu, ennen kuin voi saada toimeentultotukea? Tuo tarkoittaisi myös vuokralle muuttamista mikä tulee kalliimaksi 🤔

Vierailija
55/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan mitätöidään se työnteolla tienaaminen ja jätetään ihminen puille paljaille. Jospa vuokratkin porrastettaisiin enemmän, huomioiden asunnon ikä, kosteusvaurioiden määrä ja varustelutaso sekä sijainti palveluihin nähden. Eli heikompi taso-halvempi  vuokra. Se voisi asumistuen kautta vaikuttaa mahdollisiin pätkätöihin haluamiseen. Porkkanana, kun tienaat enemmän niin pystyt vuokrata laadukkaamman asunnon.

Vierailija
56/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opintolainaa ottaneena pattitilanteessa. Minulla jää opintolainan lyhennysten jälkeen käteen 200-250e kuukaudessa, jolla maksan lääkkeet, ruoat jne.. Jotta en joudu ulosottoon minulla on oltava tilillä aina lainan lyhennyksen kokoinen summa. Tämä summa estää minua saamasta tt-tukea. Jos tuhlaan tuon rahan en seliviä seuraavan kuun lyhennyksestä :(

Vierailija
57/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäläinen kirjoitti:

Siis, kun näitä työttömyysturvan ja toimeentulotuen sääntöjä katsellaan, niin löydätte helposti montakin syytä miksi tukiviidakkoon tippuneet jäävät sinne tukiviidakkoon helposti koko loppuelämäkseen, TÄYSIN riippumatta siitä miten upea osaaminen ja mahtavat tohtoritasoiset tutkinnot on.

Tukiviidakko itsessään toimii niin että se kietoutuu tuensaajan ympärille tiukasti kaikilta puolilta, eli toimeentulotuki sinällään pitää minimielintason, mutta sitten kun yrität saada aikaan mitä tahansa tuloa jostakin, on em. tukiviidakossa miljoona erilaista sääntöä joista aina löyty se sääntö jonka perusteella em. tulo lopulta rankaisee ylimääräisen byrokratian ja alennettujen tukien yms. muodossa.

Edelleenkin voin vain kannattaa KAIKKIA em. mallisia tuloloukkuja purettavaksi, eli sääntelyä yms. pois, ja tilalle esim. tulotasoon perustuva tukimalli niin, että KAIKKI tulonlähteet on sallittuja, ja tukien myöntämis- ja maksamisperusteet on jokseenkin nykyistä soviteltua päivärahaa vastaava systeemi, eli ansaittu 1 euro vähentää 50 senttiä tukia pois, ja asteittainhan siis tuet poistuu kokonaan kun tulot nousee. Näin ei joudu kukaan em. tukiviidakon muodostaman miinakenttä-ansaan.

Vaikutat olevan Suomessa ainoa ihminen, joka tämän ymmärtää. Voisitko vääntää rautalangasta hallitukselle? Kiitos!

Vierailija
58/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellako? Kun säästeliäälle kertyy satasten tai vuosien aikana tonnienkin säästöt tt-tuesta, myönnetäänkö tt-ukea hakijalle silti aina lisää?

Helsingin HAO

Ihan turhaa tuot noita pykälöitä tänne nähtäville. Virkailija lukee lakia aina asiakasta vastaan epäedullisesti.

Vierailija
59/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäläinen kirjoitti:

Vaikutat olevan Suomessa ainoa ihminen, joka tämän ymmärtää. Voisitko vääntää rautalangasta hallitukselle? Kiitos!

Ei siitä mulle kukaan maksa palkkaa, ja toisekseen en viitsi kuuroille korville kauheasti suutani pieksää.

Kolmantena - ja ehkä tärkeimpänä - syynä se, että nähdäkseni eduskunnassa ja hallituksessa erittäin monet tietää asian laidan, mutta he nimenomaan haluavat pitää suunsa kiinni, koska Suomessa on mekanismeja joilla pakotetaan ihmiset ilmaistöihin - joista saatava hyöty menee nimenomaisesti em. poliitikoiden ja heidän eturyhmiensä taskuun.

Eli, en näe mitään syytä tuhlata elämääni tuulimyllyjä vastaan puhalteluun, nopeammin ongelmat ratkeaa oikeastaan niinpäin että ajetaan vaan koko Suomi kunnolla konkurssiin ja maahan riittävän kovat tappelut, niin se lähtee se omaisuus jakoon kyllä sitten ihan pyytämättäkin.

Enkä usko että politiikassakaan enää on kivaa siinä vaiheessa, eli kyllä se motivaatio sieltä jollakin tavoin aina lopulta löytyy systeemin korjaamiseen, mutta valitettava juttu on se että kaikkien tilanteiden pitää ensin kriisiytyä rajusti, ennenkuin se tahto korjaamiseen löytyy.

Vierailija
60/94 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on viitisen vuotta kun olen saanut toimeentulotukea työmarkkinatuen lisäksi. Vääntäkää nyt tietämättömälle rautalangasta miksi tililtä ei saisi maksaa velkaa kuten opintolainaa.

Minulle ei sossusta koskaan rutistu siitä miten paljon tilillä on. Ne tulot olivat edellämainitut ja mitä kuun vaihteessa oli tilillä, olivat noista tuloista "säästyneet" - no, siksi aikaa kun olivat.

Minäkin ostin nyt esimerkiksi vuosien mittaan netAnttilasta ihan sillä osarilla hyvin hyvin pienin kuluin tarpeellisia halpoja kodinkoneita, joka kuukausi erän, tunnollisesti, aina jokin uusintaa tarvitseva hankittu sitä mukaa kuin edelliset ostetut sain maksettua ellei ollut jotain muuta e

erikoista eikä sekään aiheuttanut minkäänlaista närää. Velkaahan se sekin oli. Niiden maksetuksi saamisessa ei ollut mitään ongelmia. 300 hintaiseen kodinkoneeseen tuli noin yhden kuukausierän verran kuluja eli yksi kolmekymppiä päälle. Mielestäni se toimi hyvin.

Huvittaa edelleen. Muistan yhden sukulaisen hyppineen tasajalkaa kyllä kuin sarjakuvassa kiukullaan miten kauheaa velaksi elämistä ja ostoa se oli, mutta sossussa kukaan ei vetänyt pultteja. Itse ihmettelin miten luottokortin höylääminen paremmin toimeentulevista ei ole velaksi elämistä.

Opintolaina on pakko maksaa pois. Se ei ole mitään vapaaehtoista normaalisti. Jollei saa työtä, se pakollinen minimilyhennys tulisi huomioida menona. En sano tätä siksi, itselläni sitä olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä