Joku järki lääkäreiden palkkoihin!
Seiskasta opittua; Emilia Poikkeuksen poikaystävä tienaa reilut 18 000 euroa kuussa. No, mikäpä sankari ammatiltaan; toimitusjohtaja? Talousjohtaja isossa firmassa? Jonkun ministeriön korkein virkamies? Ei kun Nobody YLEISLÄÄKÄRI.
Kyllähän se angiinan diagnosoiminen vaativaa tietysti on. Ja tätä porukkaa elätämme verorahoillamme
Kommentit (69)
Itse opiskeluvaiheessa vielä lääkiksessä, mutta mitä pidemmälle olen opinnoissa päässyt, sitä enemmän ymmärrän lääkäreiden (omasta mielestäni) korkeaa palkkaa. Kolmannella haulla sisään, 6 vuotta niin lisensiaatin paperit, koulupäivä yleensä n. 6-8h, siihen päälle tentit, esitelmät, labratulosten kotitehtäviä yms... Vapaa-aikani koostuu n. 80% lääkisjutuista. Ei siinä, en opiskelisi mitään muuta näin mielelläni, kutsumusammatiksi kai voi sanoa :)
Kuvitteletteko te,että lääkäreitä erikois tai ilman olisi edes senkään vertaa kuin nyt jos heille maksettaisiin jotain 2500-3000 palkkaa ja ilman tietoa ,että kyllä tämä rääkki vielä palkitaan kun kokemusta karttuu.
Harvassa olisivat he ,jotka pelkästä rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan opiskelisivat 12 vuotta voidakseen tehdä ohitusleikkauksen tai uuden lonkan.
Miettikää miltä tuntuisi kun omaisenne olisi vuotamassa kuiviin ja poli pahoittelisi,että sorry mutta seuraavan päivystäjän vuoro alkaa vasta viiden tunnin kuluttua ja kun mammapalstalla ollaan niin juu ei epiduraalia rouvalle kun anestesia lääkärin vuoro loppu just ja hänellä alkoi lakisääteinen viikkolepo.
On paljon muitakin ammatteja ja työtehtäviä kuin sairaalahenkilöstö,joille maksetaan päivystyksestä ja varalla olosta.
Kuten täällä aiemmin sanottiin siitä vaan ,ei lääkiksen ovet keneltäkään suljetut.
En ole lääkäri enkä edes tunne yhtään,osa tapaamistani on ollut täysin idiootteja ,toiset huippuja.
Mun kaalin ei mahdu tämä ääretön kateus kaikkea ja kaikkia kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden palkat pitää olla kohdillaan. Ketä motivoi niin pitkä koulutus jos palkka on pieni? Meillä ei olis täällä lääkäreitä kohta ollenkaan.
Tiesitkö, että aika moni tohtoriksi tähtäävä ja paljon epävarmemmalla alalla opiskeleva opiskelee useita vuosia saamatta tulevaiudessa välttämättä koskaan niin hyvää (tai huonoa) palkkaa, mitä"tavallisen lääkärin" peruspalkka on.
Opiskelukin voi olla hyvinkin haastavaa. Tai ainakin haastavampaa kuin moni n.n alaa vähekysvä itse tajuaakaan. Esimerkiksi hyvä ystäväni on monta kertaa saanut kuulla, että miksei hän (mm.) fysiikasta ja kemiasta kiinnotuneena hakeutunut lääkikseen, jos oikeasti on ni-in älykäs ja fiksu; ikäänkuin meidän jokaisen märkäuni olisi päästäkin lääkikseen jos ja kun vainsaisimme vapaasti valita, missä opiskella.
Voidaan viisastella, että ammatinvalinta kysymys. Mutta en nyt tähän ongelmaan näkisi ainoana ratkaisuna, että kaikkien pitäisi ryhtyä opiskelemaan lääkäriksi, jos haluaa saada alan, joka on sekä arvostettu että verraten hyvin palkattu ja kiitettävästi työllistävä, oikeataan kaikkialla Suomessa ja vielä Suomen rajojenkin ulkopuolella.
Jos mitä tahansa sokeria joutuu verenkiertoon, insuliini varastoi sen soluihin, joko glukogeeniksi tai rasvaksi ja se poistuu verenkierrosta tai nostaa veren sokeria, jos insuliinia ei riittävästi ole.
Venoferin sokerimäärä on ihan olematon verrattuna varsinaisiin glukoosi- infuusioihin. Olen luennoinut niin paljon sokeritautilääkkeistä lääkäreille, että keskustelen veren sokerista mielelläni. Insuliini siinä tietty keskeisessä osassa on.
Uusin insuliini on nopeavaikutteinen Fiasp, joka ei ehkä ole kaikille tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaisin, että moni terveyskeskuksen lääkäreistä on yleislääketieteen ERIKOISLÄÄKÄREITÄ eli opiskellut myöskin sen 6+6 vuotta lukion jälkeen. Erikoistuvan lääkärin peruspalkka taitaa olla 3300 e/kk kuuden vuoden yliopistokoulutuksen jälkeen, mikä ei ole lääkärin vastuuseen nähden kovinkaan paljon. Huippupalkkoihin pääsee lääkäreistä vain pieni osa, heistä enimmät yksityisellä ja edellyttäen huomattavasti keskivertokansalaista suurempia viikkotyömääriä ja raskaita päivystyksiä.
Erikoistuvalla lääkärilllä on tietenkin vähemmän vastuuta kuin erikoislääkärillä, ja erikoistuvien lääkäreiden keskipalkka on Lääkäriliiton mukaan 3845-4112 €/kk työkokemuksesta riippuen. Eli kyllä tuolla liksalla jo ihan täyttä elämää elää. Vastuusta vielä sen verran, että noita hommia on yli 150k:n vuosipalkalla tehnyt yli 10 vuoden ajan päivääkään lääkärinopintoja suorittanut Esa Laiho. Että niin vaikeasta ja vastuullisesta työstä puhumme.
Glykogeeniksi tietty. Kone haluaa glu - alkuisen!
Cat kirjoitti:
Jos mitä tahansa sokeria joutuu verenkiertoon, insuliini varastoi sen soluihin, joko glukogeeniksi tai rasvaksi ja se poistuu verenkierrosta tai nostaa veren sokeria, jos insuliinia ei riittävästi ole.
Venoferin sokerimäärä on ihan olematon verrattuna varsinaisiin glukoosi- infuusioihin. Olen luennoinut niin paljon sokeritautilääkkeistä lääkäreille, että keskustelen veren sokerista mielelläni. Insuliini siinä tietty keskeisessä osassa on.
Uusin insuliini on nopeavaikutteinen Fiasp, joka ei ehkä ole kaikille tuttu.
No siinä tapauksessa kysyn vielä vähän lisää samasta asiasta. Kas kun oman käsitykseni mukaan useimmissa kudoksissa ei ole transporttereita sakkaroosille, joiden kautta se pääsisi soluihin konvertoitavaksi glykogeeniksi tai rasvoiksi. Korkeintaan maksasoluissa voisin kuvitella olevan sakkaroositransporttereita.
Myöskin se vähän ihmetyttää, että viestissä 65 sanot että mikä tahansa sokeri verenkiertoon joutuessaan nostaa verensokeria. Verensokerillahan viitataan yleensä veriplasman glukoosikonsentraatioon, ja tähän eivät muut sokerit vaikuta, ellei niistä muodostu glukoosia jonkun entsymaattisen reaktion kautta (kuten hydrolyysi tai isomeraatio). Veriplasmassa ei kuitenkaan tietääkseni ole mitään sellaista entsyymiä, joka hydrolysoisi sakkaroosin tuottaen siitä glukoosia ja fruktoosia. Olenko tässä väärässä?
Pharmaca Fennicassa muistaakseni myös sanotaan, että Venoferin sakkaroosi poistuisi suurimmaksi osaksi munuaisten kautta virtsaan? Mitä mieltä olet tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit kyllä ansaitsevat korkean palkkansa.
Olen anestesiologian erikoislääkäri. Opiskelin ensin lukion, sitten 6 vuotta lääkiksessä lisensiaatiksi, sitten 6 vuotta erikoistuin anestesiologiaan, tehohoitoon, ensihoitoon ja kivunhoitoon. Teen työtä 70-80 tuntia viikossa, päivystyksiä on 5-7 kpl kuukaudessa (kesto 26h yhteen menoon). Minun vastuullani on aika monen ihmisen henki, elvytyksissä vastaan koko tilanteesta, lisäksi olen kivunhoidon asiantuntija.
Olen töissä julkisella puolella. Peruspalkkani on 4500 euroa/kk, ja näistä em.päivystyksistä, jatkuvasta valvomisesta ja tuplatyötunneista viikossa tulee toinen mokoma lisää. Veroja maksan 40% eli lähes puolet tuosta.
Oletko ap kateellinen minulle? Siitä vaan, ei kukaan sinua ole kieltänyt opiskelemasta tähän asemaan, tervetuloa vaan alalle!
Hei,
lääkärit päivystävät VAIN sen takia kun eivät suostu vuorotyöhön kuten muut ammatit?MIKSIKÖHÄN?
Päivystys täysin haluttu tilanne...
Onko kivaa kommentoida mitä sylki suuhun tuo lukematta lainkaan ketjun aiempia kommentteja? Siellä sanottiin selvästi, että anestesialääkäreistä on valtava pula ja heitä tarvittaisiin 2-3 kertaa enemmän jotta vuorotyömalli voisi heidän kohdallaan toteutua. Tällä henkilökuntamäärällä päivystysrasitus eli viikonloppujen ja yötöiden määrä kolminkertaistuisi, eli he joutuisivat olemaan töissä 14 päivystystä 12h kerrallaan. Typerää kommentoida asiaa josta et mitään tiedä. En ole lääkäri mutta sisälukutaitoisena osaan lukea näitä kommentteja.
Huomauttaisin, että moni terveyskeskuksen lääkäreistä on yleislääketieteen ERIKOISLÄÄKÄREITÄ eli opiskellut myöskin sen 6+6 vuotta lukion jälkeen. Erikoistuvan lääkärin peruspalkka taitaa olla 3300 e/kk kuuden vuoden yliopistokoulutuksen jälkeen, mikä ei ole lääkärin vastuuseen nähden kovinkaan paljon. Huippupalkkoihin pääsee lääkäreistä vain pieni osa, heistä enimmät yksityisellä ja edellyttäen huomattavasti keskivertokansalaista suurempia viikkotyömääriä ja raskaita päivystyksiä.