Joku järki lääkäreiden palkkoihin!
Seiskasta opittua; Emilia Poikkeuksen poikaystävä tienaa reilut 18 000 euroa kuussa. No, mikäpä sankari ammatiltaan; toimitusjohtaja? Talousjohtaja isossa firmassa? Jonkun ministeriön korkein virkamies? Ei kun Nobody YLEISLÄÄKÄRI.
Kyllähän se angiinan diagnosoiminen vaativaa tietysti on. Ja tätä porukkaa elätämme verorahoillamme
Kommentit (69)
Lääkäriltä palkkaa pois? What? No ei todellakaan! Eihän niillä ole mitään älyttömiä palkkoja edes. Monet muiden alojen ammattilaiset nollavastuulla (lääkäriin verrattuna)tienaa saman verran.
Lääkikseen pitäisi kyllä tulla soveltuvuustestit. Pelkän fiksun pään ei pitäisi riittää, vaan myös soveltuvuus on syytä testata tuollaisella alalla!
Kaikki opiskelukiintiöt pois. Jokainen saa opiskella mitä haluaa ja kun suorittaa kaikki tarvittavat tentit ym. saa pahvin käteen.
Eliitti on aina yrittänyt rajoittaa työläisten nousua, siihen on käytetty opiskelun rajoittamista.
Yksilö on hyödyllisin kun hän opiskelee niin on aivan käsittämätöntä että ihmisten opiskeluun pääsyä rajoitetaan pääsykokeilla.
Helsinkiläinen kirjoitti:
Lääkärien keskipalkka on 6500€/kk. Minusta palkka on korkea, jonka takia lääkäreitä pitää edelleenkin kouluttaa lisää. Pieni ylitarjonta pitää huolen siitä, että syrjäseudullekin saadaan turvattua lääkäripalvelut kohtuuhintaan.
Tämä on se peruspalkka. Tietäsitpä mitä lisiä ne saa. Olen suuressa sairaanhoitopiirissä taloushommissa ja voin sanoa että sairaalalääkärien palkat on 9000-25 000e kuussa. Terveyskeskuslääkätikin tienaa lähes kymppitonnin kun peruspalkan päälle tulee toimenpidekorvaukset ja lisät. Ne saa jokaisesta peräpukamanryhjennyksestä erilliskorvauksen.
Tästä ollaan hys hys ettei veronmaksajat suutu. Klo 16 jälkern sairaalalääkärit alkaa tekemään viisinkertaisella tuntipalkalla lisätyötä. Edelleen hys hys.
Paperitehtaassa koneenhoitaja kyllä päivystää. Pelaa tietsikkapelejä ja nukkuu, ja jos kuulee piippaushälytyksen joltain liukuhihnalinjalta, painaa nappia josta huolto tulee paikalle. Ei minkäänlaista koulutusta, pääsee duuniin peruskoulupohjalta. Palkka yli 10 000 euroa /kk. Ja te kehtaatte vaatia lääkäreiltä palkkaa pois!!
Lääkärit ovat todella aggressiivisia ja röyhkeitä työnantajaa kohtaan. Vaativat ja kiristävät ja vähän väliä uhkailevat joukkoirtisanoutumisella. Työnantajan pakko maksaa ja suostua kaikkeen koska paha lääkäripula. Pienessä sairaanhoitopiirissä krooninen lääkäripula nostaa palkat pilviin. Ei uskoisi, mutta pikkukunnassa voi tienata 1,5 kertaa sen mitä hus alueella.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien keskipalkka on 6500€/kk. Minusta palkka on korkea, jonka takia lääkäreitä pitää edelleenkin kouluttaa lisää. Pieni ylitarjonta pitää huolen siitä, että syrjäseudullekin saadaan turvattua lääkäripalvelut kohtuuhintaan.
Tämä on se peruspalkka. Tietäsitpä mitä lisiä ne saa. Olen suuressa sairaanhoitopiirissä taloushommissa ja voin sanoa että sairaalalääkärien palkat on 9000-25 000e kuussa. Terveyskeskuslääkätikin tienaa lähes kymppitonnin kun peruspalkan päälle tulee toimenpidekorvaukset ja lisät. Ne saa jokaisesta peräpukamanryhjennyksestä erilliskorvauksen.
Tästä ollaan hys hys ettei veronmaksajat suutu. Klo 16 jälkern sairaalalääkärit alkaa tekemään viisinkertaisella tuntipalkalla lisätyötä. Edelleen hys hys.
Syytätkö sinä tuota aiemmin kommentoinutta anestesia-lääkäriä valehtelijaksi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit kyllä ansaitsevat korkean palkkansa.
Olen anestesiologian erikoislääkäri. Opiskelin ensin lukion, sitten 6 vuotta lääkiksessä lisensiaatiksi, sitten 6 vuotta erikoistuin anestesiologiaan, tehohoitoon, ensihoitoon ja kivunhoitoon. Teen työtä 70-80 tuntia viikossa, päivystyksiä on 5-7 kpl kuukaudessa (kesto 26h yhteen menoon). Minun vastuullani on aika monen ihmisen henki, elvytyksissä vastaan koko tilanteesta, lisäksi olen kivunhoidon asiantuntija.
Olen töissä julkisella puolella. Peruspalkkani on 4500 euroa/kk, ja näistä em.päivystyksistä, jatkuvasta valvomisesta ja tuplatyötunneista viikossa tulee toinen mokoma lisää. Veroja maksan 40% eli lähes puolet tuosta.
Oletko ap kateellinen minulle? Siitä vaan, ei kukaan sinua ole kieltänyt opiskelemasta tähän asemaan, tervetuloa vaan alalle!
En ole Ap mutta sanompa vaan, että minusta on pienempää suurempi ongelma, että lääkäreiden on mahdoolista päivystää yhtäjaksoisesti 26 tuntia yhteen menoon. Tai ainakin minä olisin hieman huolissani potilasturvallisuudesta. Miksi lääkäreitä ei ole kaikkialla vieläkään saatettu tavanomaisen vuorotyön alle Jos lääkäreitä olisi useampi, niin yksittäiselläkin lääkärillä saattaisi olla enempi kolleegoita, joiden kanssa jakaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Paperitehtaassa koneenhoitaja kyllä päivystää. Pelaa tietsikkapelejä ja nukkuu, ja jos kuulee piippaushälytyksen joltain liukuhihnalinjalta, painaa nappia josta huolto tulee paikalle. Ei minkäänlaista koulutusta, pääsee duuniin peruskoulupohjalta. Palkka yli 10 000 euroa /kk. Ja te kehtaatte vaatia lääkäreiltä palkkaa pois!!
Saisiko linkkiä tuohon tietoon ja montako koneenhoitajaa Suomeen oikein mahtuu? Ei varmaan loputtomasti ja aika mahdoton ajatus, että minkäänlaista koulutusta ei tuohon vaadittaisi, vaikka se ei yhteishaussa olisikaan.
Et ole tuossa myöskään ottanut huomioon sosiaalisen aseman nousua, mihin ei riitä täysin pelkästään raha. Vaikka molemmat ihmiset olisivat yhtä fiksuja ja tarpeellisia, tietynlaiset tittelit ovat suuri etu tiettyihin piireihin päästessä ja se ovien aukeaminen alkaa jo opiskeluaikana toisilla. Joihinkin ammatteihin taas liittyy neutraali tai jopa kielteinen vaikutus sosiaaliseen asemaan, joka vaikuttaa myös mielenterveyteen ja jaksamiseen.
Lääkärin peruspalkka on joku 5000-6000e. Ei se ihmeellinen koulutukseen nähden ole. Samaa peruspalkkaa saa esim. KTM.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ollaan hys hys ettei veronmaksajat suutu. Klo 16 jälkern sairaalalääkärit alkaa tekemään viisinkertaisella tuntipalkalla lisätyötä. Edelleen hys hys.Syytätkö sinä tuota aiemmin kommentoinutta anestesia-lääkäriä valehtelijaksi??
Ettekö ymmärrä että palkat on aivan erit eri sairaanhoitopiirissä? Eteläsuomessa on pienemmät palkat kun paljon työvoimaa. Rupuisissa muuttotappiokunnissa voi olla tuplapalkat kun järkyttävä pula lääkäreistä ja ne on pakko ostaa hinnalla millä hyvänsä. Monissa sairasnhoitopiireisdä erikoislääkäri tai ylilääkäri voi tienata enemmän kuin koko sairasnhoitopiirin johtaja.
Mutta ihmisille näytetään vaan peruspalkka. Ei kerrota että päälle tulee 3000e haastavan position täyttölusää, 2000e olosuhdelisää, 30% korvauksia, eli se 6500 onkin 13 500. Enköhän talousihmisenä näe asian lasjemmin kuin yksi anestesiologi (joka on sieltä palkkahaitarin alapäästä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen anestesiologian erikoislääkäri. Opiskelin ensin lukion, sitten 6 vuotta lääkiksessä lisensiaatiksi, sitten 6 vuotta erikoistuin anestesiologiaan, tehohoitoon, ensihoitoon ja kivunhoitoon. Teen työtä 70-80 tuntia viikossa, päivystyksiä on 5-7 kpl kuukaudessa (kesto 26h yhteen menoon). Minun vastuullani on aika monen ihmisen henki, elvytyksissä vastaan koko tilanteesta, lisäksi olen kivunhoidon asiantuntija.
Olen töissä julkisella puolella. Peruspalkkani on 4500 euroa/kk, ja näistä em.päivystyksistä, jatkuvasta valvomisesta ja tuplatyötunneista viikossa tulee toinen mokoma lisää. Veroja maksan 40% eli lähes puolet tuosta.
Oletko ap kateellinen minulle? Siitä vaan, ei kukaan sinua ole kieltänyt opiskelemasta tähän asemaan, tervetuloa vaan alalle!
En ole Ap mutta sanompa vaan, että minusta on pienempää suurempi ongelma, että lääkäreiden on mahdoolista päivystää yhtäjaksoisesti 26 tuntia yhteen menoon. Tai ainakin minä olisin hieman huolissani potilasturvallisuudesta. Miksi lääkäreitä ei ole kaikkialla vieläkään saatettu tavanomaisen vuorotyön alle Jos lääkäreitä olisi useampi, niin yksittäiselläkin lääkärillä saattaisi olla enempi kolleegoita, joiden kanssa jakaa vastuuta.
Suvussani on anestesialääkäri ja voin kertoa, että heistä on todella pulaa Suomessa. Ei heitä riitä jakamaan päivystyksiä moneen vuoroon, toisin kuin monia yleislääkäreitä ym. Anestesialääkäriksi opiskelu tosiaan vaatii aikaa ja opintolainaa jota sitten maksetaan vuosikausia pois. Aivan varmasti moni heistä haluaisi jakaa nuo päivystykset puoliksi, mutta koska työntekijämäärä ei siitä lisäänny, se tarkoittaisi esim. 12 päivystystä kuukaudessa mikä on järjetöntä vaikka vuorot olisikin 12h kerrallaan.
Ei lääkärin ja paperikoneenhoitajan palkkoja voi verrata. Paperinvalmistus on bisnestä. Tehtaan omistajienko ne kaikki rahat pitäisi saada, jota paperibisnes tuottaa? Jos kerran on mahdollista maksaa työläiselle 10 000/kk niin siitä vaan!
Lääkäreiden palkan taas maksavat veronmaksajat. Lääkärit ievät halua tehdä normaalia kolmivuorotyötä, koska nykyisenlainen päivystyssysteemi tuottaa juurikin paremmat palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas, monen muunkin alan korkeakoulutetuilla on käytännössä aivan yhtä pitkä ja vaativa koulutus kuin yleislääkäreillä, muttei palkka silti usein ole lähelläkään samaa tasoa kuin lääkäreillä, työllisyystilanteesta puhumattakaan.
Tulee mielen esim. useita matemaattis-luonnontieteellisestä tdk:sta valmistuneita tuttavia, jotka ovat valmistumisensa jälkeen saaneet lähinnä huonopalkkaisia pätkätöitä, tai sitten on tullut päädyttyä kokonaan työttömyyskortistoon. Joten jos koulutuksen pituus ja vaativuus ovat mielestäsi keskeisiä perusteita sille korkean palkan saamiselle, niin sitten vaan yhtä hyvä palkka meille muidenkin alojen korkeakoulutetuille, kiitos.
Koneäly tulee korvaamaan lääkärit ensimmäiseksi.
Koneäly pystyy lukemaa kaikki maailman terveystutkimukset puolessa tunnissa ja tekemään niistä joka päivä uusimmat parhaimmat päätökset potilaan kannalta. Lääkäri tulee poistumaan ensimmäisten joukossa kun tietokone pystyy suoriutumaan tehtävästä paremmin ja turvallisemmin.
Lääkäreitä tarvitaan enää kehittämään tekoälyä ja kirjoittamaan siihen koodia.
Lääkäripula ja siitä seurannut palkkojen nousu on seurausta siitä kun lääkäreiden koulutuspaikkoja supistettiin ja siten keinotekoisesti luotiin pulaa lääkäreistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvussani on anestesialääkäri ja voin kertoa, että heistä on todella pulaa Suomessa. Ei heitä riitä jakamaan päivystyksiä moneen vuoroon, toisin kuin monia yleislääkäreitä ym. Anestesialääkäriksi opiskelu tosiaan vaatii aikaa ja opintolainaa jota sitten maksetaan vuosikausia pois. Aivan varmasti moni heistä haluaisi jakaa nuo päivystykset puoliksi, mutta koska työntekijämäärä ei siitä lisäänny, se tarkoittaisi esim. 12 päivystystä kuukaudessa mikä on järjetöntä vaikka vuorot olisikin 12h kerrallaan.
Ei jokainen lääkäri olekaan itseksäs kusipää. - Ja eikä vallankaan kun tämän ikävän ja tylsän roolin voi vyöryttää Lääkäriliiton harteille ja tehtäväksi, jollei sitten ole sairastunut jumaluustautiin ja uskoo olevansa, vähintään jumalasti seuraava, kaikessa viisaudessa ja erehtymättömyydessään..
- Lääkäreillä kun on edelleen se etu työllisyytensä suhteen, että he voivat vedota aina kutsumukseensa ja erinomaiasen tärkeään ja arvokkaaseen työhönsä.
Annan jo hieman kuluneen esimerkin: Kun sairaanhoitajat (ja muu hoitohenkilökunta) noin parisen kertaa vuosisadassa avaa suunsa ja kertoo toiveensa saada lisää palkkaa. Vastaukseksi heille annetaan, että kuinka kehtaavat vaarantaa ja romuttaa koko kansakunnan taloudellisen tulevaiuuden ja eivätkö jo alaansa valitessaan tajunneet valinneensa matalapalkka-alaa.
Kun taas lääkäriliitto ilmaisee, että ois tuota jäsenkunnalle aika saada liksaa, niin sitä nyökytellään, että kyllä, kyllä korkeasti koulutetuille ja meidän jokaisen terveydenhuolttoa toteuttavalle pitääkin saada liksaa, ainakin tuplalten muihin vuosissa laskein opiskelleisiin nähden.
Jos, kuitenkin joku erehtyy esittämään vastalauseen, niin lääkäriliitto voi aina ja jokakerta vastata, että heidän jäsenkuntansa on kustmuksessaan ja suuren kohttuden ja tolkun omaavina ajatellut ryhtyvänsä lakkoon. Aluksi vaikka viikoksi. Koska lääkärikunta on verraten hyvin järjestäytynyttä, niin kenellekään ei jääne epäselväksi, että lakko saattaa koskea juuri lähiseudun lääkäripalveluita, vaikka jostain muutamansadan kilometrin päästä löytyisi joku pyyteetön laupias melkein arkkiatri, joka lupaisi ottaa potilaita vastaan..
Niinpä ei tarvinne kulua viikon puoleenkaan, kun alkaa mutina ja tuumaili, että kuinkas paljon lääkäreille tällä kertaa pitäisi maksaa lisää?
Kun taitavat kuitenkin lääkärit jossain saada vielä enemmänkin palkkaa, vaikka maksettaisiinkin heille nyt lisää. Niin ja ei ainakaan yhtään lisätä koulutuspaikkoja. Parempi se on pitää jokaisessa niemennotkossa ja notkelmassa korkeakouluja ja kouluttaa kaiken maailman nomeja, ja maistereita kun kansakunnasta on puolet ns. korkeakoulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ollaan hys hys ettei veronmaksajat suutu. Klo 16 jälkern sairaalalääkärit alkaa tekemään viisinkertaisella tuntipalkalla lisätyötä. Edelleen hys hys.Syytätkö sinä tuota aiemmin kommentoinutta anestesia-lääkäriä valehtelijaksi??
Tämä on kyllä aivan täyttä paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas, monen muunkin alan korkeakoulutetuilla on käytännössä aivan yhtä pitkä ja vaativa koulutus kuin yleislääkäreillä, muttei palkka silti usein ole lähelläkään samaa tasoa kuin lääkäreillä, työllisyystilanteesta puhumattakaan.
Tulee mielen esim. useita matemaattis-luonnontieteellisestä tdk:sta valmistuneita tuttavia, jotka ovat valmistumisensa jälkeen saaneet lähinnä huonopalkkaisia pätkätöitä, tai sitten on tullut päädyttyä kokonaan työttömyyskortistoon. Joten jos koulutuksen pituus ja vaativuus ovat mielestäsi keskeisiä perusteita sille korkean palkan saamiselle, niin sitten vaan yhtä hyvä palkka meille muidenkin alojen korkeakoulutetuille, kiitos.
En ole lääkäri mutten kyllä tajua sinun väitteitä. Tuo kirjoittaja on anestesialääkäri eikä yleislääkäri, aivan eri asia, 6 vuotta enemmän koulutusta. Ja minun mielestä nimenomaan koulutuksen pituus ja vaativuus ovat perusteita korkealle palkalle. Ja puolet tuon lääkärin palkasta tulee päivystyksistä, joita ei tietääkseni matemaattis-luonnontiedettä ym lukeneet tosiaankaan tee, vai tekeekö sinun mielestäsi??
Perhepiirin lääkäri tienaa verotietojen mukaan 10 000 euroa kuussa, veroprosentti lähes 50%. Ei kyllä käy kateeksi, järjettömän pitkä koulutus ja tekee 50-60 tunnin työviikkoa. Käteen jää alle 6000 euroa kuussa. Hyvä palkka, ei siinä, mutta ei tuota kyllä pysty kadehtimaan!
En ottaisi lääkäreiltä palkkaa pois, en todellakaan. Tolla alalla tulee palkat olla kohdillaan, ja hoitajille ehdottomasti myös lisää palkkaa.
Keneltä sitä palkkaa pitäisi ottaa pois? Juristeilta ja ekonomeilta ainakin. Ei sillä etteikö olisi tärkeitä ammatteja, mutta mieluummin niiltä kuin lääkäreiltä! Se nyt vaan on fakta, että lääkärit ja sairaanhoitajat on niitä ihmishengen pelastajia ja pitävät meitä ja meidän vanhempia, lapsia jne. Hengissä. Ei hemmetisti sieltä palkkaa pois ainakaan!!! Kätilöille ehdottomasti lisää palkkaa myös, aivan liian pieni palkka heillä!