Te naiset, jotka ette kelpuuta 'sosiaalisesti taitamattomia' miehiä...
Kertoisitteko miten sen miehen pitää sosiaalisia taitoja harjoitella, jos hän ei kerran kelpaa teille? Ja eikö ole vähän mahdotonta harjoitella, jos ei koskaan edes pääse seurustelemaan naisen kanssa? Vähän, kuin yrittäisi tulla vuorikiipeilyn ammattilaiseksi ilman, että koskaan pääsisi oikeasti kiipeämään vuorelle.
Sitäpaitsi, ei niillä korkean statuksen miehilläkään yleensä ole mitkään hyvät sosiaaliset taidot, ja silti vientiä riittää...
Kommentit (91)
Voi niitä sosiaalisia taitoja harjoitella miehenkin kanssa. Työkaverien, sukulaisten, kaupan kassan kanssa.
Taisin langeta sunnuntain palstauliin mutta olkoot.
Ei kai niitä tarvitse mitenkään olla kelpuuttamatta, kun sellaisen miehen kanssa tuskin mitään yhteyttä löytyy. Sosiaalisten taitojen ”harjoittelu” taas kannattaa aloittaa jostain aivan muualta kuin kumppanin etsinnästä.
Kaikkein olennaisinta on, että ymmärrät että kaikki muut ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin.
Sillä pääsee jo pitkälle, että ei koskaan sano mitään negatiivista, vain ainoastaan positiivisia asioita. Niitä ihmiset haluavat kuulla. Itsekin olen joutunut opettelemaan näitä asioita.
T: Sosiaalisesti vammainen Asperger-nainen
Vierailija kirjoitti:
Hyppää kaivoon.
Kaivossako sitä oppiipi niitä taitoja?
On tämä sinulle ennenkin sanottu: sosiaalisia taitoja voi harjoitella myös lasten, muiden miesten, vanhusten ja ylipäänsä kaiken ikäisten ihmisten parissa. Ihminen, joka on hauska ja seurallinen ja osaa ottaa muut huomioon ja löytää puheenaiheita, oppii kyllä myös nimenomaan vastakkaisen sukupuolen ilahduttamisen ja sitä kautta kiinnostuksen herättämisen taidon.
Kuten muutkin ovat neuvoneet, harjoittelet ensin sosiaalisia taitoja muiden kanssa. Teet elämässäsi mielenkiintoisia asioita, joista jää hyviä ja mielenkiintoisia tarinoita kerrottavaksi Lopuksi muistat, että monen, etenkin naisen, suosikkipuheenaihe on nainen itse. Olet siis enempi kiinnostunut tapaamasi naisen asioista kuin että kehustelisit omalla elämälläsi.
Mun ei tarvitse olla kenenkään harjoittelukappale sosiaalisessa kanssakäymisessä ellen halua. T. Nainen
Sosiaaliset taidot ovat tarpeen kaikissa ihmisten keskeisissä tilanteissa ja siksi niitä kannattaa harjoitella. Ja siksi niitä voi harjoitella monenlaisissa eri tilanteissa. En minä voi mennä tuntemattomalle miehelle opastamaan, että millä tavalla hänen pitäisi sosiaalisia taitoja harjoitella ja millaisissa tilanteissa, jollen tiedä miten paljon hänellä niissä on ongelmia. Tuttavapiirissäni on pari henkilöä kyllä, joilla on selvästi hakusessa moni juttu, mutta heistä kukaan ei tunnu haluavan neuvoja siltä osin, joten en viitsi loukata heitä tyrkyttämällä niitä.
Periaatteessa se sosiaalisesti taitamaton voisi kai itse pyytää apua ja neuvoja läheisiltään, puolituttuja harva lähtee opastamaan, koska se voidaan tulkita epäkohteliaaksi. En mä ainakaan jostain vastikään tavanneestani henkilöstä voi tietää, että haluaako hän neuvoja vai loukkaisiko se häntä. Joten en tietenkään ala neuvomaan koska en halua käyttäytyä epäkohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Sillä pääsee jo pitkälle, että ei koskaan sano mitään negatiivista, vain ainoastaan positiivisia asioita. Niitä ihmiset haluavat kuulla. Itsekin olen joutunut opettelemaan näitä asioita.
Hep! En ole koskaan kuullut naisen sanovan, että en voi olla muutakuin veemäinen tai en voi siivota jälkiäni, koska asperger/adhd/mikä ikinä.
Assilapseni opetteli sosiaalisia taitoja kuntoutusryhmässä ja kyllä kannatti! Opettajat kehuvat, kuinka lapseni tulee paremmin kontaktiin, tervehtii ja jopa hymyilee!
Mäkin olen sosiaalisesti taitamaton mies. Ei naisilla ole meitä kohtaan velvollisuuksia. Kyllähän sen kumppanin kanssa pitäisi olla edes hauskaa. En itsekään jaksaisi ketään, joka ei vaikkapa ymmärrä huumoriani tai jonka huumoria itsekään en ymmärrä. Sekin on paha, jos ei edes ole mitään puhuttavaa.
Toisekseen. Oletko vain ujo vai oikeasti esim. asperger-piirteinen? Jos olet vain ujo, sun on helpompi työstää asiaa. Itselläni on asperger, mutta en ole ujo. Olen puheliaskin. Mussa varmaan kuitenkin on kaikenlaista sen verran outoa, että aika monet sen huomaavat. Kunhan pysyy positiivisena, eikä vaikuta sarjamurhaajalta, niin ei se sitten aina edes haittaa. Semmoinen avoin asenne on hyvä. Yleensä muitakin ihmisiä hermostuttaa.
Olen siis sen verran "vammainen", että nuorempana opettelin kasvojen ilmeitä kirjoista ja opiskelin itsekseni psykologiaa ja ihmisten välistä vuorovaikutusta.
Katkeroitumisesta on sulle vain haittaa.
Ai niin, sulla on kaksi eri ongelmaa:
1) Elämästäsi puuttuu sosiaalisia kontakteja
2) Olet tyytymätön statukseesi
Älä sekoita näitä keskenään. Deittisi ei halua kuulla siitä, miten haluaisit naisiA monikossa ja miesten ihailua.
Mistä sinä tiedät onko niillä korkean tason miehillä hyvät sosiaaliset taidot vai ei? Onko ymmärryksesi sosiaalisista taidoista niin hyvä, että osaat arvioida toisten taitoja ihan sinne etevimpään desiiliin asti? Jos on, niin eihän sinulle sitten pitäisi olla ongelma eikä mikään kehittää myös itseäsi.
Minä en niin paljon piittaa siitä jos joku on ujo ja joudun itse auttamaan hänet ulos kuorestaan.
Totuus niiden miesten taidoista jotka itsekin tietävät olevansa tässä huonoja vaan on sitä luokkaa, että kuoren altakaan ei löyty yhtään mitään parempaa. Mies ei osaa ilmaista itseään, ei osaa osallistua keskusteluun, ei osaa kuunnella (!!!!!!!!!!!!!!!!), pitää keskusteluja kilpailuina tai väittelyinä joissa tärkeintä on olla oikeassa. Ei osaa ottaa uusia ajatuksia vastaan toiselta, ei kyseenalaista omaa perspektiiviään. Ei osaa rakentaa yhteyttä toiseen eikä nauttia vapautuneesti seurasta ellen minä rupea ihan joksikin geishaksi jonka päämäärä on toisen viihdyttäminen eikä oma viihtyminen.
Pahempaa, huonot sosiaaliset taidot kertovat myös lähes poikkeuksetta huonoista ihmissuhde- ja tunnetaidoista. Kun tällainen kypsymätön mies joutuu vaikeiden tunteiden valtaan, pahimmassa tapauksessa hänelle ei voi enää ollenkaan puhua. Hän ei kuule mitä sanot, koska ei kyseenalaista sisäistä todellisuuttaan, eikä pidä mahdollisena sitä että sinun perspektiivilläsi olisi kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä. Toinen yleinen vaihtoehto on mykkyys ja välttely. Jos taas itselläsi on vaikeaa ja kaipaat tukea, tällainen mies on vihoviimeinen paikka mistä sitä kannattaa hakea. Hän sivuuttaa tarpeesi täysin ja rupeaa, kysymättä kaipaatko konkreettista apua vai et, analysoimaan "ongelmaasi" niin että lopputuloksena tunnet olosi entistä surkeammaksi kun joudut "puolustamaan" ongelmaasi jotta kumppani ymmärtäisi ja uskoisi sen olevan oikeasti vakava ja edes myöntäisi että on ok olla sen takia vähän maassa. Vaikka sanoisit aivan suoraan, että minä ratkon tämän itse heti kun en ole enää näin väsynyt ja nujertunut kiitos vaan, en kaipaa coachausta ja voisitko olla nyt vaan läsnä ja kuunnella, silti ei heru kun ei vaan osaa tai ymmärrä tuotakaan.
Nämä on vain esimerkkejä, taitojen puutteellisuus tulee kyllä esiin melkein kaikessa mihin mies osallistuu. Joku poikkeusalue voi olla, esim. sosiaalisesti totaalisen typerä mies voi silti yllättää ja olla hyvä sängyssä. Mutta seksi ja siinä kehittyminen kuuluu ehdottomasti sosiaalisiin taitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen aspergerina ja naisena vain opetellut sitkeästi olemaan "normaali". Osaan ottaa muut huomioon jopa tavallista paremmin nykyään.
Olen myös sitkeästi opetellut laittamaan ruokaa, ja siivoamaan, vaikka ne onkin vaikeita asioita niin kuin kaikki käytännön jutut, olen jopa opetellut kutomaan (se oli supervaikeaa assiaivoilla).
Te miehet ap olette vain laiskoja, koska teidät on opetettu olemaan laiskoja "pojat on poikia" jutuilla, teidänkin pitää vain yksinkertaisesti opetella asioita sitkeästi, ei ne naiset yms. tule hopealautasella eteen vain, koska synnyit muna jalkojen välissä....
Kannattaa juoda kännit tai ainakin pikkuhiprakka. Silloin saa sitä itsevarmuutta ja osaa olla sosiaalinen. Sitten vähentää joka kertaa alkoholiannosta niin tottuu sosiaalisoimaan pienemmässä kännissä. Lopulta osaa ja uskaltaa sosialisoida selvinpäin.
Ennen olin ujo, mutta alkoholin avulla sain vähitellen itsevarmuutta lisää. Toki jos itsevarmuutta riittää, mutta on vain muuten vaan autisti niin ei tämä sitten varmaan auta.
Sosiaaliseksi oppii halutessaan. Motivaation pitää lähteä halusta ymmärtää ketä tahansa ihmistä ja tulla ymmärretyksi, mutta ei halusta huijata sen verran että pääsee panemaan.
Jos sitä ajat takaa, lienet sosiopaatti. Sen lievempi pää tarkoittaa narsistia ja vakavampi pää psykopaattia.
Small-talk kirjoitti:
Kuten muutkin ovat neuvoneet, harjoittelet ensin sosiaalisia taitoja muiden kanssa. Teet elämässäsi mielenkiintoisia asioita, joista jää hyviä ja mielenkiintoisia tarinoita kerrottavaksi Lopuksi muistat, että monen, etenkin naisen, suosikkipuheenaihe on nainen itse. Olet siis enempi kiinnostunut tapaamasi naisen asioista kuin että kehustelisit omalla elämälläsi.
Ei se toimi näin. Ite oon sosiaalisessa ammatissa ja sosiaalisilta taidoilta vähintään keskitasoa ja saan kavereita suht helposti, mutta en saa silti naista parisuhteeseen. Näissä on kyse ihan eri asioista
Minä "seukkasin" kerran yhden miehen kanssa, joka ei osannut tervehtiä uusia ihmisiä tavatessaan. Sai hädin tuskin kätensä ojennettua mutta sen jälkeen tuijotteli varpaitaan ja mumisi jotain tai ei sanonut mitään. Kyllä mä hänelle huomautin, että kätellessä on kohteliasta sanoa toiselle päivää tai hei tms. Omien ystäviensä kanssa hänellä ei ollut mitään ongelmia tällä alueella, silloin vain kun minun tuttavia tavattiin.
Tilanne ei muuttunut, joten se seukkailu loppui aika lyhyeen. Kyseessä oli kuitenkin päälle parikymppinen mies, joten voisi olettaa, että tällaiset peruskäytöstavat olisi jo hallussa tai ainakin viitsisi ottaa onkeensa kun asiasta huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Small-talk kirjoitti:
Ei se toimi näin. Ite oon sosiaalisessa ammatissa ja sosiaalisilta taidoilta vähintään keskitasoa ja saan kavereita suht helposti, mutta en saa silti naista parisuhteeseen. Näissä on kyse ihan eri asioista
Minä kirjoitin omista kokemuksistani. Minulla se siis on toiminut, vaikkei sinulla toimisikaan.
Aika moni asperger näköjään tekee paljon töitä sosiaalisten taitojen kanssa ja pahaa se ei tekisi meistä kellekään suomalaiselle.
Ap sen sijaan vaikuttaa vaan tyypiltä, joka haluaa vaan nappia painamalla päästä punkkaan naisen kanssa. Nyt vielä olettaa että naiset rupeaisivat ilmaiseksi "sosiaalitaitotyöntekijäksi" hänen ongelmaprojektiinsa.
Hyppää kaivoon.