Huonosti käyttäytyvät vieraat
Nyt on aivan pakko päästää höyryjä pihalle. Meillä oli miehen kaveri puolisonsa kanssa viime yön kylässä, enkä ole koskaan tavannut yhtä saamatonta, huonotapaista, laiskaa ja raivostuttavaa ihmistä, kuin tämä mieheni kaveri.
Pahoittelen jo valmiiksi varmaankin sekavaa tekstiä, mutta olen aika tuohduksissa vielä kaikesta.
Tämä kaveri oli ensimmäistä kertaa meillä kauemmin kuin vain kääntymässä, joten tuli aika yllätyksenä tämä käytös. Se on ollut aina tiedossa, että on laiska ja saamaton, mutten voinut kuvitella tällaista.
...Jatkuu seuraavassa viestissä, teksti oli liian pitkä.
Kommentit (51)
Ensimmäinen nitinän aihe tänään oli heti kun miehen kaveri pääsi ylös patjalta, että eikö meillä ole kahvinkeitintä. No ei ole, kun ei juoda kahvia. No kyllä pitää olla kahvinkeitin. Nokun ei ole, mutta keitä kattilassa, kaapissa on kahvia. No mutkun pitäis saada keittimellä keitettyä. Tässä kohtaa hiukan jo ärähdän, että jos ei kelpaa, ole ilman. Tähän loppuu tästä aiheesta valitus.
Huomaan patjaa pois kerätessäni, että peitossa ei ole ollut pussilakanaa, kaikki muut olin laittanut valmiiksi, patjan, lakanan, tyynyt, tyynyliinat, pussilakanan käskin laittaa itse, jätin sen viikattuna peiton päälle. Kysyin aamulla, että unohtuiko laittaa, ei kuulemma, kun eivät löytäneet pussilakanaa. Ei voi olla totta, tiesin kyllä että on laiska, mutta että noin laiska!
Kahvi episodi selätetty, alkakoon siis uusi. Mieheni kaveri kysyy, että otettaisiko pari kaljaa. Mieheni ei oikein juo, mutta ajatteli, että voisi pitkästä aikaa ottaa yhden tai kaksi. Ennen tätä kysyy kaveriltaan, että saavatko sitten kyydin, kun hänellä on periaate, ettei aja samana päivänä jos juo. Juu juu, kyllä saavat. Tämä selvä, otetaan pari kaljaa. Menee 20min, niin kaveri kysyy, että heitätkö meidät pian kotiin. No ei heitä, kun on juonut. No kuinka kauan menee, että selviää. Ei ole siitä kyse, vaan siitä ettei aja jos juo, jonka sanoi ennenkuin otettiin kaljaa. No mutta kun luuli että voi heittää. Tästä väänsivät ensin puolisen tuntia, jonka jälkeen kaveri suostuu pitkin hampain soittelemaan kyytiä. No ei saa kyytiä, kyllä mieheni voi heittää kun sovittiin. Niin sovittiin, ennen kuin suunnitelmia muutettiin, että otetaankin sitten pari kaljaa. Tätä samaa kuviota jatkui monta tuntia, väännetään asiasta, pitkin hampain soitellaan, taas väännetään ja sitten taas soitetaan jne.
Ap
Tässä lomassa sitten tuli sellainen asia kuin taas kaikki tiskit jäävät pöytään, huomautan asiasta, epämääräistä mutinaa. Menee puolisen tuntia, huomautan taas kun mikään ei ole liikkunut, joo joo kohta. Vielä kahden tunnin päästä astiat samoilla paikoilla, luovutan ja kerään pois, kyllä ne kohta lähtevät.
Sama vääntö kyyti asiasta jatkuu mieheni kanssa, jolloin minä jo rähähdän kaverille, että on se nyt j*malauta kumma kun ei korvat pelaa, kaikki muut kuulivat sen, että jos ottavat, mieheni ei voi heittää ja sanoi että saavat kyydin muualta. Tämän asian vääntö loppui, tunniksi.
Siivoilin taloa ja pyysin viemään roskat. Juu, viedään kohta. 5minuutin päästä mieheni nousee ylös, viedään roskat ulos. Kaverinsa vastaus: "Mä en tullu tänne siivoomaan." Siis kyllä keitti, en voi uskoa kuinka röyhkeä voi olla! Edes jälkiään ei vaivaudu siivoamaan ja sitten kun pyydän pientä asiaa, on pokkaa vastata noin! Ja äänensävy oli hyvin ylimielinen, joka oikein korosti asiaa.
Sitten oli paljon muutakin pientä, mutta tästä tulisi aivan liian pitkä jos kaiken kirjoittaisi, on nytkin jo aika pitkä. Mutta miten voi olla tuollaisia! Huomasin myös vierailun loppupuolella, että kumpikaan, mieheni kaveir tai hänen puolisonsa, eivät pese käsiään kun ovat käyneet vessassa. Sen jälkeen kun lähtivät olen kulkenut ympäriinsä rätin ja desinfiointiaineen kanssa, iljettää. Tuo kuitenkin kuuluu ihan perus hygieniaan! Eipä silti, sen verran mitä mies on heillä käynyt kääntymässä, on sanonut että on todella saastainen kämppä ja heillä asuu rotta keittiössä, kun eivät uskalla häätää sitä sieltä.
Ap
Ja kaiken huippu oli, kun saivat sen kyydin, niin joutuivat kävelemään pihatien isommalle tielle, joka on n.200m, koska kuski ei halunnut tulla pihaan, kehtasi sanoa miehelleni, että "Sä varmaan voit tulla kantaan tän mun koneen kun et heittänyt vaikka lupasit." Kaverilla oli siis tietokoneensa mukana, kun korjasivat siitä jotakin. Siihen sanoin kyllä ennenkuin kukaan muu kerkesi mitään sanomaan, että eiköhän iso mies osaa ihan itse kantaa koneensa.
Anteeksi pitkä ja sekava teksti, mutta nyt on parempi olla kun sai hieman vauhkota asiasta jollekin muullekin.
Ap
Öö, okei? Porvoo?
Sulle oli ihan ok, että jotkut polttaa röökiä sisällä sun omassa kodissa? Eihän toi nyt ole mitenkään normaalia, että a)polttaa sisällä, b)polttaa sisällä kun on kylässä missä ei polteta sisällä...
Ja ainiin! Sitten kun oli väännetty jo useampi tunti kyyti asiasta, mieheni ehdottaa, että menevät bussilla, pysäkille on 200m. Ei kelpaa, kun on niin "nihkeetä". No ehkä pitkä matka kyllä, mutta heillä on tästä kotiin viitisen kilometriä. Sitten kaveri saa päähänsä, että ottavat auton lainaan, tulee maanantaina sitten hakemaan mieheni töihin ja mieheni saa auton silloin takaisin.
Mikä ihmeen idea tuo on? Kaverilla ei ole korttia, on juonut 5-6 kaljaa, ei kunnioita mitään toisten omaa, en usko että tulisi maanantaina, tai jos tulisi, missä kunnossa auto mahtaisi olla. Sitten siitä väännettiin hetken aikaa, että miksei käy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Öö, okei? Porvoo?
Sulle oli ihan ok, että jotkut polttaa röökiä sisällä sun omassa kodissa? Eihän toi nyt ole mitenkään normaalia, että a)polttaa sisällä, b)polttaa sisällä kun on kylässä missä ei polteta sisällä...
Siis eivät meillä polttaneet, koska kielsin sen heti alkuunsa, tarkoitin, että polttavat omassa kodissaan, mutta se haju on aivan tajuttoman pinttynyt heidän vaatteisiinsa. Ja se haju leijailee vieläkin täällä, vaikka olen yrittänyt parhaani mukaan tuulettaa.
Ap
Kai ymmärrät että toiste ei ole tulemista.
Meille saa tulla tasan yksi ihminen yökylään. Saa olla monta yötä, no ei ole muita tulossakaan.
Siivoan kotona muiden jälkiä ja olen ihan kypsä.
Meillä mies ja kaksi teiniä.
Laitatko yleensä vieraat siivoamaan? Ja mikä juttu toi oli ettei voi saana päivänä ajaa jos yhen oluen juo...
Hän ei todellakaan ole enää meille tervetullut, ei edes käymään, ei tuon käytöksen jälkeen. Sitä on hankala selittää kirjoittamalla, mutta oli todella töykeä, se välittyy aivan eri tavalla kun sen kokee.
En laita yleensä vieraita siivoamaan, mutta odotan heiltä peruskäytöstapoja, kuten tiskien kantaminen tiskipöydälle ja omien jälkiensä siivoaminen, varsinkin kun sanoin, ettei pöydille saa jättää mitään, minkä kissat voivat syödä. Ja se on vain mieheni tapa, jonka hän saa omata, varsinkin kun kaverille se kerrottiin ennenkuin avasivat kaljansa. Miksi se olisi väärä tapa, vain koska sinä et ymmärrä sitä?
Ap
Eikö teillä oikeesti oo kahvinkeitintä?
Älä pyydä ikinä yövieraita tai muista kertoa siitä. Joillekin se on koko päivän onnistumisen kannalta hyvin oleellinen asia. 20 e saa ihan ok keittimen
Ei, meillä ei ole kahvinkeitintä, koska emme juo kahvia, hyvin harva kaveripiiristä juo, joten harvoin vieraammekaan sitä juovat. Jos kuitenkin meillä haluaa kahvia, niin sitä voi keittää kattilassa, jos ei kelpaa, ei mahda mitään. Minä en laita rahaa keittimeen, jota meillä ei käytetä.
Et voi vaatia muilta ihmisiltä, että heillä on jokin kodinkone, jota he eivät koskaan tarvitse. En voi vaatia ystäviltäni, että heillä olisi vaikka tehosekoitin, jos haluaisin joka aamu smoothien, enkä vain pääse liikkeelle ilman sitä. Ei tällaisia vain voi vaatia. Tai että jollakin olisi älypuhelin, jos ei sitä tarvitse.
Ap
Ja pitää nyt sanoa, että miehelläni on myös toinen kaveri, joka tuntee tämän huonotapaisen, mutta tämä kaveri osaa käyttäytyä.
Hän aina siivoaa jälkensä, pyytää rättiä jos kaataa tai sotkee jotakin, tarjoutuu auttamaan siivoamisessa, ruoanlaitossa, kiittää ruoasta, tuo tiskinsä koneeseen asti, laittaa itse pussilakanansa ja jopa aamulla kerää itse patjan ja muut pois.
Tämä kaveri onkin tervetullut meille, enkä todellakaan odota häneltä mitään muutakuin että tuo tiskinsä pöydälle asti ja siivoaa jälkensä, aivan saman kuin tältä toiselta kaverilta.
Ap
Oliko se koira jätetty yksin? Sinne kotiinsa?
Tärkeintä olisi ollut kysyä missä heidän koira on?
Koira oli (sentään) hoidossa. Oletin automaattisesti, että on hoidossa, mutta tänään kyllä luulin, että olivat jättäneet yksin kotiin, kun kaverin puoliso sanoi jossain kohtaa, että koiralla ei ole ruokaa, että kyyti pitää löytyä. Kysyin siinä kohtaa, että ei kai se koira nyt yksin kotona ole, mutta oli kuulemma hoidossa, mutta jätetty vain yhden päivän ruuat hoitajalle.
Ap
Ois jättäny koneen teille ja kävellyt kotiinsa. Miehes ois voinut ohimennessään heittää joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ois jättäny koneen teille ja kävellyt kotiinsa. Miehes ois voinut ohimennessään heittää joku päivä.
Tätäkin ehdotettiin, kun mies ajaa hänen ohitseen töihin, muttei käynyt, kun eivät halunneet kävellä.
Ainakin tämä miehen kaveri on TODELLA laiska, jonka ymmärsin tästä kyläilystä vasta tosissaan. Tuli miehellekin vähän yllätyksenä, että on noin laiska.
Ap
Aikuinen ihminen, joka asuu viiden kilsan päässä ja jää yökylään. On kyllä harvinaisen laiska. Ei mahda olla työelämässä ja on varmaan aika läski.
Aivan ensimmäinen asia on se, että he polttavat kotonaan sisällä, ilmeisesti tapa jatkunut jo vuosia ja haju on sitten myös sen mukainen. Olen aina ihmetellyt sitä hajua kun on meillä käynyt, mutta nyt ilmeni että se on sisällä tupakoinnista johtuvaa. Mielestäni todella typerää, varsinkin kun heillä on koira, muttei ole minun asiani. Se haju on aivan järkyttävän kuvottava, minun oli pakko pitää ikkunoita auki jatkuvasti, koska haju oksetti minua, enkä nyt halunnut vieraiden edessä alkaa kakomaan tai mitään muutakaan vastaavaa. Tietysti sitten tämä kaveri inisee että on kylmä ja ikkunat pitää sulkea. Ei mitään, valitan illasta alkavaa migreeniä ja vetäydyn makkariin suljetun oven taakse ja pidän ikkunan auki.
Menin aikaisempaan nukkumaan, kun mieheni, hänen kaverinsa ja tämän puoliso jäivät vielä valveille. Aamulla kun nousin ylös ennen kaikkia muita, oli aika hävityksen kauhistus keittiössä. Tiskialtaassa oli tiskejä, kuten aina, mieheni laittaa illalla tiskinsä altaaseen, jos kone on täynnä, se ei haitannut, mutta se kaikki muu. Pöytä oli täynnä lautasia, mukeja, kuppeja, roskia, ketsuppi roiskeita, kaakaojauhetta, paperilaattoja, filttereitä jne. Olen hyvin tarkka tällaisissa asioissa, koska meillä on kissoja, jotka voivat syödä jotakin itselleen vaarallista.
Tässä kohtaa vielä nielin kiukkuni ja siivoilin jäljet ajatellen, että tuli yhtäkkinen väsy tai jotakin. Huomautin asiasta kyllä, kun muut nousivat ylös, mutta sain vastaukseksi epämääräistä mutinaa vierailta, mieheni sanoi että käski kyllä siivota sotkunsa, muttei vahtinut aikuisia ihmisiä, mikä on ihan ymmärrettävää.
Ap