Hoitoalan työilmapiiri yhtä helvettiä
Tilanne on mennyt joissain työyhteisöissä siihen pisteeseen, että kiusaamista harjoitetaan jopa potilaiden/asiakkaiden kustannuksella. Yhteinen tavoite ei olekaan enää potilaan/asiakkaan hoitaminen, vaan työtoverin piinaaminen.. lopulta savustaminen työyhteisöstä. Tämä kohdistuu erityisesti uusiin, vasta työyhteisöihin tulleisiin hoitajiin.
Oma kokemukseni on seuraava: Ensin uudelta tulokkaalta otetaan luulot pois ja testataan henkinen kestävyys. Jos ei tämä auta, niin sen jälkeen aletaan käännyttämään; juorutaan työtovereista ihan sumeilematta, osoitetaan ikäänkuin, että sinun on aika valita puolesi. Jos ei tämäkään onnistu, etkä ole ymmärtänyt pelin henkeä, niin sitten alkaa eristäminen ja työn hankaloittaminen. Uuteen tulokkaaseen kohdistuvat pahat puheet ovat tässä vaiheessa jo ihan selviö. Ole sitten siinä! Jos olet eristetty muusta työyhteisöstä, niin kyllähän se työn tekeminen vaan hankaloituu. Tämä korostuu erityisesti hoitoalalla, missa ollaan vastussa potilasturvallisuudesta! Ei sellaista vastuusta jaksa kantaa, jos ei ole kollegan tukea!
Joskus uusi tulokas voidaan heti alkuun nähdä niin potentiaalina kohteena, että mylly lähtee käyntiin heti alkuunsa. Vähän niinkuin sinun tilanteessasi onkin käynyt. Syitä ovat varmaan olleet koulutus, työkokemus, ahkeruus (niinkuin jo kuvasitkin) ja asenne. Sinä olet mennyt tekemään töitä, sitä mistä sinulle maksetaan palkkaa! Niin hullulle kuin tämä kuulostaakin, niin tämä eivät kaikissa työyhteisöissä ole sallittuja ominaisuuksia, mikä on todella surullista.
Jos aikoo jatkaa tällaisessa työyhteisössä, niin on tehtävä valintoja. Oltava hiljaa ja hyväksyttävä tosiasiat, muuten ei varmasti jaksa. Työyhteisöissä on myös näitä hiljaisia helmiä, jotka tekevät työtään sydämmellä. He eivät varmasti uskalla tarttua epäkohtiin, koska pelkäävät joutuvansa itse tähän samaan myllyyn. Todennäköisesti ovat joskus joutuneetkin..
Oma moraalikäsitykseni ei tätä kahtiajakoa hyväksynyt, joten oli pakko jatkaa eteenpäin. Suurta surutyötä olen tehnyt, koska hoitotyö on lähellä sydäntäni. Muistoina kannan aina niitä onnistumisen kokemuksia, joissa ollaan hyvällä yhteistyöllä saavutettu tuloksia ensisijaisesti potilaan/asiakkaan parhaaksi.
Kommentit (26)
En tiedä olenko jotenkin poikkeava mutta kyllä mua on yleensä kiusanneet miehet. Kyllä nekin osaa, ja kun siihen halveksuntaan tulee vielä seksuaalinen puoli mukaan se on täyttä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi ole mikään hoitoalan juttu. Mene kuule mille tahansa alalle, niin saman huomaat. Paljon riippuu työpaikasta. Olen itse nykyään sairaalassa töissä ja meillä on mahtava työyhteisö osastollamme. Todella ihanaa, töihin aina ilo mennä ja kaikki voi hyvin. Aiemmin olin ravintola-alalla ja siellä oli ihan kamalaa h*lvettiä! Siksi olen siis kanssasi eri mieltä.
Ravintola-alalla voi olla myös ihan hyviäkin työyhteisöjä joten älä yleistä.
Taitaa olla joka puolella mutta enemmän naisaloilla. Miesaloilla voi olla enemmän oman uran edistämistä. Ja siinä kilpailua. Päiväkodeissa myös ollut huonoailmapiiriä. Voidaan tiuskia toisille.
Stuurenkadun psykiatrinen poliklinikan henkilökunta oli kuin suoraan jostain b-luokan elokuvasta revitty, se miten kohtelivat potilaita kotikäynnillä ja vastaanotolla, pelkkää provosointia saada potilas suuttumaan, että saataisiin lisää "oikeuksia" käyttää potilasta kohtaan. Potilaskirjotukset voi vetää suoraa vessasta alas kun sellaisia valheita täynä, ihan tietoisesti valehtelee sinne asioita jotka vaikuttavat pitkälle potilaan hoitoon ja terveyteen. Osa näistä pyhistälehmistä on varmaan vaihtanut duunipaikkaa nyt kun siirryttiin kalasatamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo taitaa olla kaikkien naisvaltaisten työpaikkojen ongelma.
Sanoo nainen.
Ai niin, kaikki muut naiset ovat kauheita, paitsi sinä ja sinun kuppikuntasi.
Olen ollut yhdessä ihan saatanallisessa helvetissä töissä ja siellä oli ihan yhtä paljon miehiä ja naisia töissä. Yhdistävä tekijä oli lähinnä kusipäisyys. Niin sairasta paskanpuhumista ja kiusaamista en pysty edes kuvailemaan. Tämä esimiestasoa myöten. Ovet käyvät tiuhaan ja väki vaihtuu kun pää ei kestä kellään. Vanhat vakinaamat saavat tehdä ihan mitä huvittaa, esimies eikä työterveys eikä luottamusmies eivät kuitenkaan usko sinua.