Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielestäni työttömät tarvitsevat ennen kaikkea tietoa siitä että liian pitkä työttömyys voi vaikeuttaa työnsaantia

Vierailija
27.01.2018 |

Monille voi tulla yllätyksenä että juuri se pitkä työttömyysjakso voi olla ratkaiseva tekijä siinä ettei enää saakaan töitä. Työttömyyttä kannattaa vältellä niin paljon kuin vaan voi.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmoitin haaveistani (tällä hetkellä ne ovat pelkkiä haaveita, ei mahdollisuutta toteuttaa) opiskelun suhteen kun minulla oli se haastattelu.

Heti alkoi tulla ilmoituksia minulle sopivista työpaikoista jotka ovat siltä alalta vaikka en sitä ole tehnyt enkä opiskellut.

Joku kone siellä niitä suoltaa, ei kai kukaan ihminen voi olla niin tyhmä?

Kysytäänkö siellä haastattelussa haaveista vai sittenkin siitä, mitä osaat ja mille alalle aiot työllistyä?

Vierailija
82/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monille voi tulla yllätyksenä että juuri se pitkä työttömyysjakso voi olla ratkaiseva tekijä siinä ettei enää saakaan töitä. Työttömyyttä kannattaa vältellä niin paljon kuin vaan voi.

Ja vielä enemmän työtön tarvii tietoa siitä, että sen oikeudet te-toimiston kanssa ovat nolla. otat jonkun roskatyön vastaan näyttääksesi aktiivisuutta ja sen jälkeen sä olet sen alan ammatilainen te-toimiston papereissa.

Sinä määrität itse hakuammattisi ja ammatillisen osaamisesi, ei te-toimisto! Miksi syytät muita siit, mitä tietoihisi kirjoitat.

Minä olen ilmoittanut olevani lastenhoitaja ja osaamiseni olevan sitä alaa.

En ole ilmoittanut olevani pätevä ja kokenut eläintenhoitajaksi (karjujen keinosiementäjä tarkemmin) tai hammashoitaja. En ole edes lähihoitaja vaan koulutukseni on muu (ei liity eläimiin eikä terveydenhuoltoon).

Kuitenkin edellä mainittuja ja muita yhtä sopivia te-toimisto katsoo sopivan minulle.

Sinä olet yhdessä te-toimiston kanssa ne hakuammatit päättänyt ja sinä voit ne ihan itse käydä vaihtamassa Oma asioinnissa. Mistä tämä työttömien avuttomuus kumpuaa?

Mikä sinun ymmärtämättömyyden ongelma on? Olen ilmoittanut olevani vain ja ainoastaan LASTENhoitaja. Silti te-toimiston asiantuntijat katsovat että mikä tahansa mikä päättyy sanaan hoitaja käy koska heillä on hätä saada tehtyä tietty määrä työtarjouksia.

Kyllä minä voin hakea niitä(kin) paikkoja todellisen työnhaun lisäksi. Eikä sitä koskaan tiedä vaikka ottaisivatkin minut.

Sinulla on turhan ruusuinen kuva te-toimiston ja työttömien todellisuudesta.

Ja sinulla on taipumus valehdella. Jos sinne te-toimiston järjestelmään kirjoittaa sanan "hoitaja", niin se ilmoittaa, että tarkenna. Ei siis listaan kaikkia mahdollisia hoitajia.

Olet loukkaava ja puhut vastoin tietoa. En ole kirjoittanut järjestelmään yhtään mitään. Te-toimiston virkailija kirjoitti, minä istuin pöydän toisella puolella ja hän sekä luki ääneen että näytti näytöltä mitä kirjoitti. Sinne kirjattiin ylös tutkintoni sekä ammattinimikkeeni. Siellä ei lue pelkkä "hoitaja".

Elleivät he ole minulle kertomatta muuttaneet sitä.

Tajuatko, olen ollut vuosia työelämässä ennen nykyistä työttömyyttäni mutta työttömänä aiemmin. Silloin työttömät eivät itse kirjanneet yhtään mitään vaan silloin pääsi virkailijan juttusille ja hän laittoi ylös kaikki tiedot, ei niitä itse saanut tehdä.

Miksi et takista asiaa samantien? Näkisit heti tietosi ja voisit korjata ne.

Epäilet että he joulukuisen keskustelun jälkeen ovat menneet muuttamaan ne? Että ihan joka kuukausi pitäisi tarkistaa? Tiedot ovat ja ovat aina olleet ihan oikein. Ja silti käy kuten käy.

Tajua jo että te-työntekijöiden on ihan pakko laittaa työtarjouksia ja kaikki eivät välitä ovatko ne realistisia.

Mutta kun ne ei saa laitettua sinulle koneenhoitajan hommaan työtarjousta, jos olet lastenhoitaja. Usko jo, että ei niitä tarjouksia tehdä asiakkaasta lähtien vaan työpaikasta ja sinä et nouse listoille, kun koneenhoitajia etsitään. Jotenkin suloista ajatella, että työtön kuvittelee jonkun askartelevan juuri hänen tietojensa kanssa,mutta todellisuudessa on se työpaikka, siihen järjestelmä etsii hakijat ja heille voi lähettää työtarjoukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ilmoitin haaveistani (tällä hetkellä ne ovat pelkkiä haaveita, ei mahdollisuutta toteuttaa) opiskelun suhteen kun minulla oli se haastattelu.

Heti alkoi tulla ilmoituksia minulle sopivista työpaikoista jotka ovat siltä alalta vaikka en sitä ole tehnyt enkä opiskellut.

Joku kone siellä niitä suoltaa, ei kai kukaan ihminen voi olla niin tyhmä?

Kysytäänkö siellä haastattelussa haaveista vai sittenkin siitä, mitä osaat ja mille alalle aiot työllistyä?

Ainakin minulta kysyttiin. Muista en tiedä. Eivät he kysyneet mitä osaan, sen he jo tiesivät. Eivätkä muuten kysyneet myöskään "mille alalle aiot työllistyä".

Jos suunnitelmissa on joskus pystyä vaihtamaan alaa ja päästä opiskelemaan se mielestäsi aiheuttaa sen että on realistista alkaa lähetellä sen alan työpaikkailmoituksia?

Sehän tässä oli pointtina.

Vierailija
84/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

> työnantajat ovat erittäin epäluuloisia niitä ihmisiä kohtaan jotka eivät ole jo töissä

Ja perustat tämän urbaanilegendan mihin?

Komppaan kyllä tuota, emme palkkaa kortistosta, siellä oleva aines on syystä siellä.

Ja herra-johtaja käyttää kallisarvoista vapaa-aikaansa vauvalla notkumiseen.

Kyllä, mukavaa lukea näitä hulluja juttuja.

Laipata sen linkedin-sivu tai edes firman nimi tiskiin.

Toinen vaihtoehto että lopetat pelle valehtelun, jota kukaan ei muutenkaan usko.

Hah, kyllä vauvalla käy ihmisiä joka alalta, mutta ei tarvitse uskoa.

Juu, niin varmaan laitan, vassarispämmärien uusi kohde olisi siinä.

Ai, trolli uskalsi vastata.

Mutta ei tietenkään kysymykseen.

Logiikkasi pettää. Koska kaikki "järkevät" firmathan toimivat samoin, miksi sinun yritystäsi arvosteltaisiin? Voisit jopa tulla kaikkien kokoomus ja muidenkin oikeistolaisten keulakuvaksi ja vapahtajaksi kertomalla omalla nimellä totuuden?

A-Studio, lisääntynyt maine ja mammona kutsuu.

Muista P.T. Barnumin viisaat sanat.

Ehkä, kun en olen trolli. Mutta aika saapas tunnut olevan, minähän juuri sanoin, miten meillä toimitaan ja kuinka muualla varmaan jotenkin eritavalla. (Joo, en korjannut)

Vierailija
85/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

> työnantajat ovat erittäin epäluuloisia niitä ihmisiä kohtaan jotka eivät ole jo töissä

Komppaan kyllä tuota, emme palkkaa kortistosta, siellä oleva aines on syystä siellä.

Jos olet oikeasti asiantunteva rekryssä, niin tiedät ettei mitään "kortistoa" ole olemassa. Tämä on typerä uskomus, joka on vuosikymmeniä elänyt Suomessa. Tietokannassa on ihmisiä, jotka ovat kerran ilmoittautuneet työnhakijoiksi. Osa voi olla työttömänä, osa kuntoutustuella, osa koulutuksessa, osa kursseilla, jotkut lomautettuina eli tavallaan töissä, suuri osa töissä, osa yrittäjinä, jne.. He ovat vaan olleet työkkärin asiakkaita jossakin asiassa joskus.

Puhuminen "aineksesta" ja oletus että "ovat syystä siellä" on aikamoisen vanhakantaista ja tietämätöntä puppua. Esim. kun Nokialla oli yt:t niin jokaisen huippu-it-tyypin tiedot laitettiin järjestelmään -- heistäkö sanoisit noin? Höpöhöpö.

Yrityksiä on kaikenlaisia, kerroin vain kuinka meillä toimitaan, ammattimiehistä tapellaan firmojen kesken, hupiukot on noilla edellä mainitsemilla kursseilla yms.

Saman huomaa, jos joutuu käyttämään vuokra tyvoimaa, ne on siellä, kun muut eivät halua.

Voisitko opetella peruskoulun oppimäärän yhdys_sanoista?

Jaaha nyt alkaa tämä, kun sisältö ei miellytä. Kirjoitan näitä aplen puhelimella ja näissä on ihan paska näppis ja ennakoiva tekstinsyöttö.

Seli seli. Opettele kirjoittamaan trolli.

Hah, vassaria harmittaa

Vierailija
86/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä enemmän työtön tarvii tietoa siitä, että sen oikeudet te-toimiston kanssa ovat nolla. otat jonkun roskatyön vastaan näyttääksesi aktiivisuutta ja sen jälkeen sä olet sen alan ammatilainen te-toimiston papereissa.

Sinä määrität itse hakuammattisi ja ammatillisen osaamisesi, ei te-toimisto! Miksi syytät muita siit, mitä tietoihisi kirjoitat.

En ole ilmoittanut olevani pätevä ja kokenut eläintenhoitajaksi (karjujen keinosiementäjä tarkemmin) tai hammashoitaja. En ole edes lähihoitaja vaan koulutukseni on muu (ei liity eläimiin eikä terveydenhuoltoon).

Kuitenkin edellä mainittuja ja muita yhtä sopivia te-toimisto katsoo sopivan minulle.

Sinä olet yhdessä te-toimiston kanssa ne hakuammatit päättänyt ja sinä voit ne ihan itse käydä vaihtamassa Oma asioinnissa. Mistä tämä työttömien avuttomuus kumpuaa?

Mikä sinun ymmärtämättömyyden ongelma on? Olen ilmoittanut olevani vain ja ainoastaan LASTENhoitaja. Silti te-toimiston asiantuntijat katsovat että mikä tahansa mikä päättyy sanaan hoitaja käy koska heillä on hätä saada tehtyä tietty määrä työtarjouksia.

Kyllä minä voin hakea niitä(kin) paikkoja todellisen työnhaun lisäksi. Eikä sitä koskaan tiedä vaikka ottaisivatkin minut.

Sinulla on turhan ruusuinen kuva te-toimiston ja työttömien todellisuudesta.

Ja sinulla on taipumus valehdella. Jos sinne te-toimiston järjestelmään kirjoittaa sanan "hoitaja", niin se ilmoittaa, että tarkenna. Ei siis listaan kaikkia mahdollisia hoitajia.

Olet loukkaava ja puhut vastoin tietoa. En ole kirjoittanut järjestelmään yhtään mitään. Te-toimiston virkailija kirjoitti, minä istuin pöydän toisella puolella ja hän sekä luki ääneen että näytti näytöltä mitä kirjoitti. Sinne kirjattiin ylös tutkintoni sekä ammattinimikkeeni. Siellä ei lue pelkkä "hoitaja".

Elleivät he ole minulle kertomatta muuttaneet sitä.

Tajuatko, olen ollut vuosia työelämässä ennen nykyistä työttömyyttäni mutta työttömänä aiemmin. Silloin työttömät eivät itse kirjanneet yhtään mitään vaan silloin pääsi virkailijan juttusille ja hän laittoi ylös kaikki tiedot, ei niitä itse saanut tehdä.

Miksi et takista asiaa samantien? Näkisit heti tietosi ja voisit korjata ne.

Epäilet että he joulukuisen keskustelun jälkeen ovat menneet muuttamaan ne? Että ihan joka kuukausi pitäisi tarkistaa? Tiedot ovat ja ovat aina olleet ihan oikein. Ja silti käy kuten käy.

Tajua jo että te-työntekijöiden on ihan pakko laittaa työtarjouksia ja kaikki eivät välitä ovatko ne realistisia.

Mutta kun ne ei saa laitettua sinulle koneenhoitajan hommaan työtarjousta, jos olet lastenhoitaja. Usko jo, että ei niitä tarjouksia tehdä asiakkaasta lähtien vaan työpaikasta ja sinä et nouse listoille, kun koneenhoitajia etsitään. Jotenkin suloista ajatella, että työtön kuvittelee jonkun askartelevan juuri hänen tietojensa kanssa,mutta todellisuudessa on se työpaikka, siihen järjestelmä etsii hakijat ja heille voi lähettää työtarjoukset.

Niinhän sinä luulet. Minkähän työpaikan tarpeesta se nousee kun jotktu saavat työtarjouksia paikkaan x alalle x ja kun he hakevat sitä paljastuu että siellä ei haeta juuri sillä hetkellä ketään vaan on vasta kysytty te-toimistosta mahdollisesti sopivien työttömien tietoja joista he itse voivat valita keitä haluavat haastatella.

Ihmisiä siellä on töissä ja inhimillisiä erehdyksiä tapahtuu, ihan omasta - ei työttömän vaan siellä työskennelleen - kokemuksesta voin sanoa että heillä on velvollisuus saada aikaan työtarjouksia ja se aiheuttaa joskus vahinkoja.

Vierailija
87/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin ammattiluokitus on useita vuosikymmeniä vanha, ei ole päivitetty. Sen luokituksen mukaan niitä paikkoja tulee hakuun. Joka alalla ei edes ole mitään luokitusta vaan pitää ottaa joku vähän sinnepäin oleva. Asiantuntijatyössä ei voi määritellä sitä omaa erityisalaa. Monissa työpaikoissa on nykyisin käytössä englanninkieliset nimikkeet, joita ei TE-toimiston systeemi tunne.

Ei ne virkailijatkaan aina tiedä ja hahmota näitä asioita, saati osaisivat opastaa asiakkaita. Itse tiedän nämä jutut koska olen aikoinaan ollut työkkärissä töissä.

Työkkärin ammattiluokitus on voimassaolevien EU-standardien mukainen ISCO-luokitus, ei siis mikään suomalainen keksintö. Luokitus ei todellakaan ole vuosikymmeniä vanha! Se uusittiin muutama vuosi sitten vastaamaan kansainvälistä järjestelmää ja tilastointia.

ISCO onkin periaatteessa ensin tehty vuonna 1957, sitten 1988 täydennetty ILO:n luokitus, johon on tehty vain pieniä muutoksia vuonna 2007. Toi taitaa sitten olla se teillä käytössä oleva järjestelmä, oletan ISCO-08 siis.

Eli ei kovin tuliterä. Tietenkin vaatisi että Suomessakin työstetään sitä "vapaata" osuutta, jota voi soveltaa paikallisiin oloihin.

Vierailija
88/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa työpaikoissa, joissa minä olen ollut, on oletettu automaattisesti näin, kun uusia työntekijöitä on haettu. Ja totta on, että monissa tehtävissä työttömänä olleen perehdyttämiseen menee kauemmin, koska ohjelmistot yms. muuttuvat nopeasti. Vaikka se työtön muuten olisikin fiksu ja osaava, mitä siis ei todellakaan uskota.

Vierailija
89/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei pitkäaikaistyöttömiä voisi päästää työkyvyttömyyseläkkeelle? Masennus tai bipo II dg saa nykyisin helpolla ( eikä tarvitse näitä psykiatreille mitenkään vakuutella tai todistella, riittää kun sanoo epäilevänsä itse)

Eläkeläisellä säännölliset tulot, alennuksia saa monissa pakoissa, verottaja armeliaampi eläkeläisiä kohtaan, asumistukikin on eläkeläisellä parempi.

Vierailija
90/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa työpaikoissa, joissa minä olen ollut, on oletettu automaattisesti näin, kun uusia työntekijöitä on haettu. Ja totta on, että monissa tehtävissä työttömänä olleen perehdyttämiseen menee kauemmin, koska ohjelmistot yms. muuttuvat nopeasti. Vaikka se työtön muuten olisikin fiksu ja osaava, mitä siis ei todellakaan uskota.

Näin ei ole ollut missään omassa työpaikassa, eikä kukaan henkilökohtaisesti tuntevani ole koskaan tuonut tuollaista käsitystä ilmi.

Vierailija
91/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikeasti asiantunteva rekryssä, niin tiedät ettei mitään "kortistoa" ole olemassa. Tämä on typerä uskomus, joka on vuosikymmeniä elänyt Suomessa. Tietokannassa on ihmisiä, jotka ovat kerran ilmoittautuneet työnhakijoiksi. Osa voi olla työttömänä, osa kuntoutustuella, osa koulutuksessa, osa kursseilla, jotkut lomautettuina eli tavallaan töissä, suuri osa töissä, osa yrittäjinä, jne.. He ovat vaan olleet työkkärin asiakkaita jossakin asiassa joskus.

Puhuminen "aineksesta" ja oletus että "ovat syystä siellä" on aikamoisen vanhakantaista ja tietämätöntä puppua. Esim. kun Nokialla oli yt:t niin jokaisen huippu-it-tyypin tiedot laitettiin järjestelmään -- heistäkö sanoisit noin? Höpöhöpö.

Yrityksiä on kaikenlaisia, kerroin vain kuinka meillä toimitaan, ammattimiehistä tapellaan firmojen kesken, hupiukot on noilla edellä mainitsemilla kursseilla yms.

Saman huomaa, jos joutuu käyttämään vuokra tyvoimaa, ne on siellä, kun muut eivät halua.

Nyt taas joku toooodellla tärkeää työtä tekevä on trollailemassa vauva-plalstalla, saapa tuntea itsenäsä tärkeäksi, toisin kun oikeassa elämässä.

Vierailija
92/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taas joku toooodellla tärkeää työtä tekevä on trollailemassa vauva-plalstalla, saapa tuntea itsenäsä tärkeäksi, toisin kun oikeassa elämässä.

No, opit kyllä jos pääset pois sieltä kortistosta.

Btw. Pikkupomot tärkeilee isojen ei tarvitse.

Vierailija
93/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla varmaan menee asiat te-toimiston kanssa ihan hyvin. Mutta on niitäkin tapauksia että kukaan ei uskoisi että jutut ovat totta, niin itkettävän naurettavia ne ovat, te-toimiston toilailujen takia.

Tämä, monet väittää että valehtelen, tai etten ole itse osannut hoitaa asiaa oikein jos kerron te-toimiston "parhaista" älynväläyksistä.

Tuttuni asuu naapurikunnassa ja hänellä ei ole ikinä ollut ongelmia te-tston kanssa.

Vierailija
94/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, opit kyllä jos pääset pois sieltä kortistosta.

Btw. Pikkupomot tärkeilee isojen ei tarvitse.

Mä olen kyllä ihan töissä, sinusta en olisi niinkään varma.

Vierailija
95/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuten lukea ajatuksella tämä, taas hyvä kirjoitus Siltalalta:

https://yle.fi/uutiset/3-10038895

Siltala puhuu ensin siitä miten aktiivimallia on ruvettu vastustamaan myös työntekijöiden piirissä ja siirtyy sitten kuvailemaan nykyisen työttömyystilanteen ideologiaa (kannattaa huomata että kyse Siltala käsittelee tätä aihetta koko länsimaiden tasolla, Suomi osana sitä):

Työnhakijoiden sulkeisharjoitukset eivät ole ratkaisseet nykytalouden suurta ongelmaa, tuottavuuskasvun irtoamista työstä. Ilmeisesti aktivointitoimia on motivoinut enemmänkin moraalitaloudellinen tasapainopyrkimys kuin taloudellinen kannattavuus.

Moraalitaloudessa hyveen pitäisi saada palkinto ja paheen rangaistuksensa. Ahkeran pitäisi voittaa ja laiskan hävitä. Talousliberalismin keskeinen oppi-isä  Friedrich von Hayek pohtii, oliko oikein uskotella nuorille, “että kun he vain riittävästi yrittävät, he onnistuvat”, vaikka palkinnot markkinakilpailussa “perustuvat vain osaksi suorituksiin ja osin puhtaasti sattumaan". Tällöin von Hayekin mukaan "vääjäämättä jotkut arvottomat menestyvät, kun taas jotkut arvolliset epäonnistuvat”.

Ihmiset eivät kuitenkaan hänen mielestään motivoitusi kilpailuun, elleivät uskoisi kaiken olevan kiinni omista suorituksista. Sattuman vaikutuksen tunnustaminen romahduttaisi moraalin.

Siltala tarkoittaa siis että yhteiskunnassa ei voida rehellisesti kertoa, että kaikille ei ole töitä vaikka he olisivat täysin kelvollisia töihin. Päinvastoin, alkaa syntyä käsityksiä että työttömät ovat eri porukka, ja osa joilla menee paremmin, alkaa samaistua ylempiin yhteiskuntaluokkiin tehdäkseen "hajurakoa" työttömiin:

Länsimaissa keskiluokkaan samastutaan paljon enemmän kuin kuulutaan.

Tämän jälkeen Siltala alkaa analysoida nettikirjoituksia, kuinka työttömiä niissä puserretaan yhteen samaan köyhien, arvottomien ja alaluokkaisten ryhmään:

Keskiluokkaista kunnollisuutta todistellaan myös erottautumalla häviäjistä. USA:ssa ja Britanniassa “valkoiseen roskaväkeen” tiivistyy se, mihin kelpo toimihenkilö pelkää suistuvansa: työn ja omaisuuden menetys, elämän karkaaminen hallinnasta, ylipaino, ja päihdeongelmat.

Määrittelemättä jää, kuinka sitten pitäisi elää toimiakseen oikein. Oikein toimii yleensä se, joka ehtii tuomita ensin.

Kastirajan alaspäin piirtää fyysinen inho: nuo ovat heikompaa ainesta ja sen vuoksi ansainneet alhonsa – minä en voi tulla samanlaiseksi...

Tuossa tummennetussa kohdassa tuli ikään kuin tämän ketjun aloittajan sielunmaisema kuvatuksi. Lisää:

Toisaalta keskiluokkaisuutta häpeillään silloin, kun kerrotaan omasta taustasta – siinä ja vain siinä köyhyys ohittaa arvostuksissa keskiluokkaisuuden.

Silloin muistetaan korostaa taustan vaatimattomuutta ja kunnollisuuden palkitsemisesta sosiaalisella nousulla. Keskiluokan on syytä todistella moraalista ylemmyyttään, jotta sen etuja ei esitettäisi toisten kustannuksella saaduiksi.

Mutta joo, hyvää tekstiä, lukekaa koko juttu.

Vierailija
96/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Moni on ollut sekä töissä että työttömänä, ei ole mitään yhtenäistä työssäkävijöiden tai työttömien ryhmää, joka pysyy samana vuodesta toiseen.

Vierailija
97/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi muuttaa mielikuvia työnhakijoista vastaamaan todellisuutta.

Hesari voisi alkajaisiksi tehdä jutun akateemisesta työnhakijasta, joka asuu designhuonekaluilla sisustetussa 180 neliön omakotitalossa. Puoliso on töissä arvostetussa ammatissa. Perheessä on kaksi uudehkoa autoa. Lapset opiskelevat lukiossa ja harrastavat jääkiekkoa ja taitoluistelua.

Vierailija
98/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi muuttaa mielikuvia työnhakijoista vastaamaan todellisuutta.

Hesari voisi alkajaisiksi tehdä jutun akateemisesta työnhakijasta, joka asuu designhuonekaluilla sisustetussa 180 neliön omakotitalossa. Puoliso on töissä arvostetussa ammatissa. Perheessä on kaksi uudehkoa autoa. Lapset opiskelevat lukiossa ja harrastavat jääkiekkoa ja taitoluistelua.

Ei taida totuuden kertominen sopia poliittiseen agendaan :D

Kaikkien työttömien kuuluu olla tyhmiä, osaamattomia ja laiskoja. Sellaisia, joille pitää opettaa miten CV kirjoitetaan ja joiden edelleenkouluttaminen tähtää lähihoitajan tutkintoon. Ei TE-toimistolla ole mitään annettavaa ekonomille, diplomi-insinöörille, juristille..

Vierailija
99/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulutettujen ihmisten edes kuuluisi olla TE-toimiston palvelujen piirissä?

Heitähän metsästetään head huntereiden toimesta.

Vierailija
100/104 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten järjestettiin Helsingissä iso infotapahtuma työttömille. Kutsuja lähtit tuhansittain ja siitä alkoi puhelinrumba: ei kai minun tarvitse osallistua, kun on sitä ja tätä.

Eli työttömille on ihan turha yrittää jakaa tietoa, he eivät suostu ottamaan sitä vastaan! Vasta kun tulot uhkaavat pudota, tulee hirveä hätä, että miksi tätä ei ole kerrottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän