Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
838:lle.
Onpas sinulla ikäviä kokemuksia Savonlinnasta. Minä muutin vajaa vuosi sitten ja minusta täällä ollaan hyvin ystävällisiä ja toivotetaan tervetulleeksi. Olen paljasjalkainen helsinkiläinen. Ja puhun ihan stadin murretta. Ihanat maisemat täällä ja äänestetty Suomen parhaaksi kesäkaupungiksi. Asun keskustassa kaikki palvelut "äärellään" kuten täällä sanotaan, lähempänä kuin minulla ennen. Tämähän on Savo-Karjalaa mielestäni, täältä on parikymmentä kilometriä Etelä- ja Pohjois-Karjalan yhtymäkohtaan. Myös ruokakulttuuri on karjalaisvaikutteista. Mummin herkut jäi mieleen, olin kesäisin usein siellä. Tervetuloa vaan tänne!
Vierailija kirjoitti:
Turku (tai Turun seutu). Kaunis ja perinteikäs, tarpeeksi iso kaupunki, hyvät kulkuyhteydet, halvahkot asunnot.
Jos pk-seudulle jää tuttuja, joihin haluaa edelleen joskus nähdä tai siellä muuten käydä, ei kannata muuttaa 200km kauemmas. Tulee muuten raskasta ja vaikeaa. Pk-seutu on Suomen keskus ja kaikki muu on siitä enemmän tai vähemmän syrjässä ja jäljessä, tämä vaan on fakta ja huomaat sen pian käytännössä jos muualle muutat.
Kaikkea paskaa sitä kuulee. Ainut jossa ootte edellä on tää kulttuurin "rikastus". 10vuotiaat ei uskalla kulkea ilman puukkoa. Koulu paikat ei ole suomalaisille. Lähiöissä raiskaukset huumeet jengit rehottavaa..
Mitä vielä.
Ylimieliset narsisti heseläiset jotka luulee olevansa mailman eliittiä. Loput junantuomat aina naama auki jotka luulevat myös olevansa eliittiä.
Savonlinnaa haukutaan milloin mistäkin no kannattaa itse muuttaa sinne palvelut lähellä kulttuuri toimii jne..
En asu Savonlinnassa mutta lähistöllä haja-asutus alueella autolla pääsee ns. Bermudan kolmio Savonlinna - Juva - Imatra eikä Mikkeli ole kaukana.
Koulutus mahdollisuuksia kaikissa näissä hyvin kuin myös taajamissa ja haja-asutus alueella. Lapsille/ nuorilla turvallinen ympäristö ei ole isoja kouluja, niin paljoa harrastus mahdollisuuksia että on itsessään vika jos valittaa.
Ihmiset ovat lupsakoita ja naapuri apu lähellä eli jos haluaa tutustua niinkuin lähemmin eikä nyhjötä neljän seinän sisällä. Luonto, avaruus ja ihmis läheisyys on parasta niin kaupungissa kuin lähi alueella. ( Siis Savonlinnassa)
Itse olen Helsingistä lähtöisin jo kolmas tie alkaa ahdistaa. Eli kyllä maalla on parasta asua niin lapset, nuoret kuin myö aikuiset ja etätyö sujuu täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savonlinna on juuri perheellesi sopiva kaupunki. Tosin se on Suomen suurimman sisäjärven rannikkokaupunki,
Ja Suomen sisäänpäin lämpiävin pikkukaupunki. Jouduin asumaan opiskelujen jälkeen yli vuoden Savonlinnassa, kun miehellä oli siellä työpaikka. Joka jessuksen paikassa kummastellaan, jos puhut eri murretta. Jotkut ottaa sen positiivisena, mutta minua se otti päähän ihan todella, että kun avaat suusi, joka kerta se toinen kysyy, mistä päin olet, et ole täkäläisiä, mitä murretta puhut. Naapurit, kaupan kassamyyjät, ihan kaikki ihmettelivät joka paikassa, kun on joku, joka puhuu erilaista murretta. Lisäksi oli Helsinki-vihaa. En itse ole edes Helsingistä kotoisin, mutta mitenpä ne siellä erottaa, kuka on mistäkin. Minusta on junttia asettaa vastakkain Helsinkiä ja muuta Suomea. En tiedä, törmäsinkö Savonlinnassa erityisen paljon siellä koko ikänsä olleisiin, mutta täyt
Minusta se että asetellaan on nimenomaan kaikkea muuta kuin junttia. Tai kyllähän asenteita on monesta eri puolilla.
Ne asenteet kuitenkin paljon tulee talousajattelusta ja suurista muuttoliikkeistä. Ennakkoluuloja on paljon puolin ja toisin, aina ne ei pidä paikkaansa, mutta ehkä yli 2/3:sta kyllä.
Kyllä minusta sekin on monesti junttia kun tullaan mistä tahansa kaupungista vähänsi aikaa kesällä ökyilemään haja-asutusseudun mökeille. Tähän voisin liittää monenmoista tarinaa, mutta en tässä tilassa kuitenkaan. Se että luullaan tietävänsä paremmin ja käyttäydytään huonosti ja ollaan tutustumatta oli kai ehkä sinunkin "junttiuden" pointtisi. Ennekkoluuloja nykyään on melkoisesti kun maakuntienkin välillä on tuloeroissa hirmuisia rajoja, puhumattakaan eri kaupunginosien ja lähiöitten sisältä. Kyllä terve ennakkoluuloisuus on sikälikin hyvin ymmärrettävä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).
Kannatta pysyä kaukana lesta-kunnista, kuten Oulu, Raahe, Kokkola. Turku tai Tampere on paras paikka asua, jos haluaa pois Helsingistä.
Lestapaikkakunnat on turvallisia ja valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Pori on maailman paras, eikä siellä haise!
Pori on perssilmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).
Kannatta pysyä kaukana lesta-kunnista, kuten Oulu, Raahe, Kokkola. Turku tai Tampere on paras paikka asua, jos haluaa pois Helsingistä.
Ja kuivatettuja.
Jos ruotsin kieli on hanskassa niin Raasepori, Loviisa tai Parainen.
Vierailija kirjoitti:
Turku on iso ja kaunis kaupunki, jossa palvelut toimivat ja töitä.
Muuten kiva mut liikaa turkulaisia ja sitten niitä kumiveneentuomia.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti Naantali.
Olen asunut Naantalissa yli 20 vuotta, enkä ikinä lähde täältä enää muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuivatettuja.
Kyllå, niin on meno kuin 50-luvulla. Ihan kyttäämistä ja painostamista. Jos et kuulu kirkkoon, et ole mitään, sinun lävitsesi voidaan katsoa. Ja ikkunoista taas katsotaan suoraan sisään. Kun kyllästyt ja vedät verhot ikkunan eteen, kuiskitaan, että on jotain salattavaa. Ikkunoita ei saa peittää, ettei ihmiset luule, että salaat jotain. Jos käy vieraita, esimerkiksi minun luonani kävi oma veli muutaman päivän, postilaatikkoon ilmestyy pyhän kirjan tekstejä, arvaatte varmaan, millaisia. Joku voisi pitää sitä ahdisteluna, minä vaan revin paperit ja heitin silput postilaatikoiden eteen. Se joka viitsii nimettömänä laittaa moista roskaa toisen postilaatikkoon, ansaitsee nähdä, kuinka paljon arvostan hänen siveysohjeitaan.
Raasepori.
Mites teidän työt. Eikö työ rajoita paikkakuntavalintaa...
Loviisa.
Hanko.
Pyhtää.
Hanko. On merta, lähellä Helsinkiä. Junayhteys..
Vierailija kirjoitti:
Talvella niin kuollut kuin olla voi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella niin kuollut kuin olla voi...
Ei laiinkaan huono asia.
Olisiko ap jo kuudessa vuodessa löytänyt jonkun paikan?
Ensin miehelle työpaikka eli muuttakaa sinne mistä hän saa töitä.