Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Turku. Asunut siellä ja jos nykyinen pikkukylä jonain päivänä vaihtuu on tasan 1 suunta. Turussa on kaikkea sopivassa mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Tampere, alarannasta pääsee vaikka mihinkä, nässylläkin muutama kiva laituri.
Miksi ihmeessä alapeukkua Tampereelle noin paljon. Olen asunut siellä Pispalassa 4 vuotta ja Pirkkalassa 2 vuotta. Tampere on ykkönen Suomessa.
Joensuu. Sijaitsee upean Pyhäselän rannalla ja hieno Pielisjoki virtaa keskustan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Turku, Naantali, Tammisaari, Porvoo. Noista on tykänneet pk-seudulta pois muuttaneet tutut. Hinnoista ja töistä en osaa sanoa.
Teini-ikäisiä stadilaisnuoria EI VOI ISTUTTAA TAMMISAAREEN. Vaikka se muuten söötti kylä onkin. Trust me.
Kannattaa ottaa selvää missä ollan suvaitsevia. Siis lähes persuvapaa kaupunki.
Suosittelen Lahtea tai Kuopiota. Kai järven rannikko kelpaa myös?
Miksi lähteä Vaasaan asti kun on vaikkapa Siuntio? Sieltä löytyy tarpeelliset palvelut ja pääsee lähijunalla Helsinkiin.
Jos on pakko muuttaa kauemmas niin Turun ympärillä on paljon pikkupaikkakuntia.
Turku, ympäristössä pieniä kuntia, todennäköisesti asuminen halvempaa mitä Turuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu ehdottomasti! Kaunis kaupunki!
Ihana keskusta kauppoineen, kävelykatuineen, torinrannan laitureineen, puistoineen, vanhoine taloineen
Kivijalkakaupat
Paljon ravintoloita
Meri
Joki
Järvet
Biitsit joka paikassa, iso Nallikari kävelymatkan päässä keskustasta
Virkeä tori kesällä
Kesäisin joka ilta livemusiikkia torinrannassa auringonlaskussa, paljon ihmisiä viettämässä aikaa
Pyörätiet
Tapahtumia joka viikko, melkein joka päivä jotain, kun seuraa paikallislehtiä ja Facea
Monta teatteria
Hieno ja iso pääkirjasto
Teineille tarpeeksi virkeä keskusta
Ihana luonto: Koitelinkoski, Hailuoto...
Loistavat veneilymahdollisuudet
Asunnot ja talot halpoja, vain keskustan ja keskustan lähellä olevien uusien kerrostaloasuntojen hinnat korkeat
Lennot monta kertaa päivässä Helsinkiin halvalla, junalla 5,5 tuntia
Lentoja myös ulkomaille
Nopeasti hiihtokeskuksiin
Ihana valkea talvi, ihanat valoisat kesät
Ihmiset reiluja ja vilpittömiä
Kaksi hyvää uimahallia ja yksi kylpylä
Helppo kävellä hoitamaan asioita, ei tarvitse aina lähteä autolla
Työmatka max. 15 min autolla mihin vainTalvi 9 kk vuodessa. Joulu-helmikuussa säkkipimeä tulee kahdelta. Hiihtokeleistä ei puutetta. Paljon maakunnasta muuttaneita tolloja jotka ylpistyvät kun heistä tulee "kaupunkilaisia".
Onko Oulussa pannukakkutalo vielä? Ookkonää Oulusta ja ookkonää pölijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere, alarannasta pääsee vaikka mihinkä, nässylläkin muutama kiva laituri.
Miksi ihmeessä alapeukkua Tampereelle noin paljon. Olen asunut siellä Pispalassa 4 vuotta ja Pirkkalassa 2 vuotta. Tampere on ykkönen Suomessa.
Ehkä siksi, että se ei ole rannikkokaupunki, kuten tässä ikivanhassa aloituksessa kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Sallin epäillä. Jo lasten turvallisuuden takia on ihan hyvä vaihtaa maisemaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä johonkin Ouluun tai Kemiin muuttaminen olisi aikamoinen muutos, varmaan vanhemmillekin.
Kemiä tai vastaavaa en itse voisi ajatella auinpaikkan, kesällä voisin lomareissulla poiketa.
Ei kait Naantalista Turkuun autolla mene 50 minsaa? Ihan suora tie?
Raisio ihan nurkalla, jos on auto tai linkkari niin ei mene kauan sinne ajaa.
Itse asun pienessä sisämaan kaupungissa Etelä-Suomessa ja jos muuttaisin niin Etelä-Suomessa pysyisin.
Nyt kun katsoo ulos ikkunasta, niin tämän enempää talvea en yhtään kaipaa, joten pohjoinen on aivan poissa laskuista asumisen suhteen.
Helsingin lähistöllä on tosiaan esimerkikis Espoo, jossa merenrantaa ja edullisemmat asunnot, kait?
Naantalista Turun keskustaan menee 10-15 minuuttia. Ei taida saada bussillakaan menemään 50min.
Raision ja Turun keskustan välimatka on kutakuinkin sama, noin 10min.
Vierailija kirjoitti:
Naantalista Turkuun ~25 min jos sitäkään. Riippuu siitä kummalta reunalta lähdet.
Naantalin perukoilta, ehkä Merimaskusta?
Naantalin keskustasta menee 10-15 minuuttia Turun keskustaan. Ihan toiselle puolelle Turkua, Itäharjulle tms, menee toki vähän kauemminkin, ehkä 5 minuuttia lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Me muutimme Porvooseen, lapset 10 ja 14 v, tosin vanhempi oli arkipäivät äidillään stadissa, viikonloput Porvoossa. Hyvin viihtyivät lapset siellä. Nyt ovat jo aikuisia.
Miten olisi YYA-henkinen Kouvola.
Ei se merenrannalla ole, mutta tulet huomaamaan, että se on ongelmista pienin...
Kokkola, mukavan kokoinen, hyvä työllisyystilanne ja edulliset asunnot.