Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että haaveilette halvemmasta ja tilavammasta asumisesta ja rauhallisemmasta, luonnonläheisemmästä ympäristöstä. Kivoja paikkoja ja kohtuullisen kokoisia rannikolla ovat mm. Loviisa (siellä on oikeasti todella halpaa ja kauniita taloja), Kirkkonummi, Parainen ja Naantali, mutta tuon ikäiset lapset rupevat oireilemaan välittömästi muuttoa. Ystävät jäävät Helsinkiin, tuppukylässä ei ole edes yhtä vaateliikettä jonka reunamilla pyöriä ja harrastuksia ei voi välttämättä jatkaa, tai niiden taso romahtaa. Paras ystäväni joutui muuttamaan 13-vuotiaana Helsingistä Lohjalle ja hänellä oli hyvin levoton teini-ikä, aluksi yksinäisyyttä ja masentuneisuutta, sitten päihdekuvioita. Ei nuoret tee landella oikeasti muuta kuin juo viinaa ja käy välillä juoksemassa jotain aitoja.
Itse jäin maakuntaan ja elin rauhallisen ja mukavan nuoruuden, kun taas Helsinkiin muuttanut kaveri masentui, alkoholisoitui ja meno oli muutenkin todella villiä. Itse en viinaa juonut. Enemmän tuo on varmaan lapsesta ja persoonasta kiinni. Ihan yhtälailla ryyppy/huumeidenkäyttöseuraa löytyy kummastakin. Helsingistä todennäköisemmin löytyy vielä epämääräisempiä ja vaarallisia porukoita.
Minua ei tosin olisikaan kiinnostanut pyöriä vaateliikkeiden reunamilla, vaikka niitä löytyy keskikokoisista kaupungeista (joita tässäkin ketjussa käsitellään) useita. Samoin perusharrastuksia (vakiourheilulajit ja -hallit, musiikkiopistot, taideharrastukset) löytyy kaikkialta muualta paitsi pienimmistä tuppukylistä. Jotkut harrastukset ovat paljon saavutettavampiakin, kun ovat edullisempia ja harrastuspaikat lähempänä kotia.
Rauma
Asumiskustannukset: etuoven mukaan Meriraumasta saa kolmion alle 40 000
Töitä on lähiseudulla
Mukavasti harrastusmahdollisuuksia
Polkupyörällä polkee kaupunkialueen päästä päähän noin 20 min
Ilmaisia rantasaunoja kesällä
Ja Rauma on oikea merikaupunki verrattuna johonkin Poriin... Jos pidät veneilystä, pieniä saaria on lähellä jonne pääsee retkelle, kalastamaan, mitä vaan. Maauimala, kesäteatteri, vanha Rauma jne. Rauma on (vielä) huomattavasti turvallisempi kuin Pori ja asunnot edullisia.
Espoo on kiva. Tosin profiloitunut rikkaiden asuinalueeksi.
Jopa Kouvola voittaa monessa Helsingin.
Ei tarvi maksaa pysäköinnistä.
Jos miettii, et hankkii vesistön ääreltä talon, niin ihan huippu. Siis alle 20 minuutin ajomatkan päästä, keskustasta.
Lisäksi menee päivässä 3-4, edukasta onnibussia Kamppiin. Juna tunnin välein.
Eli aivan hyvä, jos tarvii enintään 2 päivää olla viikossa Helsingissä.
Eli hyvin pyystyy saavuttamaan Helsingin, ilman että tarvii Helsingin optioista luopua.
Kannattaa miettiä ns. toiminnallisuuksien kautta muutto, eli missä on molempien hyvä asua, että PK - seudun toiminnallisuudet on hyvin saavutettavissa.
Pääasia että pääsette hki pois.
Myös e suomessa on kiva asua, löytyy kymmeniä kivoja kuntia. Osa tosi halpojakin.
Hki ei kannata jäädä potkittavaksi...
Ilmiön nimihän on se
White flight.
Pako helsingistä on alkanut!
Ranua
Aivan unelmapaikka teineille. Paljon tekemistä ja harrastuksia. Hyvät koulut ja erinomaiset palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Oulu ja Vaasa molemmat todella ankeita, kylmiä ja tuulisia kaupunkeja. Porukka molemmissa sisäänpäin kääntynyttä, Oulussa paljon lestoja ja masentuneita. Molemmista pitkä matka kaikkialle. Molemmissa on tullut asuttua.
Tampere on varmaan Porvoon ohella ainoa paikka, mihin Helsingistä kannattaa muuttaa. Porvoo on lähellä Helsinkiä, Tampereelta erittäin hyvät kulkuyhteydet Helsinkiin myös. Tampereella pystyy Helsingin hintoihin verrattuna lapsiperhe asua vaikka ydinkeskustassa. Käykää vaikka fiilistelemässä viikonloppureissu tai hiihtoloma Tampereella niin voitte itse arvioida, miltä tuntuu. Tänne kun kerran tulee niin ei pois kaipaa.
Tampere on kasvanut liian isoksi.
Reinikkala/Kurkela, todella hyvät yhteydet. Plajon samanikäisiä, lähellä kaupunkeja. Yksi parhaista etelärannikon alueista asua etenkin nuorten kanssa.
Itse lepään nyt maalla herrana ja porvarina... alla iso tiilitalo.
Eipä tosiaan ole tullut stadia ikävä.
Ja aivan eteläsuomessa tämä onnela.
Elämänlaatu nousi monta sataa prosenttia, mutta samalla alkoi myös vaurastuminen kun pääsi hki hintoja pakoon. Eli paras tie onneen ja vaurauteen on muuttaa pois stadista.
Loviisa on merenrannalla ja reilu tunti matkaa pk-seudulle.
Toinen ääni Kurkelalle. Iso talo ja puutarha, mutta edullista. Palvelut lähellä ja tapahtumia ja muuta mukavaa ihan lyhyen pyörämatkan päässä. Ei tarvi edes välttämättä autoa täällä. Stadiin pääsee sukkelasti jos tarvis, vaikka tuskin on.
Espoo. Kaverit säilyy. Metrolla ajaa nopeasti Helsingin ydinkeskustaan. Me muutettiin Kivilahteen, eikä olla kaduttu. Luonto lähellä ja rauha ympärillä.
Mulla kans Espoolle suuri suositus. Muutettiin, eikä olla kaduttu. Metrolinjan varrella työpaikat, niin matkoihin menee alle puoli tuntia. Meillä myös teinit, jotka eivät omisi lähteneet muualle.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin lisäksi Suomessa ei muuta järkevää kaupunkia ole kuin Tampere.
Niihän ne puusilmät väittää.
Nauttikaa siellä lieveilmiöistänne täysillä.
Uusikaupunki, uusi monitoimitalokin valmistumassa jossa yläaste ja päiväkoti , uimahalli ja oli vielä muutakin.
Kyllä se on kuule Halsua. Sinne sekä menee että tulee tie ja keskustassa on urheilukenttä. Joku Halsuan kylä valittiin olikohan 2007 vuoden kyläksi eli on vierä paikka. Aika lailla lyhyt matka juhannusraveihin Kaustisille.