Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön ohjattiin töihin kiinteistövälitysfirmaan. Kuinkas sitten kävikään.

Vierailija
27.01.2018 |

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu pitäisi linkittää suoraan Sipilälle, Orpolle, Lindströmille ja Vartiaiselle.

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/593718-tyoton-otti-provisiopalk…

Kannattaa lukea alkuperäinen juttu, Iltalehden juttu on sekava.

Kiinteistönvälitys on ihan kaikenkaikkiaankin tosi riski aloittavalle työntekijälle, koska menee aina todella pitkään ennen kuin kauppa alkaa käymään. Noista on ollut muitakin juttuja, ei tukinäkökulmasta vaan siitä, että siinä joutuu helposti tekemään puoli vuotta töitä ennen kuin saa pennin latia tuloja ja samaan aikaan pitää todellakin olla esim. auto.

Ihan pimeä tuo työaika-arviokin, kaipa nyt TE-toimistossa pitäisi olla jonkinlainen osaaminen ja asiantuntemus eri alojen työskentelystä.

"– Provisiopalkkaiset työnhakijat eivät usein saa soviteltua työttömyysetuutta siksi, ettei työajan osa-aikaisuus ole riittävän luotettavasti osoitettavissa. Ainoastaan työtulojen vähyys ei osoita osa-aikaisuutta, TE-toimistosta todettiin.

TE-toimiston virkailijan aiemmin antamalla neuvolla ei ollut merkitystä.

Painoarvoa ei ollut myöskään kiinteistönvälitysyrityksen johtajan lausunnolla, jossa todettiin näin: "Kiinteistönvälitystyössä ei sovelleta työaikalakia, kuten ei useimmissa muissakaan myyntityön muodoissa. Tässä työssä työntekijä itse voi päättää työaikansa määrän, ollen joko osa-aikaisena tai kokoaikaisesti."

TE-toimiston tehtävänä ei ole päätellä tai keksiä työaikoja, työttömyysetuutta hakevan tulee itse pystyä osoittamaan, että työ oli osa-aikaista. Muutenhan jokaisen pienipalkkaisen kannattaisi väittää, että on osa-aikaisesti töissä ja haluaa sovitellun päivärahan.

No näitä poikkeusaloja on kuitenkin melko vähän, eli niitä joissa on ainoastaan provisiopalkka. Ne ovat kuitenkin töitä, joita työttömienkin pitäisi tehdä. Kyllä TE-toimiston henkilökunnan osaamiseen kuuluisi osata kertoa kysyttäessa ja varoittaa menemästä tällaiseen työhön, jossa piilee tuollainen loukku. Ei se ole avaruustiedettä, vaan ihan hyvää asiakaspalvelua.

Itselläni työttömänä oli todella hyvä TE-toimiston yhteyshenkilö. Hän kertoi OMA-ALOITTEISESTI mahdollisista ongelmista joita jostain valinnoista seuraa. Itselläni mm. sellainen tilanne, että olin työvoimakoulutuksessa kurssilla, joka oli tosi hyvä ja joka olisi ollut hyvin hyödyllinen minulle ammatillisesti (kaikki kurssit ei siis todellakaan ole "tuolta ne tulevat pulleilla poneillansa" -osastoa.). Sain opiskelupaikan ja olisin halunnut tehdä tuon aikaisemmin aloittamani kurssin loppuun opiskelujen ohessa. Toiminnallisesti tämä olisi ollut ok, TE-toimistolla ei ollut mitään asiaa vastaan, koska se olisi ajankäytällisesti onnistunut. MUTTA: jos olisin jatkanut kurssia loppuun sen 4 kk mitä jäljellä oli JA aloittanut samaan aikaan omaehtoisen opiskelun, minulta olisi evätty työttömyyskorvaus sen päivän jälkeen kun tuo työkkärin kurssi olisi loppunut. Koska olisin aloittanut omaehtoisen opiskelun työvoimapoliittisen koulutuksen aikana. 

Ei, en olisi osannut edes ajatella tällaista, en olisi älynnyt googlettaa. En vieläkään tiedä miksi noin on, mutta niin vaan on. Epäilin että este olisi ollut se, ettei kahta juttua voi tehdä yhtäaikaa, mutta se ei ollut ongelma vaan tuo rahoitus sen jälkeen. Kiitän sydämestäni työkkärin virkailijaa joka minulle tämän kertoi.

Mahtavaa, että tuollaisiakin virkailijoita on olemassa. Saanko kysyä missä päin Suomea vaikutat?

Vierailija
122/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan keskipalkka on 4200e/kk. Kelpaisi kyllä minulle.

Joo, mut pitää tehdä töitä, ei siellä mikään kortistosta revitty pärjää.

Eikö työkkärin asiakas ole mielestäsi kykenevä tekemään töitä? 

Yleensä ei ole. Ei työhön kykenevä ja sitä aidosti haluava ole työkkärin listoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu pitäisi linkittää suoraan Sipilälle, Orpolle, Lindströmille ja Vartiaiselle.

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/593718-tyoton-otti-provisiopalk…

Kannattaa lukea alkuperäinen juttu, Iltalehden juttu on sekava.

Kiinteistönvälitys on ihan kaikenkaikkiaankin tosi riski aloittavalle työntekijälle, koska menee aina todella pitkään ennen kuin kauppa alkaa käymään. Noista on ollut muitakin juttuja, ei tukinäkökulmasta vaan siitä, että siinä joutuu helposti tekemään puoli vuotta töitä ennen kuin saa pennin latia tuloja ja samaan aikaan pitää todellakin olla esim. auto.

Ihan pimeä tuo työaika-arviokin, kaipa nyt TE-toimistossa pitäisi olla jonkinlainen osaaminen ja asiantuntemus eri alojen työskentelystä.

"– Provisiopalkkaiset työnhakijat eivät usein saa soviteltua työttömyysetuutta siksi, ettei työajan osa-aikaisuus ole riittävän luotettavasti osoitettavissa. Ainoastaan työtulojen vähyys ei osoita osa-aikaisuutta, TE-toimistosta todettiin.

TE-toimiston virkailijan aiemmin antamalla neuvolla ei ollut merkitystä.

Painoarvoa ei ollut myöskään kiinteistönvälitysyrityksen johtajan lausunnolla, jossa todettiin näin: "Kiinteistönvälitystyössä ei sovelleta työaikalakia, kuten ei useimmissa muissakaan myyntityön muodoissa. Tässä työssä työntekijä itse voi päättää työaikansa määrän, ollen joko osa-aikaisena tai kokoaikaisesti."

TE-toimiston tehtävänä ei ole päätellä tai keksiä työaikoja, työttömyysetuutta hakevan tulee itse pystyä osoittamaan, että työ oli osa-aikaista. Muutenhan jokaisen pienipalkkaisen kannattaisi väittää, että on osa-aikaisesti töissä ja haluaa sovitellun päivärahan.

No näitä poikkeusaloja on kuitenkin melko vähän, eli niitä joissa on ainoastaan provisiopalkka. Ne ovat kuitenkin töitä, joita työttömienkin pitäisi tehdä. Kyllä TE-toimiston henkilökunnan osaamiseen kuuluisi osata kertoa kysyttäessa ja varoittaa menemästä tällaiseen työhön, jossa piilee tuollainen loukku. Ei se ole avaruustiedettä, vaan ihan hyvää asiakaspalvelua.

Itselläni työttömänä oli todella hyvä TE-toimiston yhteyshenkilö. Hän kertoi OMA-ALOITTEISESTI mahdollisista ongelmista joita jostain valinnoista seuraa. Itselläni mm. sellainen tilanne, että olin työvoimakoulutuksessa kurssilla, joka oli tosi hyvä ja joka olisi ollut hyvin hyödyllinen minulle ammatillisesti (kaikki kurssit ei siis todellakaan ole "tuolta ne tulevat pulleilla poneillansa" -osastoa.). Sain opiskelupaikan ja olisin halunnut tehdä tuon aikaisemmin aloittamani kurssin loppuun opiskelujen ohessa. Toiminnallisesti tämä olisi ollut ok, TE-toimistolla ei ollut mitään asiaa vastaan, koska se olisi ajankäytällisesti onnistunut. MUTTA: jos olisin jatkanut kurssia loppuun sen 4 kk mitä jäljellä oli JA aloittanut samaan aikaan omaehtoisen opiskelun, minulta olisi evätty työttömyyskorvaus sen päivän jälkeen kun tuo työkkärin kurssi olisi loppunut. Koska olisin aloittanut omaehtoisen opiskelun työvoimapoliittisen koulutuksen aikana. 

Ei, en olisi osannut edes ajatella tällaista, en olisi älynnyt googlettaa. En vieläkään tiedä miksi noin on, mutta niin vaan on. Epäilin että este olisi ollut se, ettei kahta juttua voi tehdä yhtäaikaa, mutta se ei ollut ongelma vaan tuo rahoitus sen jälkeen. Kiitän sydämestäni työkkärin virkailijaa joka minulle tämän kertoi.

Mahtavaa, että tuollaisiakin virkailijoita on olemassa. Saanko kysyä missä päin Suomea vaikutat?

Tämä tapahtui Keski-Suomessa. Mutta varmaan ihmisestä kiinni kaikkialla. 

Tämä yksi, joka on ottanut elämäntehtäväkseen "oma asioinnin" ohjeiden ja erinomaisen toimivuuden  kehumisen ja työttömien ymmärtämättömiksi haukkumisen voi ihan hyvin olla samassa paikassa töissä, oman yhteyshenkilöni kollega. Asenne työhön vaan on erilainen. Toinen haluaa tehdä työnsä hyvin ja haluaa auttaa. Jos ei tiedä, ottaa selvää ja soittaa takaisin, kuten tavallisissa asiakaspalveluhommissa kuuluu tehdä. Toinen on luonteeltaan "minä olen vaan töissä täällä, lue ohjeet" -tyyppi. Ei siinä sen kummempaa ole.

Vierailija
124/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään työkkärin provikka työhön ohjaamaa ex työtöntä? Oletko tyytyväinen?

En nyt varsinaisesti ohjaamaa, mutta itse päädyin provikkatyöhön siten että sain TE-keskuksesta tiedon firman rekrytointitilaisuudesta. Tilaisuus oli Savossa (hakivat lähinnä sille alueelle, mutta myös muualle) ja itse olen pääkaupunkiseudulta, joten osallistuin vain videon välityksellä. Ajattelin kuitenkin hakea, puhelinhaastattelun jälkeen minut kutsuttiin henk. koht. haastatteluun, tarjottiin paikkaa ja työttömyyteen kyllästyneenä päätin kokeilla. Ensimmäiset 3 kk minulla oli 1200 € takuuprovisio ja sen jälkeen tulot ovat muodostuneet pelkästä myyntiprovisiosta.

Tienaan nyt n. 2500-3000 € / kk, paras kuukauteni on ollut lähes 4000 €. Työaikaa ei ole, työpäivät ovat arvaamattomia ja työ on raskasta, aamulla ei voi tietää päivän pituutta (olen siis myyntiedustaja, työ on lähinnä asiakaskontaktointia ja -käyntejä, lisäksi tulevat säännölliset koulutuspäivät joista ei erillistä palkkaa makseta), yleensä ne ovat pitkiä. Palkan päälle tulevat 2 krt vuodessa maksettavat bonukset, yleensä noin kuukausipalkan kokoiset.

Myyntityö ei tosiaankaan sovi kaikille, provisiopalkkaus luo paineita ja perheellisellä on vielä omat aikatauluongelmansa. Olen silti aivan järjettömän paljon tyytyväisempi elämääni kun kotona työttömänä maatessani ja senttejä laskiessani. MInä elätän nyt itseni ja perheeni, ei sossu.

Vierailija
125/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan keskipalkka on 4200e/kk. Kelpaisi kyllä minulle.

Joo, mut pitää tehdä töitä, ei siellä mikään kortistosta revitty pärjää.

Eikö työkkärin asiakas ole mielestäsi kykenevä tekemään töitä? 

Yleensä ei ole. Ei työhön kykenevä ja sitä aidosti haluava ole työkkärin listoilla.

Meinaatko, että kaikki vastavalmistuneet, massairtisanomisissa irtisanotut ja ne, joiden työpaikka on lähtenyt alta konkurssin takia, muuttuvat yhdessä yössä työkyvyttömiksi ja työhaluttomiksi?

Vierailija
126/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tee töitä ei syömäänkään pidä, vapaamatkustajia on ollut aina, nyt on aika lopettaa hydyttömien tukeminen

Niin ja mitäs itse teet kun täällä niin aktiivisesti huutelet ja työttömiä haukut?

Miten niin haukun, jos ei ole työkykyinen, niin miksi nostelee työttömille työnhakijoille tarkoitettuja tukia? Onko mielestäsi tukien huijaaminen yhteiskunnalta oikein?

Minä teen töitä ja maksan ihan helvetisti veroja.

Taidat olla itse ihan pihalla kaikesta vaikka niin itsevarmana täällä esiinnyt.

Kun esimerkiksi sairastuu vakavasti ja sairaspäivärahaa maksetaan Kelasta se maksimi 300 pv joutuu työkyvytön hakeutumaan työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, vaikka on käytännössä työkyvytön.

Tämä ei siis ole sen työkyvyttömän oma valinta vaan lainlaatijoiden. Työkyvytön hakee tietysti työkyvyttömyyseläkettä mutta ei sitä saa koska niillä työkyvyttömyydestä päättävillä lääkäreillä on ihan omat säädöksensä työkyvyttömyydestä. Ja nämä säädökset ovat melkoisessa ristiriidassa yleisen lääketieteen kanssa.

Tämän diagnoosin nämä lääkärit tekevät siis kertaakaan työkyvytöntä edes näkemättä ja työkyvyttömän lääkärin lausunnoista välittämättä. Näitä työkyvyttömiä on Suomessa pilvin pimein. Ota itse asiasta selvää.

Miten ihmeessä voit olla töissä noin alhaisella älykkyysosamäärällä? Ihmettelen suuresti.

Vierailija
127/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko sulla joku kuukausi- tai tuntipalkka määritetty siinä työsopparissa. Siitähän se työttömyyspäivärahan määrittely lähtee. Otapa yhteyttä siihen työttömyyskassaasi miten sun tulot otetaan huomioon jos sattuisit työttömäksi jäämään.

128/128 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli onko sulla joku kuukausi- tai tuntipalkka määritetty siinä työsopparissa. Siitähän se työttömyyspäivärahan määrittely lähtee. Otapa yhteyttä siihen työttömyyskassaasi miten sun tulot otetaan huomioon jos sattuisit työttömäksi jäämään.

On aika häkellyttävää, kuinka näillä palstoila levitellään vääriä tietoja ihan pokkana.

Provisiopalkkaisella ei ole määriteltyä kuukausi- tai tuntipalkkaa, vaan määritelty provisioprosentti. Työttömyyspäivärahan määrittely lähtee maksetusta palkasta, ei siitä mitä työsopimuksessa lukee. Palkan pitää olla yli jonkin mminimitason (muistaakseni n. 1150 € / kk) ja työssäoloehdon tulee täyttyä. Esimerkiksi Työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivuilla olevan päivärahalaskurin ( http://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahalaskuri/ ) ohjeissa sanotaan seuraavasti:

Ansiopäivärahan perusteeksi huomioitavaa vakiintunutta tuloa ovat

työstä maksettava peruspalkka, vuosiloma-ajan palkka ja irtisanomisajan palkka

työaikapankkiin säästetyn ajan perusteella pidetyn vapaan ajalta maksettu palkka

iltatyölisä, vuorotyölisä, henkilö- ja tehtäväkohtainen lisä, olosuhdelisä, lauantai- ja sunnuntaityölisä, yötyökorvaus, ylityökorvaus, urakkapohja ja arkipyhäkorvaus ja muut vastaavat palkanlisät ja korvaukset

palkkaan rinnastettava palkkio

varallaolo- ja päivystyskorvaus

tulokseen perustuva palkka kuten provisio, bonus ja tantieemi

verollinen luontois- tai henkilökuntaetuus

verollinen kustannusten korvaus

työnantajan maksama säästöhenkivakuutuksen vakuutusmaksu

työnantajan maksama yksilöllisen vapaaehtoisen eläkevakuutuksen vakuutusmaksu siltä osin, kuin se on verollinen

luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun tehtävän perusteella maksettu palkkio sekä työnantajan ja työntekijöiden yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa annetun lain mukaisen yhteistoiminnan perusteella maksettu palkkio

palkkaturvana maksettu palkka siltä osin kun se olisi työnantajan maksamana ansiopäivärahan perusteena huomioon otettavaa ansiotuloa

palveluraha

sairauskassan maksama täydennyspalkka

työsuhteessa olevalle hoitajalle palkan lisäksi maksettu yksityisen hoidon tuki ja siihen mahdollisesti maksettava kunnallinen lisä

muu edellä mainittuihin rinnastettava tulo.

Käytännössä provisiopalkkalaiselta yleensä lasketaan keskiarvo edeltävän puolen vuoden aikaisista kuukausituloista.