Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vegaaneja katsotaan kieroon?

Vierailija
27.01.2018 |

Jos paljastaa olevansa vegaani, niin miksi sitten katsotaan kieroon, kuin spitaalista?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on muuten hassua, kun seuraa tän kaltaisia keskusteluja, et kuinka sokeudutaan sille omalle tuomitsemiselle ja puhutaan vain siitä, kuinka "ne muut" tuomitsee.

Olen ollut reilun vuoden vegaani, enkä saarnaa enkä tuputa asiaani kenellekään. Jos joku tarjoaa jotain, sanon vain että "ei kiitos, en syö eläinperäisiä tuotteita". Tuohon lauseeseen ei kytkeydy sen enempää tuomitsemista kuin itseni parempana pitämistäkään. Se on vain toteamus. SILTI olen törmännyt siihen, että ko lauseen sanominen koetaan jostain syystä tuomitsemisena ja itseni korokkeelle asettamisena. Minua suuresti ihmetyttää se, että miksi tuollainen toteamus koetaan niin uhkaavana, ettei sanaa "vegaani" saa edes sanoa ääneen.

Et edes huomaa mitä asenteellisuutta vastauksiisi sisältyy.

Jos vastaisit esim. "Ei kiitos, onko teillä kasvisvahtoehtoa", vastauksesi ei olisi minäminä -tyyppistä itsekorostusta. Mutta vegaanoudessa olennasta onkin saada kaikille kertoa, kuinka kuvitellun hyvä ihminen sitä onkaan.

Jos kysyy kasvisvaihtoehtoa niin eteen tupitetaan jotain kermassa ja juustossa haudutettua ruokaa.

Se että vetää herneet nenään tuosta vastauksesta, kertoo vain omasta asenneongelmastasi. Minä en ainakaan ala ikinä kyselemään vegaanivaihtoehdon perään, vaan kerron itselläni olevan tällainen ruokavalio ja se on sitten emännän/isännän oma asia että laittaako jotain minulle sopivaa tarjolle.

Minä en ainakaan laita tarjolle erityisruokavaliota muuten kun terveydellisistä syistä. Vegaani edellyttää erikoiskohtelua vain siksi että häntä sattuu erikoiskohtelu huvittamaan. Se on esim. terveyssyiden vuoksi erityisruokavaliota noudattaiven halveksimista.

Vierailija
42/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska se vegaani paasaa veganismistaan, vaikka se ei liittyisi yhtään mihinkään mistä muut puhuvat. Aloittaa kunnon uskonnollisen saarnan, tai paheksuu muita ympärillään.

Tämä. Mulla ei ole mitään vegaaneja vastaan, ellei se mene tähän. Onneksi omat vegaaniystävät ei ole paasaajia. Niiden kanssa voi käyä fiksuja keskusteluja ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on muuten hassua, kun seuraa tän kaltaisia keskusteluja, et kuinka sokeudutaan sille omalle tuomitsemiselle ja puhutaan vain siitä, kuinka "ne muut" tuomitsee.

Olen ollut reilun vuoden vegaani, enkä saarnaa enkä tuputa asiaani kenellekään. Jos joku tarjoaa jotain, sanon vain että "ei kiitos, en syö eläinperäisiä tuotteita". Tuohon lauseeseen ei kytkeydy sen enempää tuomitsemista kuin itseni parempana pitämistäkään. Se on vain toteamus. SILTI olen törmännyt siihen, että ko lauseen sanominen koetaan jostain syystä tuomitsemisena ja itseni korokkeelle asettamisena. Minua suuresti ihmetyttää se, että miksi tuollainen toteamus koetaan niin uhkaavana, ettei sanaa "vegaani" saa edes sanoa ääneen.

Vegaaniutta myös vastustetaan usein vetoamalla siihen, että "vegaanit tuputtaa ja jauhaa kasvisruokavaliostaan". Olen ollut elämästäni sekasyöjä 24 vuotta, enkä rehellisesti muista kenenkään koskaan sanoneen minulle, etten saisi syödä lautasellani nököttävää pihviä/kalaa/kananmunaa. Ehkä olen hyvätuurinen tai huonomuistinen, mutta en ihan oikeasti muista yhtään tällaista kertaa. Sen sijaan menneen vuoden (1 vuoden) aikana olen saanut syyllistämistä ja turhaa kommentointia ruokavaliostani enemmän kuin koskaan aiemmin. "Haaahaa kasvitkin kärsii!", "Minähän en miksikään ituhipiksi ala, turha edes yrittää!", "Ihme pelleilyä  nykyään, kyllä se pitäis lihaa syödä koska asiat x, y, z", "entäs sun proteiinit/vitamiinit/tms". Ja tässä vasta f2f saadut kommentit, puhumattakaan netissä törmättyyn huuteluun. Oman kokemukseni pohjalta ihmettelen, että kuka tässä nyt oikeasti tuputtaa ja moralisoi. :D

Ps. Oikeasti ja rehellisesti mun mielestä kukin syököön mitä parhaaksi näkee. 

Just näin! Jotkut vaan ottaa kauheasti kimmokkeita toisten syömisistä ja roskien lajittelusta yms. ja alkavat siinä sitten itsekseen syyllistyä ja puolustella valintojaan. Ovat kai niin ryhmäytyvää sorttia, etteivät sille mitään voi. Ei mua oikeasti kiinnosta pätkääkään, miksi joku lihaa syö tai miksi mitenkin jätehuoltonsa hoitaa, en kysy, eikä kiinnosta. Jotkut sitä vetää herneen nenukkiin jopa kahvinjuomattomuudesta.

Suomalaiset loukkaantuvat myös siitä, jos seurueessa joku ei juo alkoholia. Sitten alkaa nälviminen ja raskauskyselyt. Inhottavaa. 

Samoin jos joku on vaikka karkki- tai herkkulakossa, muut tulevat heiluttelemaan karkkeja naaman eteen ja kiusoittelemaan. Toinen vaihtoehto on se, että leimataan syömishäiriöiseksi. 

Tämä on totta, samoin kuin myös huomio allergialoukkaantujista.

Jos seurueessa on vain yksi, joka juo alkoholia, juo kahvia tai syö lihaa ja muut eivät, kuka mistäkin syystä, on siinä silti se yksi normaali ja muut saavat sitten tarjota selityksen ruokavaliostaan.

-se, jolle vastasit

Vierailija
44/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vastaisit esim. "Ei kiitos, onko teillä kasvisvahtoehtoa", vastauksesi ei olisi minäminä -tyyppistä itsekorostusta. Mutta vegaanoudessa olennasta onkin saada kaikille kertoa, kuinka kuvitellun hyvä ihminen sitä onkaan.

Jos kysyy kasvisvaihtoehtoa niin eteen tupitetaan jotain kermassa ja juustossa haudutettua ruokaa.

Se että vetää herneet nenään tuosta vastauksesta, kertoo vain omasta asenneongelmastasi. Minä en ainakaan ala ikinä kyselemään vegaanivaihtoehdon perään, vaan kerron itselläni olevan tällainen ruokavalio ja se on sitten emännän/isännän oma asia että laittaako jotain minulle sopivaa tarjolle.

Minä en ainakaan laita tarjolle erityisruokavaliota muuten kun terveydellisistä syistä. Vegaani edellyttää erikoiskohtelua vain siksi että häntä sattuu erikoiskohtelu huvittamaan. Se on esim. terveyssyiden vuoksi erityisruokavaliota noudattaiven halveksimista.

Ei veganismi ole muiden erityisruokavalioiden halveksimista vaan oma valinta, jonka taustalla voi olla monia syitä. Useimmat vegaanit kyllä tietävät sen, että kodin ulkopuolella ei aina ole tarjolla heille sopivaa ruokaa ja varautuvat jopa ottamalla omat eväät mukaan. Ei kukaan odota sinulta mitään erityiskohtelua. 

Itsekään et varmaan halua syödä joitain ruoka-aineita esimerkiksi siitä yksinkertaisesta syystä, ettet pidä mausta tai tekstuuri on epämiellyttävä. Kaikki eivät syö kaikkia ruokia, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. 

Vierailija
45/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä arvostan mutta enemmän näitä kasvisruokailijoita.

Itse olen vähentänyt lihan syöntiä koska voin niin paljon paremmin ilman lihaa.

Broileria syödään ja punaista lihaa vähennetty runsaasti, lisää tulehduksia ja sulaa huonosti.

Minusta tänä päivä kasvisruoka on hyvinkin arvostettua ja nyt käytän rypsi ja oliiviöljyä.

Kolesteroliarvot paukkuu, kun ikää 52v.

Vierailija
46/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius ei ärsytä, pakkotuputus kyllä. Tai sellainen uppiniskainen asenne, että vegaanius sopisi ja olisi terveellisin vaihtoehto oikein toteutettuna kaikille. Jos ei suostuta uskomaan, että pavut ja palkokasvit, goitrogeeniset kasvikset, soija ja superprosessoidut kasviproteiinit eivät ihan aikuisten oikeasti sovi kaikille ihmisille päivittäiseen ruokavalioon. Hieno juttu, jos jonkun maha noita kestää (ovat myös mm. kilpirauhasvaivaiselle pahasta suurina määrinä), mutta kaikkien ei, eikä se ole mikään tahdon asia. Samaten sellainen lapsellinen jästipäisyys, että kasvisvaihtoehto on AINA terveellisempi kuin ei-vegaaninen, on rasittavaa. Kaikki eivät näin luule, mutta osa luulee. On totta, että monen pitäisi syödä enemmän kasviksia ja vähemmän (etenkin prosessoitua) lihaa, eli ruokavalion suhteet ovat rempallaan, mutta olen myös törmännyt aikuisiin ihmisiin, jotka luulevat, että palmuöljy on terveellisempää kuin voi tai että prosessoitu soijarouhe on terveellisempää kuin hirvenpaisti. Kauppojen valmiit vegaaneille suunnatut tuotteet sisältävät usein kaikenlaista hirveää sontaa (erityisesti kovetettuja kasvirasvoja), jotka ovat samoja syitä, miksi olen jättänyt jo kymmenen vuotta muutoinkin kaupan einesosaston väliin. Tosin nykyään einesosastolta saa hyviä, oikeitakin ruokia, mutta ei nyt mennä siihen.

Osa vegaaneista on mukavia, ja heillä on hyviä ideoita ja herkullisia reseptejä, miten saa lisättyä kasviksia omaan ruokavalioonsa. Valitettavasti ilmiön yleistymisen myötä on nykyään myös paljon näitä "vegaaninen = automaattisesti terveellinen" -pissiksiä.

Voi on kovaa rasvaa ja todella epäterveellistä.

Korkealaatuiset rypsiöljyä ja oliiviöljy laskee kolesterolia.

Ja kokemusta on koska nämä asiat näkyy vasta, kun ikää on 50-60v.

Enää meillä ei syödä voita.

Nyt toivotaan että saan kolestrolin alas että selviän ilman lääkehoitoa.

Moni luulee että terveys Ok koska olette vielä niin nuoria.

48v. mulla oli asiat vielä Ok, enää ei ole.

Ikä tekee tehtävänsä ja se oivariini.

Vierailija
47/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Tuossahan nimenomaan sanottiin että se on emännän tai isännän oma asia laittaako vegaanille jotain tarjolle. Mulla on itselläni yleensä laukussa mukana jotain patukoita tms. siltä varalta ettei mulle ole mitään syötävää. Ikinä en ole vielä muuten törmännyt vegaaniin joka vaatii erityiskohtelua. Sen sijaan kaikenlaisia sienille ja sipulille nyrpistelijöitä kyllä näkee eikä heille kukaan saarnaa asiasta. Harva täällä on kaikkiruokainen.

Vierailija
48/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimeren ruokavalio on terveellistä.

Paljon pehmeitä rasvoja, kuitua eli paljon vihanneksia.

Vierailija
49/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius on todella epäekologista. Kaikki pitäisi olla synteettistä. Sitäpaitsi öljyhän on eläinperäistä, miten vegaanit voivat käyttää sitä?

Umppuko se siellä kirjoittelee? "Kasvis syönti tuhoaa maa palloamme"

Vierailija
50/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius on todella epäekologista. Kaikki pitäisi olla synteettistä. Sitäpaitsi öljyhän on eläinperäistä, miten vegaanit voivat käyttää sitä?

Täh??? Eikä ole!!!

Vierailija
51/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, kun sekaaaneilta loppuvat argumentit, he keksivät niitä päästään :)

Vierailija
52/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismin ydin ei ole synteettisyyden vaatimus vaan eläinperäisten tuotteiden välttäminen. 

Vegaani voi elää ekologisesti tai epäekologisesti kuten kaikki muutkin. 

Vierailija
53/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisimme kasvissyöjiä, olisi ruoansulatusjärjestelmämme erilainen. Olemme siis tyypillisiä sekasyöjiä!!Sellaisella ravinnolla kehomme voi parhaiten! Erityisesti aivomme tarvitsee ELÄINrasvaa- ja proteiinia!

Vierailija
54/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisimme kasvissyöjiä, olisi ruoansulatusjärjestelmämme erilainen. Olemme siis tyypillisiä sekasyöjiä!!Sellaisella ravinnolla kehomme voi parhaiten! Erityisesti aivomme tarvitsee ELÄINrasvaa- ja proteiinia!

Minun kehoni voi paljon paremmin vegaaniruokavaliolla. En enää ikinä palaa eläinperäisiin tuotteisiin kun olo on niin kevyt ja energinen kasviperäisillä tuotteilla. Syö sinä vaan sekaruokaa jos voit sillä paremmin mutta älä puutu muiden valintoihin :)

Vierailija
55/107 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniutta myös vastustetaan usein vetoamalla siihen, että "vegaanit tuputtaa ja jauhaa kasvisruokavaliostaan". Olen ollut elämästäni sekasyöjä 24 vuotta, enkä rehellisesti muista kenenkään koskaan sanoneen minulle, etten saisi syödä lautasellani nököttävää pihviä/kalaa/kananmunaa. Ehkä olen hyvätuurinen tai huonomuistinen, mutta en ihan oikeasti muista yhtään tällaista kertaa. Sen sijaan menneen vuoden (1 vuoden) aikana olen saanut syyllistämistä ja turhaa kommentointia ruokavaliostani enemmän kuin koskaan aiemmin. "Haaahaa kasvitkin kärsii!", "Minähän en miksikään ituhipiksi ala, turha edes yrittää!", "Ihme pelleilyä  nykyään, kyllä se pitäis lihaa syödä koska asiat x, y, z", "entäs sun proteiinit/vitamiinit/tms". Ja tässä vasta f2f saadut kommentit, puhumattakaan netissä törmättyyn huuteluun. Oman kokemukseni pohjalta ihmettelen, että kuka tässä nyt oikeasti tuputtaa ja moralisoi. :D

Ps. Oikeasti ja rehellisesti mun mielestä kukin syököön mitä parhaaksi näkee. 

Just näin! Jotkut vaan ottaa kauheasti kimmokkeita toisten syömisistä ja roskien lajittelusta yms. ja alkavat siinä sitten itsekseen syyllistyä ja puolustella valintojaan. Ovat kai niin ryhmäytyvää sorttia, etteivät sille mitään voi. Ei mua oikeasti kiinnosta pätkääkään, miksi joku lihaa syö tai miksi mitenkin jätehuoltonsa hoitaa, en kysy, eikä kiinnosta. Jotkut sitä vetää herneen nenukkiin jopa kahvinjuomattomuudesta.

Suomalaiset loukkaantuvat myös siitä, jos seurueessa joku ei juo alkoholia. Sitten alkaa nälviminen ja raskauskyselyt. Inhottavaa. 

Samoin jos joku on vaikka karkki- tai herkkulakossa, muut tulevat heiluttelemaan karkkeja naaman eteen ja kiusoittelemaan. Toinen vaihtoehto on se, että leimataan syömishäiriöiseksi. 

Tämä on totta, samoin kuin myös huomio allergialoukkaantujista.

Jos seurueessa on vain yksi, joka juo alkoholia, juo kahvia tai syö lihaa ja muut eivät, kuka mistäkin syystä, on siinä silti se yksi normaali ja muut saavat sitten tarjota selityksen ruokavaliostaan.

-se, jolle vastasit

Itselläni ei ole mitään alkoholin kohtuukäyttöä eikä edes satunnaisia kännejä vastaan, mutta viime vuosina ei ole huvittanut juoda. Joskus tulen pienestäkin alkoholimäärästä huonovointiseksi. Naama alkaa punoittaa, mikä lienee merkki jonkinlaisesta allergisesta reaktiosta. Joskus sain lyhyen lääkekuurin johonkin intiimivaivaan, ja lääkkeen aikana ei saanut nauttia alkoholia. Ei ole oikein kivaa, jos taustalla on jokin tällainen juttu ja joku alkaa tivata, miksi et juo.

Juomattomuuteen voi olla todella monia syitä. Tai joskus ei vain huvita!

- tuo, jolle vastasit :)

Vierailija
56/107 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit jotka pitävät muita lähinnä murhaajina, eivät ole mukavaa seuraa. Eikä valistus ja mulkoulu ruokapöydässä auta yhtään.

Vierailija
57/107 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhiaa, olen vege ja vieläpä gluteeniton sellainen. Mua ne kattoo kieroon ja pyärtyy kauhusta. 

Vierailija
58/107 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen tulokseen, että sekasyöjät ovat yksinkertaisesti juntteja.

”Ihminen tarvii lihaa!!11 luut vahvistuu maitotuotteilla! Mistäs sitten otat proteiinit? Ajattele niitä viattomia kasveja eeeheehe”

Jep jep... parastahan tässä on se, että nämä kommentit tulevat pöhönaamaisilta röllömahoilta. Kananpersetukalla.

Vierailija
59/107 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole koskaan tuputettu veganismia, eikä juuri muutakaan aatetta henkilökohtaisesti kasvotusten. Minulla ei myöskään ole mitään vegaaneja vastaan. Ne joille aatteita on tuputettu, olette ilmeisesti olemukseltanne sellaisia että ihmiset luulevat voivansa vaikuttaa teihin?

Vierailija
60/107 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska vegaanit taitaa olla vähän yksinkertaista väkeä.

Ainakin minun aivoni ja koko aineenvaihduntani tarvitsee  juuri niitä aineita joita eläinkunnasta saa. Olen samanalainen lihansyöjä kuin muutkin eläimet, suden kaltainen.

Toivottavasti poikani ei koskaan mene vegaanin kanssa naimisiin, tai rupea itse vegaaniksi.

Soija sisältää hurjasti estrogeenia eli naishormonia, ja soijan syönti vähentää pojan/miehen testosteronia ja heikentää hedelmällisyyttä.

Jos haluatte lapsenlapsia, älkää tehkö pojastanne  vegaania

Kasvissyöjän ei tarvitse syödä soijaa. Ota asioista selvää ennen kuin nolaat itsesi huutelemalla väärää tietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi