Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vegaaneja katsotaan kieroon?

Vierailija
27.01.2018 |

Jos paljastaa olevansa vegaani, niin miksi sitten katsotaan kieroon, kuin spitaalista?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan vieraiden "kieroon katsomiset" liikuttaneet ja ystäväni voin valita.

t. vegaani

Vierailija
22/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vegaani enkä tuputa sitä kenellekään. JOS multa kysytään niin kerron kyllä hyvin lyhyesti ja ketään syyllistämättä miksi en syö eläinkunnan tuotteita ja voi sitä silmien pyöritystä mikä tästä usein seuraa!

Lisäksi mun vegaanius tuntuu olevan muille paljon suurempi ongelma kuin minulle - siis minullehan ko. asia ei ole ongelma alkuunkaan enkä ole ikinä tehnyt asiasta numeroa. Muut kyllä aina jaksavat päivitellä kuinka eivät selviäisi päivääkään ilman juustoa tai pekonia ja voi kuinka minun elämäni mahtaakaan olla kurjaa kun en voi ostaa mäkkäristä jotain uppopaistettuja "kanan"paloja! :)

Ja tunnen olevani aina riippakivi ulkona ollessa kun "mun takia" ei muka voida mennä syömään sinne ja tänne vaikka olen aina vakuuttanut että en ole niin nipo ettenkö voisi lakto-ovo-vegetaarista ruokaa syödä silloin tällöin vaikkapa ravintolassa jos vegaanivaihtoehtoa ei ole. Kasvisvaihtoehdon kun nyt saa nykyään jopa pihviravintoloista.

Enkä nyt edes aloita niistä ihmisistä joidenka mielestä on hyvä vitsi työntää niitä lihanpaloja vegaanin naaman eteen ja katsoa mikä reaktio tulee... heh heh tosi hauska vitsi, hymähdykseni on taatusti aito. Saatika sitten ne jotka piilottavat lihaa/juustoa tms. ruokaani ja innostuksen puna kasvoilla sitten jälkeenpäin kertovat että ähäkutti söit äsken tyytyväisenä eläinkunnan tuotteita! Heko heko!

Aivan turha vastata asiallisesti palstan vegaanivihaajalle, häneltä tulee uusi vegaanivihaketju joka tapauksessa joka päivä ja parhaimmillaan monta kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjä ystäväni tuputtaa isälleen lihattomia vaihtoehtoja, koska pelkää isänsä pian sairastuvan pahasti tai saavan sydänkohtauksen ruokavaliostaan johtuen. Tuomitsemmeko siis kaikki sekasyöjät kun päällekkäyviksi tuputtajiksi? Jos kerta osan vegaanien käytös antaa oikeuden tuomita kaikki vegaanit, kai sekasyöjätkin tässä tapauksessa pitää kaikki tuomita. Järkyttävää käytöstä tytöltä, antaisi isänsä kuolla sydänkohtaukseen rauhassa! 😡😡😡😤😤😤

Vierailija
24/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mutta olen kohdannut samaa. Olen kasvissyöjä ja tästä olen saanut osakseni vain vittuilua. En ymmärrä. En satuta (kirjaimellisesti) syömisilläni ketään, joten miksi mulle vittuillaan siitä? Perheeni, sukuni, tuttuni, kaikki löytävät jotain sanottavaa syömisistäni tai syömättä jättämisistäni. En ole koskaan sanallakaan maininnut heidän lihan syöntiään tai koittanut saada heitä jättämään lihan.

Vierailija
25/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi verrata veganismia uskontoon?

Siksi, koska nämä ruokavaliot ovat hyvin monelle kuin uskonto. Enkä nyt puhu vain vegaaneista. Pahimpia ovat olleet karppaajat. Itse olen sekasyöjä, mutta en puhu siitä kuin uskonnosta. En itse asiassa puhu koko asiasta. Jokainen syö mitä syö. Ihan oma asia. Jos olen jostain kiinnostunut, niin osaan ottaa asiasta itse selvää. En tarvitse ruokahurahtaneita.

Vierailija
26/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei mua ainakaan kieroon katsella, harvoin se tulee edes ilmi mitenkään että olen vegaani muutakun siinä vaiheessa jos syödään porukalla

omassa porukassa on pari vegaania ja loput sekaaneja, jos me vegaanit oltais jotain jäätäviä saarnaajia niin tuskin sekaanit meidän kanssa aikaa jaksaisi viettää.

Vierailija
27/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa toisinpäin. Joku kehuu syövänsä pelkkää lihaa ja jättävänsä kasvikset kaneille. Sitä samaa se vegaaniuskin on.

Vierailija
28/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on muuten hassua, kun seuraa tän kaltaisia keskusteluja, et kuinka sokeudutaan sille omalle tuomitsemiselle ja puhutaan vain siitä, kuinka "ne muut" tuomitsee.

Olen ollut reilun vuoden vegaani, enkä saarnaa enkä tuputa asiaani kenellekään. Jos joku tarjoaa jotain, sanon vain että "ei kiitos, en syö eläinperäisiä tuotteita". Tuohon lauseeseen ei kytkeydy sen enempää tuomitsemista kuin itseni parempana pitämistäkään. Se on vain toteamus. SILTI olen törmännyt siihen, että ko lauseen sanominen koetaan jostain syystä tuomitsemisena ja itseni korokkeelle asettamisena. Minua suuresti ihmetyttää se, että miksi tuollainen toteamus koetaan niin uhkaavana, ettei sanaa "vegaani" saa edes sanoa ääneen.

Vegaaniutta myös vastustetaan usein vetoamalla siihen, että "vegaanit tuputtaa ja jauhaa kasvisruokavaliostaan". Olen ollut elämästäni sekasyöjä 24 vuotta, enkä rehellisesti muista kenenkään koskaan sanoneen minulle, etten saisi syödä lautasellani nököttävää pihviä/kalaa/kananmunaa. Ehkä olen hyvätuurinen tai huonomuistinen, mutta en ihan oikeasti muista yhtään tällaista kertaa. Sen sijaan menneen vuoden (1 vuoden) aikana olen saanut syyllistämistä ja turhaa kommentointia ruokavaliostani enemmän kuin koskaan aiemmin. "Haaahaa kasvitkin kärsii!", "Minähän en miksikään ituhipiksi ala, turha edes yrittää!", "Ihme pelleilyä  nykyään, kyllä se pitäis lihaa syödä koska asiat x, y, z", "entäs sun proteiinit/vitamiinit/tms". Ja tässä vasta f2f saadut kommentit, puhumattakaan netissä törmättyyn huuteluun. Oman kokemukseni pohjalta ihmettelen, että kuka tässä nyt oikeasti tuputtaa ja moralisoi. :D

Ps. Oikeasti ja rehellisesti mun mielestä kukin syököön mitä parhaaksi näkee. 

Vierailija
29/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Kukaan ole katsonut kieroon.

Vierailija
30/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ne vegaanit jotka "tuputtavat" veganismia ovat juuri kääntyneet vegaani kai ja täten näkevät maailman olevan täynnä vääryyttä ja ovat vihaisia maailmalle. Ei sille oikein voi mitään, useat uudet vegaanit ovat vihaisia maailmalle, mutta ajan kanssa oppivat hyväksymään, ettei kaikki ole täydellistä. Mahdollinen tuputtaminen loppuu, kun oppii hyväksymään maailman sellaisena kuin se on.

Kääntyessäni vegaaniksi toki olin hieman katkera maailmalle, mutten yrittänyt käännyttää ketään. Kun miesystäväni kääntyi vegaaniksi (olimme molemmat vegaaneja ennen kuin tutustuimme) hän koki tämän vihan maailmaa kohtaan vahvemmin, ja yritti saada perheelleen puhuttua järkeä. Pihmkku hiljaa hänkin oppi hyväksymään muiden ruokailutavat. Eniten hän oli huolissaan vanhempiensa ja sisarustensa terveydestä. Nykyisin hän ei enää edes puhu veganismista muille kuin minulle

Vierailija
31/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismi ja erilaiset kasvissyönnin muodot ovat nykyään niin yleisiä, että ette tunnistaisi vegaania vaikka sellainen kävelisi kadulla vastaan. Tietenkin tähän laajenevaan porukkaan mahtuu myös niitä tiukkapipoisia saarnaajia kuin myös maltillisia. Veikkaan, että jälkimmäisiä on enemmän. 

Monella tällä palstalla tuntuu olevan jokin hirveän stereotyyppinen kuva vegaaneista. Suosittelen googlaamaan vaikkapa Wikipedian listan tunnetuista vegaaneista: siellä on aika monenlaista sakkia, ja saatatte jopa yllättyä. 

Vierailija
32/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on muuten hassua, kun seuraa tän kaltaisia keskusteluja, et kuinka sokeudutaan sille omalle tuomitsemiselle ja puhutaan vain siitä, kuinka "ne muut" tuomitsee.

Olen ollut reilun vuoden vegaani, enkä saarnaa enkä tuputa asiaani kenellekään. Jos joku tarjoaa jotain, sanon vain että "ei kiitos, en syö eläinperäisiä tuotteita". Tuohon lauseeseen ei kytkeydy sen enempää tuomitsemista kuin itseni parempana pitämistäkään. Se on vain toteamus. SILTI olen törmännyt siihen, että ko lauseen sanominen koetaan jostain syystä tuomitsemisena ja itseni korokkeelle asettamisena. Minua suuresti ihmetyttää se, että miksi tuollainen toteamus koetaan niin uhkaavana, ettei sanaa "vegaani" saa edes sanoa ääneen.

Et edes huomaa mitä asenteellisuutta vastauksiisi sisältyy.

Jos vastaisit esim. "Ei kiitos, onko teillä kasvisvahtoehtoa", vastauksesi ei olisi minäminä -tyyppistä itsekorostusta. Mutta vegaanoudessa olennasta onkin saada kaikille kertoa, kuinka kuvitellun hyvä ihminen sitä onkaan.

Jos kysyy kasvisvaihtoehtoa niin eteen tupitetaan jotain kermassa ja juustossa haudutettua ruokaa.

Se että vetää herneet nenään tuosta vastauksesta, kertoo vain omasta asenneongelmastasi. Minä en ainakaan ala ikinä kyselemään vegaanivaihtoehdon perään, vaan kerron itselläni olevan tällainen ruokavalio ja se on sitten emännän/isännän oma asia että laittaako jotain minulle sopivaa tarjolle.

Vierailija
33/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veganismi ja erilaiset kasvissyönnin muodot ovat nykyään niin yleisiä, että ette tunnistaisi vegaania vaikka sellainen kävelisi kadulla vastaan. Tietenkin tähän laajenevaan porukkaan mahtuu myös niitä tiukkapipoisia saarnaajia kuin myös maltillisia. Veikkaan, että jälkimmäisiä on enemmän. 

Monella tällä palstalla tuntuu olevan jokin hirveän stereotyyppinen kuva vegaaneista. Suosittelen googlaamaan vaikkapa Wikipedian listan tunnetuista vegaaneista: siellä on aika monenlaista sakkia, ja saatatte jopa yllättyä. 

Adolf Hitler tulee nyt ekana mieleen.

(Joo, tiedän: Hitler -kortti käytetty...)

Btw, vaikka sillä nyt ei olekaan tämän keskustelun kannalta merkitystä niin pakko korjata että Hitler ei ollut vegaani. Hän oli hädin tuskin edes kasvissyöjä vaikka hän lihaa välttelikin viimeisinä vuosinaan.

Vierailija
34/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniutta myös vastustetaan usein vetoamalla siihen, että "vegaanit tuputtaa ja jauhaa kasvisruokavaliostaan". Olen ollut elämästäni sekasyöjä 24 vuotta, enkä rehellisesti muista kenenkään koskaan sanoneen minulle, etten saisi syödä lautasellani nököttävää pihviä/kalaa/kananmunaa. Ehkä olen hyvätuurinen tai huonomuistinen, mutta en ihan oikeasti muista yhtään tällaista kertaa. Sen sijaan menneen vuoden (1 vuoden) aikana olen saanut syyllistämistä ja turhaa kommentointia ruokavaliostani enemmän kuin koskaan aiemmin. "Haaahaa kasvitkin kärsii!", "Minähän en miksikään ituhipiksi ala, turha edes yrittää!", "Ihme pelleilyä  nykyään, kyllä se pitäis lihaa syödä koska asiat x, y, z", "entäs sun proteiinit/vitamiinit/tms". Ja tässä vasta f2f saadut kommentit, puhumattakaan netissä törmättyyn huuteluun. Oman kokemukseni pohjalta ihmettelen, että kuka tässä nyt oikeasti tuputtaa ja moralisoi. :D

Just näin! Jotkut vaan ottaa kauheasti kimmokkeita toisten syömisistä ja roskien lajittelusta yms. ja alkavat siinä sitten itsekseen syyllistyä ja puolustella valintojaan. Ovat kai niin ryhmäytyvää sorttia, etteivät sille mitään voi. Ei mua oikeasti kiinnosta pätkääkään, miksi joku lihaa syö tai miksi mitenkin jätehuoltonsa hoitaa, en kysy, eikä kiinnosta. Jotkut sitä vetää herneen nenukkiin jopa kahvinjuomattomuudesta.

Vierailija
35/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Jotkut vaan ottaa kauheasti kimmokkeita toisten syömisistä ja roskien lajittelusta yms. ja alkavat siinä sitten itsekseen syyllistyä ja puolustella valintojaan. Ovat kai niin ryhmäytyvää sorttia, etteivät sille mitään voi. Ei mua oikeasti kiinnosta pätkääkään, miksi joku lihaa syö tai miksi mitenkin jätehuoltonsa hoitaa, en kysy, eikä kiinnosta. Jotkut sitä vetää herneen nenukkiin jopa kahvinjuomattomuudesta.

Jotkuthan loukkaantuvat jopa toisten allergioista. Sitten tulee sellaista hymistelyä "no eihän se pieni määrä maitoa tai pähkinää mitään haittaa". Vaikka oikeasti jotkut allergiat ovat niin pahoja, että pienikin määrä jotain ruoka-ainetta voi jopa tappaa. 

Vierailija
36/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adolf Hitler tulee nyt ekana mieleen.

(Joo, tiedän: Hitler -kortti käytetty...)

Mm. Pamela Anderson on vegaani. 

Vierailija
37/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset loukkaantuvat myös siitä, jos seurueessa joku ei juo alkoholia. Sitten alkaa nälviminen ja raskauskyselyt. Inhottavaa. 

Samoin jos joku on vaikka karkki- tai herkkulakossa, muut tulevat heiluttelemaan karkkeja naaman eteen ja kiusoittelemaan. Toinen vaihtoehto on se, että leimataan syömishäiriöiseksi. 

Vierailija
38/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius ei ärsytä, pakkotuputus kyllä. Tai sellainen uppiniskainen asenne, että vegaanius sopisi ja olisi terveellisin vaihtoehto oikein toteutettuna kaikille. Jos ei suostuta uskomaan, että pavut ja palkokasvit, goitrogeeniset kasvikset, soija ja superprosessoidut kasviproteiinit eivät ihan aikuisten oikeasti sovi kaikille ihmisille päivittäiseen ruokavalioon. Hieno juttu, jos jonkun maha noita kestää (ovat myös mm. kilpirauhasvaivaiselle pahasta suurina määrinä), mutta kaikkien ei, eikä se ole mikään tahdon asia. Samaten sellainen lapsellinen jästipäisyys, että kasvisvaihtoehto on AINA terveellisempi kuin ei-vegaaninen, on rasittavaa. Kaikki eivät näin luule, mutta osa luulee. On totta, että monen pitäisi syödä enemmän kasviksia ja vähemmän (etenkin prosessoitua) lihaa, eli ruokavalion suhteet ovat rempallaan, mutta olen myös törmännyt aikuisiin ihmisiin, jotka luulevat, että palmuöljy on terveellisempää kuin voi tai että prosessoitu soijarouhe on terveellisempää kuin hirvenpaisti. Kauppojen valmiit vegaaneille suunnatut tuotteet sisältävät usein kaikenlaista hirveää sontaa (erityisesti kovetettuja kasvirasvoja), jotka ovat samoja syitä, miksi olen jättänyt jo kymmenen vuotta muutoinkin kaupan einesosaston väliin. Tosin nykyään einesosastolta saa hyviä, oikeitakin ruokia, mutta ei nyt mennä siihen.

Osa vegaaneista on mukavia, ja heillä on hyviä ideoita ja herkullisia reseptejä, miten saa lisättyä kasviksia omaan ruokavalioonsa. Valitettavasti ilmiön yleistymisen myötä on nykyään myös paljon näitä "vegaaninen = automaattisesti terveellinen" -pissiksiä.

Vierailija
39/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaani ja tunnen useita vegaaneja. Yksikään heistä ei tuputa veganismia muille. Ystävällisestikieltäytyvät muiden kananmuniin tehdyistä leivoksista ja sitten leipoja kysyy että "mikäs nyt on vikana?". Vastaavat nätisti että "en käytä eläinkunnan tuotteita". Leipoja kysyy hämillää syytä tähän ja vegaani vastaa ystävällisesti olevansa vegaani. Tämä tulkitaan usein tuputtamiseiksi, vaikka sekasyöjä itse aloitti kysymällä kysymyksiä. Surullista mutta totta

Mistä sinä tiedät miten jokaikinen sinun tuntemasi vegaani esim sukulaistensa seurassa käyttäytyy...?! Tajuatko miten epäuskottavalta kuulostat. Mun epäilykset herää aina näistä kommenteista, joissa Aina Kaikki Lukuisat Omat Tuttavat toimii X ja muut vaan tulkitsee heidän käyttäytymisen tavalla Y.

T. Tuputtamisen uhri. Sitä tapahtuu kyllä, usko pois.

Tarkoitin tilannetta, jossa esimerkiksi joku tarjoaa suklaalevystä palaa. En minä silloin ala kyselemään olisiko takataskussa tummaa suklaata. Jos sanoisin kieltäytyväni laihdutuksen tai allergian vuoksi, harva kokisi sitä uhkana.

Harmi jos olet kokenut tuputtamista. Olemme samassa veneessä. Meille vaan on tuputettu eri asioita. Yritin vain avata kommentillani sitä, että yhtä laila tuputtamisesta syytetyt vegaanit saavat sekasyöjä/lihatuputusta osakseen. Ja kuten sanoin, oman kokemukseni mukaan enemmän kuin ikinä sekasyöjänä sain.

Vierailija
40/107 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius ei ärsytä, pakkotuputus kyllä. Tai sellainen uppiniskainen asenne, että vegaanius sopisi ja olisi terveellisin vaihtoehto oikein toteutettuna kaikille. Jos ei suostuta uskomaan, että pavut ja palkokasvit, goitrogeeniset kasvikset, soija ja superprosessoidut kasviproteiinit eivät ihan aikuisten oikeasti sovi kaikille ihmisille päivittäiseen ruokavalioon. Hieno juttu, jos jonkun maha noita kestää (ovat myös mm. kilpirauhasvaivaiselle pahasta suurina määrinä), mutta kaikkien ei, eikä se ole mikään tahdon asia. Samaten sellainen lapsellinen jästipäisyys, että kasvisvaihtoehto on AINA terveellisempi kuin ei-vegaaninen, on rasittavaa. Kaikki eivät näin luule, mutta osa luulee. On totta, että monen pitäisi syödä enemmän kasviksia ja vähemmän (etenkin prosessoitua) lihaa, eli ruokavalion suhteet ovat rempallaan, mutta olen myös törmännyt aikuisiin ihmisiin, jotka luulevat, että palmuöljy on terveellisempää kuin voi tai että prosessoitu soijarouhe on terveellisempää kuin hirvenpaisti. Kauppojen valmiit vegaaneille suunnatut tuotteet sisältävät usein kaikenlaista hirveää sontaa (erityisesti kovetettuja kasvirasvoja), jotka ovat samoja syitä, miksi olen jättänyt jo kymmenen vuotta muutoinkin kaupan einesosaston väliin. Tosin nykyään einesosastolta saa hyviä, oikeitakin ruokia, mutta ei nyt mennä siihen.

Osa vegaaneista on mukavia, ja heillä on hyviä ideoita ja herkullisia reseptejä, miten saa lisättyä kasviksia omaan ruokavalioonsa. Valitettavasti ilmiön yleistymisen myötä on nykyään myös paljon näitä "vegaaninen = automaattisesti terveellinen" -pissiksiä.

Niin, eikös tutkimusten mukaan kaikkein terveellisin ruokavalio ole sellainen, joka sisältää paljon kasviksia ja silloin tällöin kalaa. Myönnän ja tiedostan tämän itsekin, vaikka en syö itse kalaa. 

T: Laktovege ja osa-aikavegaani, joka toivoo joskus olevansa ihan oikea vegaani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi