80,000 velka 24 euron hupparista?!
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801262200699985_u0.shtml
Tämäkin oltais voitu välttää jos suomessa olisi jokin laki joka estää velkojen kertymisen vaikka 100% tuotteen hinnasta ylöspäin.
Eli 24 euron huppari ei voi kerryyttää velkaa loputtomiin vaan loppuu vaikka 48 euron kohalla ja menee normi prosessejen mukaan ulosotetaan tuloista niin pitkään että velka on kuitattu.
Että jos otat vaikka 20,000 euron auton ja jätät maksamatta niin velka kertyy 40,000 euroon asti eikä enää siitä nouse.
Miks ei suomessa ole mitään rajaa noille miten pitkään velka voi kertyä?
Kommentit (162)
Ei kannata ottaa velkaa, sen joutuu aina maksamaan takaisin. Jotenkin surullista, että suurin osa tykkääjistä miettii asiaa nurin niskoin, eli velkaa pitää saada ottaa mutta lainan eli velan antajalle pitää määrätä sanktioita, eikä sille jolla on vastuu itsestään ja lapsistaan, eli velan ottajalle?! Lopulta tuollaisesta seuraisi se,että köyhät eivät saisi enää velkaa laisinkaan, eikä sen puoleen vippiäkään.
Liki 30€ hupparin ostaminen on typeryyttä, kun niitä saa 1-5€ kipparilta, ainakin itse olen saanut, kallein on ollut 8 €. Vastuu ei ole lainoittajan eikä myyjän ei edes yhteiskunnan. Jos elät sillä, minkä tienaat niin ei velkaa tule. Kaikki pakot paitsi syöminen on itse keksittyjä tekosyitä polttaa rahaa, jota ei ole tienannut. Pankit tekevät parhaansa, että ostaisit lisää ja lisää, samoin myyjät, itselläsi pitää olla järki päässä ja hermot takorautaa. Ihan vähän vastuullisuutta siihen touhuun, kaikki ympärillämme on lähes poikkeuksetta elitistisiä kulutushyödykkeitä, joita ilman pärjää vallan mainiosti, silti moni inttää ettei voi elää ilman, ja näin oikeuttaa vastuuttoman käytöksensä.
Olin viimeviikon talvilomalla ja tuli asuttua komessa hotellissa viikkko,silti yhtään en silti tehnyt velkaa tai käyttänyt käyttörahaa,vaan säästöjä. Säästämisestä on tullut 2000-luvulla jonkinlainen mahdoton ihme,miksi?!
On tainnut kyseinen mamma olla jonkun ostomanian kourissa. Oma vika, jos pitää shoppailla velaksi. Leikkinyt " rikasta" ja oho pitääkö ne velat vielä maksaakkin pois 😁
Ei niitä velkoja ole pakko pois maksaa kun järjestelee asiat toisella tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea kirjoitusasu on 80 000. 80,000 euroa tarkoittaa 80 euroa.
Väärin.
Oikea kirjoitusasu on 80,000.00 euroa.
Mene kouluun.
Nyt ei olla Amerikassa. Suomessa on , eikä . erottamassa eurot ja sentit toisistaan. Eli oikea kirjoitusasu olisi 80 000,00€. Voi kirjoittaa myös 80000,00€, mutta yleisesti numerot kirjoutetaan maksimissaan kolmen sarjoissa 80 000, 100 000, 1 000 000 ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea kirjoitusasu on 80 000. 80,000 euroa tarkoittaa 80 euroa.
Väärin.
Oikea kirjoitusasu on 80,000.00 euroa.
Mene kouluun.Nyt ei olla Amerikassa. Suomessa on , eikä . erottamassa eurot ja sentit toisistaan. Eli oikea kirjoitusasu olisi 80 000,00€. Voi kirjoittaa myös 80000,00€, mutta yleisesti numerot kirjoutetaan maksimissaan kolmen sarjoissa 80 000, 100 000, 1 000 000 ja niin edelleen.
Olet jopa melkein oikeassa. Mutta et aivan. Suomessa kuuluu jättää väli(lyönti) luvun ja euromerkin väliin.
Oikea kirjoitusasu suomen kielessä on siis:
80 000 € tai vaihtoehtoisesti 80 000,00 €.
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä, ei. Ihmiset oikeasti omalla tyhmyydellään hankkii vaikeuksia itselleen. Tässä minunkin esimerkissä on puoli vuotta aikaa yrittää saada asia jotenkin kuntoon, mutta lähes kukaan ei edes yritä!
Tässä suhtautumisessa laskujen maksamiseen on kyllä joku perustavaa laatua oleva ero ihmisten välillä. Muistan omasta nuoruudestani sen tilanteen, kun huomasin että rahat ei riitä johonkin laskuun eräpäivänä mutta tiesin milloin pystyn maksamaan sen ja soitin laskuttajalle. Minulla ei ollut minkään valtakunnan kokemusta siitä, miten tuollaisissa tilanteissa menetellään mutta oma järkikin sanoi, että pitää ottaa yhteyttä ja kysyä mitä voi tehdä. Asiakaspalvelija suhtautui tosi hyvin ja oli suorastaan iloinen yhteydenotosta! En muista kuinka monella päivällä sitä eräpäivää siirrettiin, mutta jostain reilusta viikosta maksimissaan oli kyse. Minä olin helpottunut, että se selvisi noin helposti ja asiakaspalvelijakin kiitteli ja sanoi, että monet eivät edes soita.
Se, että ilmoittaa maksunsaajalle maksuongelmista on ihan vähintä mitä voi tehdä. Vaikkei pystyisi heti sanomaan milloin pystyy maksamaan, niin ainakin se velkoja tietää että tämän maksun varaan ei nyt voi laskea ja hän voi tarvittaessa sumplia omia maksujaan. Eikä kannatta jättää tätä hommaa eräpäivään, vaan reippaasti yhteydenotto heti kun näkee, että tämän laskun maksaminen ei nyt onnistu. Siellä toisessa päässä saatetaan yhtä kipeästi olla sitä rahaa vailla ja hekin tarvitsevat aikaa oman tilanteensa selvittämiseen. Tai jos kyseessä on yritys, niin paljon vähemmällä säädöllä pääsee kun sopii laskunmaksusta suoraan eikä jää odottelemaan muistutuslaskua tai yhteydenottoa perintäfirmalta.
HUPPARI-KEISSI (ns. "asiat vaan tapahtuu mulle")
"Tilasin tytölle hupparin, ja tuli sitten tiukka tilanne, ja mä jouduin venyttään pari kuukautta sitä maksamista. Sieltä tuli, perintätoimistosta tuli niinkun lappu, mutta mä maksoin sen muistutuslaskulla, minkä mä olin saanu tolta alkuperäseltä [firmalta], jolta mä olin sen tilannu sen hupparin. Mä maksoin sen sillä sitten pois parin kuukauden jälkeen, niin, perintätoimiston mielestä niille on jääny maksamatta 38 senttiä, niin ne on sitten vetäny sen erikseen sinne. Mutta se alkuperänen pääoma on maksettu."
KÄSITYS KULUJEN LAILLISUUDESTA (ns. "onks pakko maksaa jos ei haluu"):
"Korkosaatava on 38 senttiä ollu. Siihen on tullu kuluja 34,90. Oikeudenkäyntikuluja 136 euroo ja maksettavaa siis 38 sentille tullu 172,85. Onko laillinen vai ei? En tiiä. Moni sanoo, että ei ole."
PERINTÖFIRMOJEN TOIMINTA (ns. "kyllä mun kohalla pitäis joustaa") JA PERHEARKI (ns. "yllättävät perusmenot")
"Pisteytetäänkö [perintäfirmojen asiakaspalvelu] yhdestä kymmeneen ja kymmenen ois niinku aika huippua? Asiakaspalvelulle pistetään sinne ykköseen. Se, että sä yrität sopia vaikka sähkölaskua, kun mulle joskus tuli isompi sähkölasku, yritti siihen sopia maksusuunnitelmaa, niin mahdollisuus kolmeen erään. No, 800 euroa kolmessa erässä. Se ei paljon niin kuin lohduttanut. Siinä kohtaa sitten tein ratkaisun, että jätän sen maksamatta, sen 800 euroa ja otan toisen yhtiön, mistä otan sen sähkön, kun siihen ei muuten apua saanut. Se olisi ollut sula mahdottomuus mun yrittää maksaa sitä, kun sosiaalitoimikaan ei auttanut."
"En niin kuin kiistä sitä, ettenkö olisi aikaisemmin, silloin ihan alussa ettenkö olisi käyttäytynyt holtittomasti rahan kanssa. Olkoon nuoruuden typeryyttä tai miten sen niin kuin . . . Se sitten siinä kohtaa, kun niitä lapsiakin rupesi tuleen enemmän, niin se vastuu rupesi kasvaan."
"En niin kuin kiistä sitä, ettenkö olisi aikaisemmin, silloin ihan alussa ettenkö olisi käyttäytynyt holtittomasti rahan kanssa. Olkoon nuoruuden typeryyttä tai miten sen niin kuin . . . Se sitten siinä kohtaa, kun niitä lapsiakin rupesi tuleen enemmän, niin se vastuu rupesi kasvaan."
Kuka ostaa lapselleen 24 euron hupparin?
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo velka ole syntynyt pelkästään tuosta hupparista.
Tuon hupparin jälkeen on mennyt muitakin laskuja perintään ja velka on kasvanut siksi noin isoksi.Tuollainen maksamaton 25e voi vuosien saatossa kasvaa useamman satasen velaksi, mutta ei sentään 80 000e.
Et todellakaan tajua miten perintä menee.
Kysymys ei todellakaan ole satasista vaan tuhansista euroista hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko35 kirjoitti:
lailla pitäis kieltää persaukisten velaksi ostaminen.
Ei kannata kun saa ulosotossa niistä 80,000.00 euron rahat.
Voisitko ystävällisesti ensin perehtyä siihen järjestelmään, joka Suomessa velalliseen kohdistuu, ja vasta sitten tulla keskustelemaan tähän ketjuun. Huutelemalla tuollaisia teet itsestäsi ihan idiootin ja paljastat, että et tiedä mistään mitään. Voit vaikka aloittaa perehtymisesi siitä, että mikä ero on perinnällä ja ulosotolla.
Itse et tiedä mistään mitään.
Ei tuollasta summaa kukaan tavis pysty maksamaan.
Miks tuollasien summien annetaan kertyä noin isoiksi?
Mitä sille voi tehdä?
Jos ei ole varaa niin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon hupparin jälkeen on mennyt muitakin laskuja perintään ja velka on kasvanut siksi noin isoksi.Tuollainen maksamaton 25e voi vuosien saatossa kasvaa useamman satasen velaksi, mutta ei sentään 80 000e.
Ei se ihan hetkessä tapahdu. Pitää olla monia maksamattomia ja oikeuteen meneviä laskuja, joissa yleisemmin kestää vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ajelivat mopoillaan ja autoilla kaikki yöt ja päivät. On omakotitalo. On outoa, että rahaa riittää bensaan ja kyseisiin vehkeisiin. Joka lapsella oma mopo jne. Miesystävä on ollut aina, joka käy töissä.
Mitä sillä miesytävällä on asian kanssa tekemistä.
Ei se naisen kuluja maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan hetkessä tapahdu. Pitää olla monia maksamattomia ja oikeuteen meneviä laskuja, joissa yleisemmin kestää vuosi.
Oikeuteenhan ne aina menee.
Koska jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa.
Ja maksamattomissa laskuissahan menee ensiksi, että tulee muistutuslasku 1-2 kertaa mihin lisätään se 5 euron lisä. Sitten perintätoimisto taitaa muistutella siitä 2-3 kertaa ja noihin yhteensä on kulunut suunnilleen 6-8kk. Sitten sen jälkeen tulee haaste käräjille, jossa kestää taas jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti sitä rahaa mutta se kulutetaan johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Jutun viisaus on siinä ettei osta 24 euron hupparia velaksi.
Ottakaa opiksi.
Eli lapsi on sitten ilman vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko miten vähällä köyhät tässä maassa elää?
Monelle ylimääräisen nuudelipaketin ostaminen tarkoittaa säästämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun viisaus on siinä ettei osta 24 euron hupparia velaksi.
Ottakaa opiksi.
Eli lapsi on sitten ilman vaatteita
jos ainoa vaate on tuo huppari niin varmaan pitäs sossun käydä hakemassa lapset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko miten vähällä köyhät tässä maassa elää?
Monelle ylimääräisen nuudelipaketin ostaminen tarkoittaa säästämistä.
Olen köyhä
Nuudelit ovat huonoa ja lopulta kallista ruokaa.
Kasvatus on yksi juttu, mutta harva elää nykyään yhtä niukasti kuin esim. minun keskiluokkaiset vanhempani 60-70-luvuilla. Vaikka muka eläisikin säästeliäästi. Silloin oli korkeintaan kesämökki. Pieni lautakasa ilman sähköä ja vettä. Ei edes ollut vaatekauppoja, ravintoloita ja Kanaria kerran kymmenessä vuodessa riitti.