En ymmärrä "ylempää" keskiluokkaa
Olen ollut sikäli onnekas että olen 31-vuotiaaksi mennessä saanut kokea erilaisiin sosiaaliluokkiin kuulumisen. Muutin itänaapurista nuorena, asuin pienellä paikkakunnalla, sain hyvän työn pk-seudulta ja lopulta 30v rajapyykin täyttyessä kultalusikan suuhuni.
Yksi sosiaaliluokka jota en tajua on suomalainen "ylempi" keskiluokka. Käytännössä asiantuntijatyössä oleva, akateemisesti koulutettu pari on keskiluokkaa joka kykenee ostamaan vähän parempaa ja välillä luksusta, mutta ei oikeasti parasta eikä säännöllistä luksusta.
Kämppä on melkein arvoalueella, tontti melkein meren rannalla, lomalla hotelli on melkein huipputasoa, töissäkin ollaan melkein ylimmässä johdossa tai ylimmässä johdossa melkein isossa organisaatiossa. Käytännössä töissä käydään 8 tuntia päivässä, maksellaan asuntovelkaa pois ja kuskataan Minna-Petteriä kouluun.
Sitten valkaistaan pikkurouvan hampaat, laitetaan joku Zaran kolttu päälle, tilataan pullo keskitaso+ valkkaria ja poseerataan melkein tasokkaan ravintolan pöydässä ihaillen ja kadehtien sitä porukan naista joka oikeasti asuu ulkomailla oikeasti rikkaan miehensä kanssa.
Puheenaiheina on matkailu, kulttuuri ja ruoka. Sivistyssanoja käytetään mutta keskustelun taso on kevyttä small talkkia, jota minkä tahansa aihealueen tuntija pitäisi lähinnä myötähäpeää tuottavana. Tärkeintä on näyttää ja kuulostaa sivistyneeltä, substanssilla ei niinkään väliä.
Ja tämä melkein-elämä on naisten unelmaa. Keskiluokkaista arkea jossa saadaan välillä feikata että oltaisiin "seurapiireissä". Koko elämä pyörii niiden muutamien luksushetkien ympärillä.
Samanaikaisesti oikeasti varakkaat syövät 1 000 euron illallisen Savoyssa, poistuvat 80k euron käteisellä ostetulla autolla 600m2 merenrantatalolleen, eivätkä takuulla postaa ainuttakaan kuvaa Instaan tai Faceen.
Ymmärrän "köyhiä" ja "rikkaita". Suomalainen keskiluokka, ja erityisesti "ylempi" sellainen, on jäänyt minulle mysteeriksi. Auttaisiko joku tajuamaan? Kiitos.
Kommentit (218)
Minä taas en ymmärrä mikä sinua rassaa, kun sinun on pakko toistella tuota melkein-sanaa ja pikkurouvitella. Kuvittelet ihmisten elävän jotain paperinukke-elämää. Jokainen tekee yleensä sellaisia asioita joihin hänellä on varaa. Minulla on varaa asuntoon melkein hyvällä alueella ja melkein hyvään autoon, eikä se kerro mitään erityistä minusta ihmisenä tai tee minusta jotain pikkurouvaa. Ehkä et ymmärrä, että Pohjoismaissa melkein ei ole kirosana vaan jopa hyve.
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan ei päästä tuloilla, asuinpaikalla, purjeveneellä eikä tuttavilla. Siihen tarvitaan sukunimi, jonka keskiluokkaan kuuluvat tietävät ennestään. Ihan kelvollisia nimiä ovat sellaiset, joista historian kirjat kertovat 1900-luvun alkuaikoja käsiteltäessä.
Ei pidä paikkaansa. Yläluokkaan päästäkseen pitää ehkä syntyä tai ainakin tulla naiduksi oikeaan sukuun. Sen sijaan ylempään keskiluokkaan voi päästänihan tavisperheeseen syntynyt, joka viitsii opiskella oikeaa alaa tarpeeksi pitkälle.
Tekniikan tohtori, jolla on ihan perussukunimi
Mä en ymmärtänyt kysymystä. Vai oliko tässä sellainen? Mitä ap haluaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan ei päästä tuloilla, asuinpaikalla, purjeveneellä eikä tuttavilla. Siihen tarvitaan sukunimi, jonka keskiluokkaan kuuluvat tietävät ennestään. Ihan kelvollisia nimiä ovat sellaiset, joista historian kirjat kertovat 1900-luvun alkuaikoja käsiteltäessä.
Ei pidä paikkaansa. Yläluokkaan päästäkseen pitää ehkä syntyä tai ainakin tulla naiduksi oikeaan sukuun. Sen sijaan ylempään keskiluokkaan voi päästänihan tavisperheeseen syntynyt, joka viitsii opiskella oikeaa alaa tarpeeksi pitkälle.
Näin on. Ylempää keskiluokkaa ovat kaikki hyvätuloiset tai varakkaat, professioammatissa toimivat. Esimerkiksi lakimiehet, lääkärit, professorit jne. Ei siihen sukutaustaa tarvitse.
Mun mielestä aloituksen asenne kuvaa hyvin alemman keskiluokan henkistä perintöä eli elämässä menestymistä tarkastellaan ulkoisten ja materiaalisten saavustusten kautta. Ylemmässä keskiluokassa itseisarvo ei ole luksus tai sen tavoittelu. Ylempi keskiluokkaisuus on sieluntila, ja varallisuus tulee siinä ohessa, jos on tullakseen. Ylemmällä keskiluokalla on usein Suomessa sille tyypillinen historia, johon kuuluu sivistys ja/tai varallisuus useissa edeltäneissä sukupolvissa. Tyypillisesti tällaiset suvut ovat jääneet elämään historiaan, nimistöihin ja niillä voi edelleen olla vahvaa paikallista vaikuttavuutta. Silti Suomessa ylempään keskiluokkaan voi nousta myös koulutusväylän kautta.
Suomessa yläluokan ja ylemmän keskiluokan ero ei ole niinkään henkisessä perinnössä vaan varallisuustasossa. Yläluokkaisuutta edustavat sitten ne vanha ja uusi raha, joilla kummallakin omat tunnuspiirteensä.
Itse liitän tuon aloituksessa kuvatun materiaalisen elämän arvojen tavoittelun hyvin pitkälti alempaan keskiluokkaan, joka on eniten riippuvainen siitä, mitä muut itsestä ajattelevat. Heillä on juuri ne kalleimmat autot ja omaan tulotasoonsa nähden myös uusimmat ja kalleimmat asunnot.
Sulla on ap väärä käsitys Savoyn hintatasosta. Alku- ja jälkiruoat on 20€ luokkaa, pääruoat 50€ luokkaa. Lounasmenut 60-70€. Eli ihan ylemmän keskiluokan saavutettavissa, kunhan ei viinilistan kalleinta pulloa tilaa.
Kyse on kulttuurieroista. Tai oikeastaan eroista lähihistoriassa. Itänaapurissa oli aiemmin suurta köyhyyttä ja suurta rikkautta. Sitten hyvin nopeasti kaikki tasattiin näennäisesti tasan. Tämä ei kujitenkaan pidemmän päälle tyydyttänyt itänaapurin kansaa ja niin Neuvostoliitto aatteineen ja talousrakenteineen romahti. Ja oltiin jälleen tilanteessa, jossa oli huikean rikkaita ja huikean köyhiä.
Suomalaisten elintason nousu on ollut hidasta ja tasaista. Ap on omassa elämässään kolmekymppisenä ehtinyt kokea saman muutoksen, mikä suomalaisilta vei muutaman sukupolven. Tästä syystä me suomalaiset olemme maltillisempia ja kärsivällisempiä. Osaamme kuitenkin nauttia kaikesta siitä, mitä saavutamme. Emme oikeastaan edes kaipaa 1000 euron illallisia Savoyssa vaan meille riittää ihan hyvin 100 euron ateriakin jossain Helsingin keskustan kivassa ravintolassa.
Eikö Venäjällä ole nimenomaan aika paljon uusrikkaita, joille pröystäily on kamalan tärkeää? Suomessahan on hyvä olla keskiluokkaa. Täällä on tosi vähän uusrikkaita, mutta vielä vähemmän vanhan rahan rikkaita.
Ap kuvaa enemmänkin työväenluokan tai alemman keskiluokan mielikuvaa ylemmän keskiluokan elämästä kuin ylemmän keskiluokan elämää. Kuvauksessa korostuvat aloittajan materialistiset arvot, jotka ovat tyypillisiä työväenluokalle ja alemmalle keskiluokalle.
Vierailija kirjoitti:
Puhut pelkästään ulkoisista seikoista ja rahasta, siksi et tule ymmärtämään käsitettä.
Yleensäkin ne itänaapurin naiset eivät ymmärrä kuin ulkoisista seikoista ja rahasta. Brändit ja hinnat kyllä sitten erinomaisesti hallussa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Wahlroos? Isä perusporvari,ei mitään ihmeellistä taustaa. Siilasmaa, Ollila... Pesevät nuo ihmeelliset 'sukunimi-oppineisuus-historia'-viritelmät 10:0. Mistä ihmeestä näitä Kolbe/Bourdieu -trolleja tänne aina ilmestyy?
Päivittäkää itsenne tälle vuosisadalle, jossa katsotaan pääomaa ja osaamista, ei aateliskalenteria.
Minä en kyllä ymmärrä näitä venäläisiä.
121212 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on tyypillinen r... Itänaapuri. Vain rahalla on väliä ja sitä pitää olla ihan hitosti, miehen kautta tottakai. Kyllä teidät kuule tiedetään, etkä suomalaisten arvomaailmaa noilla maksullisen naisen aivoilla tule koskaan ymmärtämään.
Paitsi että olen mies :D
Ja kyllä raha ja status uppoaa yhtä lailla suomalaisiin naisiin kuin venäläisiinkin.
Sinähän voisit päivystää av:lla useamminkin ja puolustaa rikkaisiin naimisiin haluavia naisia niitä ulisijamiehiä vastaan.
Paitsi se ei tietysti onnistu, jos kuitenkin olet yksi niistä ulisijoista, joka tänä iltana vain otti uuden roolin.
Siis ylempi keskiluokkahan on just paras sosiaaliluokka. On riittävästi henkistä ja taloudellista pääomaa, hyvä terveydentila, usein mielekäs asiantuntijatason työ, sopivasti mahdollisuuksia. Samalla välttää yläluokan kurjat perintöriidat ja nimen tuoman taakan ja ennakkoluulot. Ylemmässä keskiluokassa on hyvä elää.
Mun lähipiiri ja ystävät on kaikki ylempää keskiluokkaa, lääkäreitä, asianajajia, muita hyväpalkkaisia asiantuntijoita. Ei meidän elämä ole AP:n kuvauksen kaltaista. Savoyssa käydään liikelounaalla, oman perheen kanssa jossakin tunnelmallisemmassa paikassa. Jollakin on kallis merkkilaukku, useimmilla ei. Kaikilla on kiva omistusasunto kivalla alueella, monilla on siitä asuntovelkaa. Lomaillaan Euroopassa, joskus kauempana, kohteet hyvätasoisia mutta ei luksusta. Kaikilla on raha-asiat kunnossa, monet luuluu ylimpään tulodesiiliin eikä tarvitse olla kateellinen edes sille rikkaimmalle prosentille. Kukaan tuntemani et tavoittele oligargien luksuselämää. Useimmat arvostaa pohjoismaista tasa-arvoisuutra ja mm. ilmaista koulitusta ja hyväksyy tähän liittyvän korkean verotuksen. Ollaan aika iloisia veronmaksajia.
Osin oikeita poitteja, mutta jakaisin luokat hieman erilailla.
Työväenluokka - matalapalkkaduunarit (siivoojat, puhelimyyjät)
alempi keskiluokka - matalapalkka akateemiset /amk-tutkinnon suorittaneet, hyväpalkkaiset duunarit (sairaanhoitajat, ahtaajat, paperimiehet, kirjastonhoitajat, lastentarhanopettajat, myyntiedustajat yms.)
keskinen keskiluokka - keskituloiset akateemiset/amk-tutkinnon suorittaneet (ylihoitajat, osastonhoitajat, insinöörit, opettajat, henkilöstöpäälliköt ym. päällikkötason henkilöt yms.)
ylempi keskiluokka (johtajat, kovapalkkaiset juristit, lääkärit, professorit yms.)
yläluokka - samoja piirteitä kuin ylemmässä keskiluokassa, mutta sukutausta erottaa. Ovat esim. aatelissukua tms.
121212 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eli mielestäsi jos ei ole varaa siihen miljoonien ökypalatsiin niin pitäisi asua korsossa ja pukeutua uffin rätteihin vaikka olisi lääkäri?
Ei se sitä tarkoita.
Vaan sitä että keskiluokkaista elämää elävä lääkäri tms leikkii elävänsä kuin varakkaat, koska tulot riittävät hankkimaan melkein-luksusta silloin tällöin.
Ja sitä että jotenkin nämä ihmiset kuvittelevat olevansa lähempänä varakkaita kuin tehdasduunarin perhettä, vaikka asia on juurikin päin vastoin.
Minusta keskiluokka on samaa kastia. Elämäntyyli on suurimman osan ajasta sama.
Olet oikeassa siinä, että yläluokan tyylin ja maun imitoiminen on ylemmälle keskiluokalle tyypillinen piirre. Olet kuitenkin väärässä johtopäätöksessäsi, sillä keskityt vain materialistisiin näkökohtiin. Yläluokkaa ja ylempää keskiluokkaa tyypillisesti yhdistää kulttuurisen ja henkisen pääoman arvostus, joka erottaa ne työväenluokasta, joka painottaa tyypillisesti enemmän materiaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis ylempi keskiluokkahan on just paras sosiaaliluokka. On riittävästi henkistä ja taloudellista pääomaa, hyvä terveydentila, usein mielekäs asiantuntijatason työ, sopivasti mahdollisuuksia. Samalla välttää yläluokan kurjat perintöriidat ja nimen tuoman taakan ja ennakkoluulot. Ylemmässä keskiluokassa on hyvä elää.
Tämä on totta! Ylemmän keskiluokan ihmiset sulautuvat massaan ja voivat rauhassa nauttia menestyksensä hedelmistä.
Jotenkin tässä kirjoituksessa paistaa läpi itäeurooppalainen arvomaailma: tärkeintä on se, että on luksusta. Ei suomalainen ylemmän keskiluokan edustaja ajattele yleensä näin. Minä kuuluun tähän luokkaan eikä minulla ole mitään halua 1000 euron päivällisiin, luksusautoihin tai luksuskäsilaukkuihin.
Minulle on tärkeää se, että voin tehdä mielekästä työtä, ja minulle riittää vallan mainiosti se, että voin asua tilavassa omakotitalossa pk-seudulla, ostaa kaiken tarvitsemani, kaupassa ei tarvitse miettiä, mitä voin ostaa, voin matkustella minne haluan jne. Oikeastaan ainoa, mistä minulla on pulaa, on aika.