Onko henkilö jolla on paniikkihäiriö silmissänne hullu?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmistaa tältä palstalta, jossa vain 86 prosentilla on jokin psyykkinen diagnoosi.
linkkiä?
Vauva.fi/Aihe vapaa
heh
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, sehän on ahdistusta tai pelkoa.
Psykoositkin ovat lähes aina ahdistusta ja pelkoa.
Jos siis ahdistus ja pelko poissulkevat hulluuden, mitään hulluja ei oikeasti ole olemassakaan. Hullu on mielikuvitusolento.
Eikö paniikkihäiriö voi laueta myös silloin kun ihminen on kokenut jotain traumaattista? (esim.lähiomaisen äkillinen odottamaton kuolema) Silloinhan se on niin että on tervettä reagoida ylitsepääsemättömältä tuntuvaan tilanteeseen? Jos joku kohauttaa olkiaan ja ajattelis et mitäs noista niin eikö se ois se hullu?
Vierailija kirjoitti:
Eikö paniikkihäiriö voi laueta myös silloin kun ihminen on kokenut jotain traumaattista? (esim.lähiomaisen äkillinen odottamaton kuolema) Silloinhan se on niin että on tervettä reagoida ylitsepääsemättömältä tuntuvaan tilanteeseen? Jos joku kohauttaa olkiaan ja ajattelis et mitäs noista niin eikö se ois se hullu?
No minulla puhkesi paniikkihäiriö n. viikon kuluttua siitä kun isäni kuoli sydäriin mun silmieni eteen ollessani 13-vuotias (kommentoin jo tuolla aikaisemmin). Lapsen mieleni ei varmaan osannut käsitellä täysin asiaa, ja paniikkikohtauksia alkoi tulla. Muutenkin mun täytyi aikuisena uudelleenkäsitellä tää koko isäni kuolema, alkoi tulla pahempiakin oireita, ja syyllisyyden tunteita ym. Muuten olin jossain välissä aika monta vuotta täysin ilman paniikkikohtauksia, mutta kun kolmevitosena elämään tuli puun takaa yllättävä stressivaihe, alkoivat paniikkikohtauksetkin uudelleen. Nyt yli viiskymppisenä olen saanut asian aika hyvään tasapainoon, ja pystyn pääsääntöisesti hallitsemaan alkavia paniikkikohtauksia, niin ettei ne puhkea "täyteen kukkaan" :) . Toki lääkityskin on tällä hetkellä kohillaan. Kaikille tästä pirunmoisesta vaivasta kärsiville kovasti tsemppiä ja hyviä päiviä!!
Ei ole. Mullakin ollut paniikkikohtauksia aikanaan, nykyään lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40v nainen ja menestyn työssäni ja elämä muuten kunnossa ja koen olevani onnekas ja onnellinen, mutta kärsin paniikkikohtauksista 1-2 krt vuodessa, enkä voi niille mitään. Lähipiiri ja lähimmät työkaverit ovat tietoisia tästä, ja ovat sanoneet että ei koskaan uskoisi että kaltaiseni "superihminen" voisi kärsiä mistään tuollaisesta, ja eivät todellakaan pidä hulluna vaan tuon ansiosta inhimillisenä yksilönä lähinnä. Tuo häiriö kun voi tulla kenelle vaan yllätyksenä, iästä, sukupuolesta ja asemasta riippumatta. Muistakaa se.
Minä miellän hulluudeksi sellaisen arvaamattoman ja epämääräisen käytöksen. Esimerkiksi harhoissaan heilumisen ja vaarallisen toiminnan. Paniikkihäiriö ei ole mielestäni sellainen. Vertaan sitä jotenkin fobioihin, eli ihminen tietää itsekin että ei oikeasti ole hätää, mutta ei mahda mitään sille että elimistö vetää lukkoon.
Luulen, että enemmistö pitää teitä hulluina
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän lähinnä huomiohakuisina. En usko koko paniikkihäiriöön, keksitty juttu jotta huomiohakuiset voivat käyttäytyä miten haluavat, tai saavat tekosyyn jättäytyä pois tilanteista jotka eivät huvita.
Onneksi moderni lääketiede ei ole uskon asia. Saavat kaltaisesi vatipäätkin tarvittaessa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko maailma muuttunut todella suvaitsevammaksi. Paniikkikohtauksessa ihminen kyllä tuntee itse sekoavansa.
Kyllä, itse tunnen myös kuolevani kun paniikkikohtaus tulee. Ehkä se on jonkinlaista hulluutta sitten. Kuka täällä ihan terve onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko maailma muuttunut todella suvaitsevammaksi. Paniikkikohtauksessa ihminen kyllä tuntee itse sekoavansa.
Kyllä, itse tunnen myös kuolevani kun paniikkikohtaus tulee. Ehkä se on jonkinlaista hulluutta sitten. Kuka täällä ihan terve onkaan?
Minä olen!
Vauva.fi/Aihe vapaa