Oletteko tavanneet deiteillä miehiä, joilla on tosi heikot sosiaaliset taidot? Mitä asialle voisi tehdä?
Olen alkanut epäillä, että monet tälläkin palstalla ikävään sävyyn naisista ja naisettomuudetsaan kirjoittelevista miehistä on sosiaalisilta taidoiltaan tosi heikkoja ja siksi eivät saa ulkonäöstään tai insinöörinpapereistasan huolimatta niitä kolmansia treffejä. Ja koska heillä on heikot sosiaaliset taidot, he eivät ymmärrä, että heidän sosiaaliset taitonsa ovat heikot. (Tätä sanotaan Dunningin–Krugerin vaikutukseksi.)
Esimerkkejä: ei osata flirttailla, koetetaan kömpelösti, peitellä omia vaikuttimia, ei osata kertoa itsestä, ei osata kysyä kysymyksiä, ei pidetä yllä silmäkontaktia, ei osata lukea kehonkieltä, kerrotaan typeriä vitsejä, jauhetaan eksästä, ollaan emotionaalisesti takertuvia...
Koska olen heteromies enkä deittaile miehiä, kysyn kaikilta miesten kanssa treffeiltä käyviltä: Kuulostaako tämä uskottavalta? Mitä asialle voisi tehdä?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voivat tehdä sen verran, että kiertävät nämä miehet kaukaa ja miehet voivat parantaa sosiaalisia taitoja, mutta yleensä pitävät itseään liian täydellisinä tehdäkseen mitään.
Ongelma taitaa olla siinä, että ne sosiaaliset taidot ovat huonot osittain siksi, koska naiset ovat heidät aina kaukaa kiertäneet. Huomaan kyllä sinun syyllistävästä, lähes halveksuvasta asenteestasi, että empatia sosiaalisesti taitamattomia miehiä kohtaan on vähissä. Näinhän se aina on, miehen osa tässä yhteiskunnassa on paljon raskaampi kuin naisen, jos vähänkään vaikeuksia ilmenee.
Miksi sosiaalisia taitoja voi kehittää vain saman ikäluokan naisten kanssa? Meille naisille ei ole ongelma jutella lapsille, miehille, muille naisille, vanhuksille ja ylipäänsä ihmisille, mutta ilmeisesti miesten sosiaaliset taidot eivät kehity elleivät oman ikäiset (tai nuoremmat) naiset kiinnostu heistä.
Voin kuvitella tilanteen kiusallisuuden, jos alkaisin harjoittelemaan flirttailutaitojani lapsen tai vanhuksen kanssa :D
ohis
Sosiaaliset taidot = flirttailu? :-o
Ikävä kyllä äidit ovat lyöneet laimin tehtävänsä lapsuudessa, eikä ilman terapiaa voi aikuistaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset voivat tehdä sen verran, että kiertävät nämä miehet kaukaa ja miehet voivat parantaa sosiaalisia taitoja, mutta yleensä pitävät itseään liian täydellisinä tehdäkseen mitään.
Ongelma taitaa olla siinä, että ne sosiaaliset taidot ovat huonot osittain siksi, koska naiset ovat heidät aina kaukaa kiertäneet. Huomaan kyllä sinun syyllistävästä, lähes halveksuvasta asenteestasi, että empatia sosiaalisesti taitamattomia miehiä kohtaan on vähissä. Näinhän se aina on, miehen osa tässä yhteiskunnassa on paljon raskaampi kuin naisen, jos vähänkään vaikeuksia ilmenee.
Miksi sosiaalisia taitoja voi kehittää vain saman ikäluokan naisten kanssa? Meille naisille ei ole ongelma jutella lapsille, miehille, muille naisille, vanhuksille ja ylipäänsä ihmisille, mutta ilmeisesti miesten sosiaaliset taidot eivät kehity elleivät oman ikäiset (tai nuoremmat) naiset kiinnostu heistä.
Voin kuvitella tilanteen kiusallisuuden, jos alkaisin harjoittelemaan flirttailutaitojani lapsen tai vanhuksen kanssa :D
ohis
Aloitusviestissä mainitaan flirttailu heti ensimmäisenä sosiaalisten taitojen osana
heidät voisi lähettää sosiaalipsykologian peruskursseille ensitreffeillä, sitten kun 25 op on suoritettu niin saa palata keskustelemaan Sinun kanssa henkeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen onko tässä nyt joku femi.nistinen, mies asiakaspalvelija - nainen asiakas asetelma?? Eli pitäisikö miehen nyt sitten olla joku seremoniamestari deitillä?
Missä tuollaista edellytettiin? Se, että on mukavaa, rentoa seuraa ja löytää keskustelunaiheita siinä missä nainenkin on sinun mielestäsi asiakaspalvelua ja seremoniamestarina olemista? Jos minä itse olen iloinen ja puhelias ja nokkela, niin se että toivon mieheltä samanlaisia ominaisuuksia ja taitoja on asiakaspalvelun vaatimista?
Eli toivot että mies viihdyttää sua ja sä määräät säännöt. Eli juuri kuin sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen onko tässä nyt joku femi.nistinen, mies asiakaspalvelija - nainen asiakas asetelma?? Eli pitäisikö miehen nyt sitten olla joku seremoniamestari deitillä?
Missä tuollaista edellytettiin? Se, että on mukavaa, rentoa seuraa ja löytää keskustelunaiheita siinä missä nainenkin on sinun mielestäsi asiakaspalvelua ja seremoniamestarina olemista? Jos minä itse olen iloinen ja puhelias ja nokkela, niin se että toivon mieheltä samanlaisia ominaisuuksia ja taitoja on asiakaspalvelun vaatimista?
Eli toivot että mies viihdyttää sua ja sä määräät säännöt. Eli juuri kuin sanoin.
Moi jankkaaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut epäillä, että monet tälläkin palstalla ikävään sävyyn naisista ja naisettomuudetsaan kirjoittelevista miehistä on sosiaalisilta taidoiltaan tosi heikkoja ja siksi eivät saa ulkonäöstään tai insinöörinpapereistasan huolimatta niitä kolmansia treffejä. Ja koska heillä on heikot sosiaaliset taidot, he eivät ymmärrä, että heidän sosiaaliset taitonsa ovat heikot. (Tätä sanotaan Dunningin–Krugerin vaikutukseksi.)
Esimerkkejä: ei osata flirttailla, koetetaan kömpelösti, peitellä omia vaikuttimia, ei osata kertoa itsestä, ei osata kysyä kysymyksiä, ei pidetä yllä silmäkontaktia, ei osata lukea kehonkieltä, kerrotaan typeriä vitsejä, jauhetaan eksästä, ollaan emotionaalisesti takertuvia...
Koska olen heteromies enkä deittaile miehiä, kysyn kaikilta miesten kanssa treffeiltä käyviltä: Kuulostaako tämä uskottavalta? Mitä asialle voisi tehdä?
Saattaa olla kyse Asberger tyypistä. Erittäin älykkäitä mutta huonot sosiaaliset taidot. Muutoinkin autismin kirjoon on liitetty yhä enemmän älykkäimpien ihmisten piirteitä viimeisimmissä älykkyystutkimuksissa. Eivät osaa flirttailla mutta eivät myöskään huijaa eivätkä tietoisesti valehtele. Suurin osa esim. Hakkeriryhmän Anomyous jäsenistä kuuluu tähän kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, niin vaadin. Mitäpä ajattelit asialle tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Aloitusviestissä mainitaan flirttailu heti ensimmäisenä sosiaalisten taitojen osana
Ja vain autisti lukee keskustelun ja oman myöhemmän kommenttini tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla kyse Asberger tyypistä. Erittäin älykkäitä mutta huonot sosiaaliset taidot. Muutoinkin autismin kirjoon on liitetty yhä enemmän älykkäimpien ihmisten piirteitä viimeisimmissä älykkyystutkimuksissa. Eivät osaa flirttailla mutta eivät myöskään huijaa eivätkä tietoisesti valehtele. Suurin osa esim. Hakkeriryhmän Anomyous jäsenistä kuuluu tähän kategoriaan.
Ei ole tämä miesasiamiesjankkaaja täällä erittäin älykäs, päin vastoin. Hän ei ymmärrä, että esim suomalaiset ja amerikkalaiset naiset toimivat monissa suhteissa toisin, eikä hän voi kopioida ruikutuksiaan suoraan jostain amerikkalaisilta palstoilta. Eikä häntä kiinnosta todelliset faktat lainkaan, vaan hän heittelee täysin hatusta temmattuja prosenttilukuja jatkuvasti.
Oma käsitykseni on, että hän on sekä tyhmä että epäsosiaalinen jankkaaja, joka ei tietenkään löydä mitään seuraa. Ja joka oikeasti ei edes pidä oikeasti naisista, päin vastoin halveksii, mutta hänellä on fyysisiä tarpeita, joita näiden naisten pitäisi kuitenkin täyttää. Samalla kun oikeasti hänestä luomakunnan kruunu on se jykeväleukainen mies, josta hän ei malta olla kirjoittelematta.
On tavattu mutta nuoria miehiä olivat eli aikaa on kehittyä.Vähän söpöäkin jos vähän ujostelee ;) itse en tosin ole ujo.
Ongelma on siinä että enemmistö naisista haluaa olla naisen roolissa treffeillä.
_Miehen_ tulee olla samanaikaisesti aloitteellinen, rento, itsevarma, määrätietoinen ja taitava viettelijä joka tietysti ottaa sosiaaliset riskit etenemällä kosketteluun.
Kun naiset kokeilevat ottaa miehen roolia, sosiaalisesti taitavatkin burgeroivat todella pahasti.
Itselläni elämääni on osunut muutama todella sosiaalisesti taidoton mies. Heihin olen törmännyt ihan töiden, vapaa-ajan ja deittailun merkeissä. Minusta ihmisiä kohtaan pitää aina käyttäytyä mukavasti ja kohteliaasti, ajatteli näistä sitten mitä tahansa. Mutta myönnän, että näissä asioissa se ei ole aina helppoa, jos saat riesaksesi todella sosiaalisesti taidottoman (ja toisinaan muilla ongelmilla varustetun) yksilön.
Mikäli sosiaaliset taidot johtuvat vain kokemuksen puutteesta, on mielestäni toivoa. Taustalla voi olla oikeastikin traumaattisia kokemuksia, syrjäänvetäytyvyyttä ja yksin viihtymistä. Tällöin ihminen voi olla vähän sosiaalisesti kömpelö, sillä ei välttämättä ole joutunut tietynlaisiin tilanteisiin. Tämä on mielestäni ymmärrettävää - korjaavien kokemusten ja kärsivällisyyden jälkeen tällaisesta miehestä voi paljastua aivan uusi puoli. Se vaatii paljon rohkeutta, mutta ihminen on oppivainen olento. Uusi ympäristö, omalta mukavuusalueelta poistuminen ja oikeanlaiset ihmiset ympärillä voivat tehdä ihmeitä.
Ongelmana ehkä tosiaan ovat sellaiset sosiaalisesti taidottomat tapaukset, jotka eivät tajua asiaa itse ja syyttävät täten muita epäonnistumisistaan. Satuin ystävystymään erään miehen kanssa, joka alkuun vaikutti hieman erikoiselta, mutta ihan mukavalta. Ei kestänyt kauaa, ennen kuin sain epätoivoisen rakkaudentunnustuksen, stalkkerin, itsemurhauhkauksia mikäli en vastaa tunteisiin... ja kommunikaatio tosiaan tuntui parikymppisellä miehellä olevan kymmenenvuotiaan tasoa. Puhui vain nettimeemein, ei osannut olla ollenkaan vastavuoroinen ja oli vakuuttuneesti sitä mieltä, että on naisten (myös minun) vikani, kun emme ole häneen lämmenneet.
Toki taustalla voi olla vaikka mitä, neuropsykiatrisia ongelmia, vaikeuksia lukea ihmisiä, mielenterveyspulmaa, kasvatuksen puutetta ja aikaisemmin mainittua kokemuksen puutetta... mutta tuntuu, että sosiaalisesti taidottoman ihmisen mielestä ensisijainen ongelma ei ikinä ole heissä. Toisaalta vaatiihan sujuva kommunikaatio muiden kanssa toisaalta myös edes alkeellisen itsereflektiokyvyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger. Asperger. Peellä. Ei ihme että menee treffeillä hermo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tämä miesasiamiesjankkaaja täällä erittäin älykäs, päin vastoin. Hän ei ymmärrä, että esim suomalaiset ja amerikkalaiset naiset toimivat monissa suhteissa toisin, eikä hän voi kopioida ruikutuksiaan suoraan jostain amerikkalaisilta palstoilta. Eikä häntä kiinnosta todelliset faktat lainkaan, vaan hän heittelee täysin hatusta temmattuja prosenttilukuja jatkuvasti.
Oma käsitykseni on, että hän on sekä tyhmä että epäsosiaalinen jankkaaja, joka ei tietenkään löydä mitään seuraa. Ja joka oikeasti ei edes pidä oikeasti naisista, päin vastoin halveksii, mutta hänellä on fyysisiä tarpeita, joita näiden naisten pitäisi kuitenkin täyttää. Samalla kun oikeasti hänestä luomakunnan kruunu on se jykeväleukainen mies, josta hän ei malta olla kirjoittelematta.
Tulee yks edellinen deitti mieleen. Hänestä hän oli kyllä taivaan lahja naisille, naiset vaan ilmeisesti olivat niin tyhmiä ja itsekkäitä etteivät tätä tajunneet. Minäkin olin tyhmä koska en ymmärtänyt hänen juttujaan ja ainiin vanhakin olin, vaikka samaa ikäluokkaa olimme. Säälistä tapasin vielä kun ajattelin että miehellä oli vain huonot sosiaaliset taidot tai just asperger, ei olisi kannattanut ihan vain törppö oli kyseessä. Eli mitä tehdä, ei mitään siirry seuraavaan parempi käytöksiseen mieheen!
Vierailija kirjoitti:
Tapasin aikoinani. En kokenut, että olisi ollut oma tehtäväni tehdä asialle mitään muuta kuin käyttäytyä itse korrektisti sen (lyhyen) tapaamisen ajan ja ilmaista sitten, että jatkoa ei tule.
Tuo ulkonäköjankuttaja on täydellinen esimerkki tästä miestyypistä.
Mutta voisi olla ihan ok sanoa toiselle treffien loputtua, että esim. olet ihan kiva tyyppi, mutta ulosantisi on vähän takkuavaa, että jos haluat parantaa osakkeitasi jatkossa, voisit keskittyä sen parantamiseen. Moi moi! Ei vie kolmea sekuntia kauempaa.
Mistä kukaan ikinä voi tietää mistä kiikastaa, kun kukaan ei koskaan mainitse asiasta, vaan on kuin kaikki olisi hyvin?
Jos käyt puheliaan naisen kanssa treffeill,ä alat itselin puhumaan enemmän, mutta tuppisuun mököttäjän kanssa on sitten itsekin hiljainen. Olen käynyt molempien kanssa monesti treffeillä että teidän tänkin jutun paremmin kuin te naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger. Asperger. Peellä. Ei ihme että menee treffeillä hermo.
Asperger tyypiltä tosiaan menee hermo, jos vaan flirttaillaan kuukausitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja muistaa myös raottaa lompakkoa ja tarjota naiselle kaikki, muuten on sosiaalisesti kömpelö
Voiko tuollaiseen asemaan päässyt henkilö olla sosiaalisesti tumpelo? Tosi hankala uskoa