Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät, oletteko täyttäneet aktiivisuusvelvoitteenne? Puolet tarkastelujaksoa jäljellä...

Vierailija
26.01.2018 |

Oletteko saaneet töitä 18 tunniksi tai päässeet viiden päivän koulutukseen? Työkkäristä ei ole tullut minkäänlaista informaatiota asian tiimoilta, eikä soittopyyntööni ole vielä vastattu. En myöskään itse pysty hakemaan te-toimiston ilmaisiin koulutuksiin nettisivujen kautta. Miten noille pääsee?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi vuoden vaihteessa. Työttömyyshakemustani ei ole edes hyväksytty vielä, mutta en ole tehnyt mitään aktiivista osoittavaa. En tiedä, mitä minun pitää tehdä ja asiakaspalvelussa minulle sanottiin, että mikäli vaan pystyn pärjäämään alennetulla korvauksella, ei kannata tehdä vielä mitään aktiivisuuden hyväksi ainakaan vielä. :)

Toivon sydämeni kyllyydestä, että ne, joille tuo raha on välttämätön, saavat neuvoa ja apua. Itse en saanut.

Mikä ihme on työttömyyshakemus?

En tiedä. 6 päivän päästä laitan kassaan hakemuksen ja ensiviikolla pilkille. Kuhaa ja ahventa pöytään, katellaan sitä töihin lähtöä sitten loppukeväästä. Kevät tulee, päivät pitenee, aurinko alkaa porottamaan ensi kuussa jo useammin. Kahvit termariin ja pilkille, kuhaa ja pannukarkeeta ahventa pöytään, tämä on parasta aktiivisuutta työttömyydessä, kevätrusketuksen ja ruuan hankkiminen omatoimisesti.

Nyt vähän olutta.

Ei jessus mä kadehdin sua. Olen mäkin työtön mutta pilkkiminen vain haaveiden tasolla.

Vierailija
62/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ketkä hakivat töitä ennen tätä mallia, hakevat töitä edelleen. Hakevat juuri niitä töitä, mitä ennenkin.

Ne työttömyys- ja toimeentulotuen asiakkaat, jotka eivät ennenkään hakeneet, eivät hae nytkään. Nämähän ovat siitä loistavassa asemassa, että eivät koe mitään tulomenetystä tekivät mitä tahansa tai olivat kokonaan tekemättä.

Ja me parisuhteessa olevat työttömät, joiden toinen puolisko on töissä, ja tienaa ja on tienannut sen verran aina, ettei ikinä työtön puoliso , ei edes tarveharkinnaisen työmarkkinalain puitteissa aikoinaan, ole saanut missään muodossa toimeentulotukea, ei saa sitä nytkään, vaikka tuo tietty prossaosuus työttömyyskorvauksesta kolmen kuukauden kuluttua aktivoitumatta automaattisesti huhtikuun tmt:sta pois otetaankin, niin ei todellakaan aktivoita, vaan pikemminkin passivoittaa entisestään. Onhan tuo noin 33 euron vähennyskin poissa työnhakuun liittyvistä kuluistakin; koska ei työnhakukaan aina ilmaista ole työpaikkahaastattelureissuineen ja puhelinsoittoineen.

Eiköhän tuo laki kumota melkoisen pian, sillä se ei tuota kuin lisäkuluja valtiolle loppupeleissä.

Samoin ansiosidonnaisen saajat. Jos tällä mallilla halutaan elämäntapatyöttömät töihin niin yhtä tyhjän kanssa. Maksajiksi joutuu ne jotka edes yrittää käydä töissä.

Aivan elikkä ne työssä käyvät puolisot, jotka elättävät ilman toimeentulotukea pikkutaskurahan verran työmarkkinatukea saavan työttömän puolisonsakin, jolle ei nyt vaan ole työpaikkaa edes tarjollakaan, saatika että hänet otettaisiin enää töihin jostakin syystä, ja sen syyn ei tartte olla kuin työttömän työnhakijan korkea ikä työhönottajan mielestä!

Nyt valtio kusee taasen omille kintuilleen, kuten tekivät tarveharkinnaisen työmarkkinalain ollessa voimissaan, elikkäs jotkut avio-/avoparit ottivat sitten eron, ja mahdollisista alaikäisistä lapsista sitten korotetut lapsilisät jne. toimeentulotuet kelasta, ja kuitenkin härskisti elivät yhteiselämää, vain sillä erolla, että toisella oli osoitteenaan postilokero!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkyvyttömyyseläkkeelle pääse ...

tulisi olla pää poikki, ja silloin se on jo turhaa.

:D Sori mut kokenut tämänkin sivusta seuranneena, kun eräs läheinen ihminen sai vuosikymmenien työnteon katkettua vakavaan sairauteensa kuukautta ennen kuolemaansa ensimmäisen erän työkyvyttömyyseläkettään, jota oli maksanut palkoistaan vuosikymmenien ajan.  Kuoli noin viidenkympin ikäisenä ja työttömänä ei ollut eläissään ikinä!

Vierailija
64/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä paikasta luvattiin jo työtä, tarkistavat ensin saavatko palkkatukea, eli sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Toiseen paikkaan pääsin haastatteluun, kohtalo selvinnee ensi viikolla. Tämä jälkimmäinen tuli työkkärin kautta. He olivat saaneet työnantajalta toimeksiannon etsiä sopivia ehdokkaita, eli työkkärin tyyppi etsi kandidaatteja tietokannoista joita soitteli läpi. Työnantaja ei halunnut hukkua hakemuksiin ja käytti siksi tätä palvelua. Hakijoita oli noin 10 joten oli helpompi päästä haastatteluun. Hienoa, että työkkärillä on tällaistakin toimintaa. Julkinen haku olisi ollut työnantajalle työläs ja työnkuva on sen kaltainen, ettei se edellytä maailman parasta tekijää vaan riittää kun löytyy tarpeeksi hyvä ja sopiva.

Jos en pääse näihin, jatkan työnhakua ja olen myös jonkinlaisessa uravalmennuksessa, jossa tapaamiset kerran kuussa. Jos leikkaus tulee, niin tulkoon. Isompi pudotus tuloihin tulee jos putoan työmarkkinatuelle, sekin on jo näköpiirissä. Siihenkin tulee pudotus kun lapsi täyttää 18 ja lapsikorotus poistuu. Tuo 4,65% leikkaus on näihin verrattuna pieni, tuskin edes arjessa huomaan mitään eroa.

Sunhan se täytyy selvittää saatko palkkatukea vai et.

Yleensä palkkatuki myönnetään henkilölle, joka on pitkäaikaistyötön, eli ollut 2v työttömänä.

Tietysti se palkkatukiraha menee työnantajalle, mutta palkattavasta työntekijästähän sen saaminen riippuu, eikä työnantajasta.

Jos palkkatukeen varatut rahat on kunnasta loppu, niin eipä saa palkkatukea. Miksi tuollaista yritystukea pitäisi edes saada? Miksi veronmaksajien rahoilla pitää maksaa yritykselle rahaa, että se ottaa jonkun töihin?

Ihan typerää. Jos yrityksellä on tarve työntekijällä, niin maksaa sitten palkan sille.

Mitä tämä tarkoittaa? Palkkatukirahathan on valtion budjetissa, ei kunnan. Ei kai kunta yrityksille maksa siitä, että nämä palkkaavat esim. vastavalmistuneen.

Vierailija
65/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko saaneet töitä 18 tunniksi tai päässeet viiden päivän koulutukseen? Työkkäristä ei ole tullut minkäänlaista informaatiota asian tiimoilta, eikä soittopyyntööni ole vielä vastattu. En myöskään itse pysty hakemaan te-toimiston ilmaisiin koulutuksiin nettisivujen kautta. Miten noille pääsee?

:D Minä tuskin pääsisin enää noille työkkärien kursseillekaan, en edes niille viiden päivän kestäviin työnhakua opettaville kursseille, koska olen käynyt kymmeniä eri pituisia kursseja aikoinani työttömänä ollessani välissä työnteon vuosikymmenien aikana.  Olen jo sen verran iäkäs työtön näet.  Olen siis hionnut CV:ni aivan kultaisen kimalteiseksi ja jos ei ihan täydellisen kauniisti asetelluksi niin ainakin sinne päin:D Ongelmana vaan on se, että ei ole ammattiani ja edesmennyttä töissäni hankkiman kokemukseni omaavia työpaikkoja haussakaan mailla eikä halmeilla. Ja en todellakaan lähde provikkapalkalla puhelinmyyjäksi, koska aikoinaan hommasin oman ammattinikin opintolainarahalla useamman vuoden opiskellen, ja makselin sitten valmistuttuani opintolainani työstä saamillani palkoilla takaisin korkojen kera ja kiltisti ajallaan.  Lapsenikin tein jossain välissä, jotka jo onnekseni olleet hyvän matkaa aikuisia, ja muuttaneet omilleen.

Vierailija
66/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lähdin jo kuukausia sitten omaehtoiseen koulutukseen ansiosidonnaisella, ei tarvii puoleentoista vuoteen välittää mistään aktiivimallista.

Vierailija
67/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vielä kotihoidontuella, mutta jään ensi vuonna työnhakijaksi. Minulla ei ole oikeutta työmarkkinatukeen koskaan ollutkaan opiskelujen keskeyttämisen "epäpätevän" syyn vuoksi. Olen toimittanut työkkärille kaikki paperit lääkäriltä, mutta silti ei ole hyväksyttävä syy, enkä koskaan ole saanut työkkäriltä rahaa. 

Minun on oltava työtön työnhakija saadakseni toimeentulotukea, mutta siitähän ei voi leikata aktiivisuusmallin takia, joten tarkoittaako tämä, että minulta ei voida leikata mistään? Ellei sitten tietysti työkkäri laita minua "karenssiin" jolloin periaatteessa toimeentulotuesta saisi leikata sen 20%? 

Mietin vain, että tämä pulmahan ratkeaisi sillä, että mieheni voi "palkata" minut hoitamaan kotitöitä, leikkaamaan nurmikkoa, kuopsuttamaan puutarhaa jne? Jos siis aktiivisuusmalli vielä silloin on voimassa.

Voisiko se olla tosiaan näin helppo homma, jos en löydä töitä tarkastelujakson aikana? Vai onko tähän rajoitus, että samaan talouteen kuuluvat eivät voi palkata toisiaan?

Mitä ihmeen rahaa se työkkäri sinulle maksaisi? Sairauspäivärahat saat KELAsta.

No tarkoitin kyllä Kelaa, mutta tulee helposti sanottua, että työkkärin raha, koska hehän sen lausunnon siihen antavat, en voi aina muistaa, että Kelahan sen maksaa. Ja mikä ihmeen sairauspäiväraha?

Vierailija
68/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on ollut aktiivisuutta, että jään huhtikuussa äitiyslomalle ;). Suosittelen samaa ihan kaikille työttömille, joille ikä tai sukupuoli ei ole esteenä.

Vierailija
69/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdestä paikasta luvattiin jo työtä, tarkistavat ensin saavatko palkkatukea, eli sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Toiseen paikkaan pääsin haastatteluun, kohtalo selvinnee ensi viikolla. Tämä jälkimmäinen tuli työkkärin kautta. He olivat saaneet työnantajalta toimeksiannon etsiä sopivia ehdokkaita, eli työkkärin tyyppi etsi kandidaatteja tietokannoista joita soitteli läpi. Työnantaja ei halunnut hukkua hakemuksiin ja käytti siksi tätä palvelua. Hakijoita oli noin 10 joten oli helpompi päästä haastatteluun. Hienoa, että työkkärillä on tällaistakin toimintaa. Julkinen haku olisi ollut työnantajalle työläs ja työnkuva on sen kaltainen, ettei se edellytä maailman parasta tekijää vaan riittää kun löytyy tarpeeksi hyvä ja sopiva.

Jos en pääse näihin, jatkan työnhakua ja olen myös jonkinlaisessa uravalmennuksessa, jossa tapaamiset kerran kuussa. Jos leikkaus tulee, niin tulkoon. Isompi pudotus tuloihin tulee jos putoan työmarkkinatuelle, sekin on jo näköpiirissä. Siihenkin tulee pudotus kun lapsi täyttää 18 ja lapsikorotus poistuu. Tuo 4,65% leikkaus on näihin verrattuna pieni, tuskin edes arjessa huomaan mitään eroa.

Sunhan se täytyy selvittää saatko palkkatukea vai et.

Yleensä palkkatuki myönnetään henkilölle, joka on pitkäaikaistyötön, eli ollut 2v työttömänä.

Tietysti se palkkatukiraha menee työnantajalle, mutta palkattavasta työntekijästähän sen saaminen riippuu, eikä työnantajasta.

Työnantaja sitä palkkatukea joka tapauksessa joutuu hakemaan.

Vierailija
70/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmeisesti yhä TYP:in asiakas. Sieltä ei tosin ole oltu yhteydessä pitkään aikaan, eikä virallinen taho ole ollut yhteydessä minuun aktiivimallin vuoksi. En nyt oikein tiedä, miten voisin aktiivisuusvelvoitteeni täyttää. TE-toimisto ei varmaan minua halua auttaa kun olen ilmeisesti kerran TYP:in asiakas. Olen varautunut tukileikkauksiin, vaikka pahaa se tekee. Mutta minulla oli vuosia voimassa ikuisuuskarenssi, joka kumoutui vasta viime vuonna lakimuutoksen myötä. Karenssin aikana ollessani työttömänä elin pelkällä toimeentulotuella ja olen ollut aikuiselämäni aikana myös pitkiä aikoja ilman tuloja, joten niukka elintaso on kyllä minulle erittäin tuttua.  Luulen, että saattaisin jopa haluta näyttää olevani aktiivinen, mutta minulle ei selvästikään anneta siihen edes mahdollisuutta. Kuitenkin lohduttaa, että en ole ainoa työtön, jolle tälläinen mielivaltainen aktiivimalli aiheuttaa jo ennestään järkyttävän pienen työttömyyskorvauksen leikkauksen ilman, että siihen pystyy juurikaan itse vaikuttamaan.

Vierailija
71/78 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmeisesti yhä TYP:in asiakas. Sieltä ei tosin ole oltu yhteydessä pitkään aikaan, eikä virallinen taho ole ollut yhteydessä minuun aktiivimallin vuoksi. En nyt oikein tiedä, miten voisin aktiivisuusvelvoitteeni täyttää. TE-toimisto ei varmaan minua halua auttaa kun olen ilmeisesti kerran TYP:in asiakas. Olen varautunut tukileikkauksiin, vaikka pahaa se tekee. Mutta minulla oli vuosia voimassa ikuisuuskarenssi, joka kumoutui vasta viime vuonna lakimuutoksen myötä. Karenssin aikana ollessani työttömänä elin pelkällä toimeentulotuella ja olen ollut aikuiselämäni aikana myös pitkiä aikoja ilman tuloja, joten niukka elintaso on kyllä minulle erittäin tuttua.  Luulen, että saattaisin jopa haluta näyttää olevani aktiivinen, mutta minulle ei selvästikään anneta siihen edes mahdollisuutta. Kuitenkin lohduttaa, että en ole ainoa työtön, jolle tälläinen mielivaltainen aktiivimalli aiheuttaa jo ennestään järkyttävän pienen työttömyyskorvauksen leikkauksen ilman, että siihen pystyy juurikaan itse vaikuttamaan.

En siis ole työttömyyteni aikana ollut missään toimenpiteissä. Toki jouduin sitten tahtomattani TYP:piin kun TE-toimiston mielestä olin liian vaikea tapaus. TYP:n kamalien virkailijoiden luona olen joutunut käymään kaksi kertaa ja kaksi kertaa terveydenhoitajan luona. Kuntouttavalla työtoiminnalla uhkailivat, mutta onneksi en ole sinne ainakaan vielä joutunut. Tukileikkausta enemmän pelkään uutta karenssia ja välttääkseni uuden karenssin olen sitten valmis tekemäänkin enemmän kuin välttyäkseni aktiivimallin leikkauksilta.

Vierailija
72/78 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:'-( Enpä ole täyttänyt, kun en mihinkään tunnu kelpaavan. Hakemustani ja ansioluetteloani on kehuttu, mutta silti missään, mistä olen kysellyt, ei ole ollut tarvetta palkata meikläistä, tai ylipäätään ketään.

Vierailija
73/78 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt asian hyväksi yhtään mitään. Tämäkin tipaton tammikuu meni kuta kuinkin ryyppäämiseksi ja krapulasta selviämiseksi. Eikös ole vielä aikaa pari kuukautta? Jos sitä sitten johonkin hommiin menis maaliskuun puolenvälin paikkeilla sen 18 tuntia tekemään.

Vierailija
74/78 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyöstä on hyötyä enemmän kuin luulinkaan.

Näin on: )

Töitä tammikuussa ollut n 25h. Helmikuulla keikka työtä tulossa ainakin 20h. Ilolla menen!

Vierailija
75/78 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ansiosidonnaisella ja huhtikuusta lokakuuhun tulen olemaan töissä. Jos ei talveksi kurssia tule tai työtä, ainakin omavastuupäivät tippuvat seitsemästä viiteen. Mieluiten tietysti töissä. Ikää vain on jo 56.

Vierailija
76/78 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyteentyytyväinen kirjoitti:

Tänään juuri soittelin TE-toimistoon toisesta asiasta ja kysyin tästä aktiivimallista. Ei kuulemma ole vielä mitään tarkkaa toimintamallia aktiivisuuden suhteen, selviää keväämmällä. Eivät siis itsekkään tiedä koska ja miten alkaa vaikuttamaan.

No niin, toden totta tässä mennään perseestä edellä puuhun. Laki on voimassa, mutta kukaan ei tiedä tarkemmin sen sisällöstä. Ja ottaako ne yhteyttä vai ei, mulle annettu tieto, että ovat yhteydessä tämän viikon aikana, virka-aikaan, mikä se sitten on. Aamulla käyn suihkussa kukonlaulun aikaan, että olen varmasti luuri kädessä jos soittavat. Puhelin taskussa roskisreissullakin. Hirveetä kyttäämistä. Tiedossani vaan on, että työnhaku on voimassa 2.2. asti eli tämän viikon perjantaihin. No jos muhun ei olla yhteydessä, loppuuko noi korvaukset. Mulla ei ole työtä, voisin mennä vaikka niille parjatuille puhukursseille tms. Jotenkin kauheeta epätietoisuutta.

Vierailija
77/78 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein n. 40 h töitä aiemmin tässä kuussa. Sitä, en vielä tiedä hyväksyykö maksaja (työttömyyskassa) sitä aktiivisuusehtoon, kun en vielä kyseisen työn ajalta ole ansiopäivärahaa hakenut.

Vierailija
78/78 |
29.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Hankkimalla töitä. Vihdoinkin voin taas hengittää. Enää ei ahdista edes tulla tänne palstalle, kun vielä hetki sitten tuntui että joka toinen keskustelu koski aktiivi sitä aktiivi tätä. Onhan minulla seuraavaksi vastassa töihin liittyvä stressi. Mutta ainakin tuntuu että olen taas tasavertainen ihminen.

Pääpointtini ei ollut tulla tänne vain kehuskelemaan. Onhan se surullista että se vaatii työpaikan ettei koe itseään roskaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme