Työttömät, oletteko täyttäneet aktiivisuusvelvoitteenne? Puolet tarkastelujaksoa jäljellä...
Oletteko saaneet töitä 18 tunniksi tai päässeet viiden päivän koulutukseen? Työkkäristä ei ole tullut minkäänlaista informaatiota asian tiimoilta, eikä soittopyyntööni ole vielä vastattu. En myöskään itse pysty hakemaan te-toimiston ilmaisiin koulutuksiin nettisivujen kautta. Miten noille pääsee?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaa, että te voitte mennä jonkun kotiin tekemään kotitöitä tai pihatöitä 18 tunniksi 3 kk ajanjaksolla. Kunhan palkka maksetaan virallisesti ja palkan määrä täyttää vaatimukset niin täytätte aktiivimallin ehdon eikä tukeanne leikata.
Eikös maksajan pidä olla ihan virallinen firma?
meinaatko että kaverin kirjoittama palkkalaskelma riittää?Ei todellakaan tarvitse. Ainoastaan tarvitsee olla työehtosopimusten mukainen palkka.
Ja se palkka pitää maksaa virallisesti.
Ja että tarvittavat sivukulut muistetaan hoitaa ja verot maksaa sekä ilmoitukset esim. verottajalle tehdä. Pienissäkin tuloissa täytyy muistaa paperityöt. Jos maksaa alle 1200 e/v palkkoja, ei tarvita tapaturmavakuutusta, mutta kannattaa muistaa, että työsuhde on työsuhde. Jos se pihatöitä tekevä teloo itsensä, niin vakuutusyhtiö voi todeta, että vapaa-ajan tapaturmavakuutus ei ole voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei huvita enää edes senkään vertaa mitä aiemmin.
Tuo lienee yleisin reaktio aktiivimalliin. Ei todellakaan kiinnosta olla osa tätä yhteiskuntaa. Paitsi, että aion kupata joka sentin, jonka irti saan. Kiitos!
Kun kotitalous palkkaa työntekijän työsuhteeseen, kotitalouden on huolehdittava työnantajavelvoitteista. Verohallintoon päin tärkeimmät työnantajan velvollisuudet ovat palkan ennakonpidätyksestä huolehtiminen, työnantajan sairausvakuutusmaksun maksaminen sekä tarvittavien ilmoitusten antaminen.
https://www.veronmaksajat.fi/Asunto-ja-auto/Kotitalousvahennys/Kotitalo…
Jäin työttömäksi vuoden vaihteessa. Työttömyyshakemustani ei ole edes hyväksytty vielä, mutta en ole tehnyt mitään aktiivista osoittavaa. En tiedä, mitä minun pitää tehdä ja asiakaspalvelussa minulle sanottiin, että mikäli vaan pystyn pärjäämään alennetulla korvauksella, ei kannata tehdä vielä mitään aktiivisuuden hyväksi ainakaan vielä. :)
Toivon sydämeni kyllyydestä, että ne, joille tuo raha on välttämätön, saavat neuvoa ja apua. Itse en saanut.
Vierailija kirjoitti:
Nauhoitithan tuon soittopyynnön?
Se on hyvä olla tositteena, kun alkavat omaa ruuhkaa ja tekemättömyyksiään sun syyksi vierittämään.
TE-toimiston kanssa asiointi pitää nauhoittaa aina, oli puhelin tai live-tapaaminen.
Sen verran koittavat syöttää pajunköyttä.
Vierailija kirjoitti:
Aion suosiolla olla hakematta koulutuksiin, koska saattaisin viedä paikan joltakulta toiselta, jolle työmarkkinatuen leikkaus olisi suurempi katastrofi kuin minulle.
Ihailtava asenne, joskin aika kauheaa, että työttömien pitää tehdä tällaista toistensa puolesta.
"Köyhä antaa vähästäänkin, rikas ei edes liiastaan"
Minulla alkaa työttömyys erittäin todennäköisesti kesäkuussa (opintojen loputtua), ja voi olla, etten vaivaudu mitään koulutuksia hakemaan. Ehkä omaakin mieltä auttaa ajatus, että joku muu minua tarvitsevampi pääsee kurssille.
Joo, tein vähän töitä. Tai siis en oikeastaan tehnyt mitään, mutta sain palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi vuoden vaihteessa. Työttömyyshakemustani ei ole edes hyväksytty vielä, mutta en ole tehnyt mitään aktiivista osoittavaa. En tiedä, mitä minun pitää tehdä ja asiakaspalvelussa minulle sanottiin, että mikäli vaan pystyn pärjäämään alennetulla korvauksella, ei kannata tehdä vielä mitään aktiivisuuden hyväksi ainakaan vielä. :)
Toivon sydämeni kyllyydestä, että ne, joille tuo raha on välttämätön, saavat neuvoa ja apua. Itse en saanut.
Mikä ihme on työttömyyshakemus?
Ei onneksi koske minua, vaikka olenkin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etköhän sä sen tiedä. Joo, huono sanavalinta, mutta silti pakko sun alkaa trollaamaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. 6 päivän päästä laitan kassaan hakemuksen ja ensiviikolla pilkille. Kuhaa ja ahventa pöytään, katellaan sitä töihin lähtöä sitten loppukeväästä. Kevät tulee, päivät pitenee, aurinko alkaa porottamaan ensi kuussa jo useammin. Kahvit termariin ja pilkille, kuhaa ja pannukarkeeta ahventa pöytään, tämä on parasta aktiivisuutta työttömyydessä, kevätrusketuksen ja ruuan hankkiminen omatoimisesti.
Nyt vähän olutta.
Tänään juuri soittelin TE-toimistoon toisesta asiasta ja kysyin tästä aktiivimallista. Ei kuulemma ole vielä mitään tarkkaa toimintamallia aktiivisuuden suhteen, selviää keväämmällä. Eivät siis itsekkään tiedä koska ja miten alkaa vaikuttamaan.
en ole odotan innolal sitä päivvää kun valtiovalta eli Kela rankaisee minua kun en ole hakenut töitä
Kyllä olen. Töitä tammikuussa 30 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska pääsin töihin huhtikuun alusta alkaen. Vältän juuri ja juuri leikkauksen.
Huhtikuun alustahan alkaa jo seuraava tarkastelujakso.
Niin? Jos ei ole ollut aktiivinen tammikuun alusta maaliskuun loppuun, tukea leikataan huhtikuun alusta alkaen. Koska aloitan huhtikuun alussa työn, en saa huhtikuussa enää työttömyysetuutta. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Yhdestä paikasta luvattiin jo työtä, tarkistavat ensin saavatko palkkatukea, eli sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Toiseen paikkaan pääsin haastatteluun, kohtalo selvinnee ensi viikolla. Tämä jälkimmäinen tuli työkkärin kautta. He olivat saaneet työnantajalta toimeksiannon etsiä sopivia ehdokkaita, eli työkkärin tyyppi etsi kandidaatteja tietokannoista joita soitteli läpi. Työnantaja ei halunnut hukkua hakemuksiin ja käytti siksi tätä palvelua. Hakijoita oli noin 10 joten oli helpompi päästä haastatteluun. Hienoa, että työkkärillä on tällaistakin toimintaa. Julkinen haku olisi ollut työnantajalle työläs ja työnkuva on sen kaltainen, ettei se edellytä maailman parasta tekijää vaan riittää kun löytyy tarpeeksi hyvä ja sopiva.
Jos en pääse näihin, jatkan työnhakua ja olen myös jonkinlaisessa uravalmennuksessa, jossa tapaamiset kerran kuussa. Jos leikkaus tulee, niin tulkoon. Isompi pudotus tuloihin tulee jos putoan työmarkkinatuelle, sekin on jo näköpiirissä. Siihenkin tulee pudotus kun lapsi täyttää 18 ja lapsikorotus poistuu. Tuo 4,65% leikkaus on näihin verrattuna pieni, tuskin edes arjessa huomaan mitään eroa.
Ne ketkä hakivat töitä ennen tätä mallia, hakevat töitä edelleen. Hakevat juuri niitä töitä, mitä ennenkin.
Ne työttömyys- ja toimeentulotuen asiakkaat, jotka eivät ennenkään hakeneet, eivät hae nytkään. Nämähän ovat siitä loistavassa asemassa, että eivät koe mitään tulomenetystä tekivät mitä tahansa tai olivat kokonaan tekemättä.
Ei huvita enää edes senkään vertaa mitä aiemmin.