Listataan työttömyyden etuja
Haittoja on listattu tarpeeksi. Etsitään seuraavaksi etuja.
1. On terveempi, koska voi keskittyä oman terveyden ylläpitoon.
2. Voi ajatella ja toimia vapaasti ilman työnantajan tai jonkun muun tahon painostusta.
3. Voi keskittyä sellaisiin elämänalueisiin, jotka aidosti kiinnostavat.
4. Vähemmän rahaa tarkoittaa vähemmän kulutusta, joka säästää silloin myös luontoa.
---- jatka tästä
Kommentit (60)
1. On ollut vapauttavaa todeta, että vähemmälläkin rahalla pärjää!
2. Ehtii tavata kavereita ja jaksaa kutsua ystäviä kotiin ja laittaa jotain hyvää tarjolle.
3. Vihdoinkin on aikaa nukkua tarpeeksi pitkät yöunet.
4. Vihdoinkin on aikaa hoitaa omaa kuntoaan. Jumpparyhmien sijaan jumppaan joka päivä kotona - ei maksa mitään. Säästän matkalipuissa säästä riippuen kävelemällä/pyöräilemällä keskustaan ja samalla kunto nousee.
5. Vihdoinkin on ollut aikaa käydä rauhassa läpi tähän astisen elämän aikana kertyneet tavarat (paljon), hävittää osa ja tienata hieman ekstraa myymällä tarpeettomat. On ihanaa kun koti näyttää siistiltä ja on väljempää.
6. Voi vihdoinkin opiskella kiinnostavia juttuja ilmaisilla nettikursseilla.
7. Museokortti on upea juttu! En ennen ole käynyt näyttelyissä, mutta nyt olen ymmärtänyt miten paljon uusia ajatuksia saa kun voi rauhassa tutustua. Kannattaa osallistua ilmaisiin opastuksiin!
8. Voi ostaa euron tai parin manopaluun toiseen kaupunkiin ja pyöriä siellä päivän. Otan eväät mukaan, nii ei tule kalliiksi. Näkee uusia paikkoja ja saa uusia ajatuksia. Ja museokortilla voi käydä paikallisissa museoissa.
9. Vihdoinkin ehtii lukea kinnostavia kirjoja. Kirjasto on upea juttu Suomessa!
10. Olen oppinut nauttimaan elämästä, enää ei tarvitse koko ajan suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin työtön, niin terveyspalveluihin ei päässyt. Työterveyden kautta olen päässyt ilmaiseksi erikoislääkäreille, kun terveyskeskuksessa tyssäsi jo siihen hoitajaan, ei päässyt edes yleislääkärille.
Vapaus oli vapautta miettiä sitä rahapulaa ja pähkäillä, mistä rahaa ihan pakollisiin menoihin, kuten sähköön.
Olisi ollut aikaa tehdä asioita, mutta kun ihan ilmaiset asiat on harvassa, niin tekemättä jäi.
Hirveä stressi oli siitä, että onko loppuelämä sitä kotona istumista ja sen suremista, ettei ole varaa tehdä yhtään mitään.
Aivan. Onneksi Suomeen tuli nyt tämä Tanskassa hyväksi havaittu aktiivimalli. Tämän ansiosta työtön saa tehdä palkkatyötä vähintään 18 tuntia/ 3kk:n aikana. Tai jos ei halua jostakin syystä tehdä työtä niin on oikeus osallistua 5 päivänä/3kk:n aikana te-toimiston palveluihin:-).
Viikollakin on mahdollista tehdä ruokia, jotka vaativat pitkän uuni- tai hautumisajan.
Työttömien terveys on tilastollisesti paljon huonompi kuin työssäkäyvien.
Näin somaattisten kuin psyykkistenkin sairauksien osalta.
Aloittajan lista toimii ehkä jonkun yhden prosentin kohdalla. Yleensä työttömät masentuvat, menettävät sosiaaliset suhteensa niukan elintason myötä jne.
Vierailija kirjoitti:
Viikollakin on mahdollista tehdä ruokia, jotka vaativat pitkän uuni- tai hautumisajan.
Tosin työssäkäyvätkin ovat joskus kotona, useimmat esimerkiksi öisin ja viikonloppuina/vapaapäivinä, jolloin voi tehdä sellaisia ruokia aivan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
2. Ehtii tavata kavereita ja jaksaa kutsua ystäviä kotiin ja laittaa jotain hyvää tarjolle.
4. Vihdoinkin on aikaa hoitaa omaa kuntoaan. Jumpparyhmien sijaan jumppaan joka päivä kotona - ei maksa mitään. Säästän matkalipuissa säästä riippuen kävelemällä/pyöräilemällä keskustaan ja samalla kunto nousee.
5. Vihdoinkin on ollut aikaa käydä rauhassa läpi tähän astisen elämän aikana kertyneet tavarat (paljon), hävittää osa ja tienata hieman ekstraa myymällä tarpeettomat. On ihanaa kun koti näyttää siistiltä ja on väljempää.
7. Museokortti on upea juttu! En ennen ole käynyt näyttelyissä, mutta nyt olen ymmärtänyt miten paljon uusia ajatuksia saa kun voi rauhassa tutustua. Kannattaa osallistua ilmaisiin opastuksiin!
8. Voi ostaa euron tai parin manopaluun toiseen kaupunkiin ja pyöriä siellä päivän. Otan eväät mukaan, nii ei tule kalliiksi. Näkee uusia paikkoja ja saa uusia ajatuksia. Ja museokortilla voi käydä paikallisissa museoissa.
Kuulostaa siltä, että olet ollut max. pari kuukautta työttömänä.
Kun olet pari vuotta, niin huomaat, ettei niitä kavereita ole. On vain pari kaljaa kittaavaa luuseria, jotka kyllä haluaisivat tulla loisimaan pariksi päiväksi luoksesi.
Kaikki tyhjän pyöriminen alkaa kyllästyttää. Ei ole hauska päämäärättömästi lähteä toiseen kaupunkiin jne.
En tunne yhtä ainutta työtöntä, jolla mainitsemasi into ja vireys kestäisi kovin pitkään. Ja ne korkeatasoiset ystävät kyllä häipyvät pikku hiljaa ympäriltä, odota vain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin työtön, niin terveyspalveluihin ei päässyt. Työterveyden kautta olen päässyt ilmaiseksi erikoislääkäreille, kun terveyskeskuksessa tyssäsi jo siihen hoitajaan, ei päässyt edes yleislääkärille.
Vapaus oli vapautta miettiä sitä rahapulaa ja pähkäillä, mistä rahaa ihan pakollisiin menoihin, kuten sähköön.
Olisi ollut aikaa tehdä asioita, mutta kun ihan ilmaiset asiat on harvassa, niin tekemättä jäi.
Hirveä stressi oli siitä, että onko loppuelämä sitä kotona istumista ja sen suremista, ettei ole varaa tehdä yhtään mitään.
Aivan. Onneksi Suomeen tuli nyt tämä Tanskassa hyväksi havaittu aktiivimalli. Tämän ansiosta työtön saa tehdä palkkatyötä vähintään 18 tuntia/ 3kk:n aikana. Tai jos ei halua jostakin syystä tehdä työtä niin on oikeus osallistua 5 päivänä/3kk:n aikana te-toimiston palveluihin:-).
Totta. Nyt yhtesikunta takaa jokaiselle työttömälle vähintään 18 tuntia palkkatyötä 65 päivän aikana. Katsoin telkkarista, jossa työministeri ihmetteli aktiivimallin saamaa kritiikkiä. Tanskassa tämä sama malli on toiminut hyvin. Se leikkuri iskee vain, jos kieltäytyy yhteiskunnan tarjoamasta tes:n mukaisesta palkallisesta takuutyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Nyt yhtesikunta takaa jokaiselle työttömälle vähintään 18 tuntia palkkatyötä 65 päivän aikana. Katsoin telkkarista, jossa työministeri ihmetteli aktiivimallin saamaa kritiikkiä. Tanskassa tämä sama malli on toiminut hyvin. Se leikkuri iskee vain, jos kieltäytyy yhteiskunnan tarjoamasta tes:n mukaisesta palkallisesta takuutyöstä.
Tanskassa työttömyysturva on paljon suurempi kuin Suomessa ja työttömyysajat lyhyempiä. Lisäksi tuo leikkuri on siellä vain 1 prosentin luokkaa kun Suomessa se on lähellä 5 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
mene töihin
En osaa mitään, en kelpaa mihinkään. :(
Enpä ole keksinyt työttömyydestä vielä muita hyviä puolia kuin sen, että nyt pystyn kuskaamaan lapsia ilman aikatauluongelmia oikomishoitoon, koulun uinteihin, aikaisin alkaviin harrastuksiin yms. Tosin kohta ei ole enää varaa autoon, joten tämäkin hyöty häviää. Nukkumaan ei pysty aamuisin pitkään, kun pitää päivystää puhelimen ääressä, jos tulee soittoja työnantajilta tai te-toimistosta.
Vapaus tehdä mitä vain loppui samalla kun työtkin loppuivat, koska enää ei ole rahaa tehdä mitään. Ainoastaan lähes ilmainen lenkkeily ja pyöräily onnistuu, tosin niihinkin tulee ajoittain pyöränkorjauskuluja ja lenkkaritkin on välillä uusittava. Henkinen stressi on ihan helvetillistä, kun pelkää, ettei enää pääsekään töihin ja talous romahtaa lopullisesti. Etenkin huoli lapsista kalvaa. Ikävää joutua lopettamaan heidän harrastuksensa rahapulan takia. Se tulee pilaamaan heidänkin elämänsä.
Sori, en vastannut niin kuin piti, mutta en kertakaikkiaan keksi tästä mitään hyvää. On ihan eri asia olla lomalla kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli varmaan sarkasmia. Yhteiskunta kun ei edelleenkään tarjoa töitä työttömille, koska töitä vain ei riitä kaikille.
Täysi vapaus, stressitöntä. En näe työttömyydessä yhtään kielteistä seikkaa. Kaikki on kiinni vain suhtautumisesta ajatuksiinsa, kuin suhtautuisi ääniin tai pilviin. Ajatukset eivät ole sen todempia, eikä niihin tarvitse kehittää sen totisempaa suhdetta, kuin taivaan pilveen tai yksittäiseen ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien terveys on tilastollisesti paljon huonompi kuin työssäkäyvien.
Näin somaattisten kuin psyykkistenkin sairauksien osalta.
Aloittajan lista toimii ehkä jonkun yhden prosentin kohdalla. Yleensä työttömät masentuvat, menettävät sosiaaliset suhteensa niukan elintason myötä jne.
Eli sairaanhoitoprosessit hylkivät työttämiä ja itsensä hengiltä stressaaville syötetään onnistuneesti pillereitä työterveydessä, jotta pää kestää päähänpotkimisen?
Faktan tarkistuskin kannattaisi tehdä: THL:n mukaan 1987 syntyneistä 33% on saanut hoitoa mielenterveysongelmiinsa ja heistä vain muutama prosentti on työtön.
Taidan viedä asiaa vielä pidemmälle.
Etsin ne virkailijat, ketä pitää vakuuttaa, että olen syvästi alkoholisoitunut, syrjäytynyt, ihmis-fobistinen ja väkivaltainen. Siirryn TE-toimistosta vain KELA:n ja sosiaaliviraston asiakkaaksi. Ensimmäiset laput toki vie hieman aikaa täyttää, mutta kaikista kopsut ja mappiin järjestykseen. Byrokratian rutiinit luulen koulutuksellani saavani helposti haltuun. Fatta pitää huolen lisätarpeistani harkinnanvaraisella tuella.
Hammaslääkäri, sähkö-ja kotivakuutuslaskut posti vie allekirjoitettuna laskutukseen.
Loppuu tämä leikkiminen päivärahojen kanssa, enkä menetä juuri mitään koska olen peruspäivärahalla. Muistaa vain lähettää kopioidut hakemukset ajallaan ja verotiedot kerran vuodessa.
Silloin vasta on vapaa matkustelemaan, kun ei tarvitse postiaan haetuttaa peläten, että on tullut pyyntö henk.koht. käyntiin työkkäriin..
P.S. Kuka virkailija haluaa asiakkaakseen tai varsinkaan tavata väkivaltaista sekopääjuoppoa? Elämä on..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että olet ollut max. pari kuukautta työttömänä.
Kun olet pari vuotta, niin huomaat, ettei niitä kavereita ole. On vain pari kaljaa kittaavaa luuseria, jotka kyllä haluaisivat tulla loisimaan pariksi päiväksi luoksesi.
Kaikki tyhjän pyöriminen alkaa kyllästyttää. Ei ole hauska päämäärättömästi lähteä toiseen kaupunkiin jne.
En tunne yhtä ainutta työtöntä, jolla mainitsemasi into ja vireys kestäisi kovin pitkään. Ja ne korkeatasoiset ystävät kyllä häipyvät pikku hiljaa ympäriltä, odota vain...
Itse asiassa olen ollut nyt seitsemän vuotta työtön ja vielä on pari vuotta eläkkeeseen. Hyvät ystävät ovat pysyneet. Mutta eipä niitä kaljaa kittaavia kavereita alunperinkään ole ollut. Ja pidän kyllä kaikkia ystäviäni kallisarvoisina tai jos mieluiten käytät sanaa "korkeatasoisina", niin sitten korkeatasoisina.
Onko joku työttömäksi joutunut kokenut jälkikäteen sellaista tunnetta että "miten helvetissä minä en tunnistanut stressiä aikaisemmin?" - käsittääkseni yksi työttömyyden etu on se, että alkaa kuunnella itseään ja oppii tunnistamaan stressin merkit aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin työtön, niin terveyspalveluihin ei päässyt.
Kaikilla työpaikoilla ei ole terveyspalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin työtön, niin terveyspalveluihin ei päässyt.
Kaikilla työpaikoilla ei ole terveyspalveluja.
ja toisilla työpaikoilla terveyspalvelit ovat niin luokattomia, että ihmiset sairastuvat. Työterveyden idea on sairauksien ehkäisy.
Epäilen että siinä vaiheessa kun työkalu on jo ruvella ei sillä enää leiville lyö.