Listataan työttömyyden etuja
Haittoja on listattu tarpeeksi. Etsitään seuraavaksi etuja.
1. On terveempi, koska voi keskittyä oman terveyden ylläpitoon.
2. Voi ajatella ja toimia vapaasti ilman työnantajan tai jonkun muun tahon painostusta.
3. Voi keskittyä sellaisiin elämänalueisiin, jotka aidosti kiinnostavat.
4. Vähemmän rahaa tarkoittaa vähemmän kulutusta, joka säästää silloin myös luontoa.
---- jatka tästä
Kommentit (60)
Tuleva uusalkoholisti: postin katsoo matkoilla ollessani mies. Toisekseen yhteydenotot työkkäri on viime vuosina tehnyt kylläkin aina kännykällä. Kolmanneksi tapaamisaikoja voi aina siirtää. Neljänneksi - tapaamisia ei ole ollut ainakaan kahteen vuoteen. Ne 3kk-"haastattelut" on olleet joka kerta puhelinsoittoja.
Joten ihan en pidättelisi hengitystä työkkärin yhteydenottoja odotellessani. Sitä paitsi työtönkin saa matkustella ja olla vaikka mökillä tai vaellusretkellä.
YTiden aikaan töissä oli stressiä ja huomasin siitä johtuneen hiusten harvenemisen.
Nyt kun stressi on laantunut tukka kasvaa taas tuuheana ja iho ei enää kuki.
Vierailija kirjoitti:
Täysi vapaus, stressitöntä. En näe työttömyydessä yhtään kielteistä seikkaa. Kaikki on kiinni vain suhtautumisesta ajatuksiinsa, kuin suhtautuisi ääniin tai pilviin. Ajatukset eivät ole sen todempia, eikä niihin tarvitse kehittää sen totisempaa suhdetta, kuin taivaan pilveen tai yksittäiseen ääneen.
Siinä kohtaa kun sähköt katkeaa maksamattomien laskujen vuoksi, tulee häätö kotoa tai ei ole varaa ostaa ruokaa, ei ole kiinni vaan suhtautumisesta.
Tai lapsesi pyytää jotakin ihan tavallista harrastusvälinettä tai leffaa, mutta sinulla ei ole varaa.
Kaikkein kamalinta oli se pelko, että onko loppuelämä sitä, että lääkäriin ei pääse, rahaa ei ole mihinkään, koostuuko elämä kaurapuurosta ja Buranasta. Ja tukia koko ajan leikataan, kuka luulee että 10 v päästä on edes näin hyvät tuet, on ihan pihalla.
Seurasin aiemmin sijoituksia aktiivisesti. Kuuntelin tosi monen firman webcastit tulosjulkistusten yhteydessä. Keväisin kävin yhtiökokouksissa, ihan kiva ohjelmanumero sekin. Myös muutama sijoittajatapahtuma mahtui vuoden varrelle, jotka on päiväsaikaan. Nyt tuo on jäänyt vähemmälle, hyvä kun vilkaisen osavuosikatsauksista edes tiivistelmän.
Juoksevien asioiden hoitaminen sujuu helposti. Vien auton huoltoon, pesuun, renkaidenvaihtoon, katsastukseen. Vien lasta lääkäriin ja hammaslääkäriin. (Mies töissä iltaisinkin, joten nämäkin ovat jääneet minulle.) Olen kuskannut lasta harrastuksiin ja leireille. Pääsen kampaajalle päiväsaikaan 10% alennuksella.
Pystyn elämään miehen kanssa samassa rytmissä. Valvotaan kahteen ja nukutaan kymmeneen. Välillä kun olen saanut pätkän päivätöitä, näen miestä vain viikonloppuisin koska hän elää omassa rytmissään.
Lomat on helpompi saada sovitettua yhteen kun itsellä on aina lomaa ja pitää selvittää vain milloin mies voi pitää omaansa. Kesäisin saatetaan viikollakin mennä illaksi mökille saunomaan ja tulla aamulla takaisin. Ei onnistuisi jos olisin töissä. Voin myös mennä perjantaina mökille jos mies pitää etäpäivää ja aloittaa viikonlopun aikaisemmin.
Elokuvissa voi käydä päiväsaikaan halvemmalla. Ja silloin ei tunnu ihan niin friikiltä käydä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. On ollut vapauttavaa todeta, että vähemmälläkin rahalla pärjää!
2. Ehtii tavata kavereita ja jaksaa kutsua ystäviä kotiin ja laittaa jotain hyvää tarjolle.
3. Vihdoinkin on aikaa nukkua tarpeeksi pitkät yöunet.
4. Vihdoinkin on aikaa hoitaa omaa kuntoaan. Jumpparyhmien sijaan jumppaan joka päivä kotona - ei maksa mitään. Säästän matkalipuissa säästä riippuen kävelemällä/pyöräilemällä keskustaan ja samalla kunto nousee.
5. Vihdoinkin on ollut aikaa käydä rauhassa läpi tähän astisen elämän aikana kertyneet tavarat (paljon), hävittää osa ja tienata hieman ekstraa myymällä tarpeettomat. On ihanaa kun koti näyttää siistiltä ja on väljempää.
6. Voi vihdoinkin opiskella kiinnostavia juttuja ilmaisilla nettikursseilla.
7. Museokortti on upea juttu! En ennen ole käynyt näyttelyissä, mutta nyt olen ymmärtänyt miten paljon uusia ajatuksia saa kun voi rauhassa tutustua. Kannattaa osallistua ilmaisiin opastuksiin!
8. Voi ostaa euron tai parin manopaluun toiseen kaupunkiin ja pyöriä siellä päivän. Otan eväät mukaan, nii ei tule kalliiksi. Näkee uusia paikkoja ja saa uusia ajatuksia. Ja museokortilla voi käydä paikallisissa museoissa.
9. Vihdoinkin ehtii lukea kinnostavia kirjoja. Kirjasto on upea juttu Suomessa!
10. Olen oppinut nauttimaan elämästä, enää ei tarvitse koko ajan suorittaa.
Kuulostaa siltä, että olet ollut max. pari kuukautta työttömänä.
Kun olet pari vuotta, niin huomaat, ettei niitä kavereita ole. On vain pari kaljaa kittaavaa luuseria, jotka kyllä haluaisivat tulla loisimaan pariksi päiväksi luoksesi.
Kaikki tyhjän pyöriminen alkaa kyllästyttää. Ei ole hauska päämäärättömästi lähteä toiseen kaupunkiin jne.
En tunne yhtä ainutta työtöntä, jolla mainitsemasi into ja vireys kestäisi kovin pitkään. Ja ne korkeatasoiset ystävät kyllä häipyvät pikku hiljaa ympäriltä, odota vain...
Ei ne kyllä ole mitään oikeita ystäviä jos työttömyyden takia sut hylkää. Itsekeskeisiä kusipäitä eikä niiden kanssa kyllä haluaisikaan olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien terveys on tilastollisesti paljon huonompi kuin työssäkäyvien.
Näin somaattisten kuin psyykkistenkin sairauksien osalta.
Aloittajan lista toimii ehkä jonkun yhden prosentin kohdalla. Yleensä työttömät masentuvat, menettävät sosiaaliset suhteensa niukan elintason myötä jne.
Eli sairaanhoitoprosessit hylkivät työttämiä ja itsensä hengiltä stressaaville syötetään onnistuneesti pillereitä työterveydessä, jotta pää kestää päähänpotkimisen?
Faktan tarkistuskin kannattaisi tehdä: THL:n mukaan 1987 syntyneistä 33% on saanut hoitoa mielenterveysongelmiinsa ja heistä vain muutama prosentti on työtön.
Niin, koska vain työssäoleva saa hoitoa. Ne työttömät saa lähinnä mielivaltaisia karensseja tukiin, jos pää ei pysy kasassa.
No jos joku muu elättää, niin mikä siinä. Kyllä mä voisin olla kotona, jos tulotaso olisi sama tai sellainen, että voisi harrastaa ja matkustella ihan tavalliseen tapaan, joku maksaisi yksityisen lääkärin jne. Ja tietäisin, että eläke karttuu, ettei ole näköpiirissä ulosmittauksia ja köyhyyttä.
-Voi liikkua milloin vain minne vain
-Ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan räntäsateeseen mennäkseen töihin ja paluumatkalla ei tarvitse jumittaa miljoonan muun samaan aikaan kotiin palaavan kanssa ruuhkassa (tästä olen ollut itse erityisen kiitollinen)
-Saa nukkua tarpeeksi
-Voi ex-tempore muuttaa suunnitelmia eikä kukaan vänkää vastaan
-Voi pokailla naisia kellonajasta ja -paikasta riippumatta. Olen tässä jo aika hyvä:)
Vaikka olen päässyt perheen mukana matkustamaan työttömänäkin, niin täytyy sanoa ettei se tunnu samalta, kun siinä vastapainona ei ole työtä, mistä tarvitsisi lepoa. Lomasta ei pysty nauttimaan ihan samalla tavalla kun ei koe ansainneensa sitä. Samaten arki ja viikonloppu on sitä samaa. Ainoa ero, että viikonloppuna muutkin perheenjäsenet on vapaalla. Maanantai ja perjantai tuntuu samalta. Kaipaan sitä perjantaifiilistä mikä oli töissäollessa. Sellainen kiva kutkuttava tunne, että vielä tämä päivä ja sitten on viikonloppu, jihuu!
Parasta työttömyydessä on, kun voi herätessään aukaista verhot ja katsoa kun duunarimuurahaiset vilisee töiden kimpussa maksaakseen veroja, että voin olla kotona tekemättä mitään.
Jatkakaa samaan malliin. Teette tärkeää työtä!
T:Onnellinen työtön
Vierailija kirjoitti:
1. On ollut vapauttavaa todeta, että vähemmälläkin rahalla pärjää!
2. Ehtii tavata kavereita ja jaksaa kutsua ystäviä kotiin ja laittaa jotain hyvää tarjolle.
3. Vihdoinkin on aikaa nukkua tarpeeksi pitkät yöunet.
4. Vihdoinkin on aikaa hoitaa omaa kuntoaan. Jumpparyhmien sijaan jumppaan joka päivä kotona - ei maksa mitään. Säästän matkalipuissa säästä riippuen kävelemällä/pyöräilemällä keskustaan ja samalla kunto nousee.
5. Vihdoinkin on ollut aikaa käydä rauhassa läpi tähän astisen elämän aikana kertyneet tavarat (paljon), hävittää osa ja tienata hieman ekstraa myymällä tarpeettomat. On ihanaa kun koti näyttää siistiltä ja on väljempää.
6. Voi vihdoinkin opiskella kiinnostavia juttuja ilmaisilla nettikursseilla.
7. Museokortti on upea juttu! En ennen ole käynyt näyttelyissä, mutta nyt olen ymmärtänyt miten paljon uusia ajatuksia saa kun voi rauhassa tutustua. Kannattaa osallistua ilmaisiin opastuksiin!
8. Voi ostaa euron tai parin manopaluun toiseen kaupunkiin ja pyöriä siellä päivän. Otan eväät mukaan, nii ei tule kalliiksi. Näkee uusia paikkoja ja saa uusia ajatuksia. Ja museokortilla voi käydä paikallisissa museoissa.
9. Vihdoinkin ehtii lukea kinnostavia kirjoja. Kirjasto on upea juttu Suomessa!
10. Olen oppinut nauttimaan elämästä, enää ei tarvitse koko ajan suorittaa.
Upeaa settiä!
Kirjasto on tuonut itsellekin niin paljon hyvää, että tekee pahaa joskus hakea ilmaiseksi tavaraa lainaan:D
Itse en nähnyt muuta hyvää kuin oli aikaa lapsille. Mutta siltikin työ ja palkka on parempi, varsi kin kun nyt lapset on itsenäisiä ja kuluttavia teinejä.
Saan viettää aikaa lapseni kanssa, eikä tarvitse potea syyllisyyttä päiväkotiin viemisestä.
Mutta siinä se melkein onkin, kohta on lainanlyhennys ja laskujen eräpäivä. Kohta iskee tyhjyyden tunne ja pää alkaa hajoilemaan. Ja häpeä, ihan kuin olisin pettänyt muut jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Saa rahaa tekemättä mitään. Itse raadan pillu ruvella 8 h päivässä viisi päivää viikossa paskapalkkaisessa ja vihaamassani työssä.
:D :D
Vierailija kirjoitti:
Saan viettää aikaa lapseni kanssa, eikä tarvitse potea syyllisyyttä päiväkotiin viemisestä.
Mutta siinä se melkein onkin, kohta on lainanlyhennys ja laskujen eräpäivä. Kohta iskee tyhjyyden tunne ja pää alkaa hajoilemaan. Ja häpeä, ihan kuin olisin pettänyt muut jotenkin.
Yritä kääntää negatiiviset asiat jollain tavoin positiivisiksi. Esimerkki: lapsiin investoitu aika palautuu korkoina myöhemmin. Ainakin lapsesi ovat tervepäisiä.
Voi järjestää elämänsä mieleisekseen. Teen pikku remppahommia tutuille ja olen muutenkin apuna,saan sieltä vähän extraa.
Ihan ensimmäinen asia on kun saa nukkua tarpeeksi. Sitä minä todella odotan. Ehtii ja jaksaa tehdä muutakin kun ei tarvi töissä rasittua. Nyt hyvä kun jaksaa kaupasta hakea jotain syötävää. Voi raapaista kännin ihan milloin huvittaa. Nytkin haluttaisi vetää pää täyteen kun oli niin paska päivä.
Pieni miinus on vähemmän rahaa mutta se on pieni hinta vapaudesta.
Laihtuu monta kiloa ja voin paljon paremmin. Ei ole varaa ostaa herkkuja ja höttöjä ja kun syö porkkanoita ja halpoja hedelmiä vatsan täytteeks ei kerry turhia kaloreita. ja kun nukkuu tarpeeksi ja on aika liikkua niin tulee paremman näköiseksi ilman mitään laihtareita.
Ulkonäkö on muuttunut paremmaksi.
On helpompi kontrolloida syömistä, liikuntaa ja lepoa.
Tukan voi antaa kuivua ilman föönejä aamulla => huomattava kunnon parannus.
On aikaa tehdä manikyyrit ja pedikyyrit ja erilaiset naamiot hiuksiin ja iholle.
Vaatteet pystyy valitsemaan aamulla rauhassa päälle ja silittämiseen on aikaa.