HS:Aikuisopiskelija on hemmoteltu kroisos, joka tienaa enemmän kuin moni eläkeläinen
Nyt aikuisopiskelijan joutuivat työttömien sijaan kohteeksi.
OLIN oikeutettu aikuiskoulutusrahaan. Täytin kaikki kriteerit: minulla oli yli kahdeksan vuoden työhistoria, olin opintovapaalla yli kaksi kuukautta ja opintoni johtivat tutkintoon. Tästä hyvästä pääosin työnantajien ja työntekijäjärjestöjen ylläpitämä Koulutusrahasto myönsi minulle täyden aikuiskoulutusrahan. Tililleni kilahteli joka arkipäivä aikuisopintotuen perusosa (27,78 euroa) ja aikuistuen ansio-osa (45 prosenttia perusosan ja päiväpalkan erotuksesta).
Sain viikossa suurin piirtein saman verran rahaa kuin opiskelijatoverini kuukaudessa. Kansaneläkkeellä olevaan vanhukseen verrattuna tienasin monta sataa euroa enemmän – opiskelemalla.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005537319.html?utm_campaign=tf-HS&u…
Kommentit (68)
Mä opiskelin ikävuodet 30-34 amkssa insinööriksi.
Tulot opiskeluajalta oli nettona n. 3000€/kk. Joka kuukausi.
Mitenkä tuon tein?
Kävin päivät normi päivätöissäni ja illat opiskelin koulussa.
Lopettakaa se kitinä tukien riittämättömyydestä, käykää töissä, sieltä sitä rahaa saa.
Lääkäri: "Älkää kitiskö syövästä, sen sijaan älkää sairastuko syöpään. Jos sairastutte, parantukaa. Helppoa kuin heinänteko."
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri: "Älkää kitiskö syövästä, sen sijaan älkää sairastuko syöpään. Jos sairastutte, parantukaa. Helppoa kuin heinänteko."
Todellakin näin!
Valtaosa syövistä on kuitenkin itseaiheutettuja, kuten monesti työttömyys ja kouluttamattomuuskin.
Kitistään vaan kun on kurjaa ja aina kaikki on jonkun muun vika, vaikka syyllinen löytyy peilistä.
Olen harkinnut kouluttautua lisää, juurikin tuon aikuiskoulutusrahan turvin. Kriteerit täyttyy ja työnantajakin suhtautui opintovapaaseen myönteisesti. Asuntovelkaisena yksinhuoltajana kun en ihan ensimmäisenä haluaisi irtisanoutua ja hypätä tuosta noin yhteiskunnan tukien varaan täysipäiväiseksi opiskelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko aikuiskoulutustuki nyt muka huono juttu? Ihmisiä patistetaan kouluttautumaan lisää, mutta pitäisikö sitä sitten lähteä työelämästä ja mahdollisesti perheellisenä opiskelemaan pelkällä opintotuella? Jollain se perhe on kuitenkin elätettävä ja jos vanhemmat kouluttautuvat lisää niin viimeistään yhteiskunta kuitenkin varmistaa toimeentulon.
Monella opiskelijalla on perhe ja silti he saavat vain perustuet. Miksi opiskelijan korkea ikä ja ennen opintoja hankitut lapset ovat asia, josta pitää erikseen palkita?
Yksi kriteereistä on vähintään 8 vuoden työhistoria. Yleensä tuo täyttyy monella yli kolmekymppisenä ja silloin on myös monella lapsia tehtynä.
Ja samalla työnantajalla on täytynyt olla vähintään vuosi. Merkittävä asia, jota kukaan ei vielä ollut maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustin perheen opiskeluiden aikana ja ne jäivät kesken. Menin töihin elättääkseni perheeni. Aikuisopintorahan avulla pystyin viemään opintoni loppuun. Olen siitä ikuisesti kiitollinen. Nyt olen kannattava veronmaksaja yhteiskunnalle. En olisi ikinä pystynyt opiskelemaan perheellisenä pelkällä opintorahalla ja asumistuella tutkintoa loppuun.
Olen valmis tukemaan aikuisopintorahaa veronmaksana. Sen sijaan noita röyhkeitä eläkevedättäjiä rankaisisin eli maksettavalle eläkkeelle kuukausikatto.
eläke on itse kerrytetty, toisin kuin aikuiskoulutustuki joka tulee muiden selkänahasta.
Aikuiskoulutustuki on kerrytetty paljon reilummin, kaikille tasavertaisin ehdoin, kuin eläkkeet.
Eläkkeet on kerrytetty epäoikeudenmukaisella laskukaavalla ja esim. superkarttumin, jotka nuoremmilta ikäluokilta on poistettu. Eläkkeitä ei ole itse maksettu, joten ei niitä ole siinä mielessä kerrytettykään itse.
Joopa joo, olen niiiin hemmoteltu- lapsena koin seksuaalista hyväksikäyttöä, juoppohullun ja sadistisen (terapeutin termi) isän, koulukiusaamista, välinpitämättömän äidin jne, minkä vuoksi ensimmäiset opiskelut menivät pieleen kun jouduin useita kertoja mielisairaalaan. Toista tutkintoa opiskelen työmarkkinatuella, anteeksi vaan siitäkin saatana.